Uusi kissa sähisee vanhoille kissoille ja minulle (Luettu 4159 kertaa)
hetukka
Maitoviiksi
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Uusi kissa sähisee vanhoille kissoille ja minulle
17.12.2013 klo 15:04:56
Tulosta viesti  
Yritin lueskella jo olemassa olevia ketjuja, mutta en niissä törmännyt samankaltaiseen ongelmaan kissojen tutustumiseen liittyen.

Haimme tänään eläinsuojeluyhdistykseltä 6-vuotiaan leikatun pojan. Ennestään meillä on 4-vuotias ja 2-vuotias poika.
Kuvauksen ja eläinsuojeluyhdistyksen mukaan kissa on seurallinen, reipas ja kiltti. On tottunut lapsiin ja koiriin ja ollut myös muiden kissojen kanssa. Tullut yhdistykselle pitovaikeuksien vuoksi (allergia), joten ollut kotikissana aina.

Uusi kissa on reipas, syö ja muutenkin tutkinut paikat uteliaana. Ainoana ongelmana on, että se sähisee ja murisee meidän vanhoille kissoille. Nyt se sähisee ja murisee myös minulle eikä pidä koskemisesta. En siis ole edes viittinyt silitellä pahemmin. Tutustumiskäynnillä kissa oli tosiaan reipas, seurallinen ja kehräsi kovasti. Antoi pitää sylissä ja vaikka mitä.

Onko joku muu täällä kohdannut samanlaista ongelmaa?
Oletin tietenkin, että meidän vanhat kissat murisevat ja sähisevät uudelle tulokkaalle, mutta toisin kävi. Vanhat kissat olisivat kovin kiinnostuneista uudesta, mutta eivät pääse edes tutustumaan kun toinen sylkee päälle. Päälle ei sentään onneksi ole käynyt (ainakaan vielä). Mistä tällainen käytös kertoo uudessa kissassa ja onko meillä toivoa, että kissoista tulisi kavereita keskenään?

Meidän 2-vuotias poika on kovin arka ja ujo, ja säälittääkin kun se joutuu piiloilemaan sängyn alla. On kyllä tullut sieltä jo poiskin ja itki kovaan ääneen (viissiin peloissaan) kun uusi kissa murisi ja sähisi sille.

Sivun alkuun

IP kirjattu

callette
Mörökölli
Poissa

Sijainti: Tampere
Sukupuoli: Nainen
Re: Uusi kissa sähisee vanhoille kissoille ja minulle
Vastaus #1 - 17.12.2013 klo 15:13:27
Tulosta viesti  
Tämä on (valitettavasti) kissoilla erittäin normaalia. Suosittelisin pitämään vähän kissoja alkuun ainakin erillään - uusi tuntee olonsa uhatuksi ja siksi äriseekin kaikille (myös ihmisille). Kissan tulee ensin päästä tutustumaan hajuihin ja ympäristöön. Pidä kissoja toistensa kanssa vain valvotusti.

Oma neuvo on, että kannattaa antaa kissan olla vain rauhassa nyt ja ruokkia se niin, että se näkee muut kissat. Hiljaa hyvä tulee, itsellänikin on moni kissa reagoinut noin tullessaan - pikku-Kirppu jopa näytti tältä tavatessaan muut kissat ja pienestä koostaan huolimatta kävi rähisemässä huushollin muille kissoille hyvin pahaan sävyyn, kuin ilmoittaakseen että minulle ei kannata ryppyillä...

Yleensä jokunen viikko ennättää vierähtää, ennen kuin tilanne tasaantuu, mutta ei kannata säikähtää. Kissat vaan ovat hyvin reviiritietoisia elukoita. Kannattaa myös olla yhdistykseen/tilapäiskotiin yhteydessä, sieltäkin varmasti tulee käyttökelpoisia vinkkejä Hymiö

"I had been told that the training procedure with cats was difficult. It's not. Mine had me trained in two days."
Maatiaiset Nefertiti ja Miss Moriarty sekä MCO RaReCoon's Phedca
Sivun alkuun
IP kirjattu

hetukka
Maitoviiksi
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Vastaus #2 - 17.12.2013 klo 15:34:27
Tulosta viesti  
Kiitos callette vastauksestasi. "Mukava" kuulla, että emme ole ainoita tässä tilanteessa Hymiö

Onneksi meidän vanhat kissat antaa uuden olla suht rauhassa, ettei yhteenottoja turhaan tule. Ongelmana on vain tämä meidän kotimme, joka on kaksikerroksinen ilman väliovia, joten en sen vuoksi pystynyt eristämään poikia. Ainoa suljettu tila on kylpyhuone, enkä sinne raaski kyllä ketään teljetä. Uusi kisu on kyllä nyt pysytellyt yläkerassa ja vanhat alhaalla, joten ehkä tämäkin tekee hyvää molemmille nyt aluksi. Huomenna joutuvat aamun olemaan keskenään, joten taidan kehitellä jonkin väliovitsydeemin, että saan edes vähän pidettyä erillään.

Sivun alkuun

IP kirjattu

chocspot
Mörökölli
Poissa

Heippa!

Vastaus #3 - 17.12.2013 klo 16:43:16
Tulosta viesti  
Täältä löytyy lisää kokemuksia kissojen tutustuttamisesta toisiinsa. Ei ole tosiaan mitenkään harvinaista tuo sähiseminen (tai muriseminen, kuten meillä) kun uusi kissa tulee taloon.

http://www.kissamaailma.net/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1159619258

Sivun alkuun

IP kirjattu

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun