Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3  Lähetä aihe | Tulosta
 25 Samalla kasvattajalla useita eri rotuja? (Luettu 9827 kertaa)
Tiitukka
Karvakorva
*
Poissa


Täällä on kivaa. :)

Viestejä: 77
Sijainti: Oulu
Liittynyt: 09.06.2012
Sukupuoli: Nainen
Re: Samalla kasvattajalla useita eri rotuja?
Vastaus #15 - 10.01.2013 klo 12:41:03
Tulosta viesti  
Hei vielä!

Onko sinulla lapsia? Jos on, suosittelen ainakin miettimään kissan hankintaa paikasta jossa on myös enempi vauhtia ja ääntä. Kasvattajalla ei tarvitse lapsia itsellään olla tämän takia mutta että pennut sosialistetaan kunnolla ja tottuvat kaikkiin kodin ääniin.

Vaarana on, jos kissaemo on jo kamalan arka, pennutkin ovat arkoja. Toki kasvuolot siihen paljon vaikuttavat.

Jos kasvattaja on uusi, se ei missään nimessä ole huono asia. Jokainen on joskus aloittelija eikä pidä evätä mahdollisuutta sellaiselta joka on ekaa kertaa tositoimissa Hymiö
Hänellä on saattanut olla jo sijoituskissa jolla on voinut "opetella" ja varmaan taustalla myös kasvattajan tuki. Harva pystyy kissankasvatukseen täysin yksin.

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Hankki
Karvinen
**
Poissa


Täällä on kivaa!

Viestejä: 304
Sijainti: Helsinki
Liittynyt: 15.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Re: Samalla kasvattajalla useita eri rotuja?
Vastaus #16 - 10.01.2013 klo 12:48:09
Tulosta viesti  
Sillä tavalla se kattojärjestö vaikuttaa, että kaikissa ei ole kasvatustoiminnan seurantaa. Jokainen siis eroaa tavallaan tuossa asiassa.

Jos pennut ovat kovin pieniä eivät ole tottuneet kovaan vilinään, niin ei ole ihme, että ne ovat vähän arkoja jos iso entourage tulee niitä katsomaan. Sama asia emon kanssa, jos kasvattajan kodissa ei ole paljoa lapsiperheitä vieraillut, niin eihän se ole niihin tottunut. Mutta ei se tee emosta tai pennuista "ei-sosiaalistettuja". Usein kun pentu kuitenkin tottuu perheeseen kuin perheeseen.

Pelkän emon koosta on paha ennustaa mitään. Kyllä siihen pennun kokoon ja kasvuun vaikuttavat muutkin tekijät; sukulinjat, isän koko ja oikeasti myös ulkoiset tekijät.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
vippis
Maitoviiksi
Poissa



Viestejä: 25
Liittynyt: 02.01.2013
Re: Samalla kasvattajalla useita eri rotuja?
Vastaus #17 - 10.01.2013 klo 12:51:05
Tulosta viesti  
Juurikin näin - missään nimessä en pidä haittana sitä, että kasvattaja on uusi, kovasti hän tuntui asioiden tasalla olevan. Ennemminkin pidin hyvänä asiana tuota pentujen asumuksen täydellistä kodinomaisuutta...

Vaan juurikin tämä arkuus oli se pointti. Meiltä kun löytyy usseempiki kakara ja vielä koira siihen päälle.

Pohdin kyllä, että oliko "periluonteeltaan" arka, vai oliko se vain... oppinut sellaiseksi, kun ei ole ollut esim. lapsosia paikalla sen aikana? Sanoivat kyllä, että ei se yleensä niin arka ole, että vähän ehkä oli pennuistansa tarkka ja tosiaan aika huima muutos oli meidän konkkaronkan paikalle kurvaaminen emon ja pentujen luontaisiin oloihin verraten.

Mutta kyllä, tätä kovasti pohdin, että jäisikö tuollainen pentu sitten kovastikin araksi. Kyllä niitä oli kovasti sylitelty ja sosiaalistettu - mutta ei juurikaan esim. lasten toimesta.

Tosin meilläkään ei onneksi ihan sylivauvoja enää ole, vaan liki kouluiässä jo nuorinkin.

Kyllä ei ole helppoa tällainen. Ja niiiiin kovasti mä pennun tahtosin kiitos heti ja NYT  Virnistys

Äläkää liian tosissannu ottako - kyllä haku on kovasti päälä koko ajan, mutta ei täsä jäniksen seläsä olla. Kyllä iha loppuiän päätöstä tässä ollaa tekemässä, eikä viiliksen mukkaan.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Tiitukka
Karvakorva
*
Poissa


Täällä on kivaa. :)

Viestejä: 77
Sijainti: Oulu
Liittynyt: 09.06.2012
Sukupuoli: Nainen
Re: Samalla kasvattajalla useita eri rotuja?
Vastaus #18 - 10.01.2013 klo 12:53:59
Tulosta viesti  
Kyllä se ujokin pentu ihmisvilinään oppii Hymiö
Mutta töitä saattaa teettää.
Ovatko pennut kuin pieniä vielä?

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
vippis
Maitoviiksi
Poissa



Viestejä: 25
Liittynyt: 02.01.2013
Re: Samalla kasvattajalla useita eri rotuja?
Vastaus #19 - 10.01.2013 klo 13:04:32
Tulosta viesti  
Marraskuun lopulla taisvat olla syntyny. Että pieniäkkii, rääpäleet, vielä.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Alli
Karvinen
**
Poissa


Täällä on kivaa!

Viestejä: 297
Liittynyt: 04.03.2007
Re: Samalla kasvattajalla useita eri rotuja?
Vastaus #20 - 10.01.2013 klo 13:53:40
Tulosta viesti  
En ottaisi hulinaperheeseen noin aran emon arkaa pentua. On varmaan sekä geeneissä että ennen kaikkea opittua se käytös. Voihan se "oppia" pärjäämään teidän perheessänne, mutta perusarkuus uusia tilanteita kohtaan varmaan säilyy, näin ainakin oman kokemukseni mukaan. Pääsette helpommalla kun otatte reippaamman pennun rohkeammalta emolta. Siperiankissa on niin runsaslukuinen rotu nykyään, että valinnan varaa kuitenkin on.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Hankki
Karvinen
**
Poissa


Täällä on kivaa!

Viestejä: 304
Sijainti: Helsinki
Liittynyt: 15.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Re: Samalla kasvattajalla useita eri rotuja?
Vastaus #21 - 10.01.2013 klo 13:58:04
Tulosta viesti  
Niin, kuten aiemmin kirjoitin, ei se että emo tai pennut pelästyvät suurta porukkaa, määrittele vielä sitä että jääkö pennusta arka. Sehän on myös uuden perheen vastuulla, että pentua käsitellään, sen kanssa ollaan ja leikitään.

Ja nyt "puhun" siis ihan kokemuksesta, en millään mutu- tai arvailen pohjalta. Ei lapsiperheen pentukin sopeutuu ihan varmasti lapsiperheeseen kunhan siihen vaan panostaa aikaa, ihan kuten muihinkin lemmikeihin pitää.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Hankki
Karvinen
**
Poissa


Täällä on kivaa!

Viestejä: 304
Sijainti: Helsinki
Liittynyt: 15.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Re: Samalla kasvattajalla useita eri rotuja?
Vastaus #22 - 10.01.2013 klo 13:59:41
Tulosta viesti  
Huom Alli, pennut ovat vielä niin pieniä, että tuskin niitä on vielä edes käyty rokottamassa, ei kuljeteltu minnekään eikä varmaan kovasti ole vieraitakaan tuossa kodissa käynyt. Mikä on myös hyvä ratkaisu, koska turha vieraitten ramppaaminen kodissa, missä on pieniä pentuja on aivan turhaa!
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Alli
Karvinen
**
Poissa


Täällä on kivaa!

Viestejä: 297
Liittynyt: 04.03.2007
Re: Samalla kasvattajalla useita eri rotuja?
Vastaus #23 - 10.01.2013 klo 14:31:34
Tulosta viesti  
Minä nyt puhuin vain siitä, miten asia on kissanpentujen käyttäytymisestä tehtyjen tutkimusten valossa. Hymiö Eli että tärkeintä loppuelämän kannalta on viikot 2-7 ja silloin saadut kokemukset. Ja kyllä, puhun myös ihan omasta kokemuksesta, en mutujen enkä arvailujen pohjalta.  Silmänisku
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Hankki
Karvinen
**
Poissa


Täällä on kivaa!

Viestejä: 304
Sijainti: Helsinki
Liittynyt: 15.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Re: Samalla kasvattajalla useita eri rotuja?
Vastaus #24 - 10.01.2013 klo 14:33:05
Tulosta viesti  
Minulta on mennyt ei lapsiperheestä lapsiperheeseen pentu ja hyvin on sopeutunut, ilman mitään ongelmia. Että yleistämään ei kannata lähteä. Eikä meilläkään ramppaa lapsiperheitä kylässä alinomaan, eikä myöskään ennenkuin pennut on rokotettu ensimmäisen kerran.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Crowmoor
Mörökölli
***
Poissa



Viestejä: 927
Liittynyt: 10.03.2010
Re: Samalla kasvattajalla useita eri rotuja?
Vastaus #25 - 10.01.2013 klo 14:36:16
Tulosta viesti  
Mä kyllä muistuttaisin myös samaan suuntaan kuin Alli, eli ei kannata todellakaan sokeasti luottaa siihen että arkuus katoaa ajan kanssa. Ongelmana on tietysti se, että miten kokematon ostaja huomaa onko kissa oikeasti ihan todella arka vai arasteleeko vain.

Luonteissa on joskus suuria synnynnäisiä eroja myös saman pentueen pentujen välillä. Jos on mahdollisuus valita pentu joka ei teitä pelästy kun tulette katsomaan tai pentu joka säikähtää, niin tottakai kannattaa ottaa sellainen joka on teidän kanssanne enemmän kotonaan jo alusta asti.

En nyt tiedä vaikuttaako tässä näkemyksiin se, että Hankki ymmärtääkseni harrastaa nelosia, joita on kuitenkin kasvatettu extrasosiaalisiksi jo yli sata vuotta, kun taas itselläni on norskeja joiden jalostushistoria on lyhyempi ja luonne lähempänä jakauman keskikohtaa. Jos siperialaiset yhtään norskeja muistuttavat, niin kyllä sieltä varmasti voi tosi huonolla tuurilla saada myös aidosti perusluonteeltaan aran kissan vaikka 95% aivan seurallisia, järkeviä ja sopeutuvaisia onkin.

Näissä luonnonroduissa sitä vaihtelua vaan on, ja lopputulos riippuu myös siitä kuinka kriittinen kasvattaja on ollut jalostuseläintensä luonteen suhteen.

Meidän norskit eivät olleet kummillankaan kun jouluna kohtasivat suunnilleen ekaa kertaa lahjoineen remuavia pikkulapsia vaan tunkivat joukkoon ihmettelemään, mutta tiedän myös paljon kissoja jotka eivät sitä tekisi. Ehkä teille sopisi kuitenkin lapsiperheenä parhaiten sellainen rohkea remupekka-henkinen pentu. Hymiö Rohkea pentu voi kyllä olla myös vaikkei tulisi lapsiperheestä, siinähän sen näkee kun pentu lapsiperheen kohtaa että miten reagoi.
  

GIC FI*Draconian HarmonyDivine, "Darwin" || NFO n, s. 1.2.2010
GIC FIN*Kharn-Ka Thuban Draco, "Dawkins" || SOM n, s. 8.4.2010
FIN*Cat'omatic Snöhetta, "Huxley" || NFO ns 03, s. 31.1.2012
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Hankki
Karvinen
**
Poissa


Täällä on kivaa!

Viestejä: 304
Sijainti: Helsinki
Liittynyt: 15.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Re: Samalla kasvattajalla useita eri rotuja?
Vastaus #26 - 10.01.2013 klo 14:47:19
Tulosta viesti  
Tietysti niissä on synnynnäisiä eroja, jokainen pentu sekä kissa on yksilö. Mutta eiköhän se kasvattaja tiedä niitten luonteenpiirteistä jos on niitten kanssa koko ajan häärännyt? Ja varmasti osaa myös sanoa jos kissa tai pentu käyttäytyy jotenkin eri tavalla kuin muiden vieraiden kanssa, eikö totta?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Alli
Karvinen
**
Poissa


Täällä on kivaa!

Viestejä: 297
Liittynyt: 04.03.2007
Re: Samalla kasvattajalla useita eri rotuja?
Vastaus #27 - 10.01.2013 klo 15:09:08
Tulosta viesti  
Niin, olen kyllä kasvattanut useita pentueita ja paljon on meiltäkin ei-lapsiperheestä mennyt pentuja lapsiperheisiin tai sellaisiin joihin on lapsia syntynyt myöhemmin, ja hyvin on mennyt. Mutta emot eivät piileskele sohvien takana ja pennut ovat reippaita ja menevät heti tutkimaan vieraita.

Aloittajaa kehotan siis odottamaan, että tulee vastaan sellainen kasvattaja ja pentu, jonka kohdalla ei tarvitse miettiä tai tehdä kompromisseja.  Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
vippis
Maitoviiksi
Poissa



Viestejä: 25
Liittynyt: 02.01.2013
Re: Samalla kasvattajalla useita eri rotuja?
Vastaus #28 - 10.01.2013 klo 15:12:23
Tulosta viesti  
Alli kirjoitti 10.01.2013 klo 15:09:08:
Aloittajaa kehotan siis odottamaan, että tulee vastaan sellainen kasvattaja ja pentu, jonka kohdalla ei tarvitse miettiä tai tehdä kompromisseja.  Hymiö


Tai siis odottamaan, että pääsen katsomaan sen ekan kasvattajan oloineen pentuineen kaikkineen Silmänisku

Mutta kiitos kaunis kaikille jo tässä vaiheessa ajatuksistanne!
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Tiitukka
Karvakorva
*
Poissa


Täällä on kivaa. :)

Viestejä: 77
Sijainti: Oulu
Liittynyt: 09.06.2012
Sukupuoli: Nainen
Re: Samalla kasvattajalla useita eri rotuja?
Vastaus #29 - 10.01.2013 klo 16:38:19
Tulosta viesti  
Kyllä se oma kisu löytyy Hymiö
Käy katselemassa mahdollisuuksien mukaan kissoja eri kasvattajilla.
Änkeä kylään myös paikkaan missä ei ole pentuja, ihan vain että näet kissoja ja voit jutella kasvattajan kanssa.

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3 
Lähetä aihe | Tulosta
 
  « Koti ‹ Alue Sivun alkuun