Luottamuken rikkoontuminen ja kissanpentu? (Luettu 2088 kertaa)
wendy__
Maitoviiksi
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Luottamuken rikkoontuminen ja kissanpentu?
14.09.2015 klo 01:06:21
Tulosta viesti  
Otin tuossa tasan viikko sitten 12 viikkosen puolivillin navettakissanpennun.

Pentu on arka. Joskus pinkaise hirveää vauhtia sohvan alle jos kävelee ohitse (joskus pysyy vain paikallaan ja katsoo valppaana minne menen ja riippuu myös siitä mitä vauhtia kävelen) tai muuten ylhäältä kohti yrittää silittää.
Muuten leikitään paljon yhdessä ja leikkimisen aikana antaa silittää. Syö myöskin kädestä. Kissa myöskin uskaltaa aika vapaasti liikkua asunnossani leikkien ja tutkien paikkoja. Jos lähden liikkeelle asunnossa pentu pelästyy yleensä, riippuen vähän muistanko liikkua kuinka rauhallisesti.

Olen tässä nyt miettinyt, että olenko tehnyt toiminnallani hallaa kissan alkavalle luottamuksen rakentumiselle mm. seuraavilla asioilla: pennulla on hirveät takkupaakut hännän juurella, jotka leikkasin saksilla varovasti pois ja kun sen tein pentu yritti ajoittain lähteä pois ja se kovasti luimisteli korvia eli puoliväkisin pidin sen siinä, pennulle on tullut punkkikorva ja aloitin tänään lääkityksen korviin ja pentu taas yritti lähteä pois sylistä kun pistin tippoja korviin (pentua ei sattunut, sain pidettyä sen turvallisesti sylissä) ja kun sain ne laitettua se käveli pois ja alkoi heiluttaa päätä ja luimisteli korvia, pidän pentua päivittäin muutamia minuutteja sylissä vaikka se ei niin halukas olisikaan (pyrin näin totuttamaan sitä kosketukseen).

Mietin vain, että annanko kissalle negatiiviset muistot sylissä olosta jos toimin pennun kanssa näin? Ja voiko sen luottamus tämän myötä laskea minuun?

Olen myöskin joskus välillä kieltänyt pentua tosin aika neutraalilla äänellä ja se on näyttänyt tehoavan, mutta teenkö oikein jos kiellän?

Luin jostain, että parasta olisi jos menisi kissan ehdoilla ja antaisi sen itse tulla tekemään tuttavuutta. Ja kieltää ei saisi ainakaan näin alussa. Olenko tehnyt jo pahoja virheitä? Surullinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

_Untuva_
Karvakorva
*
Poissa

Sukupuoli: Nainen
Re: Luottamuken rikkoontuminen ja kissanpentu?
Vastaus #1 - 16.09.2015 klo 01:23:02
Tulosta viesti  
Itse suosittelisin että viet kissasi niiden korvapunkkien takia eläinlääkäriin, koska strongholdilla (reseptilääke ja ainakaan en itse saanut siihen pelkkää reseptiä) saa todella näppärästi korvapunkit pois jopa kerta käsittelyllä Kliseinen lisäksi korvat voivat myös tulehtua jos niissä on pitkään punkkeja joten tämä asia tulee myös sitten tarkastettua samalla. Ja veikkaan että vähemmän se eläinlääkäri reissu tuohoaa teidän suhdetta kuin se että viikon väkisin laittaa tippoja korviin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnau
Karvinen
**
Poissa

they call me the boss

Sijainti: KS
Sukupuoli: Nainen
Re: Luottamuken rikkoontuminen ja kissanpentu?
Vastaus #2 - 26.11.2015 klo 21:22:14
Tulosta viesti  
Mä antaisin sellaisen ohjeen että elä ns normaalisti. Älä kiinnitä kissaan sen enempää huomiota, ellei se sitä itse halua antaa, tai ellei sulla ole antaa sille jotakin mitä se arvostaa (esim ruoka). Juttele sille, mutta tee asiasta "normaali". Jos kissa kauhistuu ylhäältäpäin lähestymistä, vaihda taktiikkaa.

Kissan kasvamiseen ja eloon kuuluu myös kurin pitäminen. Oma kissani ei ollut pentuna ollut lainkaan sisätiloissa, joten se teki kaikenlaista pientä tihutyötä. Kissa oli etenkin pentuna resurssiaggre sekä dominoiva, joten kiellettävää ja etenkin hallittavaa riitti. Jos kissa tekee jotakin kiellettyä niin tietysti kiellät. Vastaavasti kun se tekee oikein, palkitset.

Kaikki kissat eivät viihdy sylissä, mutta riittävällä opetuksella ne saa pysymään siinä. Omani ei tykkää yhtään, mutta käskyn alla pysyy (sille on opetettu tietty taputus joka tarkoittaa että saa lähteä). Ja hae korvapunkkeihin lääkkeet. Turkinhoito kuuluu perusasioihin ja se kissan on vain hyväksyttävä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun