Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 10 11 [12] 13 14  Lähetä aihe | Tulosta
 25 Kissa-allergia (Luettu 102330 kertaa)
jammi
Leijona
Poissa

Sijainti: Salo
Sukupuoli: Nainen
Re: Kissa-allergia
Vastaus #165 - 20.02.2012 klo 21:41:55
Tulosta viesti  
Untoliini kirjoitti 20.02.2012 klo 13:09:11:
Olen kyllä niin iloinen jos tämä jää nyt tälläiseksi. Voivatko oireet pahentua ajan kanssa?

Voivat, mutta voivat yhtä hyvin olla pahentumatta ja jopa vähetäkin.  Hymiö Mulla itsellä tosiaan allergia puhkesi omista kissoista ja puhkaisi vielä astmankin parin vuoden päästä.

Mulla suurimmat helpotukset on makkari, johon kissat ei pääse, siivoaminen, mies putsaa kissojen vessan sekä iso talo!  Virnistys Astma on normaalisti nyt ollut oikeastaan oireeton, kun lääkityksenä on aamuin illoin 2x Flixotide, allergia oireilee joskus, lähinnä aivasteluna ja nenän tukkoisuutena. Allergialääkettä syön päivittäiin ja käytän kortisonisumutetta. Mä voin jopa pussailla kissoja, mutta pesen kädet automaattisesti aina paijaamisen jälkeen.

Kissat osaavat matemaattisen tarkasti arvioida juuri sen paikan, missä istuessaan ne ovat eniten tiellä. - Pam Brown
Sivun alkuun

IP kirjattu

kisumamma
Ex-jäsen

Vastaus #166 - 20.02.2012 klo 23:52:56
Tulosta viesti  
elosalama/untoliini: Rainbow'n hiekasta pääsee vielä paljon pölyämättömämpiin hiekkoihin. Joku tuolla hiekkaketjussa vertaillut osaa sanoa laajemmalla skaalalla, mutta Classy Cat noista mun käyttämistä pölyää huomattavasti vähemmän kuin Rainbow.

Wilpustin: kilpirauhasarvot eivät ole mikään kiveen hakattu totuus, toiset ihmiset voivat paremmin eri arvoilla kuin toiset. Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja jotta voin hyvin (pulssi, kehon lämpö, mieliala), syön lääkettä niin paljon, että varsinkin TSH on ihan rankasti alle suositusten, tyyliin 0,16 ja T4 kipuaa sinne asteikon yläreunoille, 17-18. Yleislääkärit yleensä hermostuvat mun labra-arvoista, mutta sisätautilääkäri on siunannut "liika-annostelun", koska siitä ei faktisesti ole mitään haittaa. Jos siis tuntuu vakavasti siltä, että on vajaatoiminnan oireita, kannattaa inttää edes kokeeksi tyroksiini. Jos olo paranee sillä, hyvä. Jos ei (kuten aika usein ei), sitten pitää tutkia lisää. Tyroksiini on halpa lääke ja sen maltillisesta kokeilusta ei ole haittaa keholle. Tuolla kannattaa perustella lääkärille sitä, miksi kannattaa ainakin kokeilla.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Wilpustin
Leijona
Poissa

Wilma, Kikku ja Töpö,
rakkaat karvapallot

Sijainti: Hämeenlinna
Vastaus #167 - 21.02.2012 klo 11:12:55
Tulosta viesti  
Kisumamma, kiitos paljon vinkistä. Ajattelinkin kertoa tästä, sillä olen huomannut  oireideni pahenevan tässä vuoden parin mittaan. Ja niitä on monta. Tuttavani joka vajaatoimintaa sairastaa, kertoi hänellä taudin alkaneen juuri näillä samoilla oireilla kuin mitä minullakin on. No, katsoo mitä lääkäri tuumii asiasta.

Ja Rainbowin hiekkaan kommentoin, että se jos mikä pöllyää ja pahasti! Ainakin joka ikinen pussi mitä minä olen kokeillut on pölynnyt todella rankasti, ja se on saanut minut ainakin aivastelemaan. Vaihdettuani vähemmän pöllyävään kitlaxiin, pystyn helpostikin siivoamaan kissojen vessat itse ilman ongelmia Hymiö Ja siis rainbowiahan meillä ei ole ollut kuin muutama pussi.
« Viimeksi muokattu: 23.02.2012 klo 08:16:16 Kirjoittaja Wilpustin »  

Kissat ovat fiksumpia kuin koirat. Et millään saa kahdeksaa kissaa vetämään rekeä lumessa. - Jeff Valdez -
Sivun alkuun
IP kirjattu

Wilpertti
Ex-jäsen

Vastaus #168 - 11.05.2012 klo 08:38:25
Tulosta viesti  
Äh, perheen "ongelmalapsi" eli esikoinen 10-v. tutkittiin  aiemmin keskostutkimuksissa, eikä poika ollut allerginen yhtikäs milleen. Näillä tiedoilla sitten hankittiin kissa ja toinenkin. Poika on viettänyt elämässään suht paljon aikaa mummilassa, jossa ei liian usein siivota, vaikka talossa on kaksi kissaa ja koira (aiemmin kaksi), eikä mitään oireita ole ikinä ollut. Poika syntyi aikoinaan pikkukeskosena, joten hengitys ei ole koskaan ollut ihan täydellistä ja räkätautien aikana on tarvinnut avaavaa lääkitystä. Nyt sitten tuli astmadiagnoosi. Onneksi poika ei ole ikinä saanut kunnollista hengenahdistuskohtausta, enemmänkin kyse on pitkäaikaisesta huonosta hengityksestä ja oireilusta muutenkin kipeänä ollessa.

Mutta niin, meillä imuroidaan lähes päivittäin ja luututaan kerran viikossa. Silti kaikkialla on karvaa. En oikein tiedä mitä muuta tässä voisi tehdä vai tarvitseeko tehdä mitään, kun ei kerta kohtauksiakaan ole ja spirometrian mukaan lääkityskin auttaa.

Uutta imuria olen miettinyt, niinkuin varmuuden vuoksi, mutta onko se tarpeellista? Toisinaan pyyhin lattiat Sinin tomuliinoilla, mutta silloin mattoon ja nojatuoliin&sohvaan jää karvatuppuroita, mutta pyyhkiminen ei ainakaan pölyä. Nyt on imurina ihan tavallinen Philips, ihan ok vehje, mutta ei sitä minään allergiaimurina ole myyty.  Surullinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

elosalama
Leijonakuningas
Poissa

Kaksin aina kaunihimpi

Sijainti: Rovaniemi
Vastaus #169 - 11.05.2012 klo 09:08:11
Tulosta viesti  
Tekstiilien valinnalla voi auttaa tilannetta, eli pikkuliinat pois, mattojen materiaali helposti imuroitavaksi. Matkahuovat yms. pölynkerääjät pois ja koriste-esineet lasioven taakse. Verhotkin keräävät kauheasti pölyä ja astmaatikon makuuhuoneen sisustus mahdollisimman helppohoitoiseksi.

Kuka kaipaa telkkaria, kun talossa on kissoja?
Sivun alkuun

IP kirjattu

Wilpertti
Ex-jäsen

Vastaus #170 - 14.05.2012 klo 09:31:30
Tulosta viesti  
^ Meillä ei ole pikkuliinoja, koriste-esineitäkään ei juuri löydy (lähinnä lasten kuvia kehyksissä). Huovat voisi kyllä laittaa pois, ne aina pöllyää karvaa. Pojan huoneen sisustusta voisi kyllä "selkeyttää" (miten 10-vuotiaan huone pidetään selkeänä!?). Lisäksi poika aina jemmailee vaateläjiä sänkynsä päätyyn, niistäkin pitäisi päästä eroon pidemmällä tähtäimellä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Greebo
Karvinen
**
Poissa

Sijainti: Pohjois-Karjala
Vastaus #171 - 26.07.2012 klo 16:02:17
Tulosta viesti  
Meillä avokin "kissa-allergia" helpottui päivittäisestä tukkoisuudesta, nenänvuotamisesta, avaavan lääkityksen käytöstä aivan normaaliksi. Toisinaan oireet olivat sitä luokkaa, että tyyppi joutui vaan makaamaan selällään sängyssä nenäliinatupot sieraimissaan. Nyt hän ei ole tarvinnut avaavaa lääkettä kahteen kuukauteen.

Kysehän ei tainnutkaan olla kissa-allergiasta, vaan vuokrakämpän surkeasta kunnosta, sillä 6 vuotta hän oireili rajusti ja kämppää vaihdettuamme oireet hävisivät. Sopivasti kuitenkin minä tulin mukaan kuvioihin kissoineni siinä 6 vuotta sitten, mutta onneksi syyllisyyden taakka on nyt nostettu kissojen harteilta pois.

Tassun alla.
Kotikissat Asta (00/05) Ruska (05/11) Ronja (00/08)
Sivun alkuun

IP kirjattu

Ansi
Leijonakuningas
Poissa

Sijainti: Nastola
Vastaus #172 - 26.07.2012 klo 19:34:39
Tulosta viesti  
^Hienoa! Monesti tosiaan ongelmien taustalla voi olla sisäilman huono laatu, mutta helposti se syyttävä sormi osoittaa lemmikeihin, varsinkin lääkärien puolelta.

Nyt sulla onkin sitten kissa-allergiaton mies ja samalla ikioma homekoira, koska miehesi varmasti reagoi jatkossakin herkästi home- yms. sisäilmaongelmiin  Silmänisku

Mökö ja Luru, maatiaissisarukset, s. 20.6.2009
IP FI*Draconian Ataegina "Hippu", NFO, s. 10.4.2011
Sivun alkuun

IP kirjattu

Greebo
Karvinen
**
Poissa

Sijainti: Pohjois-Karjala
Vastaus #173 - 26.07.2012 klo 21:33:48
Tulosta viesti  
^Totta! Silmänisku

Esimerkiksi Ruskan tuleminen meille aiheutti selkeästi enemmän oireilua, asuttiin siis silloin vielä vanhassa kämpässä. Nyt uudessa paikassa ollessamme otimme Ronjan, eikä siitä tullut avokille mitään oireita. Kaikelle sitä voikin herkistyä, kun on riittävä "tautipaine" huonon sisäilman takia.

Tassun alla.
Kotikissat Asta (00/05) Ruska (05/11) Ronja (00/08)
Sivun alkuun

IP kirjattu

callette
Mörökölli
Poissa

Sijainti: Tampere
Vastaus #174 - 13.11.2012 klo 09:58:49
Tulosta viesti  
Puolisen vuotta ilmanputsaria. Ihan ehdoton!

Hiekkana on nykyään Tigerino Canada, joka pölisee hyvin vähän. Hengenahdistusta ei ole oikeastaan ollut enää, eikä vuotavaa nokkaa aamulla. Allergialääkkeitä söin viimeksi kesällä kun siitepölyajat olivat ongelma. En ole tarvinnut nyt toukokuun jälkeen myöskään astmapiippua.

"I had been told that the training procedure with cats was difficult. It's not. Mine had me trained in two days."
Maatiaiset Nefertiti ja Miss Moriarty sekä MCO RaReCoon's Phedca
Sivun alkuun
IP kirjattu

Ansi
Leijonakuningas
Poissa

Vastaus #175 - 13.11.2012 klo 10:32:52
Tulosta viesti  
Meillä mies on välillä tehnyt jotain kokeiluja lääkkeiden pois jättämiseksi. Kokeilut tapahtuu yleensä multa salaa, joskin huomaan asian siinä vaiheessa kun räkäturistelut, pärskinnät ja köhiminen alkaa olla jatkuvaa. Siinä vaiheessa yleensä vihellän pelin poikki ja komennan ottamaan lääkkeet. Mua pelottaa, että lääkkeiden pois jättäminen ei miehen tapauksessa aiheuta siedättymistä vaan ennemminkin astman, joten en ole innostunut näistä kokeiluista. Ei niistä lääkkeistäkään nyt niin isoa haittaakaan ole.

En nyt taas tiedä mikä on tilanne tällä hetkellä, kun en jaksa aikuisen ihmisen lääkityksiä jatkuvasti vahtia ja kysellä (muutoin kun silloin kun huomaan oireiden pahenevan), mutta ainakin jossain vaiheessa mies vähensi allergialääkkeen niin, että otti vaan joka toinen päivä ja se piti oireet hyvin kurissa.

Sivusta seuranneena tuntuu, että nenäsumutteella on isoin merkitys oireissa; ei sumutetta > nenä tukossa > lima valuu nieluun > yskittää. Eli yskää vaikuttaisi miehellä aiheuttaan tuo tukkoava nenä, eikä varsinaisesti mikään keuhkoputkiärsytys, en siis tiedä kuinka tarpeellinen se astmapiippu loppujen lopuksi on.

Summa summarum, oireet pysyy joka tapauksessa hienosti kurissa lääkityksellä ja kun mies on niitä valmis syömään, niin mikäpä tässä. Tehdään vaan päätös, että lisää kissoja ei tulevaisuudessa oteta kun näistä aika jättää  Pyöritä silmiä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Marjaana
Maitoviiksi
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Vastaus #176 - 19.11.2012 klo 03:27:59
Tulosta viesti  
No voihan.. Meille tuli keskiviikkona kaksi aivan ihanaa maatiaispentua.

Minulla on vanhempien luona ollut kissoja "aina" ja olen niiden kanssa touhunnut nenät vastakkain pienen ikäni. Ensimmäinen pelko allergiasta tuli kuitenkin kun alkoi henkeä ahdistaa melkein heti näiden saavuttua. Ongelma kuitenkin paikannettiin tälläkertaa hiekkalaatikkoon. Tämä kissanhiekka tuoksuu ja pölyää niin että henkeä ahdistaa ja yskittää ja tuntuu että kurkussa on kokoajan jotain, nenä kuivuu ja hiekka maistuu suussa. Ja kissathan käy pöllyttämässä sitä hiekkaa useamman kerran päivässä, ja nehän sitten myös pöllyttävät ihan reippaasti. Pitkäkarvan turkissa se kulkeutuu myös muualle. Ei kiva. Ja kun ahdistus ja kutitus tuntuu oikeasti kurkussa vielä vaikka olisi parikin tuntia raikkaassa ulkoilmassa. Oireet helpotti kun laatikko siirrettiin olohuoneen nurkasta kylppäriin, ja hiekkaan sekoitettiin toista, pölyämätöntä hiekkaa.

Nyt sitten eilen illalla alkoi pelottaa taas, mutta ei itseni puolesta: Mies on ehkä pienesti allerginen näille otuksille. Lauantai-iltana testattiin allergian mahdollisuutta (tyyliin "en oo allerginen, kato vaikka"  Itku ) antamalla kissojen nuolla ja raapia, sekä haistelemalla kissoja (nenä kiinni) ja hieromalla kissaisia käsiä silmiin. Kuuden tunnin altistamisen (ja saunomisen) jälkeen oli saldona punoittavia kohtia ja paukamia raapamissa (mutta vain niissä jotka EIVÄT ole menneet verille) sekä jonkinverran aivastuksia ja niiskutusta. Ja yksi punoittava silmä. Tänään muutaman tunnin aikana saldona tosin oli vain yksi aivastus, ja sekin vasta sitten kun laitoin vaihdetun pölyämättömän hiekan päälle sitä vanhaa pölyhiekkaa. Pennut tosin oli paljon rauhallisemmin tänään kuin eilen joten eivät pöllyttäneet hilsettään ympäri kämppää, mutta kyllä niitä silti käsiteltiin ja onhan tämä asunto jo ihan kissaistettu Kliseinen

Varsinkin niiskutus ja aivastelu voi myös johtua tästä penteleen kissanhiekasta johon meinaan itsekin tukehtua. Muissa kissakontakteissa ei ole miehelle tullut oireita, mutta ei ole ollut tietenkään näin yhtäjaksoisesti niiden luona. Paukamia ja punaista silmää on valitettavasti vaikea selittää millään muulla kuin allergialla.. Mutta kun oireet eivät ole pahat (vaikka kovasti altistettiin), ne ei ole alusta (Keskiviikkoillasta) pahentuneet vaikka joka ilta hän on täällä käynyt, ja nämä on ensimmäiset kissat joista ikinä oireita on tullut.. Ja kun minäkin saan oireita tässä kämpässä ton hiekan takia, ja minulla kissa-allergia nyt ei oikein ole mahdollista (olisin kyllä sen huomannut esim. nyt isänpäiväviikonloppuna kun nukuin yön samalla tyynyllä vanhempieni kissan kanssa), niin...

Toivoa pitäisi olla! Tai oikeammin, toivoa siis on paljon, mutta tuntuu aivan sietämättömän pahalta ajatella edes mahdollisuutta näistä täydellisistä ihanuuksista luopumiseen sitten joskus yhteenmuuton yhteydessä. Surettaa ja pelottaa, vaikka mahdollisuudet näyttääkin tosi positiivisilta nyt. Kunhan tuo nyt vaan ei pahenisi, vaan siedättyisi kiltisti pois päivittäisellä altistuksella... Surullinen

Anteeksi avautuminen :/

Kotikissasisarusten, Myrskyn ja Viiman onnellinen omistaja. Kuvagalleria kissalapsista, ja blogi.
Sivun alkuun
IP kirjattu

Ansi
Leijonakuningas
Poissa

Vastaus #177 - 19.11.2012 klo 08:19:21
Tulosta viesti  
Teillä voi hyvin olla kyseessä ihan normaali alkuvaiheen ärsytys, mikä menee muutamassa viikossa kyllä ohi. Kun meille tuli ekan kissat, niin itse en ollut ollut tekemisissä kissojen kanssa kovinkaan paljon n. 10 vuoteen. Kotikotona siis oli kissa, mutta kun muutin pois, niin kissan kanssa en sen jälkeen ollut tekemisissä päivittäin ennen kuin nuo meidän esikoiset uskaltauduttiin ottamaan miehen allergiasta huolimatta. Mulla ei tosiaankaan ole koskaan ollut mitään kissa-allergiaan viittaavaakaan, mutta kyllä maatiaisten kotiuduttua mullakin oli kurkun ja nenän kutinaa muutaman viikon.

Eli odotelkaa nyt rauhassa muutama viikko. Ja jos oireita vielä tulee lievänä, niin lääkkeillähän niistä selvitään jos kovasti haluatte kissat kuitenkin pitää.

Ja sivumennen sanoen, älkää nyt ihmeessä opettako niitä pentuja kynsimään teitä, edes allergiatestausmielessä (aina nuo raapimajäljet muuten tuppaa jonkun verran turpoamaan ja punoitamaan), koska näin pennut oppii, että moinen on sallittua ja on pirun vaikea myöhemmin opettaa niitä pois siitä. Käsillä ja jaloilla pentujen leikittäminen varsinkin on viho viimeinen asia mitä kannattaa tehdä. Pentu ei vielä paljoa vahinkoa saa aikaiseksi, mutta sitten kun niistä kasvaa isoja roikaleita, niin ei olekaan kauhean kiva kun sellainen 5-kiloinen (tai vaikka isompikin) rötkäle räimii kynsillä käsiin ja jalkoihin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Marjaana
Maitoviiksi
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Vastaus #178 - 19.11.2012 klo 12:45:13
Tulosta viesti  
Huojentavaa kuulla että tää voi tosiaan olla ohimenevää Hymiö Kissat ehdottoman ehdottomasti tahdon pitää. Nämä on olleet minun suuri haave siitä asti kun omilleni muutin, enkä vanhemmillani asuvaa ulkona liikkumaan tottunutta vanhaa kissaani voinut ottaa kaupunkiasuntoon. Nämä on vielä niin kauniita ja rohkeita ja täydellisiä ja jo niiiiin rakkaita <3 Surullinen Jonkinaikaa sitten erosin suhteesta, jossa mies oli niin allerginen että sai ihan lääkkeitävaativia oireita vain sen takia, että kävin yksin moikkaamassa vanhempien kissoja, ja tulin niissä vaatteissa takaisin kotiin hänen luokseen. Eron jälkeen ajattelin että nyt tai ei koskaan, ja nyt vähän jänskättää...

Minä en ole yhdenkään pentuna omistamani kissan kanssa leikkiessä selvinnyt ilman kynsinaarmuja silloin tällöin, ja ollaan kyllä sorruttu kaikkien kanssa käsin leikitykseen (tai no lähinnä siihen tietynlaiseen mahan rapsutukseen, mistä seuraa se tietty ote). On ne kaikki kuitenkin aikuisuuteen mennessä rauhoittuneet enkä sitten taas edes muista koska viimeksi olisin aikuiselta kissalta saanut kynnestä, jos ei lasketa pesu- tai lääkintätilanteita tms. Siitä toki ollaan tiukkana ettei jalkoja jahdata, tai sääriä pitkin kiivetä, kun se voi sitten tapahtua leikkitilanteen ulkopuolellakin, mutta kädellä leikityksestä ei ole ikinä koitunut mitään ongelmia.  Kissaa kun harvoin juuri sillä tietyllä tavalla vahingossa tulee kädellä rapsutettua, vaan aina juuri leikitystarkoituksessa.

Säärikiipeilystäkin kyllä muuten oppii melko nopeasti pois, vaikka meillä isi joskus kauan sitten ekat kolme pentua opetti vartavasten kiipeämään säärestä alkaen olkapäälle saakka ruuan perässä... Hyvähän sen oli, paksuissa farkuissa tai navettahaalareissa Kliseinen  Meiltä muilta pennut sai kyllä sellaset rääkäisyt osakseen joka kerta kun yrittivät (kuvittele hame päälle, ja puolivuotias kissa hyppäämässä reiteen...) että vuotiaana kukaan ei enää edes yrittänyt. Mutta en kyllä kannusta ketään opettamaan kissaansa siihen... mun reidessä on arpi vieläkin ja siitä on kuitenkin melkein kymmenen vuotta...

Tais mennä ohi aiheen Kliseinen

Kotikissasisarusten, Myrskyn ja Viiman onnellinen omistaja. Kuvagalleria kissalapsista, ja blogi.
Sivun alkuun
IP kirjattu

Mafia kissa
Karvakorva
*
Poissa

Niro "Leijona"

Vastaus #179 - 03.12.2012 klo 11:25:08
Tulosta viesti  
Kerronpa minäkin oman allergiatarinani. Kunolin vauva meillä oli hetken aikaa kissa, joka piti sitten minun allergian takia antaa pois. Yritettiin kissaa uudestaan kun olin 6-7v vanha, jouduttiin sijoittamaan kissa meidän mummolle ja palle allegiani takia. 15 vuotiaana asustelin kaverin luona 2vko, kaverilla olis siis kissa. Ja jälleen alergiani muitutti itsestään. Olen aina rakastanut kissoja ja päätin näin "aikuis-"iällä kokeilla vielä kerran. Otettiinkin yksi kissanpentu kesän alussa niin, että olimme sopineet kaverin kanssa, joka myös suunnitteli kissan ottoa, että mikäli en pysty kissan kanssa olemaan hän ottaa kissan luokseen asumaan.  Kaikki meni hyvin, elokuussa meille tuli toinen kissa ja nykyään pystyn olemaan ihan normaalisti myös sellaisten kissojen kanssa, joiden kanssa aiemmin sain vuotavat silmät ja ihottumaa. And we live happily ever after!

Niro (3/2012)
Vito (5/2012)

http://nirothecat.blogspot.fi/
Sivun alkuun
IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 10 11 [12] 13 14 
Lähetä aihe | Tulosta

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun