Kannattaako ottaa kissa, jos (Luettu 8647 kertaa)
Kissaboo
Maitoviiksi
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Kannattaako ottaa kissa, jos
05.08.2014 klo 11:59:50
Tulosta viesti  
Olen jo pitkään halunnut kissaa ja perheessäni on ollut kissoja kun asuin vanhemmilla, mutta nyt kun pentuehdokas olisi tarjolla, täytyy tietysti hankkia paljon tietoa ja harkita vielä asiaa. Olen aina ajatellut, että kissa pärjää kyllä yksin eikä se kaipaa niin paljon seuraa kuin vaikka koira, mutta monilla sivustoilla kehotetaan miettimään, kannattaako kissaa hankkia jos tekee täyttä työpäivää ja käy vielä harrastuksissakin sen lisäksi. Teen nykyisin noin 4 työpäivää viikossa, aamu- sekä iltavuoroa ja käyn noin 4 päivänä viikossa treenaamassa ja lisäksi näen kavereita ainakin pari kertaa viikossa, eli saatan olla lähes koko päivän poissa kotoa välillä. Arkisin olen siis ainoa joka on kotona, mutta viikonloppuisin myös poikaystäväni on kotona, joka pitäisi kissalle seuraa kun olen töissä. Tietysti ruokinnat ja hiekkalaatikon tyhjennykset ym. Perustarpeet pystyn kissalle tarjoamaan ja huomiota aina kun kotona olen, mutta onko mielestänne huono idea ottaa kissaa tilanteessani?

Kiitos vastauksistanne!

Sivun alkuun

IP kirjattu

callette
Mörökölli
Poissa

Sijainti: Tampere
Sukupuoli: Nainen
Re: Kannattaako ottaa kissa, jos
Vastaus #1 - 05.08.2014 klo 13:23:21
Tulosta viesti  
Jos pystyt tarjoamaan perustarpeet yhdelle, ota kerralla kaksi. Ensinnäkään ruoka- ja hiekkakustannukset eivät oleellisesti nouse  kahden kissan kanssa, mutta kissoista on myös seuraa toisilleen hyvin; kaverista saa aktivointia, pesu- ja leikkikaverin ja vaikka nukkuma-alustan kun ihminen ei ole kotona. Välillisesti kaverin hankinta voi auttaa myös eläinlääkärikustannusten (esim. ylipainosta johtuvat ongelmat, virtsakiteet) ja käytöshäiriöiden ennaltaehkäisyssä.

Toisaalta jos haet nimenomaan ainoaa kissaa, kannattaa etsiä eläinsuojeluyhdistykset ja löytöeläintalot/kissatalot läpi; moni 2-3 vuotias nuori kissa etsii nimenomaan ainoan kissan kotia. En ottaisi pentua enää ainoaksi kissaksi. Veikkaan että iso osa Suomen kissaongelmaa on tuo "kyllä kissa yksin pärjää" -ajattelutapa; moni yksinäinen kissa kehittää käytöshäiriöitä ja terveydellisiä ongelmia yksinolosta, joka saa usein omistajan luovuttamaan kissan suhteen jo "murrosiässä" eli noin vuotiaana. Näitä kissoja on Suomessa ehdottomasti eniten kodittomana ja niille on myös haastavaa etsiä kotia!

"I had been told that the training procedure with cats was difficult. It's not. Mine had me trained in two days."
Maatiaiset Nefertiti ja Miss Moriarty sekä MCO RaReCoon's Phedca
Sivun alkuun
IP kirjattu

Kiffa
Karvakorva
*
Poissa

...mau?

Sukupuoli: Nainen
Vastaus #2 - 24.01.2016 klo 13:19:34
Tulosta viesti  
Kissa on hyvin seurallinen eläin joka ei ole mikään "kyllä se yksin pärjää"- tapainen lemmikki.
Kissat yleisesti ottaen tarvitsevat joka päivä monta tuntia huomiota omistajaltaan ja nukkuvatkin vierellä.
Mikäli haluat elää vapaata elämää ja mennä ja tulla miten lystää, jätä kissa hankkimatta Hymiö

Tyttö, joka leikki tulella
Sivun alkuun

IP kirjattu

Kari Häkkinen
Karvakorva
*
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Vastaus #3 - 17.04.2017 klo 12:26:25
Tulosta viesti  
Kissan hankintaa harkitessa kannattaa pitää mielessä, että kissa saattaa elää yli 30-vuotiaaksi. Eli tänään saadusta pennusta voi sitä hyvin hoitanut ihmiskumppani olla vastuussa vielä vuonna 2047. Kissa voi olla yllättävän pitkäaikainen sitoumus.

Olen aina neuvonut kissan ja koiran välillä jahkaavia työssä käyviä sinkkuihmisiä valitsemaan kissan. Näin siksi, että kissa on individualisti ja pärjää yksin(kin) huomattavasti paremmin kuin koira, joka laumaeläimenä vaatii alituista seuranpitoa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun