Yllättävä muutos kissan käyttäytymisessä (Luettu 102 kertaa)
reamary
Maitoviiksi
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Yllättävä muutos kissan käyttäytymisessä
09.09.2017 klo 17:33:56
Tulosta viesti  
Eli ongelmani on seuraavanlainen. Minulla on kaksi kissaa, 5- ja 6-vuotiaat, joista 5-vuotias on ollut minulla pennusta asti, ja 6-vuotias tullut kolme vuotta sitten kaverilta joka ei enää pystynyt pitämään kissaa. Molemmat ovat tyttöjä. Ne ovat tosiaan asuneet kanssani kerrostaloyksiössä viimeiset kolme vuotta, ja kaikki on mennyt ihan hyvin. Eivät ole olleet mitään ylimpiä ystävyksiä, mutta eivät ole suuremmin tapelleetkaan tms. Jotain pientä "tassunläpsimistä" on ollut mutta siinä kaikki. Ovat voineet nukkua samalla sohvalla ja syödä lähekkäin jne.
Nyt olemme muuttaneet miesystäväni kanssa yhteen, rivitalokolmioon, ja ensimmäiset pari päivää sujuivat aivan hyvin. Tämä 5-vuotias kissa on aina ollut vähän herkempi ja arempi, kun taas 6-vuotias on aina heti rakastunut kaikkiin ja kiehnää kaiken liikkuvan kanssa jne. Tosiaan ensimmäiset pari päivää uudessa paikassa sujuivat hyvin, mutta kolmantena aamuna heräsin kauheaan rääkynään, ja kun juoksin katsomaan olohuoneeseen tilannetta, niin 5-vuotias kissa oli aivan ahdistettuna pieneen nurkkaan, ja 6-vuotias "uhitteli" sille, ja hyökkäili kimppuun. Otettiin 6-vuotias loppuyöksi eristyksiin, ja kun aamulla koitettiin päästää ne taas yhteen, se hyökkäsi välittömästi 5-vuotiaan kimppuun. Pidettiin häntä sitten muutama päivä lisää eristyksissä (niin että hän on makuuhuoneessa, eli olemme hänen kanssaan öisin, ja toisen kissan kanssa samoissa tiloissa päivisin + tietysti rapsutukset ja ruokailut yms.), kunnes eilen koitettiin taas päästää kissat yhteen, mutta saman tien kun 6-vuotias pääsi vapaaksi, se suorastaan juoksi 5-vuotiaan kimppuun. Kuten tänäkin aamuna, kun se pääsi livahtamaan makuuhuoneesta (muuten tuntuu olevan ihan tyytyväinen siellä makkarissakin, kun taas tämä minun 5-vuotiaani maukuu perääni jos jää yksin).
Mulla on täällä nyt myös Feliway-haihdutin seinässä, mutta ei ainakaan vielä tunnu olevan vaikutusta..

Mitähän ihmettä tässä tilanteessa voisi tehdä?? Luultavasti kyse on jostain reviiritaistelusta? Mitä ihmettelen siinä mielessä että kun eivät kuitenkaan ole toisilleen tuntemattomia, vaan jo kolme vuotta sopuisasti samassa (pienemmässä!) tilassa elelleet. En uskalla päästää tuota 6-vuotiasta enää vapaaksi, jos se heti hyökkää 5-vuotiaan kimppuun, joka sitten on taas ihan ahdistunut ja stressaantunut. Surullinen Jatkuva eristyksissä eläminen ei kuitenkaan tietenkään ole myöskään mahdollista. Onko teillä vinkkejä tilanteeseen, miten ratkaista sitä? Ja toisaalta kuinka pitkään tällaista voi katsella, ennen kuin on tehtävä päätöksiä mahdollisesta uuden kodin etsimisestä 6-vuotiaalle kissalle? :/

Sivun alkuun

IP kirjattu

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun