Muiden kissojen testaaminen (Luettu 3118 kertaa)
Mintan
Leijona
Poissa

Topi, Tessa ja Minttu

Sijainti: Helsinki
Sukupuoli: Nainen
Muiden kissojen testaaminen
18.02.2013 klo 12:52:12
Tulosta viesti  
Täällä ei nyt ole ainakaan kovin tuoretta keskustelua siitä, miten kasvattajat testaavat kasvatuksen ulkopuolella olevia kissojaan(vanhoja kasvatuskissoja tai lemmikki/näyttelykastraatteja) tai miten haluavat sijoituskissansa asuinkumppanit testattavan.

Itse aloittelen kasvatusta ja sen takia testasin koko kolmikkoni FIV ja FeLV varalta, koska kaikki ovat hiukan epämääräisistä oloista (2x navettakissan pentu ja 1x esypentu, nykyinen EUR). Valitettavasti kotikissakollini paljastui FIV positiiviseksi, vaikka tytöt olivat negatiivisia. Kolli on tullut mulle alle 8-viikkoisena sisäkissalta eli tartunta on saatu emolta. Nyt kolli onkin eristyksessä ja etsii uutta kotia ja testaan tytöt uudelleen 2-3kk jälkeen eristyksen alusta.

Juuri tämän takia mietin miten muut kasvattajat testaatte esim. kotonanne ekana olleita kotikissoja tai haluatte kissat testattavan siellä, mihin teiltä menee kissa sijoitukseen. Itse ainakin tämän kokemuksen takia haluan muilta kuin testatuista vanhemmista syntyneistä FIV+FeLV testit mahdollisissa sijoituskodeissa.

Käytännössähän kukaan ei pakota edes testaamaan kasvatuskissoja, jos muutenkin saa esim. kollin käyttöönsä. Perheen muissa kissoissahan on se suositus, että edes kerran niiden elämässä ja mua vaan kiinnostaa, miten ihmiset on toimineet tai aikovat toimia tulevaisuudessa ketään tuomitsematta. Jokainenhan toimii niin kuin parhaaksi näkee ja oman tietämyksensä pohjalta. Sekin kiinnostaa miten suhtaudutte kolliin käyttöön, jonka asuinkumppaneita ei ole testattu (ja naaraanne menee viettämään vaikka häitä samaan asuntoon).

Tessa HCS n 24 03 7.3.2011
Minttunen "Minttu" EUR fs 24 13.7.2011
http://werunthehouse.blogspot.com/
RIP Topi HCS 16.3.11-24.4.13
Sivun alkuun
IP kirjattu

Elea
Karvinen
**
Poissa

HCL, HCS & SIB

Re: Muiden kissojen testaaminen
Vastaus #1 - 18.02.2013 klo 14:10:32
Tulosta viesti  
Olen aikoinaan pitänyt siitoskollia ja ennen käyttöä testasin maatiaisilta FeLV:n & FIV:n. Negat tuli. Mietin herpes- ja calicitestausta, mutta pidin niitä lopulta liian epävarmoina otettavaksi oireettomilta kissoilta. Lähinnä oman mielenrauhan vuoksi olisin nuo flunssat testannut, mutta ei se nega PCR-testissä oireettomalla kissalla olisi mitään tarkoittanut. Tai näin ainakin mulle on kerrottu.

♥ ♥ Rakkauspojat bloggaa! ♥ ♥

http://rakkauspojat.blogspot.com/
Sivun alkuun
IP kirjattu

4Cats
Leijona
Poissa

Miau

Sijainti: Helsinki
Vastaus #2 - 18.02.2013 klo 15:42:09
Tulosta viesti  
FIV kai ei ainakaan kovin helposti tartu, jos ei harrasteta "lähempää kanssakäymistä" eli itse testasin suunnitellut vanhemmat leukoosin ja FIV varalta.

Muut kissat taas olleet sen verran kauan minulla(Sami & Miska) ja nuoremmat taas samalta kasvattajalta pentuina otettuja, yksi samasta pentueesta kuin testattu, joten uskoisin, että olisi tullut jo ilmi, jos muuta olisi. Pentueen isä testattiin laajemmin, koska oli uusi laumassa(myös sieni & flunssat).

Sivun alkuun
IP kirjattu

Osiris
Maitoviiksi
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Vastaus #3 - 19.02.2013 klo 09:26:44
Tulosta viesti  
Itselläni oli kaksi testatuista vanhemmista syntynyttä kastraattia kotona, kun ensimmäinen kasvatuskissa tuli taloon. Testautin toiselta kissalta silti FeLVin ja FIVin sekä sienet ennen kolmannen kissan saapumista. Kolmannen kissan piti aluksi olla sijoituskissa ja kasvattaja ei olisi edellyttänyt vanhojen kissojeni testaamista, mutta testautin kuitenkin toisen.  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Estel
Karvakorva
*
Poissa

Vastaus #4 - 26.02.2013 klo 23:33:25
Tulosta viesti  
Meille muutama vuosi takaperin kyseltiin sijoituskissaa ja kun vihdoin kasvattaja otti lopulta yhteyttä että hänellä olisi tällainen naaraspentu etsimässä sijoituskotia. Ennen kuin sovimmekaan vierailusta kissaa katsomaan, kysyin haluaako hän jotain muita testejä otettavaksi meidän kotikissalta kuin FeLV & FIV. Hän ei edellyttänyt edes noiden testien tekemistä, mutta sen suuremman vaikutuksenhan meidän vastuullisuutemme ja oma-aloitteisuutemme asiaan liittyen teki varmasti. Hän lopulta suositteli yhtä hänelle tuttua eläinlääkäriä testien ottoon, FeLV & FIV -pikatestausta, sekä virustestejä (herpes, calici, mycoplasma, klamydia).

Onni todellakin, että meidän Onni-herralta sitten saatiin negatiivisena kaikki tulokset, vaikka esimerkiksi jatkuva silmien rähmiminen ja se, että kissa kuitenkin oli suhteellisen epämääräisistä oloista peräisin, jännittikin aikalailla.

Ymmärrän hyvin, jos kasvattaja haluaa että ehdottomasti perheen muut kissat testautetaan. On nimittäin nähty tapaus, jossa emo sai calici ja mycoplasmatartunnat, tuhoisin seurauksin (puolet pennuista menehtyi jne, selvinneet jouduttiin erottamaan kokonaan emosta jo varsin nuorina, etteivät saisi tartuntaa). Siinä vain oli sekin, että toinen noista virustartunnoista oli myös perheen toisella kissalla, toisen, tai käytännössä kyllä ehkä kummankin, alkuperä on mystinen.

http://nethel-estel.blogspot.fi/
HCS Onni 5/2008
RUS Ella 5/2010
RUS Veroschka 9/2009
Sivun alkuun

IP kirjattu

Alli
Karvinen
**
Poissa

Täällä on kivaa!

Vastaus #5 - 27.02.2013 klo 21:50:58
Tulosta viesti  
Olen yleensä edellyttänyt FIV ja FeLV sekä sienitestin sellaisilta sijoituskodeilta, joissa on esim rescue-taustan omaavia kissoja ennestään.

Sivun alkuun

IP kirjattu

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun