Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board

KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Erikoisia kissarotuja (Cats101 Animal Planetilla) (Luettu 1348 kertaa)
abcdrf
Karvinen
**
Poissa

Jyväskylä
Erikoisia kissarotuja (Cats101 Animal Planetilla)
27.08.2012 at 18:17:27

Täytyy naureskella mitä uutta sitä oppiikaan kun katselee USAlaisia kissaohjelmia (eli Cats101 Animal Planet:lla).

Sattui sarjan osa, jossa oli varsin mielenkiintoisia kissoja esillä.
Ensin Highlander (mistä kaikesta mahtoikaan olla yhdistetty - taisi olla jostain eri kissalajeista) - terve rotu - näin voi olla, mutta yleensä monivarpaisuutta pidetään perinnöllisenä sairautena (lisäksi rodulla on curlikorvat ja lyhyt häntä - niitä ei voine pitää sairauksina, vain erikoisuuksina).

Seuraava oli Arabian mau - terve, koska luonnollinen rotu - se varmaan takaakin terveyden! (itse luonnollisen rodun ex-kasvattajana huvitti - kyllä kaikilla roduilla aikaa myöten sairauksia tulee - tuo nyt vain sattui olemaan "roduksi määritelty" vuonna 2008 käsittääkseni)

Mutta paras pätkä oli Khao manee - sekin tietty terve rotu, mutta parasta oli se, kuinka luontaisuus aiheutti myös sen, että se on harvemmin kuuro (valkoisena kissana) - siis selityksenä se, että kun se on luontainen rotu. Se oli myös ainoa kissarotu, jolla voi olla erivärisilmät - kas kummaa... meilläkin on syntynyt noita erivärisilmäisiä - eikä ole taatusti ollut khao manee. Ja on syntynyt noita kuurojakin (vaikka luonnollinen rotu onkin kyseessä...)

No sarja jatkui "erikoisuuksien" parissa - niistä Suomessa kuvattu eurooppalainen lyhytkarva. En ehtinyt katsoa kunnolla mitä siitä kerrottiin, mutta kehuttiin kyllä.

Ja sitten erikoisuus nimeltään American wirehair  - ovat kuulemma vain näyttely- ja jalostuskissoja (joten voi olla vaikea löytää niitä...)

No joo - eiköhän tässä riittävästi (vaikka periaatteessa pidän Animal Planetia pääasiassa asiallisena eläinkanavana, niin nämä kissa/koiraohjelmat ovat kyllä aika huvittavia - hyvin USAlaisia... ).
Sivun alkuun

Koti ilman kissaa on vain talo!

IP kirjattu

Mintan
Leijona
Poissa

Topi, Tessa ja Minttu

Helsinki
Sukupuoli: female
Re: Erikoisia kissarotuja (Cats101 Animal Planetilla)
Vastaus #1 - 27.08.2012 at 18:50:06

^Mä olen kyseisen jakson katsonut juuri tuon eurooppalaisosuuden takia ja siinä oli kyllä kaikenlaista eksoottista. Osa niistä roduista kyllä on sellaisia, ettei kyllä tasan ole asiaa Fife roduksi ainakaan vuosikymmeniin, jos silloinkaan.

Eurooppalaistenkin teaser osiossa puhuttiin roomalaisista (jotain keisarin lempikissa tai vastaavaa). Tosin ohjelmassa esiintyvä nainen ja kissat on mun tuttuja. Tunnen Monikan EUR piireistä ja olen nähnyt Mikin useasti.
Aika vähän siinä oli kuitenkaan tietoa, että siitä hyötyisi, jos on lukenut edes vähän kuvausta rodusta muualta. Lisäksi puhuttiin enempi ruotsista kuin suomesta ja käsittääkseni suomessa on isoin kanta.
Sivun alkuun

Tessa HCS n 24 03 7.3.2011
Minttunen "Minttu" EUR fs 24 13.7.2011
http://werunthehouse.blogspot.com/
RIP Topi HCS 16.3.11-24.4.13
IP kirjattu

Edina
Leijonakuningas
Poissa

Sukupuoli: female
Vastaus #2 - 27.08.2012 at 19:40:43

Mua ärsyttää toi ohjelma niin paljon, etten viitsi sitä edes katsoa. Joskus katsoin varta vasten maine coon-jakson ja meinasi verisuoni katketa päästä. Ihan ihme juttuja kerrottiin cooneistakin ja kaikkea muuta, kuin rodunomaisia kissoja esimerkkinä...
Sivun alkuun

IP kirjattu

Anton
Mörökölli
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Vastaus #3 - 27.08.2012 at 21:41:22

Ja pitihän mun mennä katsomaan se, kun Edinalta tuli noin kiinnostava esittely  Pyöritä silmiä No joo, tulipa katsottua.

Muoks:

Voi luoja, katsoin youtubesta tuon bambino-jakson, kun en tajunnut, mitä oli tulossa. Mulle tekee tosi pahaa noi lyhytjalkaisiksi jalostetut kissat. En tiedä, onko ne terveitä, (niin kuin jaksossakin kovasti väitettiin) mutta tunnereaktio oli kyllä tosi vastainen. En tajua, mikä hinku ihmisillä jalostaa eläimistä lähes jalattomia.  Ja sitten ihmiset lässyttää ja kikattaa ja heiluttelee käsiä, kun on niin söpö ja lapsekkaan näköinen...
Sivun alkuun

Jos Taivaassa ei ole kissoja, en mene sinne.

Kurkkaa kuulumisia: http://kissakko.blogspot.fi/

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta