Paperittoman kissan rodun selvittäminen (Luettu 90 kertaa)
Kari Häkkinen
Karvakorva
*
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Paperittoman kissan rodun selvittäminen
27.07.2020 klo 21:46:37
Tulosta viesti  
Onko kellään kokemusta kissan DNA-rotutestauksesta? Mitä maksaa ja miten luotettava on?

Esim.: https://www.easydna.fi/kissan-dna-rotutesti/

Ostin huhtikuussa uuden kissan 30 eurolla. Ilmoituksessa luki ristiriitaisesti "maatiaskissan ja jonkun muun sekoitus", sekä varoitettiin kollin olevan leikattu, joten sitä "ei voi käyttää pentujen tekemiseen".

Miksi oli tarpeen varta vasten varoittaa? Kuka haluaisi teettää pentuja maatiaiskissan ja jonkun muun sekoituksella?

Kun olen nyt netistä tutkiskellut eri rotuisten kissojen tuntomerkkejä, niin kyllä katti vaikuttaa aivan ragdollilta. Siniset silmät, järkyttävän isokokoinen, pitkät karvat, paljon karvanlähtöä, turkissa musta pohjaväri, rento syliin ottaessa, pehmeä turkki, rauhallinen, karvatupsu korvassa, tuuhea häntä, kasvojen väritys, jne.

Mitään dokumentteja ei ole, joten rodusta ei ole muita todisteita kuin ulkoiset ominaisuudet. Edes ikä ei ole selvillä.

Dokumenttien puuttuminen ihmetyttää, kun kissa vaikuttaa näin maallikon silmissä vähintään 95% ragdollilta. Samoin ihmetyttää, että se myytiin maatiaisena kolmellakympillä, kun ilmoitukseen olisi voinut aivan perustellusti laittaa "ragdollin ja jonkun muun sekoitus" ja pyytää vähintään sata euroa.

Olen neljäs omistaja, joten mahdolliset asiapaperit ovat voineet hukkua tai tulla tahallaan hävitetyksi. Jos vaikka riitaisassa avioerossa kissa on määrätty yhdelle, niin toinen on saattanut piruuttaan tuhota dokumentit mitätöidäkseen menettämänsä rotukissan arvon.

Itseäni ei kissan arvo kiinnosta sinänsä, sillä olen siihen kovin kiintynyt, enkä halua myydä sitä eteenpäin. Tuo edellä kertomani arvoituksellinen tausta ja outo myyntiprosessi kuitenkin vaivaa minua.

DNA-testin sijasta voisin ehkä käyttää kissaa jollakin ragdoll-asiantuntijalla.

Sivun alkuun

IP kirjattu

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun