Redirected aggression, kissat vihaavat toisiaan (Luettu 1083 kertaa)
katjamrjn
Maitoviiksi
Poissa

Epätoivoinen

Redirected aggression, kissat vihaavat toisiaan
04.08.2016 klo 23:48:09
Tulosta viesti  
Hei!

Tarvitsen apua, todella paljon apua.

Löysimme pihalta tiistaina kissan, jolla oli kaulapanta. Ajattelin, että nappaan sen kylppäriin ja soitan pannassa olevaan numeroon. Noh, omat kissani säikähtivät toista kissaa jo ennen kuin edes näkivät sen, ja menivät kylppäriin. Soitin omistajalle joka haki omansa pois, mutta virhe oli jo tapahtunut.

TIEDÄN, että toimin aivan typerästi kun toin vieraan kissan omieni reviirille ja uskokaa pois, kukaan ei hauku minua enemmän kuin minä... joten en kaipaa enää yhtään sitä.

Omat kissani tulivat esiin ja haistelivat paikkoja, aivan normaalisti. Ainakin puoli tuntia istuskeltiin, ja kun poikakissa oli pesemässä itseään, se aivan yhtäkkiä, varoittamatta alkoi sähisemään tyttökissalle. Sähisi, murisi ja perääntyi, oli aivan kauhuissaan. Me tietenkin ihmettelimme suu auki, että mitä tapahtuu, etkö kaveria tunnista? Mikään ei auttanut, ja kannoimme pojan nukkumaan kanssamme makkariin. Tyttökissa jäi ulkopuolelle.

Molemmat ovat 5-vuotiaita, poika on leikattu mutta tyttöä ei. Tytön leikkaamattomuuteen on monia syitä, mutta hänelle on nyt varattu aika parin viikon päähän.

Kaksi päivää on mennyt niin, että poikakissa kyhjöttää omasta tahdostaan kylppärissä ja saunalla, eikä suostu tulemaan pois. Sähisee, kun edes näkee tyttökissan. Tyttökissa ei sähise pojalle, eikä tee mitään aloitetta aggressiiviseen käytökseen. Liian tiivistä katsekontaktiakin olen pyrkinyt keskeyttämään. Tyttökissa on kuitenkin kova puolustamaan itseään jos sitä uhataan, ja onkin niin tehnyt kun tuo poika sille sähisee ja murisee.

Olemme pari kertaa vaihtaneet niin, että tyttö laitetaan kylppäriin tai makkariin ja poika saa tutustua muuhun taloon. Ei kuitenkaan uskalla, vaan juoksee suoraan sohvan alle eikä tule pois kuin nostamalla. Poikakissa ei ole aggressiivinen meitä kohtaan.

Kysymys kuuluukin, että mitä nyt? En voi uskoa, että pilasin kaiken yrittämällä auttaa... Nuo kaksi ovat olleet paita ja peppu viisi vuotta, ja minä tuhosin sen kaiken. Itkettää, kun vielä tiistaina päivällä makasivat ja leikkivät vierekkäin, olivat kuin kissojen kuuluukin... ja nyt eivät voi olla edes samassa huoneessa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Kira
Karvakorva
*
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Re: Redirected aggression, kissat vihaavat toisiaan
Vastaus #1 - 05.08.2016 klo 15:37:08
Tulosta viesti  
Hei!

Tuo kuulostaa kyllä ihan kamalalta tilanteelta. Muistelisin lukeneeni tuohon neuvoksi, että kissoja aletaan totuttaa toisiinsa aivan alusta. Eli siis eristetään toisistaan, ruokitaan ja nameilla lahjotaan raollaan olevan oven molemmin puolin, annetaan hiljalleen nuuskia ovenraosta jne. Kun poika kerran pelkää myös asuntoa, niin kohtele sitä kuin se olisi juuri muuttanut teille.

Toivottavasti joku täällä foorumilla osaa jakaa omia kokemuksia ja tarkempaa tietoa. Onnea ja jaksamista!

Sivun alkuun

IP kirjattu

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun