Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 ... 7 Lähetä aihe | Tulosta
 25 Pyhä Birma (Luettu 54711 kertaa)
Muulikuski
Leijonakuningas
Poissa

Leevi, Saara, Minni ja
Tomu

Sukupuoli: Mies
Pyhä Birma
25.07.2011 klo 11:12:11
Tulosta viesti  
Onkos Birmojen harrastajia yhtään?

Tutustuin viikonloppuna komeaan nuoreen mieheen nimeltä Umberto. Ihan on urbaani kaupunkilaiskatti mutta kesäisin pääsee viettämään kesäisiä kissanpäivä mökille meren rannalle. Umberton kaveri löytyy tuolta pitkäkarvaisten kotikissojen ketjusta. Hymiö

Umberto on komea kaveri ja kun aamulla heräsimme, Umbbis nukkui välissämme. Kovin oli kotoisen tuntuista.  Virnistys Seurallinen kaveri jolle silitykset ja rapsutukset kelpasivat. Koko ajan läsnä seuraamassa mitä tapahtuu.

Umberto seurassamme laiturilla.

Umbbis ei pelkää vettä.

-Herra Harma ikuisesti sydämessäni-
Sivun alkuun
IP kirjattu

Crowmoor
Mörökölli
Poissa

Re: Pyhä Birma
Vastaus #1 - 25.07.2011 klo 12:24:23
Tulosta viesti  
Aivan mahtava kissa ja tosi upeita kuvia!

GIC FI*Draconian HarmonyDivine, "Darwin" || NFO n, s. 1.2.2010
GIC FIN*Kharn-Ka Thuban Draco, "Dawkins" || SOM n, s. 8.4.2010
FIN*Cat'omatic Snöhetta, "Huxley" || NFO ns 03, s. 31.1.2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

lara
Leijona
Poissa

Sijainti: Vantaa
Sukupuoli: Nainen
Vastaus #2 - 25.07.2011 klo 12:37:32
Tulosta viesti  
Mä tykkään ihan sikana pyhistä birmoista ja haaveena ois saada sellainen joukon jatkoksi. Sitten olisi mun kissaluku täynnä.  Pusu Jos kaikki menee hyvin ja henkilökunta saa vakituisen työpaikan niin ehkä jo vuoden päästä...

Kedi ~ 2008
Aava SBI n 21, 3/2012

RIP Kaitsu ~ 7/2009-24.11.2011
Sivun alkuun
IP kirjattu

Ammi
Karvakorva
*
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Sijainti: Helsinki
Vastaus #3 - 25.07.2011 klo 12:51:44
Tulosta viesti  
Kertokaa viisaammat että kuinka voi erottaa Pyhän Birman ja Ragdollin? Roduthan ovat selkeästi taustoiltaan erit, mutta onko räggäri jalostettu näyttämään birmalta?  Täh

Mielettömän ihania ovat molemmat rodut.  Hymiö

Kotikissa Noita 05/2004, MCO Sulo 01/2010
Sivun alkuun

IP kirjattu

kisumamma
Ex-jäsen

Vastaus #4 - 25.07.2011 klo 14:09:08
Tulosta viesti  
Ammi: Birma on ns. alkuperäisrotuja, eli se on ihan luonnostaan ollut olemassa, tuotu Eurooppaan ja muokattu aikojen kuluessa tiettyyn suuntaan, Ragdoll taas on kehitetty jenkeissä periaatteessa yhdestä luonteeltaan hyvästä kissasta isohkolla sisäsiitoksella ja kivan näköisiä kissoja (just esim. birmoja) lainaamalla.

Ulkonäössä ero näkyy usein siitä, että räggäreillä on olemassa enemmän mahdollisia värityksiä, kolmea eri kuviontia (mitted, colorpoint ja bicolor), useita värejä (esim. creme, sininen bicolor, ruskea colourpoint), ja varsinkin jos ajattelee lemmikkitasoisia eli ei ihan standardin mukaisia värityksiä, niin variaatiota on, koska tietysti eri väristen ja kuvioisten kissojen pentuja syntyy vaikka minkälaisia. Burmilla on periaatteessa aina sama kuviotyyppi, joka olisi lähinnä ragdollien mittediä (valkoiset sukat ovat tosin vähän erilaisia). Naamat on erilaiset ja niistä itse useimmiten tunnistan: birmoilla on vähän pyöreämpi otsaprofiili ja pienehköt korvat, räggärin otsa näyttää leveämmältä ja littanammalta, korvat on vähän isommat. Ajattelen aina itse, että burman naama on sydämenmuotoinen, ja räggärin kulmikas. Eroa on myös koossa: birma on keskikokoinen rotu, ragdolleilla koko riippuu sukupuolesta ja urokset ovat ehkä isoimpia olemassa olevia kissoja.

Minusta kaverini birmat ovat kyllä hyvin saman sorttisia ulkonäöltään ja olemukseltaan kuin oma ragdollini, mutta eivät ole luonteeltaan yhtä koiramaisia. Eli meidän Neppi huutaa koko ajan, jolkottaa ihmisten perässä ja vaatii ihan vieraitakin silittämään. Kaverin kissat ovat paljon varovaisempia. Ragdolleilla kuuluu rotumääritelmään isona juttuna tuo sosiaalinen puoli, eli ne ovat kaikkein "koiramaisin" kissarotu - vähän kuin semmonen jokapaikassa läähättävä labbis. Birma on vähän enemmän arvokkuutensa säilyttävä kissa, vaikka kaveri on kyllä kertonut, että heidän kissansa ovat myös hyvin kiintyviä ja ihmisorientoituneita.

Sivun alkuun

IP kirjattu

elosalama
Leijonakuningas
Poissa

Kaksin aina kaunihimpi

Sijainti: Rovaniemi
Vastaus #5 - 25.07.2011 klo 14:31:58
Tulosta viesti  
Onko himalajankissa sama kuin pyhä Birma?

Kuka kaipaa telkkaria, kun talossa on kissoja?
Sivun alkuun

IP kirjattu

noora-
Leijona
Poissa

Sijainti: Kuopio
Vastaus #6 - 25.07.2011 klo 15:05:21
Tulosta viesti  
Onpas kyllä kaunis kissa ja miten muhkea turkki sillä onkaan  Järkyttynyt Paljon rapsutuksia kisulle!

Oliver SIA n
28.12.2010
Chanel OSH d 24
30.10.2010

"Koirat tulevat, kun niitä huutaa. Kissat vastaanottavat viestin ja palaavat myöhemmin asiaa
Sivun alkuun

IP kirjattu

Muulikuski
Leijonakuningas
Poissa

Leevi, Saara, Minni ja
Tomu

Sukupuoli: Mies
Vastaus #7 - 25.07.2011 klo 16:04:02
Tulosta viesti  
Kiitos Kisumamma tuosta tekstistäsi. Itse en tiedä Birmoista paljon mitään ja Umberto oli ensimmäinen rotunsa edustaja johon olen tutustunut. Kovin oli seurallinen ja ihmisrakas ja silitellessä heittäytyi välillä selälleen että "Kyllä mua saa masustakin rapsuttaa!" Hymiö Ja vaikka olimmekkin mökillä vieraina, aamulla tosiaan löysimme Umbbiksen välistämme nukkumasta. Ihana kissa!

-Herra Harma ikuisesti sydämessäni-
Sivun alkuun
IP kirjattu

Arlene
Ex-jäsen

Vastaus #8 - 25.07.2011 klo 17:38:08
Tulosta viesti  
Auta armias jos menet räggärin omistajalle sanomaan et onpas ihana Birma. Ja sama toisteppäin. Sain kerran aikamoisen mulkaisun Turun kansainvälisessä kissanäyttelyssä, kun menin sanomaan Birman omistajalle, et onpas ihana Räggäri.  Pyöritä silmiä
Yks kaverini kasvattaa Birmoja ja on sitä mieltä et Räggärit on vaan värivirheellisiä Birmoja Kieli

Itte pystyn erottamaan jotenkuten Birman ja Räggärin toisistaan, mutta vieläkin erehdyksiä sattuu Hymiö
Mun mielestäni Birmat ja Räggärit ovat kuitenkin eri rotuja Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

Chili Pepper
Ex-jäsen

Vastaus #9 - 25.07.2011 klo 17:53:34
Tulosta viesti  
Meidän laumasta poistui viime vuonna kissataivaaseen Pyhä Birmamme Busu, kissa, jota edelleen muistelemme melkeinpä päivittäin  Itku Siskollani on 2 Birmaa ja isälläni 1 Hymiö Ihana rotu kaikenkaikkiaan. Meidän hopi raggari on 7 kg ja Busu oli parhaimmillaan n. 5 kg eli koko eroa roduilla on. Busu oli kyllä räsynukkemainen myös eli syliin otettaessa veltompaa otusta sai etsiä Hymiö Ensimmäinen Birmamme ei voinut sietää tyttöämme ja näin kissa siis asustelee tytön kummitädin luona edelleen täysissä sielun voimissaan Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

willicon
Karvinen
**
Poissa

Täällä on kivaa!

Vastaus #10 - 25.07.2011 klo 19:55:04
Tulosta viesti  
elosalama kirjoitti 25.07.2011 klo 14:31:58:
Onko himalajankissa sama kuin pyhä Birma?

Ei. Jenkkien himalajankissa on colourpoint persialainen.

Sivun alkuun
IP kirjattu

Els
Karvakorva
*
Poissa

Sijainti: Espoo
Vastaus #11 - 25.07.2011 klo 21:02:48
Tulosta viesti  
Täällä asustelee vähän päälle vuoden ikäinen birma uros Rudolf. Kokoa pikkuisella on 4,5kg, mutta vasta vähän aikaa kastraattiuroksen elämää eläneenä toivomme hänen saavan lisää lihaa luittensa päälle kun ei tarvitse enää naisten perään huudella Silmänisku

Rudolf on birmojen tapaan erittäin ystävällinen ja leikkisä tapaus. Olemme käyneet Rudolfin kanssa muutamissa näyttelyissä ja aijomme jälleen jatkaa näyttelyissä käymistä sitten kun poika on kerännyt vähän massaa ja kasvattanut turkkiaan Pyöritä silmiä

Tässä vielä tänään napattu kuva

SBI e  -Rudolf  6/2010
NFO w 61 -Jali  6/2011
Sivun alkuun

IP kirjattu

rii
Karvakorva
*
Poissa

Vastaus #12 - 25.07.2011 klo 21:07:10
Tulosta viesti  
Umberto ja Rudolf ovat molemmat erittäin komeita! Umbertolla näyttää olevan melko erikoinen väritys, tai ainakaan itse en ole tuon väristä Birmaa nähnyt. Järkyttynyt

Pyhä Birma on myös itselleni rotu, jonka edustaja varmaankin olisi seuraavana jonossa tulossa meille, mikäli kolmas kissa meidän kotiimme mahtuisi ja joskus saisi suostumuksen mieheltä. Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Viiruska
Karvakorva
*
Poissa

Sijainti: Hyvinkää
Vastaus #13 - 01.08.2011 klo 20:50:07
Tulosta viesti  
Kiva että on tullut birma keskustelua Hymiö

Mä olen ihastunut birman ulkonäköön joskus kauan kauan sitten ja päätin että jos joskun ottaisin kissan niin se olisi birma. Kissakuumeen tullessa viime talvena katsoin birma luonnekuvausta ja totesin että tuohan on just kun mulle. Leikkisä, seurallinen ja rauhallinen.

Meidän Sulo on nyt 8kk ikäinen leikkattu kolli jolla painoa 3,5kg. Sulo on mitä mahtavin otus. Antaa lasten käsitellä hienosti ja tulee toimeen meidän koirien ja kanin kanssa. Mitään tuhoja ei ole asuntoon tehnyt eikä merkkaillut tms. Ja mikä kehruukone Sulo onkaan! Keskällä yötä voi herätä kun se minun ja miehen välissä kehrää lujaa Virnistys
Ja minäkin aina kuvitellut että kissat inhoaa mahasta rapsuttamista, mutta meilläkin Sulo vaan nauttii jos mahasta rapsutetaan.

Sulo on meillä sisäkissana, parvekkeelle pääsee kyllä tuoksuttelemaan ulkohajuja halutessaan. Pari kertaa on käyty mun äidin luona pihamaalla valjaissakin. Näyttelyssä on käyty kerran ja toisen kerran mennään tämän kuun lopulla. Mutta aktiivisesti en rupea käymään.

Jos meille joskus tulee vielä toinen kissa, niin se on ehdottomasti myös birma. Pusu

Tässä sininaamiomme:

Nemo (sbi a 11/14)
R.i.p Sulo 2010-2014 (sbi a) <3
Sivun alkuun

IP kirjattu

Els
Karvakorva
*
Poissa

Sijainti: Espoo
Vastaus #14 - 02.08.2011 klo 09:53:21
Tulosta viesti  
^ Ihanan tuuhea ja "pyöreä" turkki Sulolla  Hymiö Meillä ollaan niiin ohuessa turkissa tällä hetkellä että Epävarma Johtuu luultavasti hormoneista, kun kastraatiosta on vasta päälle kaksi viikkoa. Iltaiset lauleskelut ovat sentään jo loppuneet  Kieli

SBI e  -Rudolf  6/2010
NFO w 61 -Jali  6/2011
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 ... 7
Lähetä aihe | Tulosta

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun