Satunnainen yskähtely - huolenaihe vai ei? (Luettu 1104 kertaa)
Miima
Maitoviiksi
Poissa

<3

Sukupuoli: Nainen
Satunnainen yskähtely - huolenaihe vai ei?
03.05.2015 klo 15:10:45
Tulosta viesti  
Oon maailman huonoin foorumeille kirjoittaja, ja vielä huonompi ettimään, onko tähän aiheeseen aiemmin tullut paljon vastauksia. Pikaisella selauksella löysin keskusteluja vain toistuvasta yskästä ja kakomisesta.

Kyseessä on siis leppoisa maatiaiskissa, joka täyttää syksyllä neljä. Ihmettelyn alla ovat satunnaiset yskäkohtaukset, jotka kuulostavat tyyliin haukahtelulta. Eli tosi äänekästä köhimistä. Näitä kuitenkin tulee minun korviini harvoin, tuskin edes kertaa parin-kolmen kuukauden sisällä. Kissa tuli minulle kolmevuotiaana, mutta edellinenkin omistaja on näitä yskähdyksiä kuullut. Kisu ei itse oikein näiden puuskien jälkeen näytä olevan moksiskaan, katsoo vain minuun ilmeellä "teinks mä jotain väärää kun siinä tuijotat"

Lisäksi hiljaisuudessa voi kissan nukkuessa kuulla pienen pientä vikinää/tuhinaa nenästä. Vähän kuin ihmisellä, jos on lievää nuhaa. En oo aiemmin omistanut kissaa niin en tiedä vikiseekö kaikkien kissojen nenät. : D

Itse olen antanut matolääkkeen nyt puolivuosittain eli nyt kahdesti kun se on minun omistuksessa ollut, ja ainakin turkki oli tämän jälkeen paremmassa kunnossa, eli onhan sillä saattanut jotain vieraitakin elimistössä olla. Kissaa ei ole pentuna käsittääkseni rokotettu.

Voisko siis tässä vaan nyt siis olla kyseessä ihan normit kissojen oikut, vai kannattaisko varuiksi käydä eläinlääkärin pakeilla - ennen kuin ainakaan mitään vakavampaa puhkeaa esiin? Vai olenko nyt ihan kamalan neuroottinen. :| (Vai voisko mahdolliset kerrostalon sisäilmaongelmat aiheuttaa oireita myös eläimiin?!) Kisuhan on muutoin siis oikein hyvässä kunnossa, leikkii ja eniten nauttii laiskottelusta ihmisten seurassa. Ei vetäydy piiloon, eikä varsinkaan syömisestä tai leikkimisestä kieltäydy.

Kissat protestoivat menemällä naulakkoon.
Sivun alkuun
IP kirjattu

Poko
Karvakorva
*
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Re: Satunnainen yskähtely - huolenaihe vai ei?
Vastaus #1 - 04.05.2015 klo 01:35:52
Tulosta viesti  
Meillä yskittiin joskus haukkauvasti ja pelkäsin astmaa, mutta syyksi paljastui melkoinen ruohotuppo, joka ei tullut yskimällä ulos eikä myöskään toisesta päästä (oli useampi kakaton päivä).

Silloin etsin videoita astmaisesta yskästä youtubesta haulla "cat asthma cough". Niitä on runsaasti. Kannattaa verrata kuulostaako samalta. Täytyy kuitenkin sanoa, että melko samanlaiselta meilläkin kuulosti, vaikkei astmaa ollutkaan.

Mato yms. loisasioista en osaa sanoa, mutta täällä on monia niistä tietäviä, joten eiköhön vastauksia ole tulossa. Tsemppiä teille, toivottavasti yskä helpottaa!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pikkuhukka
Karvinen
**
Poissa

poju & halla

Sijainti: Helsinki
Sukupuoli: Nainen
Vastaus #2 - 09.05.2015 klo 15:11:20
Tulosta viesti  
Meillä toinen kissa yskii toisinaan siksi että hönkii ilmeisesti omia karvojaan väärään kurkkuun itseään pestessä. Samalla kissalla on myös ilmeisesti hieman ahtaat hengitystiet, kun se suorastaan nuhisee varsinkin hengästyessä (ei koskaan läähätä, tosin). En ole sen enempää huolestunut kun eläinlääkärillä vain todettiin nuhinoiden tulevan nenästä eikä keuhkoista, eikä muitakaan ylimääräisiä ääniä kuulunut hengityksessä.

Aiemmin samalla kissalla oli meille tullessa yskää paljon enemmän ja pelkäsin silloin itse astmaa. Sillä oli flunssaa ja suolinkaisia, jotka tietyssä vaiheessaan menevät keuhkoihin. yskä lähtikin madotuksen myötä.

Kannattaa viedä tietenkin lääkäriin jos se tuntuu oman mielenrauhan kannalta paremmalta. Itseäni se kyllä auttoi. toivottavasti vaiva helpottaa Hymiö

Poju :: HCS :: 1.10.2008
    Halla :: HCS :: 25.4.2014
Sivun alkuun

IP kirjattu

NDAX3
Maitoviiksi
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Vastaus #3 - 01.06.2017 klo 18:53:26
Tulosta viesti  
1. Karvat, 2. Loiset, 3. toistuvasti: herpes= ei parannuskeinoa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun