Kissanpentu murisee aikuiselle kissalle (Luettu 1406 kertaa)
Mandi
Maitoviiksi
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Kissanpentu murisee aikuiselle kissalle
06.09.2015 klo 03:04:00
Tulosta viesti  
Tästä näytti olleen jo muutamia aiheita, jotka katsoinkin lävitse, mutta oma tilanne on vähän poikkeava. Eli olen parhaillaan kotiuttamassa tulevaa kissaani, tällä hetkellä 15 viikkoisena. Pentu on äitini kissan pentueesta ja olen siitä saakka, kun pentu täytti 12 vko, kotiuttanut häntä viikonloppuisin ensin päivä kerrallaan ja nyt koko viikonlopun ajan. Teen kokopäivätyötä ma-pe 8-16, joten arkisin on hankala totuttaa, varsinkin kun äitini luo on matkaa parikymmentä kilometriä, eikä työpäivän jälkeen jaksaisi edestakaisin ajaa, kun kisu pitäisi takaisin äidilleni viedä illaksi.

Ongelma on siis se, että aikuinen kissani (pyhä birma, uros, 2.5 v) on pennulle todella kiltti - ei sähise, murise tai muuta sellaista ollenkaan ja tuntuu pelkäävän pentua ja tämän murinaa, kun väisteleekin ja antaa tälle tilaa. Pentu puolestaan (tyttö) murisee tälle pyhälle birmalle ja oikeastaan kaikelle muullekin - myös minulle, sohvalle, leluille ym. eli on selkeästi hermostunut. Pentu kuitenkin antaa silittää ja temmeltää täällä ollessaan ihan normaalisti - kehrää ja tykkää rapsuistakin. Tällöinkin kun hän murisee minulle, saattaa sen jälkeen alkaa kova kehräys (alkusäikähdys? vai onko kehrääminenkin pelkoreaktio?)

Pentu on kuitenkin nyt alkanut mennä tätä aikuista kissaa kohti muristen ja sähisten. Häntä tai niskakarvat eivät ole pörhöllään, saati korvat luimuna - sähinä ja murina on silti kova. Tilanne on sinänsä vähän ahdistava, että aikuinen kissani on kyllä kiltti tiettyyn pisteeseen asti, eli ahdistuksissaan räppää kyllä takaisin tassulla. Hetki sitten kävi esimerkiksi tilanne, että tämä pyhä birma nukkui kiipeilytelineen ylimmällä tasolla ja pentu jostain syystä muristen ja sähisten yritti kiivetä aikuisen kisun perään - tältä uhkaavalta tilanteelta onneksi vältyttiin, kun ehdin pennun nostaa pois.

Tilanne on vähän stressaava, koska asun yksiössä ja yksin, eli esimerkiksi toinen henkilö ei voi vahtia työpäivieni ajan kisuja, ja siksi joudun todella hitaaseen tahtiin kotiuttamaan tätä pentua meille. Vessaankaan en halua kumpaakaan lukita, tosin kauppareissun takia on ollut vähän pakko. Pentu ei siis vaikuta millään tavoin uhkaavalta isommalleen - eli ei esim pörhötä turkkiaan tai muuta - mutta etenkin murisee taukoamatta. Tästä tietysti isompi kisu saa signaalin, että toinen on sota-aikeissa.

Lähinnä kysymys kuuluukin, että miksi pentukissa menee tahallaan sähisten ja muristen lähestymään aikuista?

Sivun alkuun

IP kirjattu

4Cats
Leijona
Poissa

Miau

Sijainti: Helsinki
Sukupuoli: Nainen
Re: Kissanpentu murisee aikuiselle kissalle
Vastaus #1 - 07.09.2015 klo 01:28:29
Tulosta viesti  
Murinat on täysin normaalia tutustumistilanteissa. Itse uskoisin, että jos ei pahempia yhteenottoja ole, niin olisi parempi olla puuttumatta kissojen tutustumisyrityksiin.

Tuostakaan en ole vakuttunut, että noin hidas tutustuminen on oikea tapa kissoille. Edestakaisin kuskaaminen ja vieraat hajut koko ajan saattavat vain vaikeuttaa tutustumispsosessia ja aiheuttaa stressiä. Varsinkaan jos todella ei ole murinaa kummempaa esiintynyt, eri asia jos todella hyökkäilisivät toistensa kimppuun tosissaan.

Itse ehkä seurailisin seuraavan viikonlopun hieman sivusta ja jos ei isompia ongelmia niin antaisin pennun jo jäädä taloon.

Sivun alkuun
IP kirjattu

Janhenia
Karvakorva
*
Poissa

Sijainti: Seinäjoki
Sukupuoli: Nainen
Re: Kissanpentu murisee aikuiselle kissalle
Vastaus #2 - 08.09.2015 klo 01:21:31
Tulosta viesti  
Olen samaa mieltä 4cats kanssa, että jatkuva kissojen toisistaan erottaminen saattaa nyt vain hidastaa ja hankaloittaa kissojen toisiinsa tutustumista.

Itse laittaisin vain kissat samoihin tiloihin ja antaisin olla. Murinat/sähinät on täysin normaaleja ja niin kauan, kun ei ole tappeluja (räppäisyjä en laske tappeluihin, nekin menee normaalin käytöksen piikkiin, kun tutustutaan toisiinsa) tai toinen kissa selkeästi stressaa tilanteesta liikaa (esim. ei uskalla syödä/liikkua yms) tulisi ja pystyy kissoja pitämään samoissa tiloissa 24/7.

Esim. toisena minulle tullut kissa murisi + sähisi + räppäsi vanhempaa kissaani parin viikon ajan,joka kerta, kun vanhempi kissa yritti tehdä tuttavuutta. Sitten yks kaks ne olivatkin kaverit ja ovat tänäkin päivänä "paita ja peppu"-bestikset Hymiö

Mila HCS s. 10.8.2005
Sera HCS s. 5.6.2006
Savu SBI s. 20.9.2009
Tuhti SBI s. 26.4.2013
Remu MAN s. 17.06.2014
R.I.P
Tomu pyhä birma 19.6.08-25.10.11
Leo pyhä birma 12.02.12-25.1.13
Sivun alkuun
IP kirjattu

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun