Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 4 Lähetä aihe | Tulosta
 25 Näin valmistaudun näyttelyyn (Luettu 35054 kertaa)
martsu7916
Mörökölli
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Sijainti: Vantaa
Sukupuoli: Nainen
Näin valmistaudun näyttelyyn
11.04.2011 klo 16:04:26
Tulosta viesti  
Olisi kiinnostavaa, mitä kaikkea pitää huomioida oman rodun kohdalla, kun valmistautuu näyttelyyn. Pesuja, nyppimistä, karvojen sheivaamista jne. Milloin tehdään mitäkin? Jne.

Itsellä itis ja räggäri. Ensimmäinen näyttely toukokuussa. Itikselle riittää kynsien leikkaus, mahdollinen pesu (ei vielä rasvahäntää) ja korvakarvojen sheivaus. Kynsien leikkuun, korvien puhdistus ja silmien puhdistaminen on normihommaa.
Räggärillä on edessä pesu ( voi sitä kynsien määrää! ), korvien huippujen pyöristäminen, kuolleiden karvojen nyppiminen ( näitä on varmaankin miljoona! ) + nuo normihommat.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Crowmoor
Mörökölli
Poissa

Re: Näin valmistaudun näyttelyyn
Vastaus #1 - 11.04.2011 klo 16:51:29
Tulosta viesti  
Meillä ei kyllä tehdä mitään ihmeellistä, paitsi pesu- ja föönausrituaalit on melkoiset jotta pojat ovat puhtoisia ja  tuoksuvia näyttelyssä Silmänisku

Darwinilla on jonkun verran valkoisia hajakarvoja, jotka tietty eivät mustassa kissassa oikein hyvä juttu ole, mutta poikaparka vetää niiden nyppimisestä sellaiset hepulit että en ole nyppäissyt kuin kaksi keskellä selkää kasvavaa valkoista karvaa. Hännässä on siellä täällä varmaan 50 mutta kissa olisi täysi hermoraunio operaation jälkeen jos niitä nyppisin, ja kun väri ei ole norjalaisilla tärkeä asia niin on entistä helpompaa todeta että jso ei kelpaa niin sitten ei kelpaa. Pakko on kumminkin kissan ehdoilla mennä.

Älkää nyt käsittäkö tätä niin että kritisoisin nyppimistä yleensä, siitä vaan jos kissa antaa/kestää Hymiö Mut meidän herkkähipiä ei kyllä moista toimitusta kestä ollenkaan joten pitäkööt karvansa.

Mikä toi "kuolleet karvat" -juttu on? Kaikkihan ne on kuolleita Kliseinen

GIC FI*Draconian HarmonyDivine, "Darwin" || NFO n, s. 1.2.2010
GIC FIN*Kharn-Ka Thuban Draco, "Dawkins" || SOM n, s. 8.4.2010
FIN*Cat'omatic Snöhetta, "Huxley" || NFO ns 03, s. 31.1.2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

4Cats
Leijona
Poissa

Miau

Sijainti: Helsinki
Vastaus #2 - 11.04.2011 klo 17:28:14
Tulosta viesti  
niin, mikä olisi sellainen lista, mitä pitäisi varmasti muistaa.

meillä ensimmäinen näyttely viikonloppuna.

Mukaan:

-verhot
-harja
-laatikko hiekalle + hiekkaa
-peti +muutama lelu
-vesi+ruokakippo+muonaa+vesipullo
-passi
-tuoli itselle
-ja tietysti itse kissa kuljetuskassissa+ muutama lämmike vaate + valjaat ja flexi

Ennen näyttelyä

-kynsien leikkuu
-pesua ainkain yritetään + perusteellinen harjaus
-nyppiä en aio mitään, ihmeellistä touhua jos tuollaista tehdään Järkyttynyt

puuttuko jotain oleellista.

Sivun alkuun
IP kirjattu

martsu7916
Mörökölli
Poissa

Vastaus #3 - 11.04.2011 klo 19:05:53
Tulosta viesti  
Crowmoor kirjoitti 11.04.2011 klo 16:51:29:
Mikä toi "kuolleet karvat" -juttu on? Kaikkihan ne on kuolleita Kliseinen

Kasvattaja kertoi, että sellaisen kovat, valkoiset karvat pitää nyppiä. Näkyy hyvin, kun vetää vastakarvaan ja ovat paljon pidempiä kuin normikarvat.

Sivun alkuun

IP kirjattu

4Cats
Leijona
Poissa

Miau

Vastaus #4 - 11.04.2011 klo 19:19:00
Tulosta viesti  
^ Juu, varmasti näin tehdään, mutta älytöntähän tuo on Pyöritä silmiä

Sivun alkuun
IP kirjattu

Tabby
Ylläpitäjä
Poissa

Valvova silmä

Sijainti: Lohja
Vastaus #5 - 11.04.2011 klo 20:19:44
Tulosta viesti  
Mä haistatan pitkät sille, että kotikissoilta pitäisi valkoiset hajakarvat nyppiä. Eikä ne sitä paitsi mun kokemuksessa TICA- ja CFA-näyttelyissä merkkaa yhtään mitään, FIFé-näyttelyissä olen niistä kyllä saanut huomautuksia.

Eli joo, nyppimättä jätän minäkin. Pesemätöntä kissaa en yleensä näyttelytä eli loppuviikosta on poikien suihkupäivä. Pitkäkarvaisen Pekun laittaminen näyttelykuntoon vie n. 8 tuntia näyttelyä edeltävänä iltana. Lyhytkarvainen Ässä on lähestulkoon wash & go -tyyppiä, ihan hassua kun ei tarvitse kuin pestä ja karstalla harjata ja se on siinä Kliseinen

HCS n 09 Laku R.I.P.
HCL n 09 Peku
HCL n 24 09 Lula
HCS n 02 Ässä
HCS n 24 Ninja
HCL n 24 Traks
HCL n 23 Hertta
HCL n 09 Kelmi
Sivun alkuun
WWW | Facebook | ICQ  
IP kirjattu

Edina
Leijonakuningas
Poissa

Vastaus #6 - 11.04.2011 klo 21:28:05
Tulosta viesti  
Kynsien leikkuu ja pesu on ne tärkeimmät valmistautumiset meillä. Oman mukavuuden takia leikkaan kissan kynnet ennen pesua, vaikka Hilma onkin rauhallinen pestävä. Pesen yleensä Hilman torstaina, jolloin turkki ehtii laskeutua ja asettua ennen näyttelyä. Pesun jälkeen föönaan turkin. Korvat puhdistan tarvittaessa. Hilmallakin noita valkoisia hajakarvoja on joskus, niitä olen nyppinyt, jos mustasta kohdasta pistää selvästi silmään, en muuten.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Crowmoor
Mörökölli
Poissa

Vastaus #7 - 13.04.2011 klo 15:40:41
Tulosta viesti  
Itse tykkään leikata kynnet jo pesua edeltävänä päivänä (jos muistan...) jolloin kärjet ehtivät vähän pyöristyä jne, koska leikkaamisesta jäävät reunatkin voivat huolella liotettuun ihoon tehdä ärsyttäviä kirveleviä naarmuja kun on tällainen herkkähipiäinen ja painii kissojen kanssa suihkun lattialla  Virnistys No ei vais, aika kiltistihän nuo ovat. Mutta ensimmäisistä pesukerroista tuli opittua tuo että kissat saattavat pois halutessaan ottaa tukea ihan kaikesta ulottuville tulevasta.

Mutta siis... "Pitkäkarvaisen Pekun laittaminen näyttelykuntoon vie n. 8 tuntia näyttelyä edeltävänä iltana." 8 tuntia? Nyt on pakko kysyä että mitä tähän operaatioon oikein kuuluu.  Järkyttynyt Olen suorastaan sanaton.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tabby
Ylläpitäjä
Poissa

Valvova silmä

Vastaus #8 - 13.04.2011 klo 16:54:57
Tulosta viesti  
^Turkin pesu 2-3 eri aineella + mahdollinen hoitoaine, itse pesuun kuluu reippaasti toista tuntia. Turkkia ei meinaa saada millään kunnolla kastumaan, Pekulla on sellainen mukavasti vettä hylkivä turkinlaatu. Ensin pestään Fairylla, sitten shampoolla ja mahdollisesti vielä toisella shampoolla. Huuhdellaan, johon menee taas ihan mukavasti aikaa että varmasti saa kaikki tökötit kunnolla pois turkista. Turkki puristellaan käsin kuivahkoksi, sen jälkeen kuivataan pariin kertaan pyyhkeeseen ja sitten vielä talouspaperiin. Fööni on iso hui kauhistus, joten sitä ei voi käyttää vaikka sillä saisi turkin paljon näyttävämmäksi ja pöyheämmäksi.

Kuivaamisen jälkeen harjataan, kammataan, laitetaan "takkuspraytä", harjataan, kammataan, kuivataan paperiin, kammataan, harjataan, harjataan vastakarvaan, kammataan jne. Riippuu siitä miten hyvässä turkissa Peku on, mutta kuivuminen kunnolla vie aikaa jopa 12 tuntia. Tämä siis täydessä turkissa, talvisin kuivuu 6-7 tunnissa kun karvaa ei ole niin paljon.

Joo, ei ole laiskan ihmisen kissa Hymiö Monet on järkyttyneitä kun kuulee, mikä duuni tuossa turkissa on. Mutta ollaan me sitten saatu siitä turkista paljon kiitosta tuomareilta. Pari kertaa olen jättänyt Pekun pesemättä ja heti on tullut tuomarilta kommenttia, että turkki voisi olla paremmin laitettu. Tykkään laittaa pitkäkarvaisen turkkia näyttelyä varten, siksi mulla on pitkäkarvainen kotikissa näyttelykissana Hymiö Liukuhihnatyylillä näitä menisi useampikin samalla vaivalla, kerran ollaan JarZan pikkusiskon kanssa vedetty liukuhihnamallilla kaksi pitkäkarvaista kotikissaurosta näyttelykuntoon ja niihin meni yhteensä sama aika mikä Pekuun menee yksin.

Mä olen niin onneton lyhytkarvaisen Ässän turkin kanssa, en osaa tehdä sille mitään Nolostunut Nyt olen vähitellen oppinut joten kuten pesemään sen, viime näyttelyssä tuomarit jo sanoivat että on "super grooming" ja kiittelivät kovasti kun oli lyhytkarvainenkin niin hienosti näyttelyyn laitettu. Katsotaan mitä viikonloppuna tulee tuomioksi Kliseinen

HCS n 09 Laku R.I.P.
HCL n 09 Peku
HCL n 24 09 Lula
HCS n 02 Ässä
HCS n 24 Ninja
HCL n 24 Traks
HCL n 23 Hertta
HCL n 09 Kelmi
Sivun alkuun
WWW | Facebook | ICQ  
IP kirjattu

Crowmoor
Mörökölli
Poissa

Vastaus #9 - 15.04.2011 klo 00:11:53
Tulosta viesti  
Oho, en osannut ajatella että kuivaamisen jälkeen pitäisi vielä tehdä jotain... Ja föönin käytön mahdottomuuskin selittää jo aika paljon tuosta aikamäärästä. Hymiö Meillä kyllä myös pestään useammalla aineella - en tiedä miten toimii kotikissan pitkän turkin kanssa mutta ainakin norskin vettähylkivän turkin saa kastumaan sillä että kampaa harvapiikkisellä kammalla reippaasti (tyyliin 1 osa Fairya, 10 vettä) fairylitkua turkkiin ennenkuin edes alkaa suihkutella. Itse teen seoksen lämpimään veteen, vanhaan Fairypurkkiin, josta on sitten kätevä pruuttailla fairya ja heilua samalla kamman kanssa kun avokki pitää kissaa paikallaan ettei se marssi muualle. Kliseinen Säästää ainakin meillä ihan hirveästi aikaa, olen tosi iloinen että keksin tuon.

Mitä takkusprayta käytät? Meillä on yksi Ring5:n spray mutta se ei sovi kummankaan turkille ollenkaan, turkkiin tule eihan väärä tesktuuri, sellainen "rasvainen" muttei kuitenkaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

L-L
Karvakorva
*
Poissa

Sijainti: Pohjois-Pohjanmaa
Vastaus #10 - 15.04.2011 klo 01:22:22
Tulosta viesti  
Mulla on ihan näyttelykäyttöön pyhitetty pyörillä oleva matkalaukku jossa on kaikki tarvittavat näyttelyissä  tavarat alkaen nippusiteistä ja saksista, päättyen numerolappuihin, merkkaus tussista ja desifiointiaineeseen.

Näyttelyverhot ulkoilutan (pakkaspäivänä) tai pakastan näyttelyiden välissä ja pakkaan vanhaan päiväpeitteen myyntipussiin (kirkasta, pehmeää muovia, vetoketjulla ja kantohihnoilla) lisään pakkauksen matkalaukkuun näyttelyä edeltävänä iltana. Hiekkalaatikko mulla on erillisenä muovilaatikkona jossa on oma kansi.

Näyttelytavaraa kertyy siis yksi iso matkalaukku ja iso kuljetuskoppa jonka sisällä on kissan lisäksi hiekkalaatikko. Tavarat kulkee varsin kivuttomasti yksinkin sillä sekä kuljetuskopassa että matkalaukussa on pyörät alla.

Mulla on kastraatti abynaaras jota en ole koskaan ennen näyttelyitä pessyt. Ensimmäinen pesu oli 2,5 vuotiaaalle kissalle IP-tittelin jälkeen kotioloissa. (Halusin testata pesun vaikutuksen turkkiin, koskaan tuomarit eivät ole valittaneet turkin olevan likainen).

Nyt seuraava näyttely on toukokuun puolivälissä ja varmaankin pesen kissan paria päivää ennen. Turkki oli testaus-pesun jälkeen niin ihanan silkkinen ja hohtava, etten voinut olla hipelöimättä kissaa koko ajan Hymiö Ja minä tosiaan kuulun niihin jotka eivät halua pitkä- tai puolipitkäkarvaista kissaa sillä helppohoitoinen turkki on mun juttu  Silmänisku

Näyttelyihin valmistautuminen on helpottunut paljon sen myötä kun näyttelylaukun "perusvarustus" on vakiintunut.

Maatiaiset Lulu ja Lea
Abessinialainen Lotta
Sivun alkuun
IP kirjattu

Tabby
Ylläpitäjä
Poissa

Valvova silmä

Vastaus #11 - 15.04.2011 klo 07:35:50
Tulosta viesti  
Pekulla ja Monnilla on molemmilla käytössä Heryn takkuspray, hintaa siinä 14,90 €/pullo paitsi jos löytää sattumalta eläinkaupan poistokorista hintaan 1 €/pullo kuten mä tein Kliseinen Sopii hyvin molemmille (pitkäkarvaisia siis kumpikin, mutta turkki vähän erilainen rakenteeltaan), mutta Monni inhoaa tuon sprayn hajua. Kai se on liian naisellinen pallittomallekin kollille Silmänisku

Mun autoon pakataan huomenna aamulla neljä isoa kuljetusboxia, neljän kissan näyttelykamat, kahden ihmisen tuolit ja tietysti me kaksi ihmistä. Melkein tekis mieli ottaa valokuva pakatusta autosta, mulla kuitenkin on autona tuo Peugeot 205 Silmänisku Veikkaan, että se tulee olemaan todella täynnä kun en ala poppivehkeitä sieltä kuitenkaan repiä irti.

HCS n 09 Laku R.I.P.
HCL n 09 Peku
HCL n 24 09 Lula
HCS n 02 Ässä
HCS n 24 Ninja
HCL n 24 Traks
HCL n 23 Hertta
HCL n 09 Kelmi
Sivun alkuun
WWW | Facebook | ICQ  
IP kirjattu

martsu7916
Mörökölli
Poissa

Vastaus #12 - 15.04.2011 klo 08:13:31
Tulosta viesti  
^^ Kätevä tuo matkalaukkuidea. Laitetaan korvan taakse. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hankki
Karvinen
**
Poissa

Täällä on kivaa!

Vastaus #13 - 15.04.2011 klo 09:28:59
Tulosta viesti  
Ei neloskategorian kissoja välttämättä tarvitse pestä. Silloin joo, jos tulee rasvahäntää tai kissa on muuten tosi likainen. Likaisen kissan pesu kannattaa tehdä vähintään viikko ennen näyttelyä, jotta karva pääsee laskemaan.
Omiania oon pyyhkinyt mm. vauvojen puhdistuspyyhkeellä tai ns. vaahtopesulla, jota ei tarvitse huuhdella.
Korvakarvat ajellaan ja kynnet leikataan.
Ensimmäistä kertaa olen myös mustavalkoista bicolor "lehmää" nyppinyt; valkoiset hajakarvat ja mm. rajannut valkoisen ja mustan alueen nyppimällä. Täytyy myöntää, että melko hieno efekti siitä tulee. Mutta tuo kissa onkin tottunut nyppimiseen jo pentuna, joten ongelmaa ei ole  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Edina
Leijonakuningas
Poissa

Vastaus #14 - 15.04.2011 klo 11:20:36
Tulosta viesti  
Meillä helpottui näyttelykamojen pakkaaminen huomattavasti oman näyttelyhäkin myötä. Mahtuu kassiin paljon paremmin tavarat, kun ei tartte verhoja ja häkin alusia sinne pakata. Häkki kulkee omassa säilytyskassissaan ja sinne mahtuu hyvin häkin pohjalle laitettavat alusetkin. Näyttelykassia en näyttelyiden välillä sen paremmin pura, pestävät jutut, kuten vesi- ja ruokakupit, häkin päällä olleet fleece-viltit ym tietysti pesen, mutta muuten saa kamppeet olla kassissa seuraavaa näyttelyä odottamassa.

Meillä menee pesuun ja föönaukseen yhteensä noin 1,5-2 tuntia. En ole koskaan oikein tarkkaan aikaa ottanut, jotenkin semmoinen kutina on, että pesussa menee vähän vähemmän aikaa, kuin föönauksessa. Mutta jos otetaan aika ihan pesulle lähdöstä siihen, että kissa on näyttelykunnossa, niin aikaa menee vähintään vuorokausi. Mulla ei (eikä kissalla) riitä kärsivällisyys föönata turkkia ihan täysin kuivaksi, turkki on siis kyllä päällisin puolin kuiva, mutta jää aavistuksen kosteaksi tyvestä ja oma aikansa menee sen täydelliseen kuivumiseen. Plus sitten sen jälkeen vielä turkin asettumiseen ja laskeutumiseen. Vähintään se yksi päivä täytyy olla pesun ja näyttelyn välillä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 4
Lähetä aihe | Tulosta

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun