10 Akuutti verhokriisi (Luettu 6335 kertaa)
Anton
Mörökölli
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Akuutti verhokriisi
05.02.2013 klo 13:57:06
Tulosta viesti  
Apua kaivataan!

Anton on ottanut tavaksi repiä verhot alas. Tapa lähti liikkeelle läksyhuoneen verhoista, jotka tippuvat herkästi, ja nyt osansa saavat myös olohuoneen verhot. (Asun kaksiossa, eli voisi oikeastaan sanoa, että kaikki verhot...) Alunperin verhot tulivat alas silloin tällöin, nyt monta kertaa päivässä. Kyse ei ole siitä, että Anton kiipeilisi verhoissa tai teroittaisi niihin kyntensä, vaan se nimenomaan tarttuu verhoon kiinni ja kiskoo sitä niin kauan, että nipsut antavat periksi. (Pitäisiko hankkia niiden tilalle muumit...) 

Aluksi oletin ongelman johtuvan siitä, että Antonilla ei olisi tarpeeksi tekemistä. Enää selitys ei tunnu loogiselta- Antonilla on aina ollut paljon leluja ja korkea raapimispuu, ja sen kanssa on touhuttu paljon päivittäin. Lisäsin aktivointia, kun ongelmia alkoi ilmetä, mutta siitä ei ollut apua.

Sitten oletin, että kyseessä on huomionhaku, ja jätin verhojen repimisen huomiotta. Tulos - verhot toistuvasti lattialla, ja tiuhutyönsä jälkeen itseensä hyvin tyytyväinen kissa jatkoi tyynesti muita touhujaan. Verhot tulevat alas myös nukkuessani, ja silloin kun olen poissa kotoa, eli aikoina, joilloin repimisellä ei ainakaan saisi huomiota.

Ostin kissakarkotetta, jota suihkutin verhoihin. Kahdessa päivässä pullo oli tyhjä, ja Anton repi verhoja karkotteesta huolimatta yhtä suurella antaumuksella, kuin ennenkin.

Yritin sulkea läksyhuoneen liukuoven, jonka verhot ovat etenkin saaneet kovaa kohtelua -> Anton siirtyi repimään olohuoneen verhoja. Ja oppi avaamaan liukuovenkin, ja kas - läksyhuoneen verhot löytyivät taas lattialta.

Anton tietää selvästi, että verhoihin koskeminen on kiellettyä. Jos olen samassa huoneessa, se istuu siinä kohtaa, mistä se tavallisesti verhot on alas repinyt, ja katsoo vuoroin minua ja vuoroin verhoja ja naukuu kaihoisasti. Jos kiellän, Anton (ehkä) lopettaa repimisen hetkeksi, ja palaa kohta takaisin pahantekoon.

Tällä hetkellä käynnissä on avoin sota. Nykyisin mun käpy kärähtää heti, kun Anton koskee verhoihin. En tiedä, mitä tekisin. Tavan muuttamista vaikeuttaa se, etten ymmärrä, mistä se voi johtua! Antonilla ei ole muunlaista ongelmakäyttäytymistä, sillä on runsaammin tekemistä, kuin useimmilla tuntemillani sisäkissoilla, enkä omasta mielestäni ole hirveitä aikoja poissa kotoakaan, eli ei sen luulisi olevan yksinäinenkään. Musta vaikuttaa siltä, että verhojen repiminen yksinkertaisesti tuntuu Antonista mukavalta. Vaikuttaa, että siitä on jännitävää, miten verhot nipsu kerrallaan antavat nykien periksi, ja lopulta romahtavat alas. Viehätys näyttää olevan hiukan samanlainen, kuin valuvassa vesihanassa - kiinnostava ja hiukan jännittävä leikki.

Tällä hetkellä yritän toimia niin, että leikitän Antonia paljon ja kehun sitä, kun se jättää verhot rauhaan (jopa huimaksi puoleksitunniksi kerrallaan...) Kun Anton sitten taas käy käsiksi verhoihin, pistän sen minuutiksi tai pariksi jäähylle suureen puiseen vaatekaappiin. Se tuntuu paremmalta, kuin pistää Anton jäähylle kantokoppaan, koska siellä sillä on enemmän tilaa, ja koska kopassa Antonilla on oma peti, enkä halua, että kantokoppa yhdistyy rangaistukseen. Muutaman kerran olen suuttunut niin pahasti, että olen huutanut Antonille, mutta siitä ei tietenkään seuraa kuin huono omatunto ja vauhko kissa.

Musta on inhottavaa olla Antonille jatkuvasti vihainen, mutta verhojen kiinnittäminen uudelleen ja uudelleen (eilen viisi kertaa) alkaa olla rasittavaa. Eikä niitä voi jättää kiinnittämättäkään, tai muuten parkkipaikalle kiinnostava näköala mun arkielämän yksityiskohtiin.

Tätä verhojen repimistä on esiintynyt noin puoli vuotta, mutta nyt kuluneen - sanotaan vaikka kahden viikon - aikana se on räjähtänyt käsiin. Mua jännittää myös se, että noin kolmen viikon kuluttua tulee toinen kissa! Helpottaakohan tämä ongelma, kun Antonilla on jatkuvasti tarjolla seuraa ja enemmän tekemistä, vai onko mulla kohta kaksi verhoaddiktielukkaa?

Muoks: Tuli vielä mieleen, että mielestäni ongelma paheni samoin aikoihin, kun siirryimme Antonin kanssa runsaampaan raakaruokintaan. En tiedä, liittyykö se mitenkään tähän. Onko mahdollista, että ruokavalion muutoksen takia kissalla olisi enemmän energiaa, joka sitten purkautuisi tällä tavalla?

Jos Taivaassa ei ole kissoja, en mene sinne.

Kurkkaa kuulumisia: http://kissakko.blogspot.fi/
Sivun alkuun

IP kirjattu

elosalama
Leijonakuningas
Poissa

Kaksin aina kaunihimpi

Sijainti: Rovaniemi
Sukupuoli: Nainen
Re: Akuutti verhokriisi
Vastaus #1 - 05.02.2013 klo 14:20:43
Tulosta viesti  
Sinulla on erittäin fiksu kissa, joka nauttii uusista leikeistä. Meillä Peppi on se, joka repii vessapaperia ja katsoo välillä, mitä mieltä olen, samoin se keksi että seinäraanussa on kiva roikkua.

Mitä, jos luovuttaisit? hanki rullaverho ja laita vaihteeksi yläkappa, kevätkin saapuu ja valo on ihanaa, eikö? Hymiö

Kuka kaipaa telkkaria, kun talossa on kissoja?
Sivun alkuun

IP kirjattu

Mozzis
Karvakorva
*
Poissa

Vastaus #2 - 05.02.2013 klo 16:01:41
Tulosta viesti  
Ärsyttävää, kyllä! Meillä oli sama ongelma jonkin aikaa Mimosan kanssa... Makkarin samettiverhot, ah ne olivat niin kutsuvat... Ei tosiaankaan ole kiva ripustaa verhoja uudestaan ja uudestaan, vaikka niiden alas saaminen on varmaan jännää Silmänisku. Onneksi ongelma ratkesi sillä, että ostin uudet verhot (paksua puuvillaa). Niistä on kai hankalampi saada kiinni tms. Ehkä pari kertaa Mimosa on niihin hypännyt, mutta verhot ovat pysyneet ylhäällä. Että ehkä verhojen vaihto voisi auttaa...? Uskon, että kissakaverin tulo vähentää verhoihin hyppäämistä, siis sehän on niiiiiiin jännä tapahtuma! Hymiö

PS: ehkä myös kynsien leikkaaminen lyhyeksi auttaisi (ei tosin meillä auttanut)

Kissatytöt: Uni 2/2009 (venäjänsininen), Mimosa 5/2010 (maatiainen, punavalkotiikeri)
Sivun alkuun

IP kirjattu

4Cats
Leijona
Poissa

Miau

Sijainti: Helsinki
Vastaus #3 - 05.02.2013 klo 21:21:25
Tulosta viesti  
Tästä ei kyllä ole apua...tulee vain mieleen, kun aikoinaan Miskan meille hain ja tuo kasvattaja sitten sanoi, että nämä sitten ovat kovia kiipeilemään ja varoitti juurikin verhoista. Minä sitten siihen, ettei haittaa, että minulla on vain säleverhot ja kapat.... noh ei mennyt montaa päivää, niin kissa kiipeili sujuvasti pitkää kappaa pitkin katonrajassa. Ja juu, oppi kyllä että oli kiellettyä... eli sillä sai takuu varmasti myöskin huomiota. Miska on ollut ainoa, joka meidän kissoista on kiipeillyt verhoissa ja onneksi siltäkin tapa vanhemmiten karsiutunut. Muistuu mileen myös se, kun vaihdetttin keittiön verhotangot... arvata saattaa, että eivätä olleet enää ihan suorat....

Sivun alkuun
IP kirjattu

Anton
Mörökölli
Poissa

Vastaus #4 - 05.02.2013 klo 21:56:44
Tulosta viesti  
Täytyy tosiaan katsoa, pitääkö tässä ruveta tekemään muutoksia ja hankkia se rullaverho. Tällaisena tilanne kiristää pipoa. Mä vain pidänkin niin kovasti näistä mun verhoista. Voi huokaus, tuossa tuo nytkin istuu tähyilemässä verhoja ja naukumassa säälittävästi... Pitääkö rullaverhoihin olla joku oma erityinen teline, vai tuleeko se verhon mukana?

Antonin kynnet leikataan säännöllisesti. Olohuoneen verho on aika tanakkaa kangasta, ja sen alas vetäminen vaatii Antonilta enemmän vaivaa, kuin läksyhuoneen, mutta hyvällä menestyksellä se on nekin alas kiskonut. Toivottavasti tosiaan Jagon tuleminen suuntaisi tuota energiaa toisaalle...

Jos Taivaassa ei ole kissoja, en mene sinne.

Kurkkaa kuulumisia: http://kissakko.blogspot.fi/
Sivun alkuun

IP kirjattu

Toscana
Leijonakuningas
Poissa

Vastaus #5 - 05.02.2013 klo 23:32:39
Tulosta viesti  
Tällaisen neuvon olen joskus jostain lukenut, että jos kissa kiipeilee verhoissa, niin ripustaisi ne seuraavasti ylös vain kevyesti teipillä, jolloin seuraavalla kerralla kisu saakin yllätyksekseen verhot niskaansa ja pelkästä säikähdyksestä jättäisikin sitten verhot rauhaan.  Mahtaisiko Antonin tapauksessa auttaa se, että verhojen alas kiskominen ei olisikaan enää aikaa vievää nipsu-kerrallaan-verhot-alas-hauskaa-tapahtuma, vaan ne humahtaisivatkin Antonin niskaan kerta kiskasulla, jos ne ripustaisikin seuraavasti ylös vain teipillä kiinnittäen, jos mielenkiinto siten verhoja kohtaan lopahtaisi ?   

Sivun alkuun

IP kirjattu

Wilpustin
Leijona
Poissa

Wilma, Kikku ja Töpö,
rakkaat karvapallot

Sijainti: Hämeenlinna
Vastaus #6 - 06.02.2013 klo 09:48:29
Tulosta viesti  
Meillä Wilma oli ainoa, joka pienenä kiipeili verhoissa, mutta jo vuoden iässä jätti ne rauhaan. Liekö syynä se kissakaverikin, joka kotiutui meille niillä main.
Minä en voi suositella kuin lämpimästi sitä SSScat karkotinta. Se osottamaan niihin kohtiin missä Anton istuu eli niin että kantosäde osuu molempiin verhoihin ja tämä pullohan olisi lattialla siis. Kyllä kun muutaman kerran saa kyydit pullolta niin varmaankin loppuisi tuo verhojen nyhtäminen.
Meillä nykyään SSScatit on olohuoneen sohvalla aina kun ei olla kotona, estämässä sitä ettei kukaan pissaa sohvalle. Meillä ei sitäkään yleensä tehdä mutta kerran sekin on tapahtunut, joten toista tapahtumaa ei kaivata. Ja onpahan vähemmän karvaakin sohvassa. Kissoillahan on siis omassa huoneessaan toinen sohva, kiipeilypuu ja kiipeilylaudat seinässä, eteisessä pehmustettu penkki ja raapimatynnyri. Eli virikkeitä ja nukkumapaikkoja riittää.

Kissat ovat fiksumpia kuin koirat. Et millään saa kahdeksaa kissaa vetämään rekeä lumessa. - Jeff Valdez -
Sivun alkuun
IP kirjattu

Pumpuli
Mörökölli
Poissa

Sijainti: Helsinki
Vastaus #7 - 06.02.2013 klo 11:28:55
Tulosta viesti  
^^ Olen lukenut saman vihjeen eli että kissa säikähtäisi putoavia verhoja ja jättäisi verhot rauhaan. Varmaan se ihanuus on siinä, että voi nyhtää niitä verhoja eli jos ne putoavat samantien alas, hauskuus jää ehkä pois. Anton kuulostaa aktiiviselta, vanhemmiten voi rauhoittua. Meilläkin yksi kissa pentuna veteli niin verhoja kuin tapetteja pitkin ylös alas ja syljeskeli katon rajasta. Nykyisistä Pipari tykkää repiä verhoja koska kynnet tarttuvat niihin niin mukavasti. Nyt uudessa asunnossa kun ikkunalaudalla ei enää voi leikkiä (niitä ei ole) verhot ovat saaneet olla paljon paremmin rauhassa. Kun ne olivat vielä otollisella paikalla niin toinen istui ikkunalaudalla ja toinen verhon toisella puolella ja siinä sitten leikittiin ja raavitiin verhoa. Noita putoavia verhoja kannattaisi varmaan kokeilla. Meilläkin painittiin saunan viltin kanssa mutta kun se putosi niskaan siirryttiin muihin puuhiin. Eli jos pystyy niin eliminoi leikkien kiinnostavuuden verhojen lähellä ja paras voisi olla, jos verhot muutamat kerran putoaisivat samantien kun niihin tarrataan kiinni.

Pipari 07/2010 Maxie 08/2009

Pumpuli 09/1998-03/2011 Pörri 09/1998-09/2010 Sepe 08/1994-09/2009 Tyson 05/1992-04/2009
Sivun alkuun

IP kirjattu

elosalama
Leijonakuningas
Poissa

Kaksin aina kaunihimpi

Sijainti: Rovaniemi
Vastaus #8 - 06.02.2013 klo 11:37:38
Tulosta viesti  
ja jos niihin vielä saisi kiinni jotain helisevää, kisu saattaisi katsoa jotta parempiakin kohteita löytyy kuin nuo verhot

Kuka kaipaa telkkaria, kun talossa on kissoja?
Sivun alkuun

IP kirjattu

callette
Mörökölli
Poissa

Sijainti: Tampere
Vastaus #9 - 14.03.2013 klo 11:20:47
Tulosta viesti  
Onko ongelma ratkennut, nyt kun Jago on kotona aktivoimassa?

Meillä on vähän samankaltaista ongelmaa olohuoneen verhoissa. Ne tulevat säännöllisin väliajoin alas, ja huomionhakua tämä tuskin on, koska kissat eivät ikinä ole saaneet huomiota verhojen alasrepimisellä (olohuone on suljettu huone, me vietämme aikamme toisessa huonessa enimmäkseen) - luulen että kyseessä on ennemminkin kiva leikki, ja että meidän Kirppu ei ole tajunnut olevansa enää niin kirppukokoinen. Kliseinen Ikkunalauta on sopivasti sellainen, mistä niitä verhoja on kiva nyppiä alas...

"I had been told that the training procedure with cats was difficult. It's not. Mine had me trained in two days."
Maatiaiset Nefertiti ja Miss Moriarty sekä MCO RaReCoon's Phedca
Sivun alkuun
IP kirjattu

sandra
Mörökölli
Poissa

Sijainti: Keski-Uusimaa
Vastaus #10 - 15.03.2013 klo 01:42:35
Tulosta viesti  
Mandy on myös keksinyt verhojen mukavan tarttumapinnan. Ennen se ei noteerannut verhoja mitenkään, mutta sitten käytin ne pesulassa ja sen jälkeen Mandy on ollut kovin kiinnostunut. Viimeisen kuukauden aikana verhoihin on ilmestynyt hirveästi kynnenjälkiä. Olen saanut hillittyä kissan touhuja taputtamalla käsiä yhteen (kieltomerkki, jonka Mandy tunnistaa) ja poistumalla itse kokonaan paikalta. Yleensä innostus aktiviteettiin loppuu, kun minä en ole seuraamassa. Tosin tuolla verhojen pesulakäynnillä on pakko olla jotakin tekemistä Mandyn kiinnostuksen kanssa. Täh

Tosiaan minuakin kiinnostaisi, ovatko kielletyt aktiviteetit nyt vähentyneet, kun Antonilla on kissakaveri? Jos verho-ongelma on sillä ratkennut, niin hyvä juttu.

Mandy, RAG a 04 (s. 04/2011)
Gitte, MCO ds 22 (s. 06/2013)

R.I.P Juppe, MCO a 22 (08/2006 -08/2013)
Sivun alkuun

IP kirjattu

Ansa
Karvakorva
*
Poissa

Sijainti: Turku
Vastaus #11 - 08.04.2013 klo 10:04:37
Tulosta viesti  
Meillä kynsien kohteena ovat makuuhuoneen verhot. Verhot on tosiaan nipsuilla kiinni ja yltävät maahan asti. Ne on jotain oikein paksua kangasta, kun ovat pimentävät verhot. Meillä roikkuu kolme verhoa makkarissa, mutta Ansa on kiinnostunut vain yhdestä Täh
Ensin kyseinen verho oli keskimmäisenä. Aluksi Ansa vain kokeili tassulla verhoa ja teki kynnenmentävää reikää vain maan tasolle. Eräänä päivänä se sitten otti kunnon vauhdit ja kiipesi verhoa pitkin aivan katonrajaan Järkyttynyt
Siitä se sitten lähti, Ansa alkoi jatkuvasti hyppiä verhoon ja kiipesi kohti nipsuja. Noh, eihän ne nipsut kestä millään sitä, joten ne alkoi löystyä ja pian alkoikin verhon tiputteli alas Vihainen
Siirsin verhojen paikkaa ajatellen, josko Ansa kyllästyisi. No ehei, Ansa kyllä tunnisti sen verhon, missä oli ennenkin kiipeillyt. Nyt meidän nipsujen kiskoista toinen sitten on osittain irti ja roikkuu, kun Ansa vähän innostui...

Me otettiin avuksi suihkepullo. Joka kerta, kun kuului pienikin verhoihin kajoamisen rapsahdusääni, suihkepullo käteen, tähtäys Ansan kankkuun ja kommentti: IRTI. Nyt selviämme usein pelkästään komennolla IRTI, suihkepulloa ei tarvita yleensä. Joskus tietty Ansallekin tulee aikoja, kun on varmaan kuulo kytkettynä offille, joten makkarissa on edelleen suihkepullo varmuuden varalta. Tosin nyt ei tarvitse kuin vilauttaa suihkepulloa niin Ansa tietää tekevänsä väärin Virnistys

Joku on joskus sanonut, että kissat eivät tykkää sitruunan tuoksusta. Ostinpa sitten ihan aitoja sitruunoja ja sellaisen sitruunanmehupullon ja kyllästin verhot niillä. Joo, ei auttanut.

IggyPoP XX.X.2007-27.6.2012
Ansa XX.5.2012-
Sivun alkuun
IP kirjattu

sandra
Mörökölli
Poissa

Sijainti: Keski-Uusimaa
Vastaus #12 - 05.05.2013 klo 15:22:20
Tulosta viesti  
^ Kokeiltiin kaverini pennun sähköjohtoinnostukseen sitruunaa, greippiä ja tabascoa. Ja vielä mitä, pentu innostui kielletyistä kohteista kahta kauheammin, kun niissä oli uusi tuoksu. Pyöritä silmiä

Meillä Mandyn verhoinnostus jäi onneksi lyhyeksi. Olen edelleen ihan varma, että verhojen käyttäminen pesulassa jätti niihin jonkin tuoksun, josta Mandy kiinnostui.

Mandy, RAG a 04 (s. 04/2011)
Gitte, MCO ds 22 (s. 06/2013)

R.I.P Juppe, MCO a 22 (08/2006 -08/2013)
Sivun alkuun

IP kirjattu

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun