Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aihe | Tulosta
 10 Miksi rotukissa? (Luettu 9857 kertaa)
gatis
Mörökölli
Poissa

Nastamuumiot

Sijainti: Espanja
Sukupuoli: Nainen
Miksi rotukissa?
31.07.2012 klo 14:12:44
Tulosta viesti  
Täältä löytyy jo ketju jossa kysytään miksi juuri sen rotuinen kissa, mutta kyselisin miksi ylipäätään rotukissa? Varsinkin te, joilla on sekä kotikissoja että rotukissoja, tai jotka harkitsette rotukissan ottamista kotikissan kaveriksi / jälkeen, mitkä seikat saivat / saavat ostamaan rotukissan?

Lara 3/2007
Nikita 3/2007
Sivun alkuun

IP kirjattu

Mintan
Leijona
Poissa

Topi, Tessa ja Minttu

Sijainti: Helsinki
Re: Miksi rotukissa?
Vastaus #1 - 31.07.2012 klo 14:55:12
Tulosta viesti  
Mulla on nuo kotikissat ja noviisina rekattu eurooppalainen ja seuraavat kissat tulevat olemaan rotukissoja kasvattajalta (joko omia kasvatteja tai muiden).
Yksi omalla kohdalla tärkeä syy on vastuullinen kasvatus. Kotikissapentueita harvemmin suunnitellaan, terveystestataan vanhempia tai pentujakaan hoideta kovin hyvin. Niitä harvoja poikkeuksiakin tietty löytyy. Rotukissalla on useimmiten tiedossa pitkät sukutaulut ja sitä kautta saa tietää pennun suvun terveydestä ja rekisteröinti vaatii pennun vanhemmilta tietyt terveysvaatimukset ja osa kasvattajista testaa vielä enemmän. Ensimmäiset kissani ovat vielä näitä navettapentuja, joilla toisella oli napatyrä ja pian kotiutumisen jälkeen paheni silmätulehdukseksi silmäongelmat ja toisella oli knikki. Eli niillä oli jo tullessaan jonkin asteisia terveysongelmia.

Rotukissan kanssa aukenee myös erilainen näyttelymaailma, vaikka kotikissankin kanssa voi yksilöstä riippuen kyllä käydä näyttelyissä. (Kotikissassa on toki se etu, ettei tarvitse ulkomailla näyttelyttää ollenkaan, kun ei kissa saa titteleitäkään.)

Eniten tällä hetkellä kuitenkin taitaa omiin päätöksiin vaikuttaa kasvatushaave, joten en voi oikein ottaa "ylimääräisiä" eli ei kasvatuskissoja ainakaan nykyiseen elämäntilanteeseen. Mutta jos ottaisin muun kuin rotukissan, etsisin kissaa ensin esyistä. Esystä olen tuon nykyisen rotukissanikin hakenut pentuna ja silloin en ainakaan tue pentutehtailua ja annan kodittomalle kissalle uuden mahdollisuuden.

Näitä nykyisiä kotikissojani en antaisi mistään hinnasta pois, mutta uusi kissa samantyyppisistä oloista olisi aikamoinen riski näille nykyisille kissoille (toki kyllä rotukissaloissakin on mm. giardiaa, mutta vastuulliset kasvattajat pyrkivät ne hoitamaan asian tullessa ilmi).

Tessa HCS n 24 03 7.3.2011
Minttunen "Minttu" EUR fs 24 13.7.2011
http://werunthehouse.blogspot.com/
RIP Topi HCS 16.3.11-24.4.13
Sivun alkuun
IP kirjattu

Arlene
Ex-jäsen

Vastaus #2 - 31.07.2012 klo 17:09:56
Tulosta viesti  
Mulla ja aavokilla on lapsina molemmilla ollut ihanat, persoonalliset maatiaiskissat. Lukioaikaan löysin jutun räggäreistä ja loin tutkimaan sitä rotua tarkemmin ja ihastuin aivan täysin. Molemmat halutiin ehdottomasti kaikessa mukanaoleva, seurallinen sylikissa itsellemme ja siksi päädyttiin räggäreihin. Maatiaiset on todella ihania myös, mutta räggärit vaan sattuu olemaan meidän rotumme.

Sivun alkuun

IP kirjattu

lara
Leijona
Poissa

Sijainti: Vantaa
Vastaus #3 - 31.07.2012 klo 17:41:47
Tulosta viesti  
Mintan toi erittäin hyvin esiin ne syyt, miksi ehdottomasti hankin Aavan Kedin kaveriksi, enkä edes harkinnut kotikissaa.

Halusin aran ja hankalissa tilanteissa mahdottoman kissan kaveriksi pennun, jonka kanssa voi ottaa enemmän varman päälle. Aava on terve, hyvin sosiaalistettu ja laadukkaalla ruoalla ruokittu pentu, joka on tottunut asumaan ihmisten kanssa ja antaa käsitellä itseään. Vanhempien taustat on tiedossa ja kasvatuskodissa oli pentujen lisäksi kolme aikuista kissaa. Halusin minimoida sairausriskin, koska en halua a) lääkitä b) viedä eläinlääkäriin Kediä ellei ole aivan pakko, enkä omien toimien, eli pennun ottamisen, seurauksena haluaisi näin tehdä.

Hyvin hoidettuja, miltei satavarmasti taudittomia ja taustoiltaan selkeitä kotikissanpentuja on vaikea löytää. Rotukissaa en ottanut siksi, että arvostaisin enemmän rotukissoja, vaan siksi, että arvostan ja rakastan tota mun nykyisin ainoaa kotikissaa yli kaiken, ja haluan tarjota sille parasta mahdollista. Oletettavasti meidän kahden vuoden takainen giardia oli Kaitsun kautta saatu. FIPiä tai imusolusyöpää, joista jompikumpi koitui Kaitsun kohtaloksi, ei voi sulkea pois rotukissan ottamalla, mutta ainakaan Aavalla ei ole mitään ulkokissoille yleistä tautia riesanaan.

Kedi ~ 2008
Aava SBI n 21, 3/2012

RIP Kaitsu ~ 7/2009-24.11.2011
Sivun alkuun
IP kirjattu

Estel
Karvakorva
*
Poissa

Vastaus #4 - 01.08.2012 klo 13:38:18
Tulosta viesti  
Minulle rotukissan hankkiminen on aina ollut itsestäänselvyys. Tai siis siitä lähtien, kun kissoihin hurahdin, joka tapahtui 4-vuotiaana rotukissanäyttelyssä. Siitä lähtien joka vuosi aina kierrettiin pääkaupunkiseudun rotukissanäyttelyt, usein tämä tyttö viihtyi pienestä asti siellä näyttelyssä aivan koko päivän.

Etenkin, kun meidän suvussakin vain enollani on kissa - sekin rotukissa. Ensimmäiset hoitokissani (8-vuotiaana) olivat rotukissoja eräällä kasvattajalla.

Kun 2008 tuli mahdollisuus kissa hankkia, olimme äitini kanssa hurahtaneet venäjänsinisiin. Kävimme kasvattajilla kylässä ja etsimme sopivaa pentua. Olivat vain pennut niin kiven alla - etenkin naaraat, kun me halusimme ehdottomasti naaraspennun. Uroksia olisi kyllä löytynyt. Sitten eräässä näyttelyssä etsi eräs kasvattaja sijoituskotia kissalleen. Hän tuli muistaakseni seuraavana päivänä meille juttelemaan asiasta. Ei tullut häneltä sijoituskissaa.

Alle viikon päästä tuosta meiltä löytyikin sitten jo kissa. Sinivalkoinen maatiaiskissa. Oli pitkään etsitty jo pentua, sitten äitini työkaveri kertoi kaverillansa olevan kissanpentuja. Hän oli itse ottamassa yhden niistä, ja kuulema oli pentuja vapaana. Niitä mentiin katsomaan ja sieltä tarttui heti mukaan kotikissakolli, joka hurmasi erilaisella luonteellansa.

Kun tuo kotikissa oli ollut puolitoista vuotta, sanottiin meillä haave toisesta kissasta, rotukissasta, ääneen. Sijoitukseen lähdettiin etsimään naaraskissaa. Ja sellainen meille päätyikin syksyllä 2010. Sille tielle sitä jäätiin, seuraavakin kissa on varmasti rotukissa.  Silmänisku

http://nethel-estel.blogspot.fi/
HCS Onni 5/2008
RUS Ella 5/2010
RUS Veroschka 9/2009
Sivun alkuun

IP kirjattu

Hanselmiina
Ex-jäsen

Vastaus #5 - 03.08.2012 klo 16:32:35
Tulosta viesti  
Komppaan tässä asiassa Mintania ja laraa.
Kun täällä nyt on jo kaksi tervettä rotukissaa, niin en uskaltaisi lähteä vaarantamaan niiden terveyttä ottamalla kissaa epäselvillä taustoilla. Jos minulla taas ei olisi kissoja, niin siinä tapauksessa voisin kotikissan/rescuekissan ottamista harkita. Mutta nyt ei. Nuorempana kun asuin vielä kotona, meillä oli kotikissa, joka oli hyvistä oloista peräisin, rokotettu ennen luovutusta, luovutus oli 12 viikon iässä ja kissa oli hyvin hoidettu ja se myytiin vain sisäkissaksi. Tällaiset "kotikissakasvattajat" vain taitavat olla aika harvinaisia.

Miksi sitten päädyin rotukissaan nämä omat kissat ottaessani? Tähänpä en osaakaan vastata selkeästi... Jotenkin tuntui luotettavammalta ottaa kissa hyvältä kasvattajalta ja olla sillä tavalla varma, että saa terveen, hyväluontoisen ja sosiaalisen kissan. Eurooppalaisiin lyhytkarvoihin ihastuin jo vuonna 2003 joten pitkäaikainen haave ainakin toteutui kun viime syksynä Vertti meille tuli, ja Elmo sitten saapui tänä vuonna.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pumpuli
Mörökölli
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Vastaus #6 - 03.08.2012 klo 17:47:42
Tulosta viesti  
Ymmärrän Laran ja Mintanin pointit hyvin, koska meillä on Piparin ja Maxien kanssa ollut huonoa tuuria vaikka muille jakaa. Tällä hetkellä molemmat kotikissamme voivat mainiosti, mutta pinnan alla on kuitenkin toisella herpes ja toisella astma, joista tällä hetkellä ei onneksi ole haittaa. Nykytiedoilla kauhistuttaisi tuoda tänne pentu epäselvistä oloista, mutta jos ja toivottavasti kun meille vielä pentu tulee, niin kyllä se tulee aivan varmasti olemaan rescue. Astma nyt tosin voi kehittyä mille tahalle kissalle ja kai jopa yleisemmin rotukissalle, mutta nykyisten, varsinkin Maxien, hoitaminen on hankalaa ja vaivalloista eikä lääkintä ole koskaan terveellistä. En missään nimessä haluaisi tartuttaa nykyisiin jotakin uudella pennulla. Itse aion siis yrittää kiinnittää huomiota pennun/kissan terveydentilaan ja ennen kaikkea viedä sen lääkäriin näytille tai mielellään ihan testattavaksi vähintäänkin tavallisimpien esim. loisten osalta kaiken varalta, vaikkei pennussa päällepäin näkyisi vikaa. Pentua, jossa näkyisi mitään epäilyttävää, en ottaisi. Tosin täytyy sanoa että lapsuudessa meille tuli neljä kissanpentua löydettyinä suoraan luonnosta. Kaikki olivat yhden matoja lukuun ottamatta terveitä.

Pipari 07/2010 Maxie 08/2009

Pumpuli 09/1998-03/2011 Pörri 09/1998-09/2010 Sepe 08/1994-09/2009 Tyson 05/1992-04/2009
Sivun alkuun

IP kirjattu

Mozzis
Karvakorva
*
Poissa

Vastaus #7 - 10.08.2012 klo 12:20:42
Tulosta viesti  
Jaa-ah... Olin aina sitä mieltä, että haluan peruskissan, maatiaisen Hymiö. Kun sitten vihdoin kolmekymppisenä päätin kissan hankkia, halusin ihan tavallisen maatiaiskissanpennun, halusin että minä olisin kissan ensimmäinen omistaja (omistaja tuntuu pahalta sanalta). Ja halusin, että se on turvallisissa oloissa syntynyt, hyvät elämän eväät saanut jne, eikä mikään villikissa, koska uskoin että kissanoviisina sosiaalistetun pennun hoitaminen olisi helpompaa. Joten etsin ja etsin... enkä löytänyt! Ehkä en osannut etsia oikeista paikoista (en tajunnut, että löytöeläintaloissa yms on myös pentuja). Sitten huomasin, että rotukissanpentuja oli paljon helpompi löytää, niillä on kasvattajia. Surffailin netissä ja löysin venäjänsinisen Hymiö. Se oli sitten siinä, rakastuin täysin russeihin ja sellainen oli saatava ASAP Hymiö. En hankkinut Unta sen takia, että veisin sitä näyttelyihin, mua ei kiinnosta, mitä mieltä joku tuomari on siitä, no way!

Sitten, kun olin jo saanut kokemusta kissanhoitajana, uskalsin ottaa rescuekissan (Mimosa tuli pentuiässä, noin 5½ kk:na). Halusin silloinkin pennun ja musta oli ihanaa tarjota koti kissalle, joka sitä todella tarvitsi Hymiö (varmaan Mimosa olisi saanut kodin ilman minuakin, koska oli niin nuori). Kummatkin ovat rakkaita mussukoita, erilaisia ja ihania <3.

Mimosa on tähän saakka ollut terveyden perikuva (paitsi alussa oli maha löysällä), Uni on joutunut kerran tutkimuksiin, koska sillä oli joku mahalaukun ongelma. Eli tähän mennessä Unen eläinlääkärikuluihin on mennyt enemmän rahaa.

Välillä mielessä pyörii kolmas kissa, koska (olen kissahullu ja) olen ihastunut nyt näyttelyssä käytyäni abessinialaisiin. Eli jos joskus päässä naksahtaa ja on ihan pakko hankkia kolmas kissa niin se voi hyvinkin olla aby... tai ehkä toinen russi... tai ehkä toinen rescuetapaus... äh, ehkä en kuitenkaan osaa päättää.

Kissatytöt: Uni 2/2009 (venäjänsininen), Mimosa 5/2010 (maatiainen, punavalkotiikeri)
Sivun alkuun

IP kirjattu

sandra
Mörökölli
Poissa

Sijainti: Keski-Uusimaa
Vastaus #8 - 13.08.2012 klo 14:14:55
Tulosta viesti  
Olen lapsesta asti selaillut erilaisia kissakirjoja ja ihastunut etenkin puolipitkäkarvaisiin rotuihin. Rakastan kuitenkin kaikkia kissoja rotuun tai ulkonäköön katsomatta. Lapsuudessani meillä asui maatiainen, ja nykyisessä kodissani on ollut eläinsuojeluyhdistyksen kautta maatiaiskissoja sijaiskodissa. Sijaiskotikissojen kanssa sai hyvää harjoitusta, että millaista se kissan pitäminen onkaan. Vähitellen syntyi päätös hankkia oma kissa. Väännettyäni kättä luovutusiästä, ruokinnasta ja rokotuksista muutaman Apula-myyjän kanssa, päätin hankkia sittenkin rotukissan vastuulliselta kasvattajalta. Juttu lähti luistamaan hyvin erään ragdoll-kasvattajan kanssa ja menin hänen luokseen katsomaan pentuja. Niinhän siinä kävi, että rakastuin pikku-räsyihin ja heinäkuussa 2011 Mandy muutti tänne.

Miksi rotukissa? Syyt ovat aikalailla samoja kuin edellisillä postaajilla: Tieto kissan taustoista ja hyvästä hoidosta pentuaikana, asianmukaiset rokotukset ja madotukset, sosiaalistettu ja käsittelyyn tottunut kissa. Valitettavasti monen maatiaisen kohdalla taustoista ei ole varmuutta, pentuja luovutetaan väärän ikäisenä ja myyjät jopa suoranaisesti valehtelevat ostajalle. Varmasti maatiaiskissojen antajien/myyjien joukosta löytyy myös vastuullisia ihmisiä, mutta heitä on vaikea erottaa huijareista. Omistan nyt ragdollin ja maine coonin, mutta voisin yhtä hyvin omistaa siperiankissan ja eurooppalaisen. Olen ihastunut nykyisiin kissoihin nimenomaan yksilöinä, enkä niinkään rodun vuoksi.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että myös rotukissakasvattajia löytyy moneen lähtöön. Tiedän ainakin muutaman sellaisen, joilta en kissaa ostaisi.

Mandy, RAG a 04 (s. 04/2011)
Gitte, MCO ds 22 (s. 06/2013)

R.I.P Juppe, MCO a 22 (08/2006 -08/2013)
Sivun alkuun

IP kirjattu

Edina
Leijonakuningas
Poissa

Vastaus #9 - 13.08.2012 klo 16:06:31
Tulosta viesti  
sandra kirjoitti 13.08.2012 klo 14:14:55:
Olen kuitenkin sitä mieltä, että myös rotukissakasvattajia löytyy moneen lähtöön. Tiedän ainakin muutaman sellaisen, joilta en kissaa ostaisi.

Sama juttu. Se ei valitettavasti ole mikään laadun tae, että kasvattaja on rekisteröitynyt rotukissakasvattaja.

Hyvin pitkälti samoista syistä, mitä täällä on jo lueteltu, olen minäkin päätynyt rotukissaan. Kissan taustatiedot, terveys, sosiaalistettu pentu, kasvattajan tuki. Maine cooniin päädyttiin nimenomaan siksi, että rakastan isoja kissoja ja varmimmin sellaisen saa, kun ostaa isokokoista rotua edustavan, suurikokoisista vanhemmista olevan kissan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Darkie
Karvakorva
*
Poissa

Power of Popol Vuh!

Sijainti: Varkaus
Vastaus #10 - 13.08.2012 klo 18:06:47
Tulosta viesti  
Itsekin komppaan edellisiä postaajia, haluan tietää mistä kissani on kotoisin, miten se on hoidettu ja millaisia sairauksia takana on.

En millään tavoin ole kotikissoja vastaan, päinvastoin... Rakastan kaikkia kissoja, mutta sydämeen on käynyt niin monesti kotikissan, useimmiten vahinkopennun, menetys nuorella iällä, että ehkä tästä on tullut pieni pelko?

Ihmistenkin parissa itsellä on tajuton menetyksenpelko, joten olisi järkeenkäypää tästä syystä tietää mitä edes vanhemmilla on, jotta osaan varautua mahdollisiin tulevaisuuden kipuihin ja sairauksiin.
Mikään ei ole mielestäni kamalempaa kuin 8 viikkoinen kissanpentu (vahinkopentu) joka saa jouluaattona sydänkohtauksen, todetaan ahtauma ja sanotaan että jos kissa olisi edes viikon vanhempi, sen voisi koittaa leikata.
Tämä jätti pysyvät jäljet...

Vaikka nyt olen täysin hurahtanut ragdolleihin, en anna koskaan kotini olla täysin rotukissojen valtaama, tulee tässä perheessä olemaan aina vähintääkin yksi kotikissa...

Äskettäin jouduttiin pistämään ikiuneen yksi kotikissa, kissa joka oli meillä ollut vasta pari vuotta. Ongelmakissa pennusta pitäen, fyysisesti terve, henkisesti täysi kaaos.
Taaskaan en tietänyt sukua, tuli sydänsuruja. Surullinen

Siksi rotukissa.

~~ Ragdoll -kasvatusta vuodesta 2011 lähtien!
~ http://www.darkies.fi

Pörrö, RAG n04, 03/10 ~ Juniori, RAG n04, 07/11 ~  Nanna RAG n03 ~ Kin, RAG e21, 09/12
Tiikeri, 10/97
Sivun alkuun
IP kirjattu

Varpu
Maitoviiksi
Poissa

Vastaus #11 - 02.11.2012 klo 11:57:53
Tulosta viesti  
Komppaan edellisiä postaajia eli haluan tietää mistä kissani on kotoisin, miten se on hoidettu ja millaisia sairauksia takana on.

Kokemusta maatiaispennusta minulla ei ole. Ainoa maatiainen joka minulla on ollut tuli 7,5 vuotiaana kodin vaihtajana. Ihana kissa joka eli lähes 20 vuotiaaksi!

Nyt minulla on kolmas somalikissa. Yhdestä olen joutunut luopumaan reilun 12,5 vuoden ikäisenä sen sairastuttua suusyöpään. Ja varmaan jatkossakin minulla tulee olemaan somalikissoja, vaikka siperiankissatkin on kauniita.

Sivun alkuun

IP kirjattu

sisko
Maitoviiksi
Poissa

Sijainti: Satakunta
Vastaus #12 - 02.11.2012 klo 16:13:39
Tulosta viesti  
Tässä ketjussa onkin jo hyvin syyt, miksi itse harkitsen vakavasti rotukissan hankkimista jos ja kun kissan hankkiminen ylipäätään tulee mahdolliseksi.

Rotukissasta tietää hyvin sen terveydentilan ja mahdolliset sairaudet, eikä kissaa varmastikaan luovuteta liian nuorena. Kotikissoissa ei tosiaankaan mitään vikaa ole, mutta nämä nyt on vain sellaisia tosiasioita joiden takia navettakissanpentua en tahtoisi ottaa. Hinta on tietenkin opiskelijabudjetilla aika suuri summa kerralla maksettavaksi, mutta kunhan talous tästä tasaantuu niin varmasti aloitan säästämään mahdollista rotukissan hankintaa varten. Maksan mielelläni useamman satasen terveestä ja hyvinvoivasta kissasta, jos vaihtoehtona on vähintään puoli-ilmaisena hankittu kotikissa jonka taustoista ei ole tietoa ja mahdollisten periytyvien sairauksien takia siitä joutuisi maksamaan ennen pitkää sen rotukissan hinnan eläinlääkärilaskujen muodossa.

Rescuekissa olisi muuten myös mahdollisuus, nehän tietääkseni madotetaan ja rokotetaan. Siinä olisi vain se ongelma, että kissa olisi ensimmäinen kissani koskaan enkä todellakaan ole tarpeeksi kokenut jos rescuekissalla olisikin jotain "vikaa" luonteessa. Rotukissoilla nyt käsitykseni mukaan harvemmin on traumoja tai hillitöntä pelkoa arkisia asioita kohtaan. Se olisi tuskaa sekä kissalle että itselleni jos kissasta kävisi ilmi että se kammoaa esimerkiksi matkustamista tai normaalia käsittelyä. Onhan niitä esykissojakin sellaisia joista on jouduttu luopumaan vain pitovaikeuksien takia ja luonne on täyttä priimaa, mutta sitten on vielä se pinnallisin syy...

Rotukissassa olisi se hyvä puoli, että saisi takuuvarmasti omaa silmää miellyttävän kissan. Vaikka ulkonäkö ei niin kissoissa kuin ihmisissäkään ole tärkeintä, niin onhan se silti mukavampaa katsella sitä kissaa sen toistakymmentä elinvuotta jos se on omaan silmään maailman kaunein otus. Etenkin jos kissasta on maksanut satoja euroja... Vielä kun on kiintynyt sellaisiin piirteisiin, mitä perus maatiaisilla harvemmin ilmenee tai niitä ei vain löydä helpolla (hopea-/savuväri, pitkä karva, tietynlainen ruumiinrakenne). Ugh, olen puhunut.

Sivun alkuun

IP kirjattu

4Cats
Leijona
Poissa

Miau

Vastaus #13 - 02.11.2012 klo 16:48:24
Tulosta viesti  
Ainoa syy miksi itse hankkisin rotukissan on se ulkonäkö.
Muut valintakriteerit kyllä menevät sitten hyvin hoidetun kotikissan plussaksi.

Anteeksi jos hieman krtitisoin tässä aiempien vastaajien esittämiä perusteluita, mutta:

-perinnöllisten sairauksien riski on aina olemassa, todennäköisyys vain on ikävä kyllä suurempi rotukissojen kohdalla. Mitkään testit eivät tule koskaan tätä ikävää asiaa täysin eliminoimaan.

-tartuntatautien kohdalla navettakissa on se huonoin vaihtoehto, mutta rotukissoilla myöskin usein suurempi riski tartuntatauteihin(muuttuvat kissalauma, enemmän tekemisissä muiden kissojen kanssa mm. näyttelyjen kautta) kuin  hyvin hoidetulla sisäkotikissalla, jolla on pienin riski.

Rotukissoista ei yhäkään ole olemassa mitään yleistä tietokantaa, johon terveystiedot kirjattaisiin ja sama koskee myös sukupuuta. Osa kasvattajista kyllä käyttää näitä vapaaehtoisia(mm. pawpeds).

Meillä tämän uusimman lauman jäsenen, joka on geneettisesti siis ihan rotukissa kasvattajalta ilman papereita testattiin melko kattavasti tarttuvien tautien takia ihan jo olemassa olevaa kotikissalaumaani suojellakseni(giardia, flunssat, sieni) ja ihan pentusuunnitelmien takia myös Felv ja Fiv. Myöskin perinnöllisyys mietityttää tietysti kun tuo tulossa nyt isäksi, juurikin niin päin, että rotupohjalla se suurempi riski.

Se mikä on totta kyllä, on se, että hyvinhoidettuja kotikissoja ei ole todella niin helppoa löytää, mutta olen ilokseni huomannut, että tilanne näyttää olevan parempaan päin menossa Hymiö.

Sivun alkuun
IP kirjattu

Elea
Karvinen
**
Poissa

HCL, HCS & SIB

Vastaus #14 - 02.11.2012 klo 17:29:11
Tulosta viesti  
Siis ihan pari mietettä:

-rotukissojakin kasvatetaan myös pienissä populaatioissa ja on myös sellaisiakin kasvattajia, jotka eivät näyttelyissä juurikaan käy ts. kaikki kasvattajat eivät ole näyttelyitä harrastavia suurkasvattajia

-rotukissakin voi omata yhtä vaihtelevan geneettisen perimän kuin vapaasti lisääntyvän populaation yksilö

♥ ♥ Rakkauspojat bloggaa! ♥ ♥

http://rakkauspojat.blogspot.com/
Sivun alkuun
IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aihe | Tulosta

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun