Kissa pelkää vieraita ja on muutenkin arka (Luettu 1050 kertaa)
Nelli
Maitoviiksi
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Kissa pelkää vieraita ja on muutenkin arka
04.11.2014 klo 12:37:22
Tulosta viesti  
Minulla on vajaa kaksivuotias kotikissa Nelli, joka on normaalisti vilkas ja sosiaalinen. Nelli on kovin huomionhakuinen, leikkisä ja minun seurassani heittäytyy mielellään selälleen paijattavaksi, nauttii kovasti kosketukesta, erityisesti vatsan ja pään silittelystä.

Nelli kuitenkin pelkää kovasti vieraita ja säikkyy myös kovia ääniä yms. Asun yksin ja minulla on toinenkin, iäkkäämpi kissa, joka on taas todella rohkea ja harvinaisen sosiaalinen, seuraa mielellään ihmisiä ja tekee tuttavuttaa aina vieraiden kanssa. Kissat tulevat hyvin toimeen keskenään.

Nelli sietää parhaiten naisvieraita ja jotkut naispuoliset ystäväni saavat jopa silittää Nelliä, kun se on sängyllä ja Nelli nauttii siitä kovasti. Miehiä ja lapsia Nelli pelkää eniten, miesten ääni ja puhekin pelottaa sitä. Pentuna Nelli oli rohkeampi, mutta on vähitellen käynyt aina vain aremmaksi. Nellille ei ole tapahtunut mitään erityistä, joka olisi tehnyt siitä aremman. Ainoastaan kerran veljeni koira pääsi jahtamaan sitä pihalla, mitä Nelli säikähti todella. Muuten sillä on vain hyviä kokemuksia ihmisistä, jotka se on päästänyt lähelleen. Nellin emokin on kuulemma arka ja arkuushan on periytyvää, joten luulen että tämä on peritty ominaisuus. Nellin isä on ns. villikissa, joten on varmaan myös pelokas, mutta se voi olla opittu ominaisuus.

Onko mitään vinkkejä, miten arkaa kissaa voisi sosiaalistaa ja totuttaa vieraisiin? Olen kokeillut siis varovaista altistamista, että ns. kissaihmiset ovat silitelleet sitä. Asumme kissojen kanssa siis kolmistaan ja "oman perheen kesken" Nelli on omimmillaan ja välillä jopa riehakas. Meillä käy kuitenkin aika paljon vieraita ja olisi hyvä, jos Nellin ei tarvitsisi pakoilla ja pelätä heitä, vaan voisi liikkua normaalisti, käydä syömässä jne. Nyt Nelli pakanee yleensä ulos, eikä tahdo edes uskaltaa tulla sisälle ennen kuin vieraat ovat lähteneet tai menneet nukkumaan omaan huoneeseensa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun