Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 ... 14 Lähetä aihe | Tulosta
 25 Kissa-allergia (Luettu 101569 kertaa)
romppu
Leijonakuningas
Poissa

Elämä ilman kissoja ei
ole elämää...

Sijainti: Helsinki, Kallvik (Vuosaari)
Sukupuoli: Mies
Kissa-allergia
06.10.2010 klo 03:59:18
Tulosta viesti  
Aloitetaanpa tämä topic, joskus tästä on keskusteltu muistaakseni, mutta se on kadonnut viestiketjujen sateenkaarisillalle.

Mulla oli lapsena todella paha allergia koirille, kissoille ja koivun siitepölylle. Jos menin asuntoon, jossa oli kissa tai koira, niin alle minuutissa tuli ongelmia: nenä valumaan, silmät ja kaula turposivat, henki vinkui. Ongelmana oli kun monella sukulaisella oli lemmikkejä. Tuolloin 60- ja 70-luvuilla allergioita ei todellakaan osattu hoitaa. Enpä olisi noina vuosina uskaltanut edes toivoa, että joskus olisi omia karvapalloja...

Mutta murrosiässä kaikki allergiat hävisivät, eikä mitään oireita ole ollut enää 30 vuoteen. Vuonna 2004 elämääni ilmestyvät Roope ja Rölli, enkä voisi enää kuvitellakaan elämää ilman kissoja. Onneksi joskus käy näinkin. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

hyndla
Ex-jäsen

Re: Kissa-allergia
Vastaus #1 - 06.10.2010 klo 09:02:17
Tulosta viesti  
Mulla oli kanssa pienenä niin paha allergia, että meillä ollut kissa jouduttiin antamaan pois - silmät vuosivat ja turposivat ja tuli hengitystieoireita. Kun täytin 10, aloin kinuta vanhemmiltani kissaa ja lopulta isäni heltyi. Reino tuli meille 1990, Iiris vuonna 1995 ja siitä asti mulla onkin ollut koko ajan monta kissaa muttei oireita.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ansi
Leijonakuningas
Poissa

Sijainti: Nastola
Sukupuoli: Nainen
Vastaus #2 - 06.10.2010 klo 09:31:35
Tulosta viesti  
Useinhan nuo pikkulapsiajan allergiat saattaa kadota kuin tuhka tuuleen murrosiän myötä, samoin lapsuusajan astma.

Minun miehellä tuo jo lapsena todettu allergia kaikille eläimille ei valitettavasti ole kadonnut. Enää ei kuitenkaan ole niin pahoja välittömiä oireita kuin lapsena, jolloin silmät kuulemma saattoi turvota ihan umpeen kun oli elikoitten lähellä. Nykyään kuitenkin oireena pidemmästä altistuksesta on yskä ja limaisuus, joka on ehkä vielä huolestuttavampaa.

No kissoja mieheni kuitenkin penskasta saakka on haikaillut ja minä olen yrittänyt järki-ihmisenä hinkua jarrutella vaikka henkeen ja vereen kissaihminen olen aina ollut. Kun sitten miehen työkaverin kissa pyöräytti pennut, niin aika pikaisella päätöksellä (pääasiassa miehen) otettiin kaksi pentua palautusehdolla. Kun ne oli meillä tunnin olleet niin tiedettiin ettei niitä mihinkään palauteta vaikka miten kävisi. Kissat siis on meillä niin kauan kuin elävät ja yhtä kauan mies syö päivittäin allergialääkkeitä ja hönkii astmapiippua (varmuuden vuoksi, hengenahdistusta ei ole koskaan ollut eikä astmaakaan siis ole todettu vaan tuo on lääkkeenä allergiseen yskään). Tämä on miehen valinta ja kuulemma pieni kiusa siihen verrattuna kuinka paljon iloa kissoista on.

Lääkkeillä miehen oireet pysyy hyvin kurissa eikä hänellä ole hankala olla, toivottavasti tilanne tällaisena pysyykin ja kyllä se on helpottunutkintämän vuoden aikana mitä kissat on meillä olleet. Ei olla uskallettu lähteä kokeilemaan "siedätyshoitoa", eli lääkkeet kokonaan pois ja siedättymistä omille kissoille. Joillakin se on toiminut, mutta riskinä voi olla myös astman puhkeaminen.

Enpä olisi uskonut näkeväni päivää, että meillä on kissa tai vielä kaiken huipuksi kaksi. Aina välillä katsellaan touhuavia tai nukkuvia kissoja hymy naamalla  ja huokaillaan yhteen ääneen, että kuinka uskomatonta ja ihanaa että ne karvapalleroiset meillä on  Hymiö.

Mökö ja Luru, maatiaissisarukset, s. 20.6.2009
IP FI*Draconian Ataegina "Hippu", NFO, s. 10.4.2011
Sivun alkuun

IP kirjattu

tuulinen
Karvinen
**
Poissa

Minerva & Minni

Vastaus #3 - 06.10.2010 klo 14:11:57
Tulosta viesti  
Minullakin todettiin lapsena kaikki mahdolliset allergiat eläimiä kohtaan. Meillä oli allergiasaneerattu koti, ulkona juoksin sitten kaikkien eläinten perässä. En koskaan saanut oireita kissoista, vaikka kuinka peuhasin niiden kanssa.
Virnistys

Nykyään en saan kuin harvoin oireita joistakin eläimistä, olen alkanut kestää jopa hevosia. Olen havainnut että siedän eläinhilsettä sitä paremmin mitä enemmän olen eläinten kanssa tekemisessä.
Silmänisku

Veljeni joka on myös allerginen kissoille, mutta hänelle ei ole ollut kissaa 15 vuoteen, saa yhä pahenevia oireita kissoista. Tavattaessa ojennakin hänelle ensimmäiseksi allergia lääkkeen.

Oodi kissoille jotka ...
Sivun alkuun

IP kirjattu

Tuisku
Ex-jäsen

Vastaus #4 - 07.10.2010 klo 15:21:06
Tulosta viesti  
Minäkin olen pyörinyt koko ikäni eläinten kanssa ja varmaan ollut allerginen jo lapsesta asti, muttei se ole menoa haitannut. Harrastin nuorempana ratsastusta monta vuotta ja olin hevosten kanssa tekemisessä lähes päivittäin. En silloin saanut hevosista minkäänlaisia oireita. Nyt kun ystävän kanssa kävimme kokeilemassa, että vieläkö täti siellä hevosen selässä pysyisi, niin kyllä oli nenä tukossa ja silmiä kutitti ihan vietävästi.

Tämä kissa-allergia on mulle ihan mysteeri, että miten se nyt yht´äkkiä on tällä lailla pahentunut. Allergialääkkeitä en pysty jättämään pois koska olo on sitten niin tukala. Aloitin allergialääkkeet vasta nyt syksyllä ja sitä ennen pärjäsin ilman. Olihan kausia, että olin enempi tukossa ja aina suursiivouksen jälkeen nenää kutitti kauhesti, kun tuli kaikki paikat pöllyytettyä oikein kunnolla.

Tuo astmapiippu minua hieman kiinnostaisi. Saako sen allergiaan jos ei ole yskää? Mulla oli keväällä siitepölyaikaan tuskaista käydä lenkillä, kun tuntui, ettei henki aina kulje kunnolla. Mietin sitten, että onkohan allergiaa myös siitepölyn suuntaan. Tai sitten vain vanhat tupakoitsijan keuhkot ja huono kunto  Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

jammi
Leijona
Poissa

Sijainti: Salo
Vastaus #5 - 09.10.2010 klo 12:56:49
Tulosta viesti  
^ kannattaa kertoa lääkärillesi, että uskot siitä olevan apua niin varmasti kirjoittaa reseptin.

Minulla ei ole lapsena ollut mitään allergioita tms., mutta isäni on aina sairastanut pahaa astmaa ja allergioita, joten eläinkontakteja olen vältellyt lapsesta asti. Nyt sitten reilut kolme vuotta sitten otimme ensimmäisen kissan ja siitä vuoden päästä toisen, ja kun tästä kului puoli vuotta olin allerginen kissoille, ja vain kissoille. Sain allergialääkityksen, antihistamiinia ja kortisoninenäsumutetta. Ilman antihistamiinia en ole ollut laisinkaan, paitsi jos olemme olleet jossain reissussa. Kun allergian puhkeamisesta kului vuosi, aloin epäilemään itselläni astmaa. Pitkitin ja pitkitin lääkärille menoa, koska pelkäsin vastausta. Lainailin isäni astmapiippua (  Pyöritä silmiä ) ja porskuttelin eteenpäin henki vinkuen ja pihisten. Kuukausi sitten  olin kipeä ja keuhkoihinhan se ensiksi meni, en meinannut saada henkeä ja rohkaistuin menemään lääkärille. Sain kortisonikuurin ja astmalääkkeen. Nyt sitten tilanne on sellainen, etten enää voi olla ilman astmalääkettä ja varasin itselleni lääkäriajan.

Viime tiistaina olin keuhkokuvissa, pef-mittaus on parhaillaan menossa ja ensi tiistaina olen menossa spirometriaan.

Itse ajattelen kuitenkin niin, että astma olisi minulle puhjennut ihan koska tahansa, koska sehän on todella periytyvää ja kissoista luopuminen ei enää ratkaise mitään, koska hyvin todennäköisesti minulla astma jo on.

Oireinani ovat siis jatkuva aivastelu, nenän tukkoisuus, silmien kutiaminen, hengenahdistus ja vinkuminen. Ei hyvältä kuulosta, mutta niin kauan kuin pärjään lääkityksellä, kaikki on ok. Lääkäri joka määräsi minulle astmalääkkeen ja kortisonikuurin sanoi, ettei kissoista luopuminen ole enää mikään ratkaisu, vaan elämänlaatu on se, joka ratkaisee nykyään pitkälle, jos siis lääkitys auttaa.

Omalla kohdallani tiedän tasan, että tupakointi on se, joka pahentaa oloani 90 prosenttia. Se olisi tässä lopetuksen alla, kun vaan saisi onnistumaan. Luonnollisesti luovun tupakasta sata kertaa mieluummin kuin omista murusistani.

Kissat osaavat matemaattisen tarkasti arvioida juuri sen paikan, missä istuessaan ne ovat eniten tiellä. - Pam Brown
Sivun alkuun

IP kirjattu

Tuisku
Ex-jäsen

Vastaus #6 - 10.10.2010 klo 13:52:27
Tulosta viesti  
Voi harmi Jammi, että sun allergia on mennyt noin pahaksi! Ja suosittelen tupakanpolton lopettamista. Itse ehdin kessutella reilut 13 vuotta ja lopetin, koska sain pari kertaa keuhkotulehduksen ja poskiontelot oli koko ajan tulehdustilassa. Eli limakalvot ärsyyntyivät ja talvisin varsinkin olivat kipeät.  En siis oikein muista, että miltä tuntuu kun on hengitystiet täysin kunnossa kun tuli kessuteltua niin kauan.

Kissoista eivät silmät kutise, mutta nenä olisi täysin tukossa ja aivastelu olisi sitten jatkuvaa, jos en söisi noita allergialääkkeitä. Itsellä on ollut kanssa kortisoninenäsumute, mutta käytin sitä vain silloin kun en syönyt antihistamiineja.  Tähän pieneen nenän tukkoisuuteen olen jo tottunut.

Ystävän äiti pystyi jättämään astmalääkkeet kokonaan pois kun heidän perheensä koira kuoli vanhuuteen. Sekin on niin ihmisestä kiinni miten ne eläimet vaikuttaa. Itse ajattelin antaa ajan kulua jonkun aikaa ennen kuin otamme perheeseen lisää kissoja. Mulla ei hengitys pihise eikä yskitä, mutta keuhkot tuntuvat jotenkin kipeiltä. En sitten tiedä onko keuhkoissa kokoajan pieni tulehdus päällä ja eikös se just johda astmaan?

Tseppiä tupakanpolton lopettamiseen!

Sivun alkuun

IP kirjattu

jammi
Leijona
Poissa

Vastaus #7 - 10.10.2010 klo 16:49:07
Tulosta viesti  
^ Niinpä. Astmassahan keuhkot/keuhkoputket ovat tavallaan koko ajan tulehdustilassa.

Minä olin koko viime talven polttamatta ja hengenahdistusta tai astmalääkkeen tarvetta ei ollut laisinkaan eli selkeästi tupakka on se, mikä pahentaa minun astmaani huomattavasti. On se vaan kummallinen perkele, kun tietää tasan, että lopettaa täytyy oman terveytensä takia, mutta se on ihan uskomattoman vaikeaa. Arvatkaa vaan ketuttaako, kun pilasin tieten tahtoen hyvän mittaisen tupakkalakon ja nyt koko projekti on taas edessä. Surullinen

Kissat osaavat matemaattisen tarkasti arvioida juuri sen paikan, missä istuessaan ne ovat eniten tiellä. - Pam Brown
Sivun alkuun

IP kirjattu

Ajanda
Ex-jäsen

Vastaus #8 - 11.10.2010 klo 14:50:12
Tulosta viesti  
Täällä kans yks moniallerginen Pyöritä silmiä Voisi melkein sanoa et kaikki karvaiset aiheuttaa allergiaa, toiset enemmän, toiset vähemmän. Pahiten varmasti allerginen rotille, sitten koirille. Omasta koirastamme ei tule allergiaa juuri ollenkaan, ilmeisesti jo siedättynyt sen hilseelle, mutta jos muiden koirien kanssa sisätiloissa peuhaan kauan niin oireet puskee päälle. Allergialääkettä syön joka päivä. Kissoille en ole joko olleskaan tai sitten hyvin vähän allerginen, koska niistä en ole koskaan huomannut saavani oireita.

Astmapiipun omistan myös, koska jos iskee flunssan päälle niin keuhkot on samantien tukossa ja hengitys vaikeaa. Rasitusastma mulla onkin todettu.
Niin ja täällä kans tuhotaan keuhkoja viellä lisää tuol tupakalla Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tuisku
Ex-jäsen

Vastaus #9 - 22.10.2010 klo 13:09:23
Tulosta viesti  
Nyt ärsyttää, kun allergialääkkeiden syönnin aloitettuani alussa ei ollut enää mitään oireita, mutta tänä aamuna olen aivastellut, nenä on tukossa ja kitalakea kutittaa.  Illalla huomasin kun hankasin silmiäni, että alaluomen sisäpuolella on toisessa silmässä ihottumaa. Heikkeneekö teillä noiden allergialääkkeiden vaikutus ajan kanssa ja onko mahdollista, että jossain vaiheessa tämä Kestine ei sitten enää mulla toimi. Onko kellään tietoa mikä allergialääke olisi juuri kissa-allergiaan hyvä? Kuinkas monta nappulaa otatte päivittäin? Mä olen syönyt nyt vain yhden päivässä. En nyt sitä astmapiippua meinannut pyytää kun mulla ei ole yskää jne. Kauhistuttaa nyt vaan jos nämä oireet tästä lähtee pahenemaan. Surullinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ansi
Leijonakuningas
Poissa

Vastaus #10 - 25.10.2010 klo 09:16:19
Tulosta viesti  
On kyllä totta, että jos käyttää jatkuvasti samaa allergialääkettä, niin sen vaikutus voi heiketä, silloin ei riitä että vaihtaa vaan toiseen merkkiin jossa on sama vaikuttava aine, vaan pitää katsoa että se aine on eri. Ja astmapiipusta sinulle Tuisku tosiaan ei olisi hyötyä, kun ei se noihin sinulla ilmeneviin oireisiin auttaisi.

Tuon vaikuttavan aineen vaihtelun takia on yksilöllistä että mikä lääke kenellekin sopii sopii ja tehoaa. Meillä mies kokeili kissojen tultua monelaisia allergialääkemerkkejä, koska hänen aiemmin pujoallergiaan käyttämä Kestine ei tuntunut tarpeeksi tehokkaalta. Ei kai mikään allergialääke ole tutkitusti hyvä juuri johonkin tiettyyn allergiaan, mutta netistä sitten bongailin aika usein eläinallergisten käyttävän Xyzalia, mies otti sitten sen käyttöön ja se on tuntunut sopivan hänelle. Joitakin tuo lääke saattaa väsyttää (tosin niin voi moni muukin merkki vaikka olisi olevinaan väsyttämätön lääke), mutta mies sietää tosi hyvin yleensäkin lääkkeitä joten ei Xyzal häntä ole väsyttänyt. Hän ottaa yhden tabun päivässä, mutta lisäksi on tosiaan käytössä myös nenäsumute ja hoitava astmapiippu. Kestineä joutui ottamaan kaksi päivässä eikä sekään pitänyt oireita kovin hyvin kurissa.

Varmaan sinun Tuisku kannattaisi ensiksi kokeilla että otat sen kaksi lääkettä päivässä ja jos sekään ei auta niin sitten voisi kokeilla vaihtaa merkkiä. Vaihtamisessa kannattaa muistaa, että allergialääke ei ole täsmälääke vaan kestää muutaman päivän että vaikutus alkaa, samasta syystähän tuo lääke pitää muistaa ottaa päivittäin eikä vain esimerkiksi silloin kun oireet on pahempia.

Toivottavasti sinulle Tuisku löytyy apu oireisiin!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tuisku
Ex-jäsen

Vastaus #11 - 30.10.2010 klo 16:35:34
Tulosta viesti  
Kiitos Ansi vastauksestasi! Kestineä menee nyt 2kpl päivässä ja tämä tuntuu auttavan kaikkeen muuhun paitsi tuohon kitalaen takaosan kutinaan. Olen alkanut miettimään, että onkohan nyt kyse jostain ruoka-aine allergiasta kissa-allergian sijaan. Nenähän mulla on aina hieman tukkoinen mutta se on ollut jo ennen kissojen hankintaa. Talvi, kuiva huoneilma, tupakka jne. kuivattaa limakalvoja, mikä taas aiheuttaa nenän tukkoisuutta, ja eipä allergia sitä ongelmaa helpotakaan. Xyzal on ollut minullakin käytössä, mutta kuulun siihen porukkaan, jota se väsyttää tooosi paljon.

Jammi olen ollut nyt nelisen vuotta ”polttamatta”. Eli 2 ensimmäistä vuotta en polttanut kessun kessua ja nyt poltan vain kun olen viihteellä. Kun on pienessä humalassa polttanut, niin seuraavana päivänä ei tee mieli tupakkaa  Virnistys Lopettamisen jälkeen alussa tosin tuntui, että limakalvot olivat entistä huonommassa kunnossa ja olin muutenkin kiukkuinen kuin ampiainen. Mutta ajan myötä ovat tupakkayskä ja lima hävinneet. Eli sillä nyt tuosta kissa-allergiastakaan ei varmaan tuota yskää ole ilmentynyt. Kop kop. Koputan puuta..

Sivun alkuun

IP kirjattu

lehmis
Ex-jäsen

Vastaus #12 - 18.11.2010 klo 19:17:09
Tulosta viesti  
Mä oon vähän allerginen melkeen kaikelle. Sillonkuin Luigi tuli meille, niin mua yskitti ja hengitystiet oli tukossa. Silmät turposivat jne. Mutta nyt parin viikon aikana kaikki oireet ovat hävinneet Järkyttynyt

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ansi
Leijonakuningas
Poissa

Vastaus #13 - 19.11.2010 klo 14:17:46
Tulosta viesti  
^Tuo on varmaan aika tyypillinen ensireaktio uuteen lemmikkiin jos on jotain allergiataipumuksia. Mulla on vaan heinäallergia, mutta huomasin itsekin pari ekaa viikkoa kissojen tultua että jonkin verran silmät ja kurkku kutisi vaikka heinäaika oli jo ohi. Pelkäsin jo että nytkö mullekin puhkeaa allergia kun en ollut moneen vuoteen elänyt kissojen kanssa. Sitten ne oireet meni ohi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

jammi
Leijona
Poissa

Vastaus #14 - 06.12.2010 klo 18:00:45
Tulosta viesti  
Mä olen syönyt Xyzalia ja sen rinnakkaisvalmiste Nocedania nyt kaksi vuotta päivittäin ja tehoaa kyllä ihan normaalisti edelleen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 ... 14
Lähetä aihe | Tulosta

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun