Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board

KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta
Kissan purema ja mitä pitää tehdä (Luettu 6446 kertaa)
callette
Mörökölli
Poissa

Tampere
Sukupuoli: female
Kissan purema ja mitä pitää tehdä
08.01.2013 at 16:59:44

En löytänyt tästä aiheesta vielä mitään topicia, joten ajattelin aloittaa.

Säikähtänyt kissa puree tuttua ihmistäkin aika moisella voimalla, jos menee paniikkiin. Olen nyt ollut useamman ihanan löllykkä-kotikissan kanssa lääkärissä ja joistain niistä on kuoriutunut kyllä aikamoinen demoni. Usein puremat ja raapaisut saadaan estettyä henkilökunnan kanssa, mutta välillä käy niinkuin mulle tänään..

Kissa siis puri. Ei ole ensimmäinen, eikä varmasti viimeinen kerta. Kyse ei ollut omasta kissasta, mutta yhtäkaikki rauhallisesta ja käsiteltävästä - joka sitten panikoi ja kun lipesi eläinlääkärin otteesta, juoksi pakoon. Kissan hoitajana ajattelin saavani sen paremmin kiinni kuin lääkäri (eläinhoitaja ei ollut läsnä), ja kun nostin, kissa rei'itti oikean käteni Juustoinen

Tilannehan ei sattunut paljon mitään ja saatiin kissa sitten rauhoittumaan ja toimenpide tehtyä, mutta kun jännitys meni ohitse, huomasin että kädessä on useita puremareikiä. Onneksi oltiin klinikalla ja sain puremahaavat saman tien putsattua Betadinella. Kissallekaan ei tuntunut suurempia traumoja jääneen, vaikka joutui "takaa-ajetuksi", vaan nyt tulee jo ihan ihmettelemään rauhallisesti mitä ihmiset tekevät.

Nyt puremareiät ovat kipeitä, kipeämpiä kuin ennen minulla olleet puremahaavat, sekä etusormi ja peukalo turvonneet noin kaksinkertaisiksi. Tiedän ettei kissanpuremien kanssa ole leikkimistä, koska ne voivat herkästi aiheuttaa mm. verenmyrkytyksen, joten soittelin juuri terveyspalvelujen päivystykseen ja sieltä todettiin, että jos ei tulehduskipulääke auta, suosittelevat päivystykseen hakeutumista antibioottikuuria varten.

Pähkinänkuoressa - mitä tehdä kun kissa puree?
- Desinfioi haavat kunnolla ja paina desinfioidulla sidetaitoksella niin, että vuoto loppuu
- Ota tulehduskipulääke!
- Laastaroi löysästi (anna kuitenkin haavan hengittää)
- Mikäli puremakohta turpoaa, sieltä tulee mätää tai se alkaa muuttaa väriään epäterveelliseksi, hakeudu heti lääkäriin (päivystykseen)
- Antibioottikuuri määrätään melkein aina kissan pureman vuoksi, koska kissan suussa on paljon bakteereja jotka saattavat aiheuttaa infektion

Vuosittain Suomessa kuulemma kissan pureman vuoksi joudutaan jopa amputoimaan raajoja, joten suosittelen että asiaan reagoidaan nopeasti, mikäli haava menee huonoksi. Itse olen tähän mennessä kaikista puremista selvinnyt säikähdyksellä, putsauksen jälkeen on vähän ollut turvotusta joka on mennyt ohi, mutta nyt kyllä tilanne on vähän toinen, kun turpoaminen ei ota loppuakseen.

Muistakaa myös pitää jäykkäkouristusrokote voimassa! Se vanhenee kymmenen vuoden välein. Itse kävin onneksi uusimassa kesällä.
Sivun alkuun

"I had been told that the training procedure with cats was difficult. It's not. Mine had me trained in two days."
Maatiaiset Nefertiti ja Miss Moriarty sekä MCO RaReCoon's Phedca
IP kirjattu

Ansi
Leijonakuningas
Poissa

Nastola
Re: Kissan purema ja mitä pitää tehdä
Vastaus #1 - 08.01.2013 at 20:52:57

Auts! Luulostaa ikävältä puremalta, toivottavasti selviät ilman hankalampia jälkiseuraamuksia.
Sivun alkuun

Mökö ja Luru, maatiaissisarukset, s. 20.6.2009
IP FI*Draconian Ataegina "Hippu", NFO, s. 10.4.2011

IP kirjattu

Greebo
Karvinen
**
Poissa

Pohjois-Karjala
Vastaus #2 - 08.01.2013 at 21:28:35

Noin vakavan kuuloisesten oireiden takia hakisin kyllä heti antibioottikuurin, enkä enää odottelisi puhdistelun voimalla. Ensiavuksi voisi ottaa tulehduskipulääkettä kuuriluontoisesti ja isommalla annoksella. Minua raateli eräs kissa (ei siis oma) tuossa hiljattain, lähes kaikki olivat kynsimisestä tulleita jälkiä ja tulehtuivat lievästi, vaikka aloitin antibiootit noin 1,5 h tapahtuneesta.

*edit. kirjoitusvirheet.
Sivun alkuun

Tassun alla.
Kotikissat Asta (00/05) Ruska (05/11) Ronja (00/08)

IP kirjattu

elosalama
Leijonakuningas
Poissa

Kaksin aina kaunihimpi

Rovaniemi
Vastaus #3 - 08.01.2013 at 21:54:14

Huh, kiireellä apteekista reilu satsi tulehduskipulääkettä ja sitä napsit kaksi tablettia vuorokaudessa ainakin viikon kuurin.
Mieluummin mene lääkärille ja vaadi antibioottikuuri.

Niillä on neulanterävät hampaat ja julmetun voimakkaat leuat nimin. kokemusta on
Sivun alkuun

Kuka kaipaa telkkaria, kun talossa on kissoja?

IP kirjattu

Edina
Leijonakuningas
Poissa

Vastaus #4 - 08.01.2013 at 23:03:51

Mua kun aikoinaan puri kissa peukaloon (ihan omaa tyhmyyttäni ja kokemattomuuttani), peukku turposi kaksinkertaiseksi ja oli todella kipeä ja tosi kauniin värinen. Kyllä mä silloin tepastelin heti samana iltana päivystykseen hakemaan ab-kuurin ja muistaakseni myös jäykkäkouristuspiikki laitettiin, kun en tarkalleen muistanut, milloin sen viimeksi olin saanut.

Kyllä minä sinuna callette menisin sitä kättä päivystykseen näyttämään, eihän se tulehduskipulääke kuitenkaan bakteereja tapa, kuten ab.
Sivun alkuun

IP kirjattu

callette
Mörökölli
Poissa

Tampere
Vastaus #5 - 09.01.2013 at 00:15:55

Jepjep, turvotus etusormesta lähti jo laskemaan mutta peukalo on edelleen turvoksissa. On kyllä onni, että satun Tampereen päivystyksen vieressä asumaan - voi lähteä lyhyellä varoitusajalla jos on tarve Hymiö Mikäli ei nyt ihan pahemmaksi mene yön aikana, varmaan aamulla tallustelen työterveyteen.

On nää kyllä aikamoisia.. Harmittaa kissan puolesta, se on edelleen vähän mua kohtaan säikky kun pelästyi lääkärillä niin paljon. Surullinen
Sivun alkuun

"I had been told that the training procedure with cats was difficult. It's not. Mine had me trained in two days."
IP kirjattu

muput
Mörökölli
Poissa

Tavallisia kissoja ei
ole olemassa

Tampere
Vastaus #6 - 09.01.2013 at 00:35:01

Auts! Surullinen
Miehelle kans annettiin jäykkis ja myös abkuuri, kun kämmenselkä turposi seurauksena koiran ja kissan yhteenoton väliin menemisestä. Siinä sai hammasta ja kynttä.
Sivun alkuun

Kissat eivät ole koko elämäni, mutta ne tekevät elämästäni kokonaisen.

Kuvia: http://www.chaosmafia.galleria.fi
Höpinää: http://kaaosmafia.com/
WWW http://fi-fi.facebook.com/mrs.murto  
IP kirjattu

Lassi_ja_Lilja
Mörökölli
Poissa

Kaksi karvatassua NFO
7/2009

Vastaus #7 - 09.01.2013 at 09:38:16

Kissan puremiin määrätään nähtävästi usein myös tietynlaista laajakirjoista antibioottia. Ei tosissaan kannata kauaa odotella koska puremat tulehtuvat yleensä aina. Meidän maailman rauhallisin ja kiltein Lassi on myös puraissut minua etusormeen, kun pelastin sitä vapaana olevan koiran kynsistä (olin siis Lassin kanssa valjastelemassa, joten kissa oli kiinni mutta koira vapaana). Sormi tulehtui pahasti, kynsi muistui ja irtosi osittain, joten menihän siinä kauan ennen kuin se kokonaan parani. Söin muistaakseni ainakin yhden pitkän antibiottikuurin.
Mutta onneks koira ei saanut purtua Lassia tai minua.  Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu

callette
Mörökölli
Poissa

Tampere
Vastaus #8 - 09.01.2013 at 10:07:30

Työterveyslääkärillä kvin juuri ja hän määräsi viikon kuurin antibioottia (Amoxin Comp). Sormet näyttävät jo paremmilta tänään aamulla, mutta kävin kuitenkin lääkärissä ihan vain sen vuoksi, että eilen peukalosta tihkui vaaleaa, paksumpaa nestettä (saattoi olla haavanestettäkin). Lääkäri putsasi sormet, kyseli koska on otettu jäykkäkouristus ja määräsi kuurin. Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu

olde
Leijona
Poissa

Vastaus #9 - 09.01.2013 at 12:26:46

Saman pillerin sain minäkin aikoinaan kissan puremaan, mutta sepä ei alkanutkaan tehoamaan. Turvotus alkoi leviämään käsivarteen joten yöpäivystykseen tuli lähtö. Siellä avattiin haava (näin melkein tähtiä siitä puudtuspiikin pistosta) ja putsattiin ja kyllähän siellä jo mädän poikasta alkoi olemaan. Otin sitten tupla aloitusannoksen antibioottia niin lähti paranemaan.

Purema sattui kun olin Olivian kanssa valjastelemassa ja jonkin sortin terrieri hyökkäsi yhdeltä pihalta kimppuun. Siinä menivät yhtänä pallona ja minä sitten väliin jolloin tuli hampaasta. Se koira oli hihnassa ja hihna omistajan kädessä ja taisi siinä jonkin näköinen aitakin olla mutta niin vain vietti otti vallan.
Sivun alkuun

Olivia s. ~00-02
Nalle Puh s. ~02-04
Juuso s. 16.5.09

IP kirjattu

Lassi_ja_Lilja
Mörökölli
Poissa

Kaksi karvatassua NFO
7/2009

Vastaus #10 - 09.01.2013 at 13:03:36

Amoxin Comp oli muuten juuri se lääke, jota minäkin sain silloin. Aika harvinaisiahan nämä koiran kanssa yhteenotot ovat vaikka Oldelle ja Oliviallekin näköjään samantyylinen juttu oli sattunut. Surullinen  Meidän tapauksessa koira oli tosissaan vapaana ja pelkäsin kyllä tosi paljon että lähtee perään kun lähdin juoksemaan Lassi sylissa kotia kohti. Varustus oli huono kun oli kesä ja olin T-paidassa, joten käsivarretkin kyllä oli naarmuilla.
Sivun alkuun

IP kirjattu

lara
Leijona
Poissa

Vantaa
Vastaus #11 - 09.01.2013 at 13:05:22

Mulle taas eläinlääkäri on sanonut, että koska kissan suussa on todella, todella paljon bakteereja, niin aina pureman jälkeen pitäisi hakea antibioottikuuri. Itse en ole joutunut rei'itettäväksi, toivottavasti en joudukaan, mutta lääkäri on kerran, koska pelästyessään Kedi todellakin puolustautuu kuin olisi kyse elämästä ja kuolemasta - kuten kissan mielestä onkin.

Eri asia on sitten nämä rakkaus- ja huvinäykkimiset, jotka eivät riko ihoa. Niihin ei antibioottikuuria tarvita (jos joku näykkijäkissan omistaja etsii tietoa näykkimisestä). Hymiö
Sivun alkuun

Kedi ~ 2008
Aava SBI n 21, 3/2012

RIP Kaitsu ~ 7/2009-24.11.2011
IP kirjattu

callette
Mörökölli
Poissa

Tampere
Vastaus #12 - 09.01.2013 at 17:41:23

Jepjep, lääkäri sanoi että tuolla tabletilla on kuulemma huomattu parhaiten olevan vastetta eläinten puremiin. Tietenkin joissain tapauksissa saattaa olla, ettei tablettimuotoinen ab-kuuri riitä ja sitten pitää juuri lähteä hoidattamaan sairaalalle ab-tippaan. Onneksi itse vältin sen.

Juuri tässä pohdittiin miehen kanssa, kuinka paljon onnea on näiden kissojen puraisuissa on ollut mukana! Häntä pikkupoikana heidän oma kolli narskaisi käsivarteen silitellessä (oli vähän dementoitunut koko ikänsä, saattoi välillä käydä kiinni ruokkiessakin) niin, että edelleen arvet näkyvät käsivarressa kahtena pisteenä - ei sitä edes desinfioitu, vaan pestiin vedellä. Eikä tulehtunut, mikä on siihen nähden aikamoinen ihme, että kissa kuitenkin metsästi ja kulki ulkona vapaana.

Meillä taas näitä vähän arempia tapauksia kopittaessa on aina käynyt jos jonkinmoista. Usein raapauksia, jotka mulla kyllä nousee punaisiksi ja paisuneiksi ihan siitäkin syystä että olen kissalle allerginen, mutta onneksi vain jonkin verran puremia. Mikään ei ole kuitenkaan tähän mennessä mennyt näin pahaksi, vaikka useamman kerran on siis kunnolla purtu mua ja miestä myös. Mörri, kun se meille tuli, myös käsiteltiin aluksi ihan nahkahanskoilla kun kävi säikähtäessään kiinni. Enää ei ole sitä kahteen vuoteen tehnyt.

Villikissa ei varmaan ikinä vaistoistaan pääse ja ymmärrän hyvin tuon reaktion kissalla, enkä kyllä syytä ketään näistä purijoista siitä että puolustautuvat henkensä hädässä. Eiväthän ne sitä ilkeyttään tee, vaan pelkäävät. Harmi vain, ettei taas tullut ajateltua etukäteen - tämän purijan veli kun on näitä "kangistujia" eli niitä, jotka säikähtäessään menevät kauhusta kankeaksi ja niitä on helppo käsitellä. Tottakai sitä oletti, että veli reagoi samalla lailla, vaikka ei se loogista ollutkaan  Pyöritä silmiä

Hellyysnäykkiminen ja nakertelu on kyllä ihan eri maailmasta kuin se, että säikähtänyt kissa puree päästäkseen irti otteesta. Meillä Neffi on hellyysnakertelija, se näykkii kantapäät ja pohkeet kun on oikein mielissään ja aamulla myös sormenpäät, mutta se nakertelu ei edes satu, lähinnä ärsyttää.
Sivun alkuun

IP kirjattu

Toscana
Leijonakuningas
Poissa

Vastaus #13 - 09.01.2013 at 20:55:24

^ Paranemista sormillesi, callette !   Hymiö

Kissan puremat eivät tosiaan ole ihan pikkujuttuja, joten hyvä kun otit asian esille - tämä ketju  voisi olla vaikka ihan tuossa "tärkeissä aiheissa"...

Edesmennyt kissamme puri aikoinaan miestäni etusormeen.  Tosin ei ymmärtänyt purevansa, eikä meinannut millään ymmärtää irrottaa hampaita sormesta, kun ei kissalla enää tuo aivotoiminta ollut oikein kohdallaan. Mies joutui vain odottelemaan, että kissa laskee sormesta irti.  Syvä puremahan siitä tuli.  Sormi turposi melkoiseksi punaiseksi möhkäleeksi, onneksi kuitenkin ab-kuurilla sitten parani.

Itse on ollut onnekas, eikä vakavia puremia ole kohdalle onneksi sattunut.  Raapaisuja sitä vastoin on ollut yllin kyllin ja niihinkin on hyvä suhtautua tietyllä vakavuudella, koska kyllä sitä likaa ja bakteereja sieltä kissan kynsistäkin löytyy.  Pahimmassa, mutta varmasti melkoisen harvinaisessa tapauksessa voi saada kissan raapaisusta jänisruton, kuten eräälle tutulle kävi. 
Sivun alkuun

IP kirjattu

elosalama
Leijonakuningas
Poissa

Kaksin aina kaunihimpi

Rovaniemi
Vastaus #14 - 10.01.2013 at 21:04:17

Äiti kertoi juuri olleensa sairaalassa yhtä aikaa iäkkäämmän, diabetesta sairastavan naisen kanssa.
Naisen ragdoll-kolli oli pelästynyt pihalla koiraa niin pahasti jotta oli takertunut kynsillään naisen pohkeeseen, seurauksena syvät kynnenjäljet, ei saatu parantumaan vaan ihonsiirto oli pitänyt tehdä reiden ihosta.

Ei ollut kuulemma ollut kisun syytä, koira oli ollut pelottelemassa
Sivun alkuun

Kuka kaipaa telkkaria, kun talossa on kissoja?

IP kirjattu

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta