Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3 4 ... 14 Lähetä aihe | Tulosta
 25 Kissa-allergia (Luettu 97264 kertaa)
lendi
Ex-jäsen

Re: Kissa-allergia
Vastaus #15 - 10.12.2010 klo 14:48:18
Tulosta viesti  
Minulla on tämän syksyn ja talven aikaan alkanut pahenemaan astma oireet. On aika tiukka paikka nyt edessä, mitä pitäisi tehdä  Surullinen Olen ollut aina allerginen eläimille ja myös siis kissoille sekä astma on todettu 20 vuotta sitten.
Saa nähdä joutuuko asettamaan itsensä kissojen edelle vai mitä ihmettä tässä tekisi..

Sivun alkuun

IP kirjattu

elosalama
Leijonakuningas
Poissa

Kaksin aina kaunihimpi

Sijainti: Rovaniemi
Sukupuoli: Nainen
Vastaus #16 - 10.12.2010 klo 17:48:58
Tulosta viesti  
Kova paikka, on varmasti.  Surullinen melkein kuin sanottaisiin, että lapsista on luovuttava.

Kuka kaipaa telkkaria, kun talossa on kissoja?
Sivun alkuun

IP kirjattu

Ansi
Leijonakuningas
Poissa

Sijainti: Nastola
Vastaus #17 - 13.12.2010 klo 14:26:21
Tulosta viesti  
Minusta tuo on aina vähän kaksipiippuinen juttu, että jos on jo vuosia sairastanut allergiaa/astmaa ja vuosia myös pärjännyt eläinten kanssa sairauksista huolimatta, niin astman oireiden pahentuminen ei aina automaattisesti johdu niistä eläimistä vaikka esim. lääkärit hyvin kärkkäästi niin sanoo. Sitten kun/jos eläimistä luovutaan ja huomataan että oireet ei siitä mihinkään katoa tai helpotu niin se se vasta on kova paikka.

En siis todellakaan vähättele lendin oireilua tai sairautta, itse en mitään astmaatikon elämästä ymmärrä, mutta haluan vain tuoda esille senkin näkökulman että oireiden pahenemisen taustalla voi olla moni muukin tekijä, kuten homeet joille altistuu töissä tai kotona.

Toivottavasti et lendi joudu kisuista luopumaan.

Mökö ja Luru, maatiaissisarukset, s. 20.6.2009
IP FI*Draconian Ataegina "Hippu", NFO, s. 10.4.2011
Sivun alkuun

IP kirjattu

tuulinen
Karvinen
**
Poissa

Minerva & Minni

Vastaus #18 - 13.12.2010 klo 15:11:31
Tulosta viesti  
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnut/hoi06030

Hoito: altistavien tekijöiden välttäminen ja siedätyshoito

Astmaa sairastavan tulee lopettaa tupakointi. Ei-allergista astmaa sairastavan ei tarvitse välttää hengitettäviä allergeeneja.

* Eli tulisi tutkia mistä astma johtuu.

Allergisen potilaan on kiinnitettävä huomiota ympäristöönsä. Altistumisen loppuminen saattaa lieventää sairautta, vaikka näyttö on niukkaa.

Passiivinen tupakointi on astman pahenemisen riskitekijä.

Pölypunkin saneeraaminen on vaikea toteuttaa ja näyttö hyödystä puuttuu.

Siedätyshoitoa voidaan käyttää siitepölyallergioissa ja joskus eläinallergioissa, jos potilaalla on astman lisäksi hankalia nuha- ja silmäoireita. Hoito voi vähentää keuhkoputkien hyperreaktiivisuutta.

Astmaoireita aiheuttavia ruoka-aineita vältetään yksilöllisesti.

Laihdutus vähentää ylipainoisen astmaatikon lääkkeiden tarvetta ja parantaa vointia.

Ulkoilman saasteet lisäävät astmakohtausten vaaraa ja hengitystieoireita.

Tässä on muutama lainaus käypähoito suosituksesta astman suhteen.

Nykyään ei välttämättä enää suositella lemmikistä luopumista. Aikaisemmin se oli ensimmäinen ohje vaikka ei olisi ollut mitään tietoa mistä astma johtuu. Vielä nykyäänkin esiintyy tälläistä ajattelua.

Ensin kanttaa tutkia astman syyt kunnolla ja aloittaa lääkitys.

Keskustele pätevän astma- ja allergialääkärin kanssa.

Oodi kissoille jotka ...
Sivun alkuun

IP kirjattu

tliitu
Ex-jäsen

Vastaus #19 - 13.12.2010 klo 19:14:01
Tulosta viesti  
Ansi kirjoitti 13.12.2010 klo 14:26:21:
Minusta tuo on aina vähän kaksipiippuinen juttu, että jos on jo vuosia sairastanut allergiaa/astmaa ja vuosia myös pärjännyt eläinten kanssa sairauksista huolimatta, niin astman oireiden pahentuminen ei aina automaattisesti johdu niistä eläimistä vaikka esim. lääkärit hyvin kärkkäästi niin sanoo. Sitten kun/jos eläimistä luovutaan ja huomataan että oireet ei siitä mihinkään katoa tai helpotu niin se se vasta on kova paikka.

En siis todellakaan vähättele lendin oireilua tai sairautta, itse en mitään astmaatikon elämästä ymmärrä, mutta haluan vain tuoda esille senkin näkökulman että oireiden pahenemisen taustalla voi olla moni muukin tekijä, kuten homeet joille altistuu töissä tai kotona.

Toivottavasti et lendi joudu kisuista luopumaan.

Mulla todettiin astma ja kissa-allergia, kun olin ehkä viisivuotias. Tuolloin oireet olivat niin pahat, että kissasta oli pakko luopua, kun lääkkeet eivät auttaneet vaikka söin niitä niin paljon, että niiden pelättiin jo vaikuttavan kasvuuni. Kissasta luopuminen auttoi, vaikka kova paikka se oli etenkin minulle. Niin kova, että kun yli 10 vuotta myöhemmin kuulin, että kissa ei saanutkaan uutta kotia, vaan jouduttiin lopettamaan, itkin kaksi päivää.

Toisella luokalla ollessani aloin sitten jälleen oireilla pahemmin, ja koska minulla oli todettu myös koira-allergia, vanhempani päättivät luopua koirastamme. (Ykä pääsi oikeasti uuteen kotiin, käytiin katsomassakin sitä) Oireet eivät kuitenkaan helpottaneet koirasta luopumisen jälkeen. Ja kappas vain, pian löytyikin luokastamme iso homevaurio, joka siis aiheutti oireita. Eli nimenomaan syy olikin ihan muualla kuin koirassa.

Nyt parikymppisenä en ole reagoinut eläimiin millään lailla vuosikausiin, ja muutenkin astma ja allergiat ovat niin hyvässä kunnossa, etten oireile muuten kuin kovimmilla pakkasilla ja helteillä rasituksessa ja juurikin homeeseen.

Useamman vuoden harkitsemisen jälkeen uskalsin ottaa viime kesänä kissan, ja nyt on tulossa toinen tammikuussa, kun mitään oireita ei ole tullut.

Sivun alkuun

IP kirjattu

MeetiMoona
Ex-jäsen

Vastaus #20 - 31.12.2010 klo 20:25:52
Tulosta viesti  
Itsellä on todettu koira-, pujo- ja koivu-allergia vuosia sitten. Olen käyttänyt kesän alusta lähtien Loratadin mylan-nimistä lääkettä, joka on sopinut minulle hyvin. Pari vuotta käytin Heinixiä, mutta sen teho heikkeni niin ettei siitä ollut juurikaan enää apua.

Sivun alkuun

IP kirjattu

kutja
Mörökölli
Poissa

Vastaus #21 - 01.01.2011 klo 15:11:48
Tulosta viesti  
Oon tässä miettinyt, että voiko ihminen tavallaan olla allerginen vain toisten ihmisten kissoille? Itselläni ei siis mitään allergiaa ole, mutta veljeni on allerginen vähän kaikelle. Meillä on kuitenkin vanhempien luona ollut kissoja aina, ja niistä veli ei saa oireita, mutta mun ja avon kissat aiheuttaa kutinaa, punoitusta jne. Väitin ensin, että tämä ei-niin-eläinrakas veljeni ei vaan tykkää meidän pikku riiviöistä ja kehittelee itse oireita, mutta nyt kun on oikeasti huomannut ne omin silmin, olen melko hämmentynyt. Kellään muulla kokemuksia tällaisesta?

Mukana maatiaispojat Danny (04/10) ja Laku (06/10)
Sivun alkuun

IP kirjattu

vastalause
Leijona
Poissa

Hilda ja Turo

Sijainti: Jyväskylä
Vastaus #22 - 01.01.2011 klo 16:56:38
Tulosta viesti  
^Mun ymmärtääkseni on varsin tavallista, että omille kissoille siedättyy, mutta muut kissat sitten aiheuttavat oireita.

Kotona orjuuttavat maatiaiskakarat Hilda ja Turo, molemmat syntyneet syyskuussa 2008.
Sivun alkuun

IP kirjattu

kutja
Mörökölli
Poissa

Vastaus #23 - 01.01.2011 klo 17:21:06
Tulosta viesti  
Okei, jotain tuollaista arvelinkin Hymiö Jospa tuo veli vielä joku päivä noita meidänkin rontteja sietäisi.

Mukana maatiaispojat Danny (04/10) ja Laku (06/10)
Sivun alkuun

IP kirjattu

kisumamma
Ex-jäsen

Vastaus #24 - 01.01.2011 klo 17:52:29
Tulosta viesti  
Joo, siedättymisestä kyse. Kun altistus on samanlaista koko ajan, elimistö tottuu. Eli minä oireilen aina 2kk kun saan uuden kissan, sitten helpottaa. Mummoni kissalle oireilin aina, jos menin liian lähelle, vaikka nähtiin useahkosti. Eli voi hyvinkin vaatia asumista yhdessä, että oireet helpottaa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Metsis
Karvinen
**
Poissa

Lepakkoluola <3

Sijainti: Helsinki
Vastaus #25 - 22.01.2011 klo 03:24:49
Tulosta viesti  
Minulle tulee oireita erityisesti rotukissoista. Maatiaiset taas eivät aiheuta mitään oireita, mutta niitä meillä onkin aina ollut mummolassa ja omassa kodissa eli hyvä siedätyshoito on saatu. Virnistys

Tosin tuota rotukissa-teoriaakaan en voi sanoa aukottomaksi: yleensä kavereillani, joilla on rotukissoja, on myös koira, joka nyt ainakin aiheuttaa minussa oireita. En siedä koiraa yhtään mun vierellä, henki menee heti tukkoon.

Pitäis päästä joskus kokeilemaan yhden rotukissan kodilla onko mun teoriassa jotain perää.

Laipsu (7/2010)
Lara (8/2010)
Laikku (4/1996) Vanhempieni luona
Lepsu/Lepakko (14.7.2006 - 23.12.2010) Uinu rauhassa rakkaani, näemme vielä joskus taas <3
Sivun alkuun

IP kirjattu

Leevi
Ex-jäsen

Vastaus #26 - 22.01.2011 klo 12:41:53
Tulosta viesti  
Itselläni paha kissa-/koira-allergia ollut jo vuosia ja lisäksi allergia-astma. Omistan 3 kissaa joille olen suht hyvin siedättynyt,toki oireita tulee silloin tällöin,kuten silmien kutinaa,punaista pientä näppyä iholle jos kissa esim nuolee ihoa,hengen ahdistusta yms. Käytössäni on reseptillä Aerius allergialääke ja astmaan tietysti piiput. Kesä-aika on pahemoi kun tulee lisäksi siitepölyt. Kavereiden kissoista saan herkemmin oireita ja kun uusi pentu tuli meille, meni jokunen vk ennenkuin siedätyin hilseelle. Astmalääkärini kyllä totesi aikoinaan että kun kissastasi aika jättää älä missään nimessä ota uutta,ja yhden tilalle tulikin kolme Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Piiku
Leijona
Poissa

Vastaus #27 - 22.01.2011 klo 15:37:17
Tulosta viesti  
Mun veljellä on aika paha kissa-allergia ja astma. On kuitenkin hyvin siedättynyt esim. kaverinsa kissoille ja Ninjalle. Veljellä on myös koira-allergia muttei koskaan ole saanut oireita koirista, ainakaan mitään kunnollisia oireita.

Minullakin on astma, mutta en ole koskaan saanut allergisia reaktioita eläimistä.

"Kissat viis veisaavat muista. Ne ovat itsetietoisia, niillä on valtava ego eivätkä ne pidä rajoituksista. Ne nukkuvat päivät ja ovat ulkona yöt, mikä sopii taiteilijalle."

Maatiainen -08
OSH var -14
Sivun alkuun

IP kirjattu

hympetti
Ex-jäsen

Kissaallergia
Vastaus #28 - 09.02.2011 klo 18:36:16
Tulosta viesti  
Olisi tarkotus muuttaa poikaystävän kanssa kesällä yhteiseen asuntoon mutta selvisi että hän on allerginen kissoille. Kotonaan hänellä on kissa mutta ilmeisesti uudet kissat aiheuttavat allergiaa. Allergia ei kuitenkaan ole kovin paha, mutta poikaystävä ei muutenkaan pidä Nasusta.

Mitä tekisin Nasun suhteen kun haluan antaa sille pysyvän kodin kun se on jo kerran hylätty enkä halua sen tapahtuvan uudestaan. Enkä myöskään halua antaa Nasua uuteen kotiin sen takia kun se on vasta alle vuosi sitten minulle tullut. Sekään ei ole mahdollista että Nasu jäisi vanhempieni luokse Sakke-kissan kaveriksi koska Nasu on sisäkissa ja äitini ei saata puhdistaa kissanvessaa.

Sekä poikaystävä että Nasu ovat hyvin tärkeitä minulle enkä halua luopua kummastakaan joten mielellään ottaisin apuja vastaan!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Petsku
Leijonakuningas
Poissa

Nefi & Poju

Sijainti: Helsinki
Sukupuoli: Mies
Re: Kissaallergia
Vastaus #29 - 09.02.2011 klo 21:07:31
Tulosta viesti  
Tästä on jo ketju olemassa. Tärkeissä ketjuissa vieläpä.

Täällä vartioi Nefi (~03/2006) ja Poju (~04/2009).
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3 4 ... 14
Lähetä aihe | Tulosta

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun