Kimppakissa ? (Luettu 2158 kertaa)
miku
Maitoviiksi
Poissa

Kimppakissa ?
20.11.2012 klo 15:54:39
Tulosta viesti  
Onko tällä forumilla ketään, jonka on pähkäillyt että  elämätilanteeseen sopisi   mainiosti kissa, jolla voisi olla 2 kotia, jolloin molemmat huoltajat voisivat esim
matkustaa/tavataallergisia lapsenlapsiaan ilman että kissa menisi  kissahotelliin a 40e/vrk.
kissa asuisi esim 2 vk/kk kummankin luona.  minulla oli 15 vuotta  kahta kotia  "hallinnut" kissakulta joka  oli yhtä tyytyväinen molemmissa kodeissaan, mutta syöpä nujersi sen keväällä. Juttelisin mielelläni asiasta ja muiden kokemuksista täällä  (ilman vihapostia please, suren edelleen kissaamme).

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ansi
Leijonakuningas
Poissa

Sijainti: Nastola
Sukupuoli: Nainen
Re: Kimppakissa ?
Vastaus #1 - 20.11.2012 klo 15:59:03
Tulosta viesti  
Otan osaa suruusi  Surullinen.

Eikös Paula Koivuniemelläkin ole tämmöinen "kimppakissa" naapurinsa kanssa? Jostain artikkelista muistan lukeneeni.

Ei mielestäni hullumpi ajatus, jos kissa on luonteeltaan sopeutuvainen, ja löytää sellaisen kanssahuoltajan, jolle tällainen järjestely sopii, eikä kumpikaan heittäydy omistushaluiseksi kissasta  Hymiö.

Mökö ja Luru, maatiaissisarukset, s. 20.6.2009
IP FI*Draconian Ataegina "Hippu", NFO, s. 10.4.2011
Sivun alkuun

IP kirjattu

Lulu
Maitoviiksi
Poissa

Sijainti: Tampere
Vastaus #2 - 20.11.2012 klo 16:43:56
Tulosta viesti  
Itsekin olen pohtinut jonkinlaista yhteishuoltajuutta, koska muutoin hoitopaikkaa voisi olla vaikea löytää tarvittaessa. Varsinkin, kun haluaisin kerralla kaksi kissaa. Toisaalta saattaisin olla liian omistushaluinen sellaiseen järjestelyyn  Virnistys

Sivun alkuun
IP kirjattu

lara
Leijona
Poissa

Sijainti: Vantaa
Vastaus #3 - 20.11.2012 klo 16:59:38
Tulosta viesti  
Mikä jottei, jos vaan löytää sopivan kodin ja kissan tällaiseen järjestelyyn. Sulla kun itselläsi on kokemusta, niin voisit jakaa niitä meidän kanssa. Hymiö

Mä oon tavallaan tosi skeptinen tällaisen jutun suhteen, ei sen puolesta, etteikö asetelma sopisi kissalle, vaan sen suhteen, miten hommat toimii käytännössä. Oma perinpohjaisuus näkyy mulla siinä, että itse pystyisin tällaiseen järjestelyyn ainoastaan ihmisen kanssa, jolla on samanlainen käsitys kissojen hoidosta kuin mulla. Siitä huolimatta haluaisin käydä läpi mahdollisimman monet asiat, ennen kuin edes ajateltaisiin kissan hankkimista. Miten kulut jaetaan, ostavatko molemmat tahoillaan hiekat, vessat, ruokakupit, ruoat, lääkkeet yms.? Otetaanko vakuutus, miten kissan kanssa toimitaan (leikitys, kodeissa samat säännöt, samat ruoat), miten toimitaan eläinlääkärissä yms. Itse haluaisin myös tehdä tästä sopimuksen, jotta mahdollisissa kiistatilanteissa olisi mustaa valkoisella siitä, mitä on sovittu (joo, rakastan sopimuksia  Pyöritä silmiä ).

Oman kokemuksen mukaan tällaiseen kimppakissailuun olisi hyvä valita pentu, eikä ainakaan aikuista rescuekissaa. Toki rescueita on moneen lähtöön, mutta oma kokemus (Kedi & Kaitsu) on se, että epämääräisistä ja epävakaista oloista oleva kissa tarvitsee mahdollisimman muutoksetonta elämää. Toki aikuinen kissa varmaan oppisi reissaamaan, en ole kokeillut, mutta Kedin kopittaminen on niin hankalaa, etten sitä vapaaehtoisesti halua tehdä yhtään useammin kuin on pakko. Toki tuo hankalan kopittamisen kruunaamaton kuningas voisi oppia olemaan rennommin ja yhteistyöhaluisempi - tai sitten ei.

Itselläni on elämäntilanne sellainen, että pystyn hyvin pitämään yksin kahta kissaa, mutta jos on tuollainen tilanne (reissutyö tai kaukana asuvat [ei tartte olla edes allergisia] lapset/lapsenlapset, joiden luona haluaa viettää aikaa tai muuten ei ole lähipiirissä henkilöitä, joille voisi viedä kissan hoitoon). Etenkin jos useammin reissaa tai on tarvetta saada kissa hoitoon, niin kimppakissa voisi olla oikein loistava vaihtoehto, koska kivempi se on viedä kissa "hoitoon" toiseen omaan kotiin kuin useasti tuttuun mutta silti vieraaseen paikkaan.

Kedi ~ 2008
Aava SBI n 21, 3/2012

RIP Kaitsu ~ 7/2009-24.11.2011
Sivun alkuun
IP kirjattu

miku
Maitoviiksi
Poissa

Laralle !
Vastaus #4 - 20.11.2012 klo 19:35:09
Tulosta viesti  
Upeaa, että joku muukin rakastaa sopimuksia riitojen välttämiseksi !  minä en myöskään uskaltaisi lähteä yhteishuoltajuuteen  ilman että kaikkea olisi sovittu etukäteen  paperilla.  Minulla oli rakastavan kodin  emokissalle syntyneestä  pentueesta lähtöisin oleva  henkisesti ja fyysisesti terve  maatiaispentu, joka muutti 12 viikon ikäisenä kuten kuuluukin  .  Ajelutin sitä ohjeiden mukaan  pienillä matkoilla harjoitellen ja siitä tuli ihanteellinen autossa matkustaja  (etäisyys 25 km).
Nyt minulle sopisi 2 pentukissaakin  , koska varsinkin nuorena Kitini kaipasi   leikkiseuraa  kun minun leikkini olivat sen mielestä tyhmiä  ( kirjasta katsoin kunnei aiempaa kokemusta ollut...).  15 vuodessa  opin tunnistamaan sen hengityksestä, jos jokin hätä oli ( tulossa), kävimme   kaikki vuodet samalla eläinlääkäriasemalla. vietimme 15 vuotta 24h/7pv  yhdessä ja  se osallistui  toimistotöihin ja lintujen katseluun vuorotellen omalla "työ"pöydällään, viimeiset kolme vuotta makasi  näppikseni päällä  ja osallistui  entistä enemmän  ja sallin sen, koska tiesin että jokainen pv voi olla viimeinen.
<eli tällainen kissaystävä täällä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun