Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 11 12 [13] 14  Lähetä aihe | Tulosta
 25 Kissa-allergia (Luettu 104777 kertaa)
Marjaana
Maitoviiksi
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Sijainti: Tampere
Sukupuoli: Nainen
Re: Kissa-allergia
Vastaus #180 - 06.01.2013 klo 21:42:22
Tulosta viesti  
Vanhempieni luona käydessä (oli omat pennut mukana, ja paikalla lisäksi yksi vanha tätikissa) ei mies sitten aivastellut yhtään, eikä saanut muutenkaan oireita vaikka maalaistalo on kissankarvoja väärällään, kissat pöllytti vielä lisää, ja homettakin saattaa olla ja me tosiaan kaksi yötä yövyttiin siellä. Me siis toivotaan nyt kovasti että ne aikaisemmat oireet mitä sillä (ja minullakin vähän) oli, johtui siitä superpölyävästä hiekasta...

Kotikissasisarusten, Myrskyn ja Viiman onnellinen omistaja. Kuvagalleria kissalapsista, ja blogi.
Sivun alkuun
IP kirjattu

maksalaatikko
Maitoviiksi
Poissa

Vastaus #181 - 09.04.2013 klo 14:55:30
Tulosta viesti  
Onko kellään tällaisesta tilanteesta kokemusta?
Mulla on ollut aina kotikotona kissa, ja omilleni muuton jälkeen viimeisen 7 vuoden ajan on ollut pari kissaa jotka ovat nukkuneet sängyssä ym eli karvat ovat asuste -meiningillä ollaan menty. Aloitin noin vuosi sitten hevosharrastuksen vuosien tauon jälkeen. Tätä ennen oli tiedossa heinäallergia ja pölyallergia. Syksyllä mulla todettiin verikokeilla aika paha kissa-allergia (tosin asuin silloin kissojeni kanssa kun kokeet otettiin ja olen myöhemmin googlaillut että silloin tulos voi olla mitä vaan), koira-allergia ja hevosallergia; lievin näistä oli hevonen. Lääkärin kehotuksesta luovuin kissoistani ja vähensin hevosharrastusta päivittäisestä tallilla käymisestä 1-2 kertaan viikossa. Oireet vähenivät, en ollut enää ihan koko ajan tukossa. Mutta nyt talven aikana hevosista tulleet oireet pahenivat reilusti ja jouduinkin nyt lopettamaan hevostelun. Koirista olen saanut koko ajan allergiaoireita, paitsi muutama koira on ollut ok. Kauhukseni olen huomannut, että en reagoinut enää lopputalvesta omiin kissoihini kun kävin niitä lääpimmässä, ja muiden kissoihin ihan riippuen kissasta ja kuinka siivottu koti niillä on.

Kissani ovat asuneet tutussa paikassa tutulla ihmisellä, mutta hänen hoitotaitonsa ja kyky lukea eläintä ei ihan ole niin hyvä kuin toivoisin. Toinen kissoistani jouduttiin lopettamaan äskettäin (ei ollut kyllä varsinaisesti hoitopaikan syy, tuolla diagnoosilla olisi piikille menty joka tapauksessa, mutta kissa ehti päästä tosi huonoon kuntoon ennen kuin minä sain tiedon). Näin ollen olenkin päättänyt että jäljellä oleva kissani tulee takaisin kotiin ja yritän siedättyä sille. Kissa ei ole sellainen sylikissa, tulee kyllä mielellään sohvalle viereen mutta syliin asti ei tule ja on enemmänkin sellainen kuningatar joka tarkkailee meitä palvelijoitaan kauempaa ja tulee paijattavaksi vain silloin kun hänen korkeudelleen sopii. Pyöritä silmiä Hänen korkeutensa muuttaa meille kuukauden kuluttua, ja olen jo hankkinut ilmanpuhdistimen valmiiksi.

Mitenköhän nopeasti selviää siedättyykö kissalle vai ei? Miten kauan kannattaa yrittää ennen kuin on aika luovuttaa? Kevät ja kesä on mulle vähän vaikeaa aikaa allergian kannalta muutenkin, koska olen allerginen siitepölyille ja sen takia käytän allergialääkettä säännöllisesti keväästä syksyyn asti.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ansi
Leijonakuningas
Poissa

Sijainti: Nastola
Vastaus #182 - 09.04.2013 klo 20:22:48
Tulosta viesti  
Alkoiko sun oireilu sitten siinä vaiheessa kun aloitit hevostelun, kun vasta siinä vaiheessa menit tutkimuksiin? Reagoitko kissoihin ollenkaan/minkä verran ennen hevostelun aloittamista?

Ajattelisin, että jos oireilua ei ollut, tai se oli vähäistä ennen hevosharrastusta, niin yhden jo tutun kissan kanssa varmaankin pärjäät ihan hyvin, ainakin jos olet valmis elämään jatkuvalla lääkityksellä.

Mökö ja Luru, maatiaissisarukset, s. 20.6.2009
IP FI*Draconian Ataegina "Hippu", NFO, s. 10.4.2011
Sivun alkuun

IP kirjattu

maksalaatikko
Maitoviiksi
Poissa

Vastaus #183 - 10.04.2013 klo 06:45:21
Tulosta viesti  
Oireilu alkoi sen jälkeen kun aloitin hevostelun.. Luulin olevani pienessä flunssassa mutta siinä vaiheessa kun tätä "flunssaa" oli kestänyt puoli vuotta niin menin lääkäriin. Allergialääkitys (nappi iltaisin) ei sinänsä haittaa jos joutuu ottamaan vuoden ympäri.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ansi
Leijonakuningas
Poissa

Sijainti: Nastola
Vastaus #184 - 10.04.2013 klo 07:09:47
Tulosta viesti  
Jotenkin tuntuisi, että kun vasta hevosten kanssa oleskelu on laukaissut tilanteen, niin jos muut allergiatekijät saadaan mahdollisimman minimiin, niin pärjäät kyllä sen yhden kissan kanssa kun kyseessä on vielä tuttu kissa, johon elimistösi on jo aikanaan tottunut.

Ilmanputsari on tosiaan hyvä vempele, ahkera siivous auttaa myös ja ehkä voisi myös estää kissalta pääsyn makuuhuoneeseen jos mahdollista. Tosin meillä mies on melkoisen kissa-allerginen ja meillä on kolme kissaa, jotka pääsee kyllä makkariinkin. Alkuun eristettiin kissoilta koko yläkerta, jossa makkarikin on, mutta lopulta luovuttiin eristämisestä ja todettiin, että ei se tilannetta mihinkään muuttanut.

Mökö ja Luru, maatiaissisarukset, s. 20.6.2009
IP FI*Draconian Ataegina "Hippu", NFO, s. 10.4.2011
Sivun alkuun

IP kirjattu

maksalaatikko
Maitoviiksi
Poissa

Vastaus #185 - 10.04.2013 klo 08:39:52
Tulosta viesti  
Kiitos, vastauksesi luo vähän uskoa että kissa voisi jäädä pysyvästi meille. Hymiö Alkuun kokeilemme niin että kissa pääsee makkariin, mutta laitamme päiväpeiton sängyn päälle koska kissa kuitenkin makoilee sängyssä päivisin kun me emme ole paikalla. Meillä on makkarissa tosi iso oviaukko johon normiovi ei sovi, joten siihen pitäisi sitten teettää jonkinlaiset pariovet jos makkarin haluaa blokata kissalta kokonaan. Tuttua tietysti vähän harmittaa, kun hän on jo tottunut kissaani ja tykkää kissoista yleensäkin paljon. Muitta aion siitä huolimatta olla itsekäs tässä tilanteessa...

Sivun alkuun

IP kirjattu

callette
Mörökölli
Poissa

Vastaus #186 - 16.04.2013 klo 15:17:22
Tulosta viesti  
Mulla on lähes kaikki allergia-oireet nyt hävinneet ilmanputsarin ja makkarin kieltämisen myötä. Ilmanputsari on siis makkarissa, makkariin kissat ei pääse kuin hyvin erikoistapauksissa (jo senkin vuoksi, että meille muutti hamsteri pari viikkoa sitten; en halua saattaa sitä vaaraan).

Muutettiin n. 3 vkoa sitten ja sen jälkeen allergiaoireet ovat pysyneet hyvin minimissään, vaikka meillä on viisi kissaa ja runsaasti pölyä, kun en ole kerennyt muuttolaatikkojen purkamiselta siivoamaan.

Hyvältä siis näyttää! Allergialääkettä söin viimeksi viime syksynä. Ihan mieletön parannus elämään, kun en jatkuvasti niiskuta.

maksalaatikko, itselleni allergialääkäri selosti asian näin: allergia on käytännössä kuin maljakko, johon voi kaataa rajallisesti vettä. Kun allergioita (= vettä) tulee yhtäaikaisesti liikaa, maljakko tulvii, eli laukaisee pahan allergiakohtauksen. Tämän pohjalta esimerkiksi eläinallergikon kannattaa siedättää kaikki siitepölyäallergiat, jolloin välttämättä eläimet eivät enää tuota allergiaa ollenkaan. Minulla kissa-allergia paheni myös hevostelun myötä, allergialääkäri selitti sen luultavasti johtuvan juuri tuosta "tulvimisesta".

Allergikon kannattaa muuten muistaa pari tuntia imuroinnin jälkeen myös kostealla lattian pyyhkiminen. Lattiaan jää yllättävän paljon pölyä, vaikka imuroisikin, ja imuroinnin tuloksena pöly lähtee myös leijailemaan. Kun pöly on laskeutunut, on helppo vetää lattia kostealla luudulla ja näin minimoida allergiaoireita pölystä.

"I had been told that the training procedure with cats was difficult. It's not. Mine had me trained in two days."
Maatiaiset Nefertiti ja Miss Moriarty sekä MCO RaReCoon's Phedca
Sivun alkuun
IP kirjattu

maksalaatikko
Maitoviiksi
Poissa

Vastaus #187 - 19.04.2013 klo 10:42:28
Tulosta viesti  
callette, jotenkin noin mä itsekin olen järkeillyt tuon allergiakohtausten määrän ja sietokyvyn, vaikka silloin tulokset ilmoittanut lääkäri olikin sitä mieltä että pitää luopua eläimistä. Lopetitko sä hevostelun? Mulla ei ole lääkärit edes ehdottaneet tuota siitepölyn siedätyshoitoa. Eilen kävin lääkärissä flunssan takia ja tämä lääkäri kehotti jatkamaan astmalääkityksen säännölliseksi ja kirjoitti reseptin. Vielä kun muistaisi ottaa ne.. Pyöritä silmiä B-lausuntoa (eli leimaa kelakorttiin ja tuntuvia alennuksia lääkkeisiin) en kuulemma tässä tilanteessa saa kun pärjään puoliksi ilman lääkkeitä. Lääkäri sanoi että mun pitäisi usuttaa astma pahaan kuntoon että hän voisi kirjoittaa lausunnon ja se ei kannata ihan omankaan terveyden takia. Noh, näillä mennään nyt toistaiseksi ja maksan kiltisti 30e/kk astmalääkkeistä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

callette
Mörökölli
Poissa

Vastaus #188 - 19.04.2013 klo 11:06:31
Tulosta viesti  
maksalaatikko, en pysyvästi, mutta väliaikaisesti kyllä. Tarkoitus on sitten joskus, kun maalle muutetaan, hankkia se hevonen omaan pihaan, jolloin siedätyn täysin. Tästä on kuitenkin jo kokemusta: vuonna 2006 minulla oli useamman kuukauden ylläpitohevonen naapurin tallilla, ja tein kaikki tallityöt itse. Vaikka olen erittäin allerginen hevoselle ja vielä allergisempi heinälle, alkuvaikeuksien jälkeen kävin tallilla täysin ilman allergialääkkeitä. Kotona saattoi tulla jotain pientä nuhaa, mutta jos se meni parissa kuukaudessa 3krt/päivä tallilla touhailun vuoksi noin pieneksi allergiaksi (hengenahdistuksesta), uskon että tulevaisuus on valoisa Silmänisku

Kävin aktiivisesti tallilla 2011 kevään, kesän ja syksyn. Ainut missä mulla tuli hengenahdistusoireita, oli kesä 2011 kun sitä siitepölyä ja heinää oli. Ratsastus oli vaikeaa kun henki meinasi salpautua. Jatkoin vielä syksyyn, jolloin kunto oli liikuntatauosta johtuen huonontunut niin pahasti että ratsastustunnilla hengästyminen aiheutti rasitusastman oireita.

Rasitusastmaa on tullut myös jonkin verran esim. bussipysäkille juostessa. Olen järkeillyt lääkärin kanssa, että kyseessä on oikeasti vaan järjettömän huono kuntoni. Liikunta saattaisi auttaa asiaa, jos osaisi aloittaa kevyesti kunnon nostamisen.

PEF-puhallukset mulla oli 250-350, eli todella alhaiset, mutta koska kunnon vastetta lääkkeelle ei ollut, en saanut astmadiagnoosia enkä näin myöskään lääkkeitä (lääkäri meinasi että pärjään Buventol-piipulla). Täytyy kyllä sanoa että silloin meinasi tulla itku, nyt oikeastaan olen iloinen, koska oireita ei käytännössä ole. 30e/kk ei ole onneksi mikään ihan järkyttävä hinta, olen ajatellut että lääkkeet astmaan olisivat olleet jopa kalliimpia Kliseinen

Siedätyshoito aloitetaan kun siedätettävän "kausi" on mennyt ohitse, eli siitepölyissä usein syksyllä. Lääkäri varoitti minua silloin mahdollisuudesta että ensin oireet pahenevat, mutta sitten alkavat pikku hiljaa mennä ohi. Tarjolla on piikitystä ja tablettia, molemmat hoidot maksavat ja vaikka julkinenkin puoli niitä tekee, käytännössä siedätyshoitoa ei saa kuin yksityiseltä puolelta. Heinän siedätys olisi tullut maksamaan Terveystalolla 400e 3kk jakso ja hoitoa tulisi jatkaa noin kaksi vuotta. Noin 133e/kk tulisi maksamaan siis pillerit ja valvonta kun otat ne... Lääkäri jolta nämä tiedot sain, oli myös yleisellä puolella lääkärinä ja sanoi, että mielellään myös yleisellä puolella antaisi siedätyshoitoja jos vain budjetit heillä sen sallisivat. Aina kannattaa kysyä myös yleiseltä puolelta!

Siedätyshoito myös usein pienentää astman riskiä. Jos astma on todellinen riski sinulle, mene yleisellä puolella lääkärille puhumaan huolesta ja pyydä tietoja asiasta. Lääkäri arvioi hoidon tarpeen ja toivottavasti saat siedätyksen siltä puolelta. Eräs tuttuni kävi timotei-siedätyksessä (piikkisiedätyksellä) kaksi vuotta yleisellä puolella, joten kyllä ne niitä tekevät Hymiö Ja hänkin vain sen vuoksi, että pystyisi jatkamaan hevosharrastustaan.

Lisätietoa: http://siedatyshoito.fi/

"I had been told that the training procedure with cats was difficult. It's not. Mine had me trained in two days."
Sivun alkuun
IP kirjattu

maksalaatikko
Maitoviiksi
Poissa

Vastaus #189 - 15.05.2013 klo 08:02:02
Tulosta viesti  
Oukei, pitää siis käydä kyselemässä olisiko mitään tsäänssejä päästä julkiselle puolelle siedätykseen siitepölyjen osalta. Tosin ainakin parin työterveyslääkärin asenne on ollut aika nihkeä mun tilanteeni suhteen ja sitä mieltä että pitää vaan vältellä eläimien kanssa olemista. Pyöritä silmiä Mulla tuo astmalääkitys on minimissään, jos joudun nostamaan niin tietysti se hintakin sitten nousee.

Kissa muutti meille eilen illalla ja vähän kutisi silmät nukkumaan mennessä ja aamulla oli nokka vähän tukossa että tuhisen. Otin illalla puolikkaan Heinixin, tuo Heinix kyllä tekee mulla tuota nenän ja silmien kuivumista ja siksi otankin vain puolikkaan ja aina vasta nukkumaan mennessä kun se unettaa. Kissa oli ilmeisesti koko yön hereillä ja kävi välillä herättelemässä meitäkin. Se on ihan muuttunut sen jälkeen kun kaveri lähti sateenkaarisillalle vaikka ei ole koskaan sellainen ollutkaan että haluaisi helliä kissakaverin kanssa. Maukuu tosi paljon (on maukunut siis myös aiemmassa paikassa kaverin lähdön jälkeen) ja vaatii paijauksia vaikkei syliin haluakaan tulla. Katsotaan nyt pari kuukautta miten sujuu ja jos nyt kaikki menee hyvin niin varmaan hankitaan sille uusi kissakaveri (mahdollisesti siperialainen tai cornish rex, ilmeisesti tuo cornarikaan ei allergisoi niin pahasti kuin maatiaiset).
« Viimeksi muokattu: 15.05.2013 klo 10:14:02 Kirjoittaja maksalaatikko »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

maksalaatikko
Maitoviiksi
Poissa

Vastaus #190 - 02.06.2013 klo 08:46:02
Tulosta viesti  
Vajaa kolme viikkoa kissa ollut kotona ja nyt mulla alkaa kunnolla olemaan allergiaoiretta. Toki ulkonakin kukkii vissiin joku kun auto on ihan jonkun puun pölyn peitossa ja mulla on siitepölyallergiatkin "voittokupongissa" mukana. Nenä kutisee ja vuotaa ja aivastelen vähän väliä aamuisin. Olen nyt ottanut parina päivänä Loratadin Ratiopharmia ja se auttaa kyllä heti, mutta esim. eilen illalla otettu lääke ei auta kunnolla enää aamulla. Nolostunut Onko tää nyt se vaihe josta lähtee joko paremmaksi tai pahemmaksi? Hengenahdistukseen viittaavia juttuja ei ole ollut yhtään, nyt kun on säännöllinen astmalääkitys päällä. Edes ulkona hengästyminen ei ahdista. Nokka vaan kutisee kauheasti.

Sivun alkuun

IP kirjattu

callette
Mörökölli
Poissa

Vastaus #191 - 03.06.2013 klo 15:52:06
Tulosta viesti  
Allergialääke, jotta se auttaisi, tulisi ottaa säännöllisesti. Eli ota tavaksi ottaa se esimerkiksi aamulla tai illalla. Mahdollisesti kannattaa myös hakea esim. resepti Aeriukseen, mikäli yksi allergialääke ei koko päiväksi auta, koska allergialääkkeen teho ei tuplaannu ottamalla toisen tabletin.

Jos hengitysoireita ei ole tullut, en usko, että hätää on. Luultavasti sinulla siitepölyallergia nyt aiheuttaa nuo voimistuvat oireet ja kun allergeenit häipyvät syksyn myötä ilmasta, tietenkin myös nenän kutina helpottaa. Siihen helpottaa myös apteekista saatavat, reseptivapaat nenäsuihkeet, jota varsinkin siitepölyallergikot joutuvat usein käyttämään pitkin kesää. Flixionase toimii itselläni hyvin, mutta on sen verran tuhtia ainetta, että myös aiheuttaa nenäverenvuodon, ellei käytä myös öljysuihketta. Reseptillä saa myös tuosta "jatkettua" versiota, joka ei ainakaan minulla aiheuta mitään haittaoireita ja poistaa allergisen nuhan miltei kokonaan.

Kannattaa teljetä kissa myös makkarin ulkopuolelle ja vaihtaa lakanat + imuroida sänky, jotta yöt helpottuvat Hymiö

Sivun alkuun
IP kirjattu

maksalaatikko
Maitoviiksi
Poissa

Vastaus #192 - 05.06.2013 klo 10:24:46
Tulosta viesti  
Juu, olen nyt ottanut joka aamu lääkkeen ja homma tuntuu toimivan. Mulla on myös reseptillä nenäsuihke (pyysin nappeja puhelimessa mutta sain jotain muuta....), käyn hakemassa sen jos napit eivät riitäkään. Nyt ainakin olo on hyvä. Hymiö Kissaa ei ole ainakaan vielä eristetty makkarista (vaikka niin oli suunnitelma vielä kun oli kaksi kissaa tulossa...), mutta ilmapuhdistin on ison oviaukon hollilla, pidämme päiväpeittoa sängyllä ja kissa ei pääsääntöisesti nuku sängyssä yöllä. Tosin se hiipii aamusta sievästi sänkyyn mun kyljen kohtaan odottamaan milloin kello soi. Virnistys Imuroitua tulee useammin kuin aiemmin, ja lakanoitakin olen vaihtanut vähän useammin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

callette
Mörökölli
Poissa

Vastaus #193 - 05.06.2013 klo 15:51:00
Tulosta viesti  
Joo Hymiö Tuo mun oma nenäsuihke on Avamys, ja sillä riittää se kerta päivässä, jonka jälkeen oireita ei ole koko loppupäivänä. Toivottavasti siellä allergia pysyy myös kurissa!

Sivun alkuun
IP kirjattu

Nemunen
Karvakorva
*
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Vastaus #194 - 14.06.2013 klo 14:53:03
Tulosta viesti  
Luin koko ketjun läpi ja löysin vain yhden viittauksen näppylöistä. Mulla siis mahdollisesti kissa-allergia, en ole missään testeissä käynyt mutta oireita löytyy; aivastelu, nenä vuotaa, raapimisjäljet punoittaa ja kutisee.

Tossa viime syksynä vaihdoin allergialääkkeen ku entinen ei tehonnut hyttysiin. Samoihin aikoihin kissat alkaneet ilmeisesti hilseillä aika paljon ja mähän sitte hepuloin tässä ulkoloisia ja kaikkea  Virnistys... Se oli aikamoine härdelli ja tulin tässä vihdoinkin järkiini ja mietin josko nää näppylät mitä mulla tulee johtuis allergiasta ?

Lääkkeen vaihto autto niiskuttamiseen ja yleisestikkin paljon parempi olo mutta nää näpyt häiritsee ja kaipailen mielenrauhaa  Kliseinen.

Jja tyhmä ku olen ni jos kissoilta vähenis hilse ni vähentäis oireita kanssa vissiin ?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 11 12 [13] 14 
Lähetä aihe | Tulosta

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun