Kissan kiintyminen vain toiseen omistajaan (Luettu 2592 kertaa)
Andelena
Maitoviiksi
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Kissan kiintyminen vain toiseen omistajaan
18.01.2016 klo 02:17:46
Tulosta viesti  
Hivenen nololta tuntuu aihe nostaa pöydälle, mutta jonkinlaiset neuvot tosiaan tulisivat tarpeeseen. Meille tuli hieman ennen joulua kissanpentu, joka on edelleen hyvin sosiaalinen ja huomiota rakastava, varsin villi ja utelias tapaus. Saapuessaan kissa vietti hyvin paljon aikaa sylissäni/vieressäni, mutta ei varsinaisesti osoittanut mitenkään silmiinpistävää välinpitämättömyyttä kumppaniini. Kiintymys minuun oli kuitenkin niin selkeää, että se oli puheenaiheena useampaan otteeseen, jolloin myös ystävät kommentoivat tilanteen tasaantuvan – ja niinhän lopulta kävikin.

Jouluna vietimme aikaa erossa suunnilleen kaksi viikkoa siten, että kissa oli kumppanini mukana, ja minä eri paikassa. Tämä järjestely oli valitettava, mutta välttämätön, ja mielellämme olisimme ottaneet kissan ylipäätään joulun jälkeen vasta, mutta järjestely ei onnistunut näin (pentu tuli meille ylipäätään vain 10 viikkoisena, koska hänestä haluttiin nopeasti eroon). Osasin odottaa kissamme kiintyvän kumppaniini tuona aikana – mikä myös oli mielestäni hienoa! – mutta nyt kun olemme kaikki kotona, tilanne on aika ikävä. Kissa ei välitä minusta laisinkaan. Yritän suhtautua tähän kypsästi, ja tiedän kissan ”valitsevan ihmisensä”, ja koska kissa ei ole minua kohtaan kuitenkaan mitenkään vihamielinen tai aggressiivinen, tässä ei pitäisi olla ongelmaa. Paino sanalla pitäisi, sillä kyllähän tämä tilanne on aiheuttanut paljon mielipahaa, ja jopa kinastelua meidän välillemme.

Tiedostan itse, kuinka naurettavaa on olla mustasukkainen, mutta olisiko teillä jonkinlaisia vinkkejä tai kokemuksia aiheesta? Luulen kissan aistivan tämän minun jännityksen, joka tuskin ainakaan houkuttelee häntä minun lähettyvilleni. Toisaalta olen yrittänyt olla kiinnittämättä asiaan liikaa huomiota, mutta koska minä olen meistä kahdesta enemmän se, joka ylipäätään kissaa halusi, on tilanne siinäkin mielessä hivenen epäreilu. En kuitenkaan ole mielestäni toiminut mitenkään väärin, ja tuskinpa siitä kyse onkaan, mutta voisiko tämä esimerkiksi olla vain vaihe? Onko toivoa tasaantumisesta?

Olemme myös pohtineet toista kissaa, koska pentumme tosiaan on aika villi ja kaipaisi leikkikaveria. Minua hiukan arveluttaa toinen pentu erittäin itsekkäästä syystä: mitä jos tilanne vaan pahenee? En ole oikein kehdannut puhua aiheesta kenenkään kanssa, mutta asia vaivaa minua, vaikka kyse näin turhanpäiväisestä ongelmasta onkin. En haaveile siitä, että kissa olisi kiintynyt minuun enemmän, ja hyväksyn kyllä hänen ihastuksensa kumppaniini, mutta tämä aiheuttaa tosiaan kotosalla ongelmia, joiden kanssa on toki opeteltava elämään, mutta tällä hetkellä asia vaivaa hieman meitä kaikkia, joten kokemuksia ja mielipiteitä otetaan vastaan!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Kiffa
Karvakorva
*
Poissa

...mau?

Sukupuoli: Nainen
Re: Kissan kiintyminen vain toiseen omistajaan
Vastaus #1 - 23.01.2016 klo 13:26:37
Tulosta viesti  
Minä luulen mustasukkaisuuden syiden olevan sinussa pintaa syvemmällä, eli joudut töihin itsesi kanssa.
Mieti miksi ja mistä tämä ilmiö voisi tulla ja pura asioita ajan kanssa.

Miksi omistamisen halusi on niin kova? Hymiö

Tyttö, joka leikki tulella
Sivun alkuun

IP kirjattu

Kira
Karvakorva
*
Poissa

Vastaus #2 - 28.01.2016 klo 00:53:41
Tulosta viesti  
En osaa tuohon kiintymisasiaan kommentoida, mutta voin ehdottomasti suositella toisen pennun hankkimista. Itselläni on kaksi kissaa, ja ne saavat kyllä toisistaan niin paljon iloa että en voisi kuvitellakaan pitäväni vain yhtä. Ei ihminen kuitenkaan pysty samalla tavalla painimaan ja juoksemaan ralleja kuin toinen kissa. Kaverista huolimatta molemmat kissat ovat selkeästi kiintyneitä minuun, joten ei se varmaan siltä kannalta ainakaan pahenna tilannettanne ja varmasti parantaa nykyisen kissanne elämänlaatua sekä auttaa purkamaan virtaa.

Voihan siinä käydä niinkin, että uusi kissa kiintyy sinuun enemmän.

Sivun alkuun

IP kirjattu

noora-
Leijona
Poissa

Sijainti: Kuopio
Vastaus #3 - 29.01.2016 klo 15:58:56
Tulosta viesti  
Kumpi teistä ruokkii kissan, leikkii, antaa nameja yms? Kokeile tehdä kissan kanssa tälläisiä mukavia asioita, mutta toisaalta älä tyrkytä itseäsi liikaa kissalle. Anna kissan tulla luoksesi.
Ymmärrän tunteesi mutta koita olla takertumatta asiaan liikaa. Kissaa on vähän hankala pakottaa pitämään enemmän toisesta ihmisestä ja jatkuva yrittäminen on luultavasti pitkällä ajalla kissalle vain stressaavaa.
Toinen kissa ei varmaankaan ole huono ajatus vaikka sitä on toki mahdoton sanoa muuttaisiko se tuota kiintymystilannetta. Kuten edellä jo sanottiin, kissa on kissalle korvaamaton kaveri. Ihminen ei pysty tarjoamaan sellaisia asioita joita toinen kissa pystyy.

Oliver SIA n
28.12.2010
Chanel OSH d 24
30.10.2010

"Koirat tulevat, kun niitä huutaa. Kissat vastaanottavat viestin ja palaavat myöhemmin asiaa
Sivun alkuun

IP kirjattu

Andelena
Maitoviiksi
Poissa

Vastaus #4 - 02.02.2016 klo 18:59:08
Tulosta viesti  
Kiitos teille kommenteista! Hymiö

Olin hieman hätähousu tämän asian kanssa, ja jälkikäteen ajateltuna tämä ”murhe” tuntuu aika naurettavalta. Tilanne on meillä tasaantunut kaikin puolin; kissa änkeää yhtä lailla minun kainaloon, enkä minä puolestani enää edes noteeraa, jos kisu nukkuu toisen sylissä telkkaria katseltaessa. Eli toisin sanoen ongelmaa ei enää ole. Luultavasti tämäkin johtui omalla kohdalla vain stressistä, ja nyt kun kaikki ovat saman katon alla pidempään olleet, niin asiat ovat tasoittuneet, ja minulle on muodostunut enemmän kissan kanssa omia rutiineja, joita ei luonnollisesti vielä aiemmin ollut. Kiitoksia kuitenkin vinkeistä!

Toinen kissa saapuu meille tulevalla viikolla, ja uutta asukkia kovasti odotetaankin. On totta, että kissa tarvitsee oman kaverin, ja olisimme varmaan kerralla ottaneetkin kaksi, mikäli pentueesta olisi ollut enemmänkin pentuja jäljellä. Saa nähdä, mitä tuleman pitää, mutta tämä kiintymysasia ja siitä koitunut harmistus on kyllä onneksi kokonaan tiessään. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Kira
Karvakorva
*
Poissa

Vastaus #5 - 03.02.2016 klo 00:17:14
Tulosta viesti  
Ihana että teillä menee hyvin. Hymiö

Onnea uuden kissankin kanssa, varmasti nykyinen pentunne ilahtuu leikkikaverista.

Sivun alkuun

IP kirjattu

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun