Kissaliittohan ei asiasta tiedä käsitykseni mukaan edes yhtä paljon kuin Wikipedia. Tämä kun on näitä vaivoja, joita ei todellakaan kerrota eteenpäin jos tämmöinen kissalassa puhkeaa.
Se saastuttaa mainetta. Samoin kuin ei kerrota myöskään HCM, PKD ja FIP vaivoista.
Tuntuu olevan parempi pitää puhdasta mainetta yllä kuin rehellistä.
Itse en tätä peitä, kaikki meiltä tulevaisuudessa kissan ostavat saavat tietää tämän. Varovaisuus tulee kasvamaan reilusti.
Pörrön rokotuksesta on kohta vuosi ja Juniorin rokotus oli 10/2011, eli kumpikaan rokotus ei sen takia näy testissä positiivisena, osa tutkijoista kyllä on todennut että rokotettu kissa saattaa aina näyttää positiivista, vaikka tautia ei oikeasti olisikaan.
Tämä on kinasteluasioita tutkijoiden keskuudessa jonka takia asiasta ei ole varmuutta toistaiseksi.
Juniorihan sai tämän taudin Lohjan kissanäyttelyssä vuoden vaihteessa, muualla ei ole ollut läheistä kissakontaktia ja meidän kissat ovat olleet puhtaita tähän asti, AINAKIN oman silmä ja käsiropelon perusteella.
Olen nyt päivittäin katsonut kissojen korvat, silmät, suut, ikenet, posket ja nenän alueen kun olen etsinyt JOTAIN mikä antaisi epäilyksen tartunnasta.
Junnu ei pentuna juonut äidinmaitoa niin paljoa kuin olisi ollut suotavaa, tämän takia tartunta oletettavimmin on vain Juniorissa, ei kenessäkään muussa.
Arvatkaa tuleeko huono kasvattaja-olo? Tosin, pidin pennun hengissä, sen pitäisi olla tärkeämpää...
Testaan Juniorin ja Pörrön calicin varalta vielä ennen pentuja, mutta nyt toistaiseksi pidän vain kissat terveenä. Vitamiineja, hyvää ruokaa, lihaa, raikasta vettä, paljon lämpimiä pesiä ympäri kylmähköä kämppää.
Kissat peiton alle ja kainaloon, eipähän tule kylmä!

Kuten Pumpuli kirjoitti, herpes on isompi paha, vaikka tarttuukin vain aktiivisessa tilassa, mutta kissanpennut kuolevat poikkeuksetta aktivisoituneeseen herpekseen, calicia voi kantaa jokainen talous, jossa kissoja on 3 tai yli. Tämäkin on syy eläinlääkärin mukaan, miksi ei kannatta itseään alkaa ruoskimaan, koska kissoilla on laaja ja vahva viruskanta, joka pääsee tarttumaan myös rokotteiden läpi.
Juteltiin tänään eläinlääkärin kanssa, tämä antoi meille ihan vihreää valoa kasvatustoimen jatkamiselle, Junioria erillään pennuista pitäen.