poikakissa hyökkäilee tyttökissan kimppuun (Luettu 2795 kertaa)
ankh
Maitoviiksi
Poissa

Täällä on kivaa. :)

poikakissa hyökkäilee tyttökissan kimppuun
08.12.2013 klo 10:06:43
Tulosta viesti  
hei, olen uusi avunhuutaja foorumilla. yritin etsiä aiheesta keskustelua, mutta varsinaisesti ongelmaani en löytänyt vastausta.

minulla on siis kolme kissaa, sisarukset 8v ja poikakissa 4v. kaikki leikattuja.

ongelmana on se, että pojat hyökkäilevät tyttökissan kimppuun syyttä lähes päivittäin. varsinkin kun tyttö on laatikolla, menevät pojat vahtiin ja hyökkäävät, kun tyttö tulee pois sieltä.

hyökkäyksiä tapahtuu myös esim kun tyttö nukkuu sohvalla, voi toinen pojista yhtäkkiä hyökätä jostain kimppuun.

haavoja en ole koskaan vielä löytänyt, mutta karvatuppoja on ympäri kämppää. hyökkäyksissä tyttö huutaa yleensä kuin hyeena, mutta pojat jatkavat vaan.

molemmat pojat siis hyökkäilevät, mutta ei koskaan molemmat samaan aikaan.

pidän tyttöä aina omassa huoneessa, kun lähden pois kotoota. yleensä antavat tytön olla suht rauhassa kun olen itse kotona, mutta tytölle on selvästi jäänyt jo pelko niistä, koska murisee välillä vaan jos jompikumpi kulkee ohi.

feliwayta olen kokeillut, ja mielestäni se ei auttanut juuri lainkaan. olisiko foorumilaisilla muita ehdotuksia? kenestäkään en haluisi luopua, mutta kohta on alettava miettimään sijoituspaikkoja, jollei tilanne muutu.

sanottakoon se vielä, että kaikki ovat kovin kehrääväisiä ja ystävällisiä kaikille ihmisille, joten aggressiivisuutta ei ilmene, muuten kuin satunnaisesti tätä tyttökissaa kohtaan.

mahdottoman kiitollinen jo etukäteen kaikista vastauksista!

Sivun alkuun

IP kirjattu

4Cats
Leijona
Poissa

Miau

Sijainti: Helsinki
Sukupuoli: Nainen
Re: poikakissa hyökkäilee tyttökissan kimppuun
Vastaus #1 - 08.12.2013 klo 12:00:09
Tulosta viesti  
Kuinka kauan kissat ovat olleet sinulla ja missä järjestyksessä tulleet?

Vanhin naaras on yleensä kissalaumassa pomo, joten itselle tulee ensimmäisenä mieleen, että laumajärjestystä kokeillaan eikä siitä ole selvyyttä, jos todella naaras ei ole pomon roolia ottanut ja urokset tätä testaavat. Tilannetta saattaa jopa pahentaa tuo eristäminen, tosin jos todella hyökkiminen on kovin agressiivista, niin saattaa olla ihan tarpeenkin poissaollessa, mutta ei jatkuvana toimenpiteenä.

Sivun alkuun
IP kirjattu

ankh
Maitoviiksi
Poissa

Vastaus #2 - 08.12.2013 klo 13:08:44
Tulosta viesti  
kiitos vastauksesta!

kaikki ovat olleet minulla pennusta saakka, eli sisarukset tulleet noin kahdeksan vuotta sitten ja nuorin poika 2009.

tyttö ei pitänyt aluksi pennusta, mutta ovat tulleet toimeen kyllä aina, pojat ovat leikkineet keskenään pennun tulosta saakka.

vanhempi poika aloitti tuon hiekkalaatikolla väijymisen ja luulen että nuorempi ottanut siitä mallia.

laumajärjestyksestä en tiedä, kyllähän tuo tyttö murisee pojille ja sillä tavalla osoittaa ettei kannata tulla lähelle, mutta kun ei reppana ikinä anna takaisin tappeluissa jotta pojat joskus oppisivat. huutaa vaan ja juoksee karkuun.  Surullinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pumpuli
Mörökölli
Poissa

Vastaus #3 - 08.12.2013 klo 13:28:07
Tulosta viesti  
Harmillinen tilanne! En ehkä osaa auttaa, mutta meillä vaikka naaras on johdossa kollimme nuorena oli aina kytiksellä hiekkalaatikon vieressä ja hyökkäsi suunnilleen joka kerta kun naaras tuli laatikolta. Meillä tämä oli leikkiä, mutta välillä mietin että onkohan kaikki ok ja kiusaako kolli naarasta. Käyvätkö pojat tytön päälle niin että karvatupot lentelee? Uskovatko olenkaan murinaa? Jos jotain kunnioitusta on yrittäisin itse ehkä tukea tytön roolia ja kieltää kiusaamisen. Tärkeää olisi että tyttö itse uskaltaisi puolustautua.

Pipari 07/2010 Maxie 08/2009

Pumpuli 09/1998-03/2011 Pörri 09/1998-09/2010 Sepe 08/1994-09/2009 Tyson 05/1992-04/2009
Sivun alkuun

IP kirjattu

4Cats
Leijona
Poissa

Miau

Vastaus #4 - 08.12.2013 klo 13:37:30
Tulosta viesti  
Alkoiko vanhemman uroksen hyökkimiset nuoremman tultua taloon? Silloin viittaisi todella tuohon laumajärjestyksen hakemiseen uudelleen. Todella vaikea tilanne, jos jatkunut jo noinkin pitkään.

Harvemmin nuo meidänkään naaraat oikeasti sitä järjestystä tappelumittelyllä testaavat, pistävät pojat kuriin enemmänkin murinalla ja sähinällä ja pojat yleensä jo siitä uskovat, että nyt ei huvita painia tai että paras jättää rauhaan.

Varsinkin tuo että tapahtuu hiekkalaatikolla mielestäni viittaa siihen, että teillä on todella tuosta laumajärjestyksen haastamisesta kyse siitäkin huolimatta, että tilanne kyllä jatkunut harvinaisen pitkään. Onko kuinka monta laatikkoa käytössä? Auttaisiko laatikoiden lisääminen. Meillä esim. oli jossain vaiheessa neidillä ihan oma "kakkilaatikko", johon muut eivät juuri menneet, kun oli ainoa ovellinen koppi.

Meillä on yksi uroksista tuollainen hyökkijä(Kofi) välillä ja haastaa muita  eikä meilläkään kukaan halua lähteä mittelöihin vaan haluavat väistää siitäkin huolimatta, että tämä haastaja tuntuu olevan muuten laumajärjestyksen alin. Eli joko murahtavat ja väistävät tai sitten välistä eivät reagoi mitenkään toisen uhitteluun, Kofi kun on se, joka juoksee lopulta karkuun siinä vaiheessa kun joku viitsii pistää vastaan.

Sivun alkuun
IP kirjattu

ankh
Maitoviiksi
Poissa

Vastaus #5 - 08.12.2013 klo 19:52:28
Tulosta viesti  
kiitos pumpuli ja 4cats vastauksistanne!

kyllä karvatupot lentävät kun käydään päälle. tyttöä tuen ja puolusta, sekä kiellän kiusaamisen aina, mutta ei näytä minunkaan kieltämisellä olevan pitkäaikaista vaikutusta. vesisuihkupullo on myös aina vieressä, jonka heiluttaminenkin jo aiheuttaa pojissa sen reaktion, että tietävät olevansa kielletyllä alueella.

hiekkalaatikkoja on tällä hetkellä kaksi, jossain vaiheessa oli kolmekin, mutta kaikki käyttävät kaikkia, joten niiden lisääminen ei auta asiaa. tuota murinaa ne ei usko oikeen laisinkaan. hiekkalaatikollakin kun tyttö on sisällä ja pojat tulevat lähemmäs, alkaa tyttö murisemaan ja pakenee hiekkalaatikon takaosaan kyyhöttämään kunnes tulen ajamaan pojat pois siitä.

muistaakseni vanhempi poika hyökkäili vessareissuilla jo ennen pentua, mutta nykyään tosiaan voivat hyökätä muuallakin. ei tuo onneksi koko ajan ole ollut näin paha tuo tilanne, vuoden verran joutunut pitämään eri huoneissa jos itse olen poissa.

yleensä tuo hyökkäys alkaa vaan ihan tuijotuksesta, johon tyttö reagoi murisemalla ja sähisemällä ja sitten pojat jo hyökkäävätkin.

oon kyllä varsin voimaton jo tilanteen kanssa.
kaikki kolme ovat minulle henki ja elämä, enkä pysty edes ajattelemaan kenestä voisin luopua, jos pakko olisi  Itku
tottakai pitää kuitenkin ajatella myös kissojen parasta. vaikeaa se vain on..

Sivun alkuun

IP kirjattu

4Cats
Leijona
Poissa

Miau

Vastaus #6 - 08.12.2013 klo 20:50:15
Tulosta viesti  
Vaikea tilanne, koska todella jos rökittäminen liiallista, pitäähän siihen puuttua, muuten taas voisin päin vastoin kehoittaa antaa kissojen yrittää selvittää välinsä. Jos todella laumajärjestyksen testaamisesta kyse, niin ihmisen väliin väliintulo voi vain pahentaa tilannetta.

Sivun alkuun
IP kirjattu

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun