Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2]  Lähetä aihe | Tulosta
 10 Miksi rotukissa? (Luettu 9869 kertaa)
sisko
Maitoviiksi
Poissa

Sijainti: Satakunta
Sukupuoli: Nainen
Re: Miksi rotukissa?
Vastaus #15 - 02.11.2012 klo 17:29:50
Tulosta viesti  
4Cats kirjoitti 02.11.2012 klo 16:48:24:
Anteeksi jos hieman krtitisoin tässä aiempien vastaajien esittämiä perusteluita, mutta:

-perinnöllisten sairauksien riski on aina olemassa, todennäköisyys vain on ikävä kyllä suurempi rotukissojen kohdalla. Mitkään testit eivät tule koskaan tätä ikävää asiaa täysin eliminoimaan.

En ole niin kamalasti noihin perinnöllisiin sairauksiin perehtynyt, mutta itse ajattelen asian niin että rotukissalla ne sairaudet saa todennäköisesti tietää vanhempien papereista ja siitä voi sitten miettiä vähän todennäköisyysksiä. Navettakissojen vanhemmilta ei yleensä ole mitään takeita siitä onko perinnöllisiä sairauksia. Nyt siis puhun vain tosiaan navettakissoista. Eri asia sitten kun puhutaan esimerkiksi 4Catsin kaltaisesta tilanteesta jossa kotikissa on geneettisesti rotukissa mutta paperiton, mutta en ala sitä nyt setvimään koska en asiasta paljoakaan tiedä eikä tilanne minua juurikaan koske sillä minulle ei paperiton rotukissa ole vaihtoehto, se on joko maatiainen tai paperillinen, rekisteröity rotukissa.

Ja toivon todella ettei tästä viestistä tule mitään hämminkiä ja riitaa ja provosoitumista, en todellakaan halua arvostella kenenkään sanoja ja tämä on vain henkilökohtainen näkemykseni. (Ja foorumilla on setvitty jo ihan tarpeeksi paperittomia rotukissoja). Ja anteeksi lievä offtopic.

Sivun alkuun

IP kirjattu

sisko
Maitoviiksi
Poissa

Sijainti: Satakunta
Vastaus #16 - 02.11.2012 klo 17:31:02
Tulosta viesti  
Lainaus ei jostain syystä toimi, mutta lainasin siis edellisessä viestissäni 4Catsin viestistä

"-perinnöllisten sairauksien riski on aina olemassa, todennäköisyys vain on ikävä kyllä suurempi rotukissojen kohdalla. Mitkään testit eivät tule koskaan tätä ikävää asiaa täysin eliminoimaan. "

Sivun alkuun

IP kirjattu

4Cats
Leijona
Poissa

Miau

Sijainti: Helsinki
Vastaus #17 - 02.11.2012 klo 18:53:13
Tulosta viesti  
Sisko, muuten hyvä, mutta kun niitä sairauksia ei todella mihinkään kirjata rotukissoillakaan, asia mitä olen ihmetellyt pitkään. Ei todella edes niitä, jotka rodussa jo todella yleisiä, suurin osa testeistä kun on vain suosituksia ja nekin vasta kun suuri osa kissoista on jo kantajia. Mikään testi ei myöskään ole 100% varma.

Todennäköisyys rotukissojen kohdalla on siitä syystä suurempi, että rodut ovat suljettuja populaatioita, joissa nämä perinnölliset sairaudet ikävä kyllä helposti "rikastuvat".

Mutta niin, eihän meillä ihmisilläkään varmasti sairauksia olisi jos ne olisivat niin helposti estettävissä. Sairauksia tulee aina olemaan, olisi sitten kyse rotu tai kotikissoista, ei niistä kokonaan päästä eroon. Sukusiitoksen haitat kuitenkin on olleet tiedossa jo melkoisen pitkään ja sen kiistäminen on kerrassaan pöyristyttävää yhä rotukasvatuksessa ja kun se tehdään vielä "terveyteen"  verhottuna Täh

Minullakin olisi ihan varmasti rotukissoja(niistä nuorempana unelmoin totta kai), jos todella arvioisin noiden perusteiden pitävän paikkansa. Olen ikäni ollut kissaihminen ja ennen kaikkea minulle on tärkeää kissojen hyvinvointi ja olen huolissani rotukasvatuksesta ihan siitä syystä.

Elea, pitää tuokin paikkansa, mutta hyvin pieni osa rotukasvattajien kissoista ei näyttelyissä käy tai kissalaumassa ole vaihtuvuutta. Sama pätee tuohon monimuotoisuuteen, se on on asia johon todella pitäisi kiinnittää huomiota ja minkä onneksi osa kasvattajista on alkanut ymmärtämään  Hymiö.

Sivun alkuun
IP kirjattu

Elea
Karvinen
**
Poissa

HCL, HCS & SIB

Vastaus #18 - 02.11.2012 klo 19:05:01
Tulosta viesti  
Ja ihan yhtä pieni osa kotikissojen kasvattajista on niitä vastuullisia tapauksia.  Hymiö

Lähinnä siis siihen aina/kaikki/ei koskaan ajattelutapaan kiinnittäisin huomiota, että isoja ryhmiä tarkasteltaessa mahdollisuus siihen eriävään on myös olemassa.

♥ ♥ Rakkauspojat bloggaa! ♥ ♥

http://rakkauspojat.blogspot.com/
Sivun alkuun
IP kirjattu

4Cats
Leijona
Poissa

Miau

Sijainti: Helsinki
Vastaus #19 - 02.11.2012 klo 19:13:38
Tulosta viesti  
Elea, aivan Hymiö.  sen tähden juurikin on tärkeää puhua näistä asioista muullakin tasolla kuin rotukissa on se terve ja hyvinhoidettu ja kotikissa joko navettakissa tai pentutehtaasta oleva mix, mikä on kai se mitä yleisemmin "toitotetaan", että jokainen kissaa hankkiva osaisi arvioida itse riskit ja sen mistä maksaa.

Ostajien tietämys asioista varmasti vaikuttaa lopulta myös sitten kasvattajiin, kun ostajat tietävät mitä vaatia, koskien niin rotukasvattajia kuin kotikissoja.

Sivun alkuun
IP kirjattu

Edina
Leijonakuningas
Poissa

Vastaus #20 - 02.11.2012 klo 20:24:59
Tulosta viesti  
Rotukissan ostaessaan saa kuitenkin tietynlaisen takuun siitä, mitä ostaa. Papereista ei sairauksia näe, mutta yleensä siitokseen käytetyt kissat on useassa sukupolvessa tutkittuja ja kissojen taustat voidaan selvittää, kun tiedetään, mitä kissoja siellä suvussa on. Toki sekään ei takeita anna terveydestä, tietenkään, kun elävästä eläimestä on kyse, mutta suuntaa se antaa kuitenkin. Ja kasvattajalla on kuitenkin myös korvausvastuu näistä asioista. Oli eläin sitten rotukissa tai roduton, niin terveystaetta ei voi kummassakaan tapauksessa antaa.

Itse olen saanut kirjalliset todistukset kissojeni vanhempien terveydentilasta, muistaakseni myös isovanhempienkin terveydentilasta. Eli kyllä ne tiedot ainakin vastuullisilla kasvattajilla paperilla on ja vähintäänkin selvitettävissä. Yleensä kyllä hyvä kasvattaja myös tuntee kissojensa linjat ja niiden mahdolliset sairaudet.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Rid
Maitoviiksi
Poissa

Abyaaaaaaa!

Vastaus #21 - 12.11.2012 klo 15:57:17
Tulosta viesti  
Alun perin syynä oli muidenkin luettelemat terveys, hyvä hoito, vastuullinen pennutus ym. syyt, nykyään suurin syy on se, että abyn luonteella varustettua kissaa vaan ei saa muista kissoista. Ei edes muista rotukissoista.

GIP FIN*Nebuankhet Padmesh "Kossi", riista abessinialainen (ABY n)
GIP FI*Nebuankhet Quetzalcoatl "Sketsi-Herbert", beige abessinialainen (ABY p)
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 
Lähetä aihe | Tulosta

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun