Vähiten allergisoiva kissarotu (Luettu 2093 kertaa)
Bluestar
Maitoviiksi
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Vähiten allergisoiva kissarotu
03.08.2015 klo 06:33:13
Tulosta viesti  
Hei!
En tiedä tuleeko tämä kysely oikeaan paikkaan muttakysyisin seuraavaa.
Olemme puolisoni kanssa kissaihmisiä ja olemme olleet nyt puolitoista vuotta ilman omaa kissaa. Sitä ennen joku sisäkissa oli aina yli 15 v. Jouduimme luopumaan omasta maatiaiskisusta yllättäen puhjenneen allergian vuoksi puolison kohdalla. Kisskuuume on kuitenkin kova. Tiedämme kyllä että sellaista kissaa ei ole olemassakaan joka ei allergisoisi ollenkaan ja riskit on aina olemassa. Ja haluan korostaa että emme ole suin päin ottamassa uutta kissaa vaan mietimme eri vaihtoehtoja. Onko kuitenkaan mitään kissarotua joka allergisoisi mahdollisimman vähän? Rotukissaa ei ole ollut koskaan, pelkkiä maatiaisia. Olen kuullut että joitakin tälläisiä rotuja olisi olemassa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

MomoSan
Maitoviiksi
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Re: Vähiten allergisoiva kissarotu
Vastaus #1 - 04.08.2015 klo 21:18:11
Tulosta viesti  
Minulla on kokeissa todettu kissa-allergia nuorena. Olin allerginen kaikille testatuille eläimille, kissa ja hevonen pahimmat, sekä lukuisille heinille ja siitepölyille. Minulla todettiin myös rasitusastma. Aikuisena olen voinut olla ilman lääkkeitä, paitsi flunssassa, ja keväisin on ollut jonkin verran allergisuutta. Eläinten kanssa en ole ollut pahemmin tekemisissä.

Viime kesänä otettiin kuitenkin kissa, piiiiitkän harkinnan jälkeen. Kun käytiin katsomassa pentuja, sain ihan selviä allergiaoireita, mm. nenän vuotelua, mutta siltikin. Miten kummassa viitsittiin?

- Olin kaiken lukemani ja kuulemani perusteella vakuuttunut siitä, että omalle eläimelle voi siedättyä.
- Olin varautunut siihen, että syön tarvittaessa antihistamiinia joka päivä, niin pitkään kuin täytyy.
- Tiesin että pennut pölisevät enemmän kuin aikuiset, joten tilanne olisi helpottamassa vaikka alku olisi hankalaa.
- Tiesin, että myös leikatut kissat allergisoivat todennäköisesti vähemmän, ja päätettiin leikkauttaa kissa pian.
- Makuuhuone pidettiin ja pidetään jatkossakin kissattomana alueena päivin öin. Kissa oppi sen nopeasti eikä mourua oven takana.
- Otettiin puolipitkäkarvainen kissa, maine coon -rotua, jolloin se allergisoiva sylkipöly tai ihopöly ei pöllyä huoneilmassa ihan älyttömästi. Pumpuliset lyhytkarvaiset pölisevät enemmän kuin tuollainen silkkiturkki. Karvojakaan ei leijaile näkymättömänä siellä täällä, vaan irtokarva laskeutuu ja muodostaa siivottavia karvanippuja. Karvattomat kissat eivät ole mikään ratkaisu, koska nekin nuolevat itseään ja nimenomaan sylki- ja hikipöly on sitä allergisoivaa eikä karvat.
- Maine coon tykkää tyypillisesti vedestä, joten sen kastelu ja pyyhkiminen on mahdollista. Nykyisin kissa on aina innoissaan mukana suihkuteltavana kun joku meistä käy suihkussa. En kyllä tiedä onko tällä vaikutusta, mutta luulisi.

Nyt vuoden jälkeen ei kaduta lainkaan. Antihistamiinin nappailuun lopetin pian, kun huomasin, ettei sillä olekaan vaikutusta. Talvi oli helppo, kun silloin ei ole mitään muuta allergisoivaa. Keväällä ja nyt pujoaikaan on ollut tosi normaalia ja kohtuullista allergialääkkeen kanssa, eli kissa ei ole pahentanut oirehtimista. Koko ajan olen touhunnut ja peuhannut kissan kanssa täysin rinnoin, harjaillut jne., ja kissa on nukkunut kaiket illat päälläni kun katselen telkkaria.

Ihan tajuton riskihän se oli, mutta olin sen valmis ottamaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun