Kissan tuonti ulkomailta (Luettu 3845 kertaa)
Mira
Maitoviiksi
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Kissan tuonti ulkomailta
04.02.2014 klo 22:32:28
Tulosta viesti  
Olisiko jollain kertoa kokemuksistaan kissojen tuonnista ulkomailta? Oletteko itse hakeneet, onko joku muu tuonut vai onko lemmikki tullut "itsekseen"? Paljonko maksaa eri vaihtoehdot ja kauanko kestää?

Itse olen harkinnut kissan tuontia Ruotsista. Lentämällä olisi tietty varmaan kätevin ja nopein, mutta minulla on jonkin sortin lentopelko. Laivalla kestää aika kauan sitten taas.

Sivun alkuun

IP kirjattu

martsu7916
Mörökölli
Poissa

Sijainti: Vantaa
Sukupuoli: Nainen
Re: Kissan tuonti ulkomailta
Vastaus #1 - 13.02.2014 klo 12:07:35
Tulosta viesti  
Toin vuosi sitten ulkomailta kissan. Kissan kasvattaja on FIFE-kasvattaja, joten rekisteröinti Suomen päässä ei kestänyt kauaa (noin pari viikkoa). Fife-rekisteröidyn tuontikissan rekisteröinti ei siis mene RTK:n kokousaikataulujen mukaan. Hymiö

Hain kissan itse kasvattajan kotimaan lentokentältä, jonne kasvattajan kanssa oltiin sovittu treffit. Olen kuullut, että jotkut kasvattajat voivat laittaa kissan tulemaan yksinään lentorahtina tai sitten tuovat kissan sinulle. Ilmeisesti tuo nouto kasvattajalta on yleisempää (ja turvallisempaa kissan kannalta kuin lentorahtina tulo).

Lentäminen ei kissalla maksa muuta kuin kissamaksun (mieluiten matkustamossa), hinta riippuu lentoyhtiöstä (vaihtelee parista kympistä useampaan kymppiin). Kissalle lentopaikka pitää lennon varaushetkellä hoitaa kuntoon. Pehmustettu kangaskassi (mitat lentoyhtiöltä) on kätevä kuljetusvälinä. Esim. Sturdin S-koko.

Kätevää tuo tuonti oli, paperihommat meni sujuvasti molemmin puolin ja rekisteröinti oli aivan huippunopeaa Kissaliitossa. Suosittelen! Kunhan muistaa infota kasvattajaa, mitä dokumentteja ja rokotuksia pitää olla, niin ei kissan tuonti Suomeen ole mielestäni sen kummenpää kuin ostaminen kotimaasta.

Ruotsista jos toisin kissan Suomeen ja lentäminen ei tulisi kysymykseen, niin sitten menisin laivalla hakemaan. Paluumatkalla lemmikkihytti ja tarvittavat varusteet kissalle (ruokaa, vettä, ruokakupit, vesikupit, hiekkalaatikko jne); kyllä kissa hytissä viihtyy kanssasi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mirkka
Karvakorva
*
Poissa

Kissojen onnellinen palvelija

Sijainti: Hyvinkää
Vastaus #2 - 13.02.2014 klo 14:22:20
Tulosta viesti  
Olen pari kissaa tuonut. Ei se kovin vaikeaa ole, jos vaan kasvattajan kanssa yhteistyö pelaa. Toisen hain lentäen ja toisen laivalla Ruotsista. Lentokoneeseen kuten laivaankin ilmoitetaan varattaessa että on kissa mukana. Laivamatkan kissan kanssa sain ihan netistä (Viking Line) ja lentoa varten piti soittaa lentoyhtiöön (Finnair) ja varata paikka sitä kautta. Ensimmäisellä toivomallani lennolla ei ollut paikkaa kissalle (2 paikkaa per lento), joten jouduin vaihtamaan tulopäivää ja yövyin hotellissa. Itseasiassa lento tuli halvemmaksi hotelliyön kanssa kuin jos olisin lähtenyt jo samana päivänä.

Kannattaa tosiaan selvittää mitä kissan tuominen mistäkin maasta Suomeen vaatii ja informoida itse kasvattajaa, ettei mitään jää puuttumaan.

Jos menee lentäen kannattaa varata lento, jossa ei ole vaihtoja ja lento ei kestä kauhean kauaa. Ne kissakopin mitat lentokoneisiin on todella pienet. Laivalla oli mukavampi tuoda, kissa oli yön hytissä vapaana (ja nukkui kainalossa <3 ).

Itse haluan hakea kissan itse (tapaan kasvattajan ja voin tarkistaa ettei kissassa ole vikaa). Lennolla haluan kissan sisälle matkustamoon. Olen kuullut liian paljon tapauksia, joissa eläin on kuollut ruumassa.

Mirkka & kissat:
Edi, BUR n 4/2005
Neffi, OSH n 7/2010
Nasu, BUR n 1/2012
Raksu, SIA b 2/2013

Kotisivu:http://frostnights.wix.com/kissat
Blogi: frostnights.blogspot.com
Sivun alkuun
IP kirjattu

Mira
Maitoviiksi
Poissa

Vastaus #3 - 13.02.2014 klo 20:52:23
Tulosta viesti  
Mukava kuulla kokemuksia, varsinkin tuosta laivalla tuonnista, se kun taitaa olla minun kohdalle se ensisijainen vaihtoehto, Kliseinen

Fife-kasvattaja tuokin on, jolta olen pennuista ja kys. rodusta kysellyt. Ja pari kissaa on sieltä Suomeen tullut. Aika paljon myöskin kertonut muista rodun kasvattajista jne. Eli melko varmasti on luotettava kasvattaja tämä henkilö (ja osaa neuvoa muut luotettavat kasvattajat).

Miten noissa laivamatkoissa, mennäänkö kissan kanssa tullin kautta vai miten hoituu?

Sivun alkuun

IP kirjattu

martsu7916
Mörökölli
Poissa

Sijainti: Vantaa
Vastaus #4 - 16.02.2014 klo 13:50:05
Tulosta viesti  
^Kissan kanssa ei mennä tullin kautta, ellei tullimiehet pysäytä ja ohjaa tutkittavaksi.
Kannattaa olla tarvittavat paperit kunnossa, jos tälläinen "tuuri" käy.

Lentokentällä turvatarkastuksessa kissa otetaan kuljetuskassista pois, kassi läpivalaistaan ja kissa sylissä mennään itse siitä portista läpi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun