Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 ... 13 Lähetä aihe | Tulosta
 25 Somalit ja abessinialaiset (Luettu 111826 kertaa)
PiiRoo
Karvinen
**
Poissa

Täällä on kivaa!

Somalit ja abessinialaiset
11.07.2009 klo 20:23:58
Tulosta viesti  
Huomasin että täältä puuttu se tärkein ketju eli ketju somaleista ja abyistä! Hymiö

Meillä on nyt reilun 2,5 vuotta vanha riistanvärinen somalinaaras Luna sekä sen 18.11.08 syntynyt samanvärinen poika Sirius.

Kaikille somali ei varmaan ole tuttu rotu, joten kerron vähän yleistä. Yleisesti ottaen ne ovat erittäin aktiivisia, leikkisiä ja ihan kaikessa mukana. Kun kotiin tulee somali, sen jälkeen ei tarvitse tehdä enään mitään yksin! Mutta niiden uteliaisuus ei ole mitenkään rasittavaa vaan vain aktiivista mukana oloa. Juuri tuon aktiivisuuden takia somalilla tulisi olla kaverina toinen kissa tai vaikkapa koira. Somalit ovat yleensä hyvinkin innokkaita kiipeilijöitä eikä ovien päällä taiteilu ole mitenkään ihmeellistä.

Somalin turkki on puolipitkä ja se kasvattaa upeat pöksyt sekä tuuhean hännän. Toki tuo häntä ei ole mitään esim. maine coonin pöyheään häntään verrattuna. Sen turkin erikoisuus on se, että sen yksittäiset karvat ovat raidallisia, niissä saattaa olla 3 - 6 raitaa. Kissan turkki itsessään ei siis ole raidallinen vaan tuo raidallisuus tekee sen turkista "eläväpintaisen".

Rotuna somalit ovat keskikokoisia, Suomessa naaraat painavat tällä hetkellä 2.5 - 4 kilon välillä ja urokset 3.5 - 5 kilon välillä. Toki kastroiduista löytynee isompiakin  Pyöritä silmiä

Otsikkoon laitoin myös abessinialaisen eli abyn. Somali ja aby ovat sisarrotuja ja niiden ero on oikeastaan vain turkin pituudessa. Abyllä turkki on siis todella lyhyt ja sen tulisi myötäillä tiiviisti vartaloa. Abyjä voidaan käyttää jalostuksessa somaleiden kanssa, jolloin syntyneet pennut ovat aby variantteja. Ne kantavat silloin pitkäkarvageeniä, jolloin yhdistäessä aby variantin ja somalin voi samaan pentueeseen syntyä sekä lyhyt- että pitkäkarvaisia pentuja.

Perusvärit ovat riista ja punainen sekä niiden diluutiovärit sininen ja beige. Näistä kaikista väreistä löytyy myös hopeamuunnokset. Lisätietoa kummastakin rodusta löytyy mm. täältä http://www.somakiss.net/

Viimevuonna somaleita rekisteröitiin Suomessa 46 kpl ja abyjä 66 kpl eli kumpikaan ei ole kovinkaan yleinen rotu.

Exlibris Plena Luna 5.12.2006 SOM n
Exlibris Sirius 18.11.2008 SOM n
Exlibris Titan 2.1.2010 SOM n
somaleita kolmessa polvessa!
Sivun alkuun

IP kirjattu

Muulikuski
Leijonakuningas
Poissa

Leevi, Saara, Minni ja
Tomu

Sukupuoli: Mies
Re: Somalit ja abessinialaiset
Vastaus #1 - 13.07.2009 klo 16:57:34
Tulosta viesti  
Tässä on kaksi rotua joista itse pidän hyvin paljon. Yhdessä välissä harkitsin vakavasti sekä abyn että somalin hankkimista.

-Herra Harma ikuisesti sydämessäni-
Sivun alkuun
IP kirjattu

Vulpes
Ex-jäsen

Vastaus #2 - 20.07.2009 klo 23:54:56
Tulosta viesti  
Joo, kyllä ehdottomasti se tärkein ketju puuttui täältä vielä. Hyvä PiiRoo että korjasit asian. Silmänisku

Täällä asustaa tällä hetkellä kaksi somalia, 1-vuotias riistanvärinen uros Panda ja Pandan 5 kuukauden ikäinen sininen poika Bongo.
Sompusta olin haaveillut jo vuosia ennen kuin oli mahdollisuus se oma somppu vihdoin hankkia ja yhtään en ole rotuvalintaani katunut, tää on kyllä niin mun rotuni, luonne on mitä mahtavin ja tietenkin se upea ulkonäkö. Pusu
Toista somppua ei pitänyt tällä aikataululla vielä tulla, mutta kun Pandan pirulainen meni saamaan sinisen pojan (sininen somppu on se mun suurin heikkous) niin eihän sille voinut sanoa ei, oman kissan jälkeläinen kuitenkin kyseessä. Hymiö

Tässä isän ja pojan yhteisposeeraus:

Bongo

Panda

Sivun alkuun

IP kirjattu

Muulikuski
Leijonakuningas
Poissa

Leevi, Saara, Minni ja
Tomu

Vastaus #3 - 21.07.2009 klo 12:48:41
Tulosta viesti  
Kauniita kissoja.

Sivun alkuun
IP kirjattu

PiiRoo
Karvinen
**
Poissa

Täällä on kivaa!

Vastaus #4 - 21.07.2009 klo 13:47:05
Tulosta viesti  
Pandan köllimispaikka tuossa viimeisessä kuvassa  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Muulikuski
Leijonakuningas
Poissa

Leevi, Saara, Minni ja
Tomu

Vastaus #5 - 21.07.2009 klo 15:11:10
Tulosta viesti  
Punainen somali ja riistanvärinen aby olisi kyllä upea pari itselleni. Hymiö Näyttelyissä olen aina ihastellut molempia suuresti.

Sivun alkuun
IP kirjattu

Scorpion
Ex-jäsen

Vastaus #6 - 21.07.2009 klo 16:13:30
Tulosta viesti  
Somput ovat kyllä kauniita kissoja  Pusu Luonteeltaankin kuullostavat juuri mulle sopiviltakin, joka paikan höyliltä. Tässä olen salaa haaveillut punaisesta sompusta jo jonkin aikaa. Näyttelyissäkin jään aina ihastelemaan (haaveilemaan) niiden häkkien luoksen piiiitkäksi aikaa. Mutta ehkä joskus meilläkin voisi olla somppu. Mutta sitä aikaa odotellessa ihastellaan kuvia ja näyttelyissä näitä kaunokaisia.

Sivun alkuun

IP kirjattu

PiiRoo
Karvinen
**
Poissa

Täällä on kivaa!

Vastaus #7 - 21.07.2009 klo 21:50:14
Tulosta viesti  
Helsinkiin syntyi juhannusviikolla kaksi punaista somalia (tyttö ja poika), ihan näin vinkkinä Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Muulikuski
Leijonakuningas
Poissa

Leevi, Saara, Minni ja
Tomu

Vastaus #8 - 21.07.2009 klo 22:23:07
Tulosta viesti  
PiiRoo kirjoitti 21.07.2009 klo 21:50:14:
Helsinkiin syntyi juhannusviikolla kaksi punaista somalia (tyttö ja poika), ihan näin vinkkinä Hymiö

Juu tiedän. Älä enää houkuttele! Kliseinen

Sivun alkuun
IP kirjattu

PiiRoo
Karvinen
**
Poissa

Täällä on kivaa!

Vastaus #9 - 21.07.2009 klo 23:54:59
Tulosta viesti  
Menen toivottavasti parin viikon kuluttua näitä söpöliinejä katsomaan, pitääkin sitten laittaa kuvia myös tänne...  Hymiö

Ihan tiedoksi näistä roduista kiinnostuneille, aby- ja somali-ihmisillä on ihan oma todella aktiivinen rotufoorumi. Koska täällä ei toisia foorumeja saa varmaankaan mainostaa, niin kiinnostuneet voivat laittaa minulle vaikka yksityisviestin, niin kerron foorumista.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Scorpion
Ex-jäsen

Vastaus #10 - 22.07.2009 klo 16:38:32
Tulosta viesti  
PiiRoo kirjoitti 21.07.2009 klo 23:54:59:
Menen toivottavasti parin viikon kuluttua näitä söpöliinejä katsomaan, pitääkin sitten laittaa kuvia myös tänne...  Hymiö

Joo, kiusatkaa nyt lisää  Virnistys Miehen kun vielä saisi lopullisesti taivuteltua. Kyllähän mies tietää, että haaveilen sompusta mutta ei (mun harmikseni) ole vielä oikein innoissaan uudesta perheenjäsenestä. Mutta kyllä se ajan kanssa pehmitetään  Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

L-L
Karvakorva
*
Poissa

Sijainti: Pohjois-Pohjanmaa
Sukupuoli: Nainen
Vastaus #11 - 27.08.2009 klo 21:53:35
Tulosta viesti  
Lotta ilmoittautuu mukaan vähän vähemmän karvan kera. Eli abyilmestyksenä Hymiö Lotta on siis sininen aby ja sen turkki on lyhytkarvainen versio, verrattuna somalipoika Bongoon joka on myös sininen.

Maatiaiset Lulu ja Lea
Abessinialainen Lotta
Sivun alkuun
IP kirjattu

PiiRoo
Karvinen
**
Poissa

Täällä on kivaa!

Vastaus #12 - 28.08.2009 klo 07:40:14
Tulosta viesti  
Ai kamalaa, unohdin kuvalupaukseni! Kävimme katsomassa Amajan-kissalan Chiaraa ja Carloa jo pari viikkoa sitten. Näissä kuvissa ne ovat noin yhdeksän viikkoisia

Chiara istuu sievästi jalat supussa

Carlo miehekkäänä

Kuvaajana kaikissa kuvissa Marjo Lentonen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Scorpion
Ex-jäsen

Vastaus #13 - 28.08.2009 klo 14:57:27
Tulosta viesti  
Voi hellanlettas sentään! Chiara varasti mun sydämen  Pusu Mutta tuo ukko haraa edelleen vastaan. Eikä sekään auta kun sanoo, että Niki jää jossain vaiheessa yksin ja tarvitsee leikkikaveria. Mutta ainahan se on ensin ollut, että ei ja heltynyt sitten myöhemmin. Eihän meille Nikiäkään pitänyt tulla Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

Armadillo
Ex-jäsen

Vastaus #14 - 30.10.2009 klo 15:16:14
Tulosta viesti  
Nämä kaksi ovat ehdottomat suosikkirotuni! Itse olen haaveillut jo lähes kymmenen vuotta somalin tai abessinialaisen hankinnasta, mutta sattumat ovat matkan varrella muuttaneet suunnitelmia ja tällä hetkellä kotona majailee kaksi maatiaista.

Olen ottanut roduista selvää ja olen törmännyt parissa eri lähteessä erityisesti abessinialaisten hammasongelmiin. Pitääkö paikkansa? Entä omat kokemuksenne, ovatko uroskissat sosiaalisempia kuin tytöt vai onko täysin luonnekysymys?

Seuraavaksi (ei tosin ihan lähiaikoina) suunnitelmissa olisi ottaa kaksi pentua yhtä aikaa ja olen miettinyt, että nuo kaksi pentua olisivat nimenomaan somaleja tai abessinialaisia. Maatiaisemme ovat molemmat tyttöjä ja vieläpä hyvin oman arvonsa tuntevia sekä tarkkoja nokkimisjärjestyksestä, joten mietin, että onko kolmas tai jopa neljäs tyttö tuhoon tuomittu ajatus. Sinänsä siis ei ole väliä kumpaa sukupuolta ovat, kunhan tulevat toimeen keskenään.   

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 ... 13
Lähetä aihe | Tulosta

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun