Levoton kissa? (Luettu 3930 kertaa)
wadmann
Maitoviiksi
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Levoton kissa?
17.05.2014 klo 04:33:37
Tulosta viesti  
Moro.

Eli helmikuussa tuli hankittua leikattu ja sirutettu kolli n. 10kk ikäisenä HESY:stä ja tässä viimeisen parin viikon aikana kissasta tuntunut tulleen levottomampi.

Olen tietoinen, että vaikka leikattu onkin niin kevät on kolleille aina kevät ja se tuossa maaliskuun paikkeilla aloitti niitä ensimmäisiä merkkejä levottomuudesta jo.

Ongelma tällä hetkellä on se, että se alkaa vaivaamaan omaa elämääni yöunia myöten.

Asun kerrostalo yksiössä ja tilaa on tietenkin mitä on ja sisäkissaksi se tuli hankittua. Vääriin paikkoihin ei koskaan ole jätöksiä tehnyt, ne on aina toimitettu hänelle tarkoitettuun jätekoppiin eikä muutenkaan sottaisa ole.

Ongelma onkin siinä, että kun itse olen menossa nukkumaan 2/3 ajasta kissa päättää, että on hieno hetki ruveta maukumaan ja hyppimään pöydille, hakee ilmeisesti huomiota tai jotain, esim. aina vessan lavuaarilta käy pudottelemassa joitain esineitä ja tietokonepöytä kiehtoo valtavasti, ja sitten pitää ite käydä välillä nostelemassa häntä pöydältä pois kun ei tiedä mitä keksii seuraavaksi; tästä taas kissa toisinaan suuttuu ja jos koittaa paijata heti sen jälkeen useimmiten saattaa tulla kynnestä tai näykkästä, sitten pienen leikkituokion jälkeen esim. tarjoaa hänelle kepistä lelua jne hän rauhoittuu.

Menen takaisin sänkyyn ja 5-10min päästä sama rumpa uudestaan.

Tässä nyt nopea katsaus tilanteeseen, mitään kissoille valmistutteja hajusteita en ole käyttänyt koska muutto uuteen asuntoon sujui mutkitta ja ollut alusta asti tarmokas ja sosiaalinen luonteeltaan (tämä ns. kärkkis eli ei siedä toisia kissoja, yhden kissan pysyvästi halusinkin).

Feliwayta löytyy mutta pitäisi viritellä se jatkojohdolla seinälle, kun ei ole sopivassa paikassa pistorasiaa, että saisi pullon pystyasentoon.

Sivun alkuun

IP kirjattu

noora-
Leijona
Poissa

Sijainti: Kuopio
Re: Levoton kissa?
Vastaus #1 - 18.05.2014 klo 21:03:32
Tulosta viesti  
Lisää aktivointia ja sitä Feliwayta kannattaa kokeilla. Mahtaisiko kissa innostua naksutin koulutuksesta? Aivojumppa kuluttaa energiaa ihan eri tavalla.
Voisiko kissan mahdollisesti sulkea esim. vessaan yöksi? Kannattaa pelkistää tässä tilanteessa kämppä niin ettei mitään pudotettavaa/hajotettavaa ole tarjolla niin silloin et itse tarjoa kissalle huomiota, siis komentamista ja pois nostamista.
Korvatulpat korviin ja annat kissan mekastaa aikansa. Kun todennäköisesti todellakin kissa haluaa huomiota niin sille kelpaa se negatiivinenkin huomio. Ymmärrän että kun kello on 12 yöllä ja aamulla pitää nousta aikaseen niin tekee mieli repiä hiuksia päästä. Mutta tilanne ei luultavammin korjaudu sillä että kissa saa huomiota vaan juuri sillä kun se ei sitä saa. Ikinä, koskaan, missään tälläisessä tilanteessa kun se kerjää sitä tekemällä pahuuksia. Nyt kun jaksat kissan siihen opettaa niin myöhemmin on paljon helpompaa.

Oliver SIA n
28.12.2010
Chanel OSH d 24
30.10.2010

"Koirat tulevat, kun niitä huutaa. Kissat vastaanottavat viestin ja palaavat myöhemmin asiaan"
Sivun alkuun

IP kirjattu

wadmann
Maitoviiksi
Poissa

Vastaus #2 - 25.05.2014 klo 08:05:11
Tulosta viesti  
Kyllä, kissan voi sulkea vessaan yöksi ja siihen joskus tyydynkin kun ei muu tunnu auttavan. Se lähtökohtaisesti sellainen 'last resort', että kun muu ei auta.

Jotenkin jää väärä kuva itselle ainakin siitä, että rankaisee kissaa tuolla tapaa - vaikka rangaistus se onkin ja sen täytyy oppia, mutta osaako kissa lukea tilanteen niin vai luuleeko, että sitä rangaistaan ihan jostain muusta?

Feliwayta aion kokeilla tällä viikolla.

Esim. tietokonepöydän tavaraa sen verran, että ei oikein paikkojakaan ole minne 'lukita' se kaikki yöksi pois tms.

Ainoa ratkaisu minkä koen toistaiseksi on se, että kerää lavuaarilta ja seinäpeilitelineeltä tavarat pois, lukitsee kissan yöksi vessaan ja päiväsaikaan koittaa antaa mahdollisimman vähän huomiota hänen negatiiviseen käytökseen.

Tuosta aktivoinnista sen verran, että mitä suositellaan? Foliopaloilla kissa tykkää leikkiä jos jaksaa, kolmesta pikkupallosta (yksi muovinen jossa kuula liimattu sisään, pyörii kierteisesti ja toinen kovaa kangasta jossa jotain rahisevaa sisällä) herra hyväksynyt ainoastaan sellaisen vahapallon tavallaan, josta saa hyvän otteen.

Muovivarsinen onki, jonka päässä oli joku tupsu, mutta josta enää jäljellä kuminen pieni pala osoittautunut ainoaksi leluksi jolla voi leikkiä hänen kanssaan.

Muropaketista tullut muovinen hyrrä kanssa kiinnostaa, aina kun pyöräyttää niin kissalla välttämätön taipumus pysäyttää se pyörimisliike.

Muita leluja ei ole tullut hankittua.

Huomiota koitan antaa niin paljon kuin mahdollista, mutta tuntuu siltä kuin hakkaisi päätä seinään.

Silittää antaa kyllä, ja syliikin antaa nostaa ja rapsuttaa, kehrää siinä, ilmeisesti tyytyväinen mutta jos lopettaa rapsuttamisen niin heti loikkaa pois.

Jos vaikka sängyllä loikoilee (ei nuku) tai lukee jotain yms, kissa yleensä innostuu hyppämään sängylle ja kun kliseinen fantasia kissanomistajalla, että tulee kehrämään viereen ja näin, tuleekin viereen, mutta sitten melkeinpä aina näykkäsee.

Jos koittaa silittää sen jälkeen puhuen rauhalliseen sävyyn, pistää korvat luimuun ja päästää matalan nau'un, jonka olen pistänyt merkille, että tarkoittaa 'ei hyvä'.

Sitten pitääkin lähteä sängystä, kun minä olin luonnollisesti väärässä paikkaa ja se on nyt kissan omaisuutta. Kuitenkin kun lähden siitä, alle minuutin kuluttua lähes joka kerta kissa jatkaa matkaa muualle.

Sivun alkuun

IP kirjattu

noora-
Leijona
Poissa

Vastaus #3 - 26.05.2014 klo 18:29:44
Tulosta viesti  
Itse en näkisi sitä niinkään rangaistuksena vaan rutiinina. Vessasta voi tehdä kissalle mukavan paikan, sellaisen johon mennään illaksi ja yöksi nukkumaan ja jossa kissa voi rauhoittua.  Ja todellakin jos kissa laitetaan sinne joka yö niin se on rutiini eikä rangaistus levottomuudesta.
Ymmärrän ettei kuulosta kovin houkuttelevalta pelkistää asunto sellaiseen kuntoo ettei kissa saa mitään tuhottua mutta se olisi kuitenkin aika todennäköinen tapa ennaltaehkäistä tuhoja ja estää kissaa saamasta sitä sen kaipaamaa huomiota.
Ei ole niinkään väliä millaista aktivointi on, kunhan kissa innostuu ja saa energiaansa kulutettua.
Itse en antaisi kissan päättää missä minä istun ja missä en. Silloinhan kissa todellakin osoittaa että se omistaa paikan ja sinä olet altavastaaja. Näykkimiseenkin kannattaa omasta mielestä suhtautua ennemmin kuten paikan pomo; sähisemällä, pienellä kiljaisulla, osoittaa kissalle että nyt se meni liian pitkälle ja tuollaista et hyväksy.

Oliver SIA n
28.12.2010
Chanel OSH d 24
30.10.2010

"Koirat tulevat, kun niitä huutaa. Kissat vastaanottavat viestin ja palaavat myöhemmin asiaan"
Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnau
Karvinen
**
Poissa

they call me the boss

Sijainti: KS
Sukupuoli: Nainen
Vastaus #4 - 26.05.2014 klo 19:06:54
Tulosta viesti  
Mä työnnän kissan sängyltä/sohvalta alas jos se alkaa pomottelemaan ja vaatimaan minun paikkaani itselleen puremalla tjsp.

Sivun alkuun

IP kirjattu

wadmann
Maitoviiksi
Poissa

Vastaus #5 - 26.05.2014 klo 19:34:59
Tulosta viesti  
Kyllä sitä yleensä tule toruttuakin ja vaikka etusormea heristäen, aina ei vaan jaksa, kun tuntuu ettei siitä apua ole; vaikka nämäkään asiat ei parissa kuukaudessa auta, sen ymmärrän myös.

Päivällä kun itse kotona, ei hän juurikaan tuhoja tee ja en ole huomannut, että tekisi kun olen poissa - sellainen olo, että kissa omalla tapaa tyytyväinen kun en ole kotona jonakin hetkenä ja että se on nyt hänen 'valtakuntansa'.

Koitan aluksi vessaa kunnostaa öitä varten.
Tiputettavat tavarat pois, vesikuppi ja ruokakuppi sisään - hiekkaboksi hänellä onkin jo siellä muutenkin.

Feliwayn viritys vielä työn alla, nippusiteitä pitäisi muistaa ostaa jotta saisin jatkojohdin ripustettua niin, että se pullo on pystysuorassa, kun ei optimaalisia pistokkeita sille löydy.

Sivun alkuun

IP kirjattu

noora-
Leijona
Poissa

Vastaus #6 - 26.05.2014 klo 23:34:02
Tulosta viesti  
Etusormen heristäminen ei kerro kissakielellä mitään. Kannattaa tutustua kissan käyttäytymiseen ja psykologiaan; miten kissa käyttäytyy toista kissaa kohtaan erilaisissa tilanteissa. Miten dominoiva osapuoli osoittaa oman paikkansa.
Turhautumista tulee varmasti mutta tässä tarvitaan juuri sitä päättäväisyyttä ja johdonmukaisuutta. Jos kissa edes silloin tällöin saa tahtonsa läpi jossain asiassa niin se varmasti tekee sitä jatkossakin. Jos ei jatkuvasti niin joskus kuitenkin. Kun asia on ehdoton niin se on ja piste. Mielestäni pureminen kuuluu tälläisiin asioihin, sitä ei pidä sietää ikinä missään tilanteessa etenkin jos kissa yrittää sillä pomotella omistajaansa.
Jos kissa ei tuhoa tai tiputtele päivällä tavaroita niin vielä selvemmin se kertoo että hän hakee sillä huomiotasi. Vaikka se huomiointi olisi torumista niin se on huomiota sekin.

Oliver SIA n
28.12.2010
Chanel OSH d 24
30.10.2010

Sivun alkuun

IP kirjattu

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun