Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3  Lähetä aihe | Tulosta
 25 Aran kissan totuttaminen pois pelosta? (Luettu 27003 kertaa)
callette
Mörökölli
Poissa

Sijainti: Tampere
Sukupuoli: Nainen
Re: Aran kissan totuttaminen pois pelosta?
Vastaus #15 - 17.10.2012 klo 12:17:15
Tulosta viesti  
Jatkan vielä tähän ketjuun, kun aihe on sopiva.

Otetaan teoreettinen tilanne: Kissa on arka, siis todella pelokas. Nähnyt ihmisen, ihminen antanut ruoan. Juoksee mieluusti karkuun, mikäli pääsee, yli kymmenen metrin päähän ihmisestä. Kun kissa päästetään pois kuljetuskopista, se pelästyy ihmistä niin lujaa, että hyppii kirjaimellisesti seinille etsien korkealta turvapaikkaa.

Kissa ei suostu syömään ihmisen ollessa samassa huoneessa, vaan linnoittautuu nurkkaan tai suojapaikkaan ja vahtii ihmistä silmä kovana, selkeästi jännittyneenä.

Miten lähtisitte etenemään kissan kanssa? Olisiko vaan pelkkä huoneessa istuminen, ei mitenkään kontaktin ottaminen paras tapa lähteä ratkaisemaan tilannetta? Totuttaa läsnäoloon?

"I had been told that the training procedure with cats was difficult. It's not. Mine had me trained in two days."
Maatiaiset Nefertiti ja Miss Moriarty sekä MCO RaReCoon's Phedca
Sivun alkuun
IP kirjattu

Kyara
Maitoviiksi
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Vastaus #16 - 17.10.2012 klo 13:14:44
Tulosta viesti  
Olen itse joutunut totuttamaan muutaman kasvatuskissani ihmisiin ja käsittelyyn (niin hullulta kuin se kuulostaakin!) ja olen aloittanut ihan sillä että olen yhdessä huoneessa kissan kanssa koskematta siihen, olen vain läsnä.

Kyseiset kissat eivät onneksi ihan arimmasta päästä olleet mutta kyllä niiden kanssa sai töitä tehdä että niistä sai ihmisiin luottavat lemmikit taas.

Hiljaa hyvä tulee, ehkä aran kissan elintila kannattaa ensin rajata pienempään tilaan jossa se ei pääse kilometrien päähän karkuun ihmistä, viettää aikaa tuossa tilassa ja jättää omaa tuoksuaan esim. vaatteiden muodossa lattioille ym jotta kissa tottuu. Itse voi istua lattialla lukemassa ym ja antaa kissan tehdä aloite.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mintan
Leijona
Poissa

Topi, Tessa ja Minttu

Sijainti: Helsinki
Vastaus #17 - 17.10.2012 klo 15:26:36
Tulosta viesti  
Mä viettäisin myös huoneessa aikaa huomioimatta kissaa. Siis istuisin vaikka lattialla lukemassa tai tekemässä muuta hiljaista ja rauhallista puuhaa. Samalla olisi tarjolla jotain hyvää tuoksuvaa ruokaa ja vähitellen tarjoaisin sen ruoan lähempänä itseäni.

Lisäksi tuo itseltään tuoksuvien vaatteiden jättäminen huoneeseen kuulostaisi hyvältä. Kissa saisi haistella ja tottua hajuun ilman vaaraa "uhkasta".

Tessa HCS n 24 03 7.3.2011
Minttunen "Minttu" EUR fs 24 13.7.2011
http://werunthehouse.blogspot.com/
RIP Topi HCS 16.3.11-24.4.13
Sivun alkuun
IP kirjattu

Hilu
Ex-jäsen

Vastaus #18 - 18.10.2012 klo 09:57:46
Tulosta viesti  
En nyt tiedä onko tästä mitään apua, mutta tuli mieleen tuosta rauhoittavalla äänellä puhumisesta:

Kun olen paljon ollut nuorien hevosten kanssa tekemisissä, olen perehtynyt niitten kouluttamiseen jonkin verran, ja hevosten kanssa ainakin pätee yleensä sellainen, että jos ihminen on hermostunut, ja hevonen säikkyy, alkaa ihminen usein puhumaan rauhoittavalla äänellä hevoselle ja itselleen, jolloin hevonen oppii yhdistämään rauhoittavan äänen pelkoon, ja oppii että rauhoittavan äänen kuuleminen usein aiheuttaa pelkotilanteita, siksi itse olen hiljaa jos hevonen on jännittynyt, ja teen jotain todella arkipäiväistä tai kuvittelen tekeväni jotain muuta mikä on hevoselle tuttua, jolloin oma käyttäytymiseni muuttuu varmemmaksi. Hitaat, empivät liikkeet ovat hevosen mielestä jotain aivan muuta kuin mitä ihmiset kuvittelevat, hevonen luulee että lähistöllä on joku saalistaja joka vaanii ja väijyy jos ihminen yrittää väkisin toimia rauhallisesti rauhallisin liikkein vaikka olisi jännittynyt.

Voiko tällainen toimia kissojen kohdalla?

Sivun alkuun

IP kirjattu

callette
Mörökölli
Poissa

Vastaus #19 - 18.10.2012 klo 13:27:06
Tulosta viesti  
Teoriasta käytäntöön:

Vietin eilisen illan kokeillen tuota ruoan kanssa totuttelua. Kissa istui kauempana varo-asennossa ja katsoi hyvin tiiviisti jokaista liikettäni, ei koskenutkaan edessään olevaan ruokaan. Tunnin istuin, en puhunut. Kun lähdin ja tulin takaisin hetken päästä, kissa oli paennut omaan koloonsa (luultavasti rauhoittumaan).

Kissa ei sähise, ellei siihen koske. Tuijottelee erittäin tuiman näköisenä ja ahdistuneena. Olen koskenut kerran, ihan vain kokeillakseni reaktiota, ja nahkahanskan kanssa. Tällöin antoi koskea, mutta kun peräännyin, veti korvat niskaa pitkin ja sähähti. Sen jälkeen en ole yrittänyt lähestyä.

Kuulin juuri hevosrintamalta että usein arempia hevosia palkitaan sillä, että kun ne rauhoittuvat, paine lähtee. Esimerkiksi nuorten varsojen koulutuksessa, kun varsalle laitetaan riimua tai testataan satulaa. Saa riehua niin kauan kuin tykkää, mutta kun rauhoittuvat, otetaan riimu / satula pois palkinnoksi. Toimisiko tällainen kissoilla? En puhu siis nyt väkisin sylissäpitämisestä, vaan enemmän sellaisesta, että kun koskee, niin jos kissa pysyy paikallaan rauhassa, lähtee pois kiinnittämättä kissaan enää mitään huomiota. Voisiko tämä toimia?

Edellinen arka kissa eli Mörri (mikä jäi itselle) kesytettiin ihan sylistä syöttämällä. Mörri oli tottunut ihmiseen ja saanut ihmiseltä ruoan, mutta ilmeisesti sitä ei oltu käsitelty paljoakaan. Kissa pelkäsi ja oli hyvin arka, ja lisäksi oli vielä ollut navettapentuna silloin kun se haettiin, joten oli jouduttu jahtaamaan koppiin (= huonoja kokemuksia ihmisistä). Ensimmäisen viikon verran sai satunnaisesti ruokansa minun sylistäni, ja oli onneksi niin nälkäinen että söi kuitenkin siitä. Muut ateriat sai toisen kissan kanssa aina ruoka-aikaan. Piilossa vietti ensimmäisen viikon ja kovasti sähisi. Aina kun sain sen napattua syliini ja rapsuttelin hetken, alkoi hurja kehräys. 3. viikolla siirryttiin omaan kotiin Tampereelle, joka oli pienempi ja muovimattoinen, ja sen jälkeen kissa ei enää pelännyt meitä niin paljon. Alkoi tulla itse syliin ja hakemaan ruokaa, nykyään on kokoperheen purinapallero joka ei saa hellyydestä tarpeekseen (tulee sitä itse hakemaan). Tässä tapauksessa "pakkokesytys" auttoi, mutten voisi kuvitella tekeväni sitä tällä tämänhetkiselle kissalle, koska lähtökohdat ovat ihan erilaiset sekä kissa näkyvästi pelkää minua.

Nti Vessa-asukki lähtee tänään toiseen kotiin, jossa toivottavasti kesytys jatkuu. Annan näitä ohjeita mukaan, josko vaikka ihminen siellä päässä voisi sitten hyödyntää enemmänkin.

"I had been told that the training procedure with cats was difficult. It's not. Mine had me trained in two days."
Sivun alkuun
IP kirjattu

Hilu
Ex-jäsen

Vastaus #20 - 20.10.2012 klo 13:33:50
Tulosta viesti  
Tuosta hevosten koulutuksesta vielä; en tiedä päteekö kissoihin ollenkaan samat asiat, mutta luulisin että aran kissan kanssa jokin pätee, vaikka hevonen on saaliseläin niin kai se arka kissakin kuitenkin vaistojensa takia pelkää tulevansa vaikka syödyksi?

Tuossa, että hevosen selkään laitetaan jokin pelottava esine tai muu asia, ja annetaan riehua niin kauan kunnes riehuu, on kysymys ns. säkittämisestä, eli siitä että pelottavat asiat tapahtuu selvästi hevosen pelkokynnyksen yläpuolella, joidenkin ihmisten mielestä tämä on hyvä pikakonsti päästä peloista eroon. Itse suosin mieluummin hidasta siedättämistä, kuin tuota säkittämistä, koska siedättämällä pääsee oikeasti pelosta eroon, säkittämällä tehdään alistunut eläin.

Myös kissoja ja koiria mieluummin siedätän, eli kaikki oppiminen tapahtuu niin ettei kissa huolestu liikaa, ja aiheuta pakoreaktiota tai sähinöitä, koska varsinkin koirista saattaa tulla vihaisia jos ne "ahdistetaan nurkkaan".. Kosti oli hieman arka meille tullessaan, mutta ei kuitenkaan sähissyt tms. Annoin sen muutamia päiviä ihan rauhassa totutella ympäristöön, lähinnä olin kuin sitä ei olisi ollutkaan. Sitten kun se alkoi tulla lähemmäs, kohtelin sitä kuin se olisi kuka tahansa meidän kissoista.

Sivun alkuun

IP kirjattu

gatis
Mörökölli
Poissa

Nastamuumiot

Sijainti: Espanja
Vastaus #21 - 23.10.2012 klo 10:40:55
Tulosta viesti  
^ ihan suoraan en lähtisi soveltamaan hevos- tai koirapuolen oppeja kissoihin (laumaeläin vs. yksinäinen saalistaja). En tiedä, voisiko rauhoitteleva puhe olla haitaksi kissan "kesytyksessä" mutta olen ehdottomasti samaa mieltä siitä, että epävarmat ja liian varovaiset liikkeet saavat kissan pelkäämään enemmän.

Mielestäni toimivia konsteja "kesytykseen" ovat tilan rajaus (ei kuitenkaan liikaa, vessa on imho hieman liian pieni aikuiselle kissalle, pennulle sopii hyvin), turhat piilopaikat pois mutta yksi kissalle rauhoitettu turvapaikka esille, herkuilla lahjonta ja tärkeimpänä aika ja kärsivällisyys. Näillä konsteilla on menty nykyisen kotihoitolaisen kanssa, ja tätä nykyä kissa saattaa käydä pyörähtämässä sylissä kun lattialla istuu ja päivästä riippuen jopa maharapsut onnistuvat.

Lara 3/2007
Nikita 3/2007
Sivun alkuun

IP kirjattu

Fermionie
Karvinen
**
Poissa

Piko

Vastaus #22 - 25.10.2012 klo 08:28:36
Tulosta viesti  
Sopisikohan meidänkin ongelma tähän ketjuun, vaikka onkin akuutimpi tilanne...

Piko on yhtäkkiä sitä mieltä, että meidän kylppärissä asuu Suuri Mörkö. Taidan tietää syynkin: kävin hakemassa rospuuttokengät varastosta ja niitä oli viimeksi käytetty tallilla. Pohjassa oli jonkin verran purua ja putsasin kengät kylppärissä. Sen jälkeen Piko on nuuskutellut epäilevänä ja pelokkaan oloisena kylppärin ovella uskaltamatta tulla sisään Surullinen Tämä siis tapahtui tiistaina.

Ymmärrän kyllä Pikoa, olisin itsekin peloissani jos kotona vaikuttaisi olevan joku muu olio, mutta sitä ei näe. Olen aiemminkin tuonut ratsastuskamppeitani sisälle, eikä Piko ole reagoinut niihin mitenkään, joten en osannut ollenkaan aavistaa tällaista reaktiota! Hinkkasin kylppärin lattian useaan otteeseen ja laitoin Feliwayn seinään + olen suihkutellut suihkemuotoista Feliwaytä kylppärissä silloin tällöin. Sillä kuitenkaan ei ainakaan vielä ole ollut juurikaan vaikutusta.

Voisinko siis jotenkin muuten helpottaa Pikon pelkoa? Eihän nyt ole mennyt kuin pari päivää, mutta haluan toimia siten, ettei pelko ainakaan pahene. Ennen kylppäri ja sauna olivat ihan suosikkipaikkoja, mutta nyt ei edes uskalleta ovesta sisälle... Lisähankaluutena on vielä se, että Pikon suosikkivessapaikka on kylppärissä. Meillä on toinenkin vessa, mutta Piko on aina tykännyt enemmän käydä kylppärin vessassa - asia ei liity itse vessaan vaan paikkaan (kokemuksien perusteella, kun on vaihdeltu vessojen paikkoja ym).

Fyysikko-posteljooni Piko 10.7.2010
Sivun alkuun

IP kirjattu

elosalama
Leijonakuningas
Poissa

Kaksin aina kaunihimpi

Sijainti: Rovaniemi
Vastaus #23 - 25.10.2012 klo 10:36:42
Tulosta viesti  
Meidän Peppi näki Mörkön olohuoneessamme ja sitä kammoa kesti viikkotolkulla, ensin ei uskaltanut olla muualla kuin keittiön pöydällä, kunnes vähitellen rohkaistui valtaamaan kotinsa takaisin. Syy ei ikinä selvinnyt, enkä osaa pelkoa selittää mitenkään, koska istuin itsekin olohuoneessa eikä siellä tapahtunut yhtikäs mitään.
Tämä tarina siksi, että selittämätön on osa kissan luonnetta. Se näkee ja kuulee sellaisia kummia, joita me emme tajuakaan.
Ehkä Piko näki painajaista, ehkä pyykkikone linkosi sopimattomaan aikaan, ehkä syy oli uusissa hajuissa, ehkä syy ei ikinä selviä Täh
Laita nyt ensi alkuun hiekkalaatikko sinne, mihin Mörkö ei ulotu ja kerro Pikolle useampaan kertaan, kuinka vaaraton ja mukava paikka veski on ja kuinka Mörkö on ajettu tiehensä

Kuka kaipaa telkkaria, kun talossa on kissoja?
Sivun alkuun

IP kirjattu

Fermionie
Karvinen
**
Poissa

Piko

Vastaus #24 - 25.10.2012 klo 11:07:06
Tulosta viesti  
Pikolla tosiaan on toinen vessa meidän makkarissa, jota se käyttää joskus. Aamulla käänsin kylppärin vessan siten, että siihen pääsee suoraan ihan ovelta, kun aiemmin vessan ovi on ollut kylppärin ovesta pois päin. Saa nähdä, onko tämä yhtään auttanut.

Pikon mieltymys vessapaikkaan ei niinkään liity vessalaatikkoon (joita on tässä parin vuoden aikana ollut erilaisia) vaan siihen nimenomaiseen kylppärin kulmaan. Kaipa se johtuu siitä, että vessa on ollut siinä heti alusta alkaen, kun Piko meille tuli, niin se assosioi sen parhaaksi vessapaikaksi. Nyt vaan se alue sattuu harmillisesti olemaan tässä "pelottavan olion asuinpaikassa".

Edit: kielioppivirhe Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Lassi_ja_Lilja
Mörökölli
Poissa

Kaksi karvatassua NFO
7/2009

Vastaus #25 - 25.10.2012 klo 11:36:54
Tulosta viesti  
Tykkääkö Piko kloorin hajusta? Sillä varmaan ainakin lähtee vanhat hajut tehokkaasti pois ja monet kissat pitävät kovasti kloorin hajusta, joten se saattaisi auttaa Pikoa taas hyväksymään kylppärin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ansi
Leijonakuningas
Poissa

Sijainti: Nastola
Vastaus #26 - 25.10.2012 klo 12:00:47
Tulosta viesti  
^Mulle tuli ihan sama mieleen, että jos jynssäisit veskin kauttaaltaan kloritella. Voisit myös kokeilla, että hengailet itse siellä kylppärissä ja vaikka heiluttelisit jotain Pikon lempilelua siellä, tai vaikka laserosoitinta jos Piko sen valolla tykkää leikkiä. Kannattaa varmaan myös pitää valoa palamassa kylppärissä mahdollisimman paljon, vaikka kissat pimeässä näkeekin, niin valaistus saattaa kuitenkin tehdä kylppäristä vähemmän pelottavan.

Mökö ja Luru, maatiaissisarukset, s. 20.6.2009
IP FI*Draconian Ataegina "Hippu", NFO, s. 10.4.2011
Sivun alkuun

IP kirjattu

elosalama
Leijonakuningas
Poissa

Kaksin aina kaunihimpi

Sijainti: Rovaniemi
Vastaus #27 - 25.10.2012 klo 12:28:07
Tulosta viesti  
Toki sinä itse vietät paljon aikaa kylppärissä ja kehut, kuinka viihtyisää siellä on nyt, kun Mörkö on karkotettu.

Kuka kaipaa telkkaria, kun talossa on kissoja?
Sivun alkuun

IP kirjattu

Fermionie
Karvinen
**
Poissa

Piko

Vastaus #28 - 26.10.2012 klo 22:28:27
Tulosta viesti  
Suurkiitos kaikille neuvoista! Hymiö Nyt Piko on jo uskaltanut käydä vessassa ja tulee esimerkiksi hampaita pestessä mukaan hengailemaan. Vielä tuntuu vähän normaalia säikymmältä nimenomaan kylppärissä, mutta eiköhän tämä tästä...

Sivun alkuun

IP kirjattu

callette
Mörökölli
Poissa

Vastaus #29 - 30.10.2012 klo 10:44:34
Tulosta viesti  
Mitäs sitten, jos kissa on liian peloissaan syödäkseen? Herkuilla lahjonta ei tule täällä auttamaan juuri tuosta syystä. Nyt ollaan uusien lainalasten kanssa menty vain sillä, että ollaan mahdollisimman huolettomasti niiden seurassa eikä kiinnitetä huomiota jos lähtevät pakoon. Kun ovat sopivassa paikassa, vähän silitellään (nämä antavat tehdä sitä).

Lapset eivät laske alleen, mikä on jo hyvä merkki mulle, mutta ovat siis peloissaan ja tuijottavat silmä kovana liikkumatta. Koska kyse on vielä pienistä kissoista, kokeiltiin simuloida turkin nuolemista märällä sormella. Toinen vähän rentoutui (vaihtoi asentoa), mutta häntä oli tiukasti kissan vieressä ja kissa piti meitä silmällä.

Ruokaa muistetaan aina antaa kun käydään silittelemässä, josko se edesauttaisi positiivista kokemusta. Kumpikaan ei suostu kuitenkaan syömään meidän ollessa samassa huoneessa, vaikka kyse olisi tunneista.

Auttaisiko, jos laittaisin huoneeseen radion päivisin päälle? Ehkä tottuisivat ihmisääneen ja hälinään sitä kautta? Ollaan pidetty himmeää valaistusta huoneessa niin, että uskaltavat liikkua mutta ei ole täysin pimeää.

Vahva tunne on, että näiden kanssa edistytään kyllä, koska eivät ole millään tavalla aggressiivisia ja vähitellen ovat jo alkaneet luottaa. Kun ovat esim. kiipeilypuussa, eivät lähde karkuun huomatessaan jomman kumman, minut tai mieheni, vaan jäävät tuijottamaan.

Kissakontakti olisi näille varmaan paras, pidetään peukkuja että tänään eläinlääkäri näyttää vihreää lappua laumaan sopeuttamiselle.

Sivun alkuun
IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3 
Lähetä aihe | Tulosta

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun