Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aihe | Tulosta
 10 Kurin pitäminen kissalle. (Luettu 18599 kertaa)
anneko
Maitoviiksi
Poissa

Sijainti: Kirkkonummi
Sukupuoli: Nainen
Kurin pitäminen kissalle.
27.01.2014 klo 09:11:06
Tulosta viesti  
En huomannut tälläistä aihetta, mutta pyydän anteeksi, jos tälläinen tai samankaltainen on kuitenkin jo olemassa!

Mutta siis, kiinnostaa tietää, miten teillä pidetään kuria? Miten kiellätte kissaa ja uskooko kissa kieltämisen?

Itse olen seuraavan metodin kokenut hyväksi. Pepe on varsin vilkas ja touhukas, onhan se pentu vielä ja aika useinkin tekee jotain mitä ei saisi. Ensimmäinen varoitus on suihkupullossa vartalolle vettä ja sana "ei", yleensä juoksee pois. Saattaa kuitenkin palata tekemään samaa, mitä on ensimmäisen varoituksen yhteydessä kieltänyt. Toinen varoitus onkin, että sanon kovaan ääneen "EI" ja samalla läpsäytän kädet yhteen. Yleensä tämänkin jälkeen kissa juoksee pois. Mutta, tuo pentu kun on varsin jääräpäinen, yleensä toinenkaan varoitus ei tehoa  Pyöritä silmiä jos siis kahden varoituksen jälkeen palaa tuhmuuksia tekemään, seuraa kolmas varoitus. Tällöin lasken kissan kyljelleen maahan, tartun niskasta kiinni (en niin, että se sattuisi/kuristaisi tms), kumarrun kissan ylle ja sähisen sille hampaat irvessä. Tämä tehoaa! Kissathan tekevän samalla tavalla toisilleen, painavat maahan ja sähisevät. Paras omaksi kokema tapa onkin matkia kissaa ja mennä kissan tasolle  Hymiö

R.I.P. Pörri kesä 1995 - 12.1.2011
R.I.P. Tupuna kesä 1997 - tammikuu 2012

Pepe 02.07.2013
Sivun alkuun

IP kirjattu

Nemunen
Karvakorva
*
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Re: Kurin pitäminen kissalle.
Vastaus #1 - 27.01.2014 klo 14:16:19
Tulosta viesti  
Täällä kun sormia napsauttaa niin johan juoksee kissat. Lähinnä joudun komentamaan Nemiä alas pöydältä tai lopettamaan Mimin kiusaamisen. Mimi ei pahemmin ymmärrä näiden päälle mutta tulee partsilta sisään tällä tavalla. Jos ei sormia uskota niin olen vesipullosta suihkauttanut tai yleensä vain näytän sitä niin alkaa taas toimimaan. Nemillä on tietyt hetket kun saa olla pöydällä (harjaus ja turkin leikkaus) ja tietää sen mutta yrittää nyt kuiteski vähän nuolla papereita pöydällä muuten vaan. Tulee kyllä alas kun komentaa.

Alotin vaa napsauttamalla sormia ja jos ei toimi niin vesipulloa perään (kissan olis tarkotus pelätä itse pulloa, niin ei tarvii suihkia) ja ne nyt yhdistää nää niin tottelee ekalla useimmiten.

En kyllä tue että suihkepulloa käytetään kissoihin liikaa ja paremmin toimii kun keksii kissalle vaihtoehtoista tekemistä ettei raatele verhoja yms. Ehkä mulla on vaan helpot kisulit kun ei hypi hellalle (Nemi hyppäs kanamunapannuun kerran) ja Mimi ei vaan hypi. Verhotkin tippuu vaan vahingossa jos kynnet jää kiinni.

Jouduin aikoja sitten kyllä alistamaan Nemiä kun se oli aikamoinen raatelupakkaus, itte pelkäsin hullua kissaa ja nyt Nemi sit pelkää mua niin ei tee kauneusleikkauksia mulle enempää  Virnistys. Se kyllä tuntuu musta aika ilkeeltä tehdä näin kissalle. Ja onhan se mun räsynukke nykyään, susi lampaiden vaatteissa, vähän vielä yrittää räppiä joissain tilanteissa. En keksinyt muuta kuin joko yritän napsauttaa sormia, sähähtää tai työntää tyynyllä tai vastaavalla pois kun käy sängyssä kimppuun. Olis kiva kun keksis miten saa kissan tajuamaan ettei nuku jalkopäässä eikä yritä murhata kännykän herätyskelloa mun kädessä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

anneko
Maitoviiksi
Poissa

Vastaus #2 - 28.01.2014 klo 20:38:18
Tulosta viesti  
"Tapojen" ja ylipäätään asioiden opettaminen kissalle on kyllä varsin vaikeaa. Tuntuu aivan uskomattomalta, että jotkut osaa opettaa kissaa jopa istumaan yms  Kliseinen hyvä kun oma kissa tajuaa, että mitä ei saa ja saa tehdä. Kerran tämä pentu hyppäsi tiskipöydälle (en siedä sitä, jos kissa keittiössä hyppää tasolle) ja kun siinä tiskaamassa olin, laskin sen tassut tiskiveteen. Ei ole toiste hypännyt. Kokemus on paras opettaja, vaikka vähän radikaalilta saattaakin kuulostaa. Kyllä itse ainakin pidän kuria kissalle, tämä kun on muutenkin aivan mahdoton, mutten ikinä, missän tapauksessa, satuta sitä! Sanon vain, jos joku sellaisen käsityksen tekstini perusteella olisi saanut.

Pepe 02.07.2013
Sivun alkuun

IP kirjattu

Celea
Karvakorva
*
Poissa

Vastaus #3 - 30.01.2014 klo 10:34:47
Tulosta viesti  
Meillä on lähdetty vähän eri suunnasta kurinpidossa. Nykyään siis kuria ei tarvitse juuri pitää muussa kun keittiön pöydälle ja tasoille hyppimisessä ja tähän meillä on opetettu kissoille "alas"-käsky, ihan herkun kanssa vahvistamalla. Eemelille yleensä riittää ihan nätisti sanottu "alas" (siis äänensävy ihan sellainen kun pyytäisi istumaan). Jos pyyntöä ei totella, äänensävy kovenee. Kun kissat olivat pienempiä, piti joskus käyttää varoitusten jälkeen myös sumutinpulloa. Tosin olin laiskempikin kun nuo olivat pienempiä, nyt jos saisin pennun lähtisin varmaan ihan positiivisen kautta ilman mitään pulloja.

Anneko, kissat eivät paina toisiaan maahan (muuten kuin leikkiessään siis). Ja kissalla sähinäkin liittyy enemmän puolustamiseen kuin hyökkäämiseen, hyökkäävä kissa murisee tai huutaa, puolustava kissa sähisee. Pennut ovat aina vähän jääräpäisiä mutta rauhoittuvat onneksi ajan myötä. Vilkkaat kissat ovat aktivoinnissa (esim. se istumaan opettaminen) just parhaita, etenkin kun vilkkaan kissan saa väsytettyä aktivoinnilla ihan puhki Virnistys

Eemeli, maatiaiskissa, s. 9.3.2010
Kiira, maatiaiskissa, s. 9.3.2010
Kissojen treeniblogi
Sivun alkuun

IP kirjattu

anneko
Maitoviiksi
Poissa

Vastaus #4 - 30.01.2014 klo 17:18:57
Tulosta viesti  
Kiitos Celea kun valaisit tuon asian minulle  Hymiö noh, kuitenkin, on se tuohon riemuriiviöön parhaiten tepsinyt. Ja kyllä meidän kissat on aina alistanu/painanu maahan sen, jolle ovat halunneet näyttää olevansa pomo  Järkyttynyt

Pepe 02.07.2013
Sivun alkuun

IP kirjattu

Miskat
Karvinen
**
Poissa

Sijainti: Vantaa
Vastaus #5 - 31.01.2014 klo 00:11:24
Tulosta viesti  
Meidän Hessu on edellisessä kodissaan opetettu istumaan käskystä, mutta tekee sen lähinnä silloin, kun odottaa ruokaa. Olen jatkanut samaan malliin eli ensin nostan Hessun ylös ja vähän lellin ja "riepotan" sitä sylissä, sitten lasken maahan ja otan käteeni ruokakipon ja pyydän Hessua istumaan. Kun Hessu istuu saman tien jalkojeni juureen, annan ruokakipon ja kehun kovasti.

En usko, että istu-käsky onnistuu muussa tilanteessa, mutta enpä ole kylläkään kokeillut.

RIP Pami ♀ ~7/1985-11/99, RIP Jeppe ♀ 19.12.1993-17.1.2011, RIP Tiksu ♀ ~1987-25.11.2003
Sofia ♀ ~2001-
Sabina ♀ ~2006-
Hessu Heiskanen ♂ 1.4.2003-
Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnau
Karvinen
**
Poissa

they call me the boss

Sijainti: KS
Vastaus #6 - 01.02.2014 klo 13:15:52
Tulosta viesti  
Meillä on kotona nykyään aika armeijamainen kuri. Saskan aggressivisuus lisääntyy, mitä enemmän sille antaa liisinkiä, joten nykyään meillä on kolmen kissan taloudessa selkeitä sääntöjä ja rajoituksia. Koiraharrastajana olen tottunut tarvittaessa ojentamaan fyysisesti, mutta Sassen kanssa riittää yleensä onneksi henkinen ylivalta.

Meillä ei esimerkiksi ole mitään asiaa keittiön työtasoille. Jos siellä keikutaan, ensin tulee käsky poistua ("heti pois") ja tarvittaessa nykäistään niskasta alas. Samoiten terraario/varastohuoneeseen saa mennä vain, jos portti on auki. Saska on monesti kokeillut onneaan menemällä väkisin portin yli ja se on poistettu sieltä välittömästi niskasta nostamalla.

Saska on tosin oppinut jo yllättävän hyvin, mitä seuraa mistäkin pahanteosta - annan ensin mahdollisuuden tulla itse pois. Toissapäivänä se hyppäsi portin yli varastohuoneeseen. Avasin portin ja sanoin "Sakke, heti pois". Tuli, eikä tarvinnut koskea kissaan ollenkaan. Samana päivänä näin sen kyttäävän naaraskissaa (naaras ei tykkää Saskasta), kielsin > katsoi minua ja lopetti.

Mut kiellettyjä paikkoj  meillä on nykyään tosiaan keittiön työtasot, varastohuone, telkkarin taus ja tietokonepöytä. Tosi hyvin on kaikki kissat oppineet, meillä saa olla aivan vapaasti muuten, kunhan em. paikkoihin ei mene. Ruokaa pitää toki odottaa omalla paikalla istuen (kaikki kissat osaavat ja noudattavat tätä, koska liisinki > aggre lisääntyy), ja käskyjä noudattaa. Tulipas nyt typerä teksti, tästä saa sellaisen kuvan että meillä on ihan militaarinen kuri Kliseinen Oikeastaan kaikki menee ns "omalla painollaan", ilman että tarvii koko ajan olla kieltämässä tai antamassa palautetta...

Sivun alkuun

IP kirjattu

4Cats
Leijona
Poissa

Miau

Sijainti: Helsinki
Vastaus #7 - 01.02.2014 klo 14:04:05
Tulosta viesti  
^juurikin näin se menee eli jos todella jaksaa ne kissat määrätietoisesti opettaa, niin sen jälkeen menee kivuttomasti... kunnes kerran lipeää säännöstä ja koulutus alkaa alusta...

Itse en usko vesipullo jne. rangaistuksiin, vaan meilläkin käytössä sanalliset käskyt, kielletystä paikasta poisto ja ääritapauksissa yhdistetään niskasta tarttumiseen.

Sivun alkuun
IP kirjattu

kurnau
Karvinen
**
Poissa

they call me the boss

Vastaus #8 - 01.02.2014 klo 15:08:11
Tulosta viesti  
Mulla on nykyään pullossa vesisuihkun sijasta etikkaliuos - toimii erinomaisena karkotteena sekä pelotteena tarvittaessa. Jos Saska jatkaa esim. kyttäämistä eikä lopeta, ei tarvi kuin näyttää pulloa ja kysyä "tätäkö sä haluat".

Sivun alkuun

IP kirjattu

Brooksy
Maitoviiksi
Poissa

Misu ja Manu

Sijainti: Joensuu
Vastaus #9 - 02.02.2014 klo 22:54:25
Tulosta viesti  
Meillä käytössä suihkepullo, jossa on ihan vettä. Ei tarvitse nykyään edes pahemmin ruiskutella, kun Misu tajuaa lopettaa oven kahvassa roikkumisen/pahvilaatikon järsimisen/meidän ruokien napsimisen heti, kun vähän vilauttaa sitä pulloa  Mahtava

Sivun alkuun

IP kirjattu

MaisMais
Maitoviiksi
Poissa

Vastaus #10 - 03.02.2014 klo 01:58:27
Tulosta viesti  
Myös meillä on käytössä sormien napsautus ja tiukka ei

Sivun alkuun

IP kirjattu

_Untuva_
Karvakorva
*
Poissa

Vastaus #11 - 03.02.2014 klo 03:20:29
Tulosta viesti  
Meillä on käytössä sormien napsautus, ei tai alas ja suihkupullo, jota tarvitsee yleensä vain näyttää kisulle. Meillä osataan istua ja antaa tassua pyynnöstä Kliseinen raksuilla ja nameilla kun palkitsi niin ei mennyt kauaa kun oppi. Nykyään kisu tarjoaa tassua jo itsestään kun on ensin pyytänyt muutaman kerran Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

anneko
Maitoviiksi
Poissa

Vastaus #12 - 03.02.2014 klo 07:00:47
Tulosta viesti  
Itse olen onnistunut opettamaan Pepelle lähinnä sen, että keittiön tasoille ei hypitä ja jos herra haluaa parvekkeelle, menee kiltisti istumaan parvekkeen oven eteen ja naukasee  Virnistys ennen se alko parvekkeelle halutessaan raapia sitä parvekkeen ovenkarmia, mutta se on onneksi VIIMEIN loppunut! Se vaati suihkupullon, kaksipuoleista teippiä ja sitruunaa  Kliseinen hieman hidas oppimaan.

Pepellekin riittää nykyään (7kk iässä) pelkkä suihkupullon näyttäminen niin johan katti lähtee nopeasti. Alkaa myös uskoa sitä kun kerran sanoo tiukasti ei ja samalla läpsäyttää kädet yhteen. Ehkä tuo on vähän hitaampi oppimaan tai sitten mä en oikein osaa opettaa sitä  Virnistys

Pepe 02.07.2013
Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnau
Karvinen
**
Poissa

they call me the boss

Vastaus #13 - 03.02.2014 klo 17:23:06
Tulosta viesti  
Meillä kans roikuttiin parvekkeen ovenkahvassa kunnes tuli pakkaset Kliseinen En tiiä sit oliks toi pakkanen joka lopetti intoilut kokonaan. Pitäis jätkä valjaisiin opettaa mutta kun se ei liiku ne päällä _yhtään_. Pannan kanssa ok, mut noi valjaat... Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Kosmonautti
Karvakorva
*
Poissa

Jesperiina & Olivia

Vastaus #14 - 04.11.2014 klo 21:18:49
Tulosta viesti  
Meillä ei kissoille sen paremmin kuria pidetä. Pöydälle ja esineiden ja sohvan päälle kissat saa tulla mutta kukan syöminen ja verhoissa kiipeily on ehdoton EI! Jos kissa tekee jotain väärää me otamme kissan pois paikasta ja sanomme "Matu kissa!" Matu on meidän lempinimi tuhmalle Kliseinen Kyllä ne meitä uskoo aika hyvinkin.

"Kissa ja hänen purkinavaajansa asuvat täällä"
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aihe | Tulosta

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun