Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board

KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Kissan jatkuva naukuminen (Luettu 7006 kertaa)
Rosacanina
Ex-jäsen

Kissan jatkuva naukuminen
10.09.2008 at 21:19:18

Minulla on ollut reilun vuoden suloinen töpöhäntäinen kissa, jota luulin norjalaiseksi metsäkissaksi. Naapurini kuitenkin kertoi katsoneensa netistä, että kissani onkin siperialainen. Tyttäreni houkutteli minua ottamaan kissan, kun se oli hänen kaverillaan, joka ei voinut enää pitää sitä. Kissa olisi joutunut löytöeläinsuojaan (on pian  neljävuotias). Olin kaivannut eläinkaveria ja olen ollut aina koiraihminen. Koiraa en kuitenkaan halua kerrostaloon ottaa enkä jaksaisi ulkoiluttaa sitä kolmesti päivässä ajoittaisten jalkavaivojen takia.

No,olemme opetelleet yhteiseloa, mutta polku on ollut kivinen. Ensimmäiset puoli vuotta oli tosi hankalaa, kun joka ilta toistui tämä: Sammutettuani illalla valot, alkoi kissa naukua noin viiden minuutin kuluttua. Se ei suostunut tulemaan viereeni ja naukui vähän väliä. En saanut nukuttua kuin pieniä pätkiä.

Lopulta hain apua eläinlääkäriltä ja hän antoi lääkityksen, jota käytetään kollien mouruamisen estoon. Aluksi se tuntuikin auttavan, mutta pian naukuminen alkoi taas. Löysin luontaistuotekaupasta kauranversouutteen, jota kokeilin. Se auttoi hiukan. Kissa on ollut pääosin sisäkissa, mutta se on kuulemma päässyt mökillä myös vapaan ulkoilun makuun. Turkki oli kauheassa kunnossa kissan muuttaessa luokseni ja jouduin leikkaamaan  siltä pahimmat takut. Ruokinta oli ollut huonoa. Nyt turkki on upea ja kiiltävä. Aluksi käytin kissa ulkona valjaissa, mutta lääkäri oli sitä mieltä, ettei pidä ulkoiluttaa, koska se lisää naukumista.

Kun kesä tuli, alkoi surkea ja lohduton ulos naukuminen. En voinut olla viemättä kissaa päivittäin ulos, koska se selvästi kärsi pelkästä sisällä olosta. Sitten se alkoi haluta ulos yhä enemmän ja myös heti sisälle tulon jälkeen. Yöt se sentään nukkui hyvin, ja luulin jo tilanteen rauhoittuneen. Muutama viikko sitten yönaukuminen alkoi  uudelleen enkä taas saa nukuttua kuin pätkiä, koska naukuminen herättää  kesken syvän unen.

Kissa on todella tärkeä tyttärelleni ja hän käy usein katsomassa sitä. Minäkin olen kiintynyt kissaani. Se on toisaalta erittäin suloinen ja ihana, mutta vaikeudet alkavat olla ylivoimaisia. Osaako kukaan neuvoa, miten naukumisen ja jatkuvan ovella ravaamisen ja sen kovan paukuttamisen tassuilla öisin  saisi loppumaan. Vesisuihku auttaa noin minuutin. En haluaisi luopua kaveristani ja sillä on ollut niin levoton elämä kolmen  ensimmäisen vuoden  ajan jatkuvien muuttojen  takia, ettei sitä mielellään  luovuttaisi taas uuteen kotiin. Osaako joku neuvoa..?
Sivun alkuun

IP kirjattu

Edina
Leijonakuningas
Poissa

Sukupuoli: female
Re: Kissan jatkuva naukuminen
Vastaus #1 - 10.09.2008 at 23:13:45

Lainaus:
Minulla on ollut reilun vuoden suloinen töpöhäntäinen kissa, jota luulin norjalaiseksi metsäkissaksi. Naapurini kuitenkin kertoi katsoneensa netistä, että kissani onkin siperialainen.

Netistä katsomalla tai pelkän ulkonäön perusteella kissasta ei rotukissaa tule. Rotukissalla on aina rekisterikirja ja jos sitä ei ole, kissa on kotikissa. Ja kotikissa ei lainkaan ole yhtään sen huonompi tai vähempiarvoisempi, kuin rotukissakaan Hymiö

Tuli ihan meidän edesmennyt Niilo mieleen. Niilo tuli minulle todella alaikäisenä ja oli siitä syystä koko elämänsä hyvin stressiherkkä. Ja stressiä ilmaisi jatkuvalla huutamisella. Siis ihan jatkuvalla, yleensä öiseen aikaan huutamisella. Kerroit, että olette muuttaneet usein. Siinä on kissalle jo stressin aiheuttajaa kerrakseen. Muistan, kun muutettiin tähän taloon, ensimmäinen yö meni valvoessa, kun kissa kulki huoneesta toiseen huutaen kuin hinaaja. Onneksi rauhoittui aika pian, kun muutettiin rauhalliselle paikalle ok-taloon, eikä naapureista kuulunut ääniä, joita olisi tarvinnut stressata. Kerrostalossa muuttaessamme kissojen sopeutuminen uuteen kotiin kesti kauemmin, kun naapureista kuului vieraita ääniä.

Feliway-haihdutin on kokeilemisen arvoinen vimpain. Olisipa niitä ollut markkinoilla jo silloin, kun Niilon huutoa kuuntelin kaiket yöt... Joillain kissoilla toimii loistavasti stressin vähentäjänä, toisilla ei välttämättä toimi niin selkeästi. Kokeilla kannattaa kuitenkin ja olla myös kärsivällinen. Meillä vaikutukset alkoivat tulla toisen pullollisen jälkeen, ei ihan siltä seisomalta siis.

Kissalle kannattaa myös järjestää tekemistä, erityisesti aivotyöskentelyä. Erilaisia aktivointileluja, naksutinkoulutusta, agilityä, leikitystä, namien piilotusta ym ym. Kissakaverikin voisi olla ratkaisu?

Ovien paukuttamiseen en muuta keksi, kuin korvatulpat. Sinulle siis. Jos millään lailla reagoit kissan touhuihin, vain vahvistat sen ei-toivottua käytöstä. Huomiota hakevalle eläimelle negatiivinenkin huomioiminen on palkinto, joka vahvistaa käytöstä. Oikeasta käytöksestä palkitaan, ei-toivottu käytös jätetään täysin noteeraamatta.

Toivottavasti tästä oli jotain apua  Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu

Wilpustin
Moderaattori
Poissa

Wilma, Kikku ja Töpö,
rakkaat karvapallot

Hämeenlinna
Vastaus #2 - 11.09.2008 at 09:11:42

Meillä Töpö on kova tyttö juttelemaan. Ennen leikkausta huutaminen oli kovaa ja jatkuvaa. Leikkauksen jälkeenkin tämä jatkui, kunnes lääkäri määräsi hormonilääkkeitä. Huutaminen loppui, mutta tilalle tuli naukuminen ja kurnauttelu kovaan ääneen. Töpö yleensä vaatii paljon huomiota koko ajan ja näin ollen ilmaisee itseään naukumalla keskellä yötä varsinkin. Onneksi olemme tähän jo tottuneet ja kissakaan ei enää niin usein herätä yöllä kun aiemmin, koska emme anna sille huomiota naukumiseen.

Sivun alkuun

Kissat ovat fiksumpia kuin koirat. Et millään saa kahdeksaa kissaa vetämään rekeä lumessa. - Jeff Valdez -
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.381876019  
IP kirjattu

Rosacanina
Ex-jäsen

Vastaus #3 - 11.09.2008 at 10:35:40

Kiitos vastauksista. En osaa lisätä hymiöitä, jospa joku kertoisi, miten se tapahtuu..

Feliwaytä kokeilin alussa ja ensin se toimi, myöhemmin ei. Kissa oli leikattu, mutta lääkäri epäili jotain jääneen leikkaamatta, kun naukuminen niin runsasta. Kissa leikattiin uudelleen, mutta ei ollut mitään hormonitoimintaa aiheuttavaa jäänyt kuitenkaan. Virikkeitä on, makupalojen piilotusta, agilityä ja leikkimistä. Me emme ole muuttaneet, mutta edellinen kissanomistaja oli muuttanut 5 kertaa  vajaan kolmen vuoden aikana, joten kissan elämä oli ollut hyvin levotonta.

Arveluttaa tämä syksy, kun kissa pelkää liikenteen melua ja sitä voi ulkoiluttaa vain pihalla. Kun ilmat kylmenevät, ei pihalla tarkene kauan seistä, ja ulkoilu jää vähitellen pois. Ulos naukuminen voi pahentua huomattavasti, kesää edeltäneelle tasolle. Miten te muut olette ratkaisseet tämän ulkoilutusasian talvella?

Hieno juttu tämä kissamaailma, kun voi kysellä neuvoja kokeneemmilta kissaihmisiltä ja keskustella muutenkin kissoista =)
Sivun alkuun

IP kirjattu

Wilpustin
Moderaattori
Poissa

Wilma, Kikku ja Töpö,
rakkaat karvapallot

Hämeenlinna
Vastaus #4 - 11.09.2008 at 12:38:23

Onko sinulla parveketta, jossa kissa voisi oleilla? Tietenkin jos sinulla on rivi- tai omakotitalo, voisiko kissalle rakentaa vaikka ulkotarhan? Ulkotarhoista löytyy keskustelu Hankita-osiosta, josta näet myös kuvia millaisia tarhoja muilla foorumilaisilla on.

Meillä ei talvella kovin usein ulkoilla, sillä kissat on sen verran herkkähipiäisiä, ettei tarpominen lumessa innosta, onneksi.

Tietenkin yksi vaihtoehto olisi, jos kokeilisi ottaa kissalle toisen kaveriksi.
Meillä kyllä tietysti Töpöllä (naukuja) on kavereita kaksi, mutta naukuu ja kurnauttelee silti koko ajan. Olen tosin melko vakuuttunut siitä, että se on vaan sen tapa kerjätä huomiota ja jutella.
Sivun alkuun

Kissat ovat fiksumpia kuin koirat. Et millään saa kahdeksaa kissaa vetämään rekeä lumessa. - Jeff Valdez -
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.381876019  
IP kirjattu

Rosacanina
Ex-jäsen

Vastaus #5 - 11.09.2008 at 15:26:58

Sehän tässä hankalaa onkin, kun ei ole edes parveketta, jolla Nipsu-kissa voisi oleilla ja haistella ilmaa. Aitaushan olisi ihanteellinen. Ihmeellistä on se, että kun olin muutaman kerran Nipsun kanssa maalla ja sen jälkeen se oli siellä ensin yhden yön ja myöhemmin 5 vuorokautta, se ei naukunut yhtään. Siellä oli enemmän tilaa ja hyviä lymypaikkoja kahdessa kerroksessa. Olisko ollut uutuuden viehätystä, tyytyväinen oli siellä. Kun palattiin kotiin, oli ensin naukumatta ehkä viikon ja sitten se alkoi taas. Taisi tajuta, ettei tästä näköjään mihinkään uudelleen viedä ja taas uskaltaa naukua ja olla oma itsensä Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu

Kissinpissi
Ex-jäsen

Vastaus #6 - 11.09.2008 at 21:56:53

Täällä myös samankaltainen onkelma. Itselläni on 2 kollia, veljeksiä ovat, mutta tämä toinen yksilö on se levottomampi osapuoli. Kissani ovat vasta vuoden ikäisiä, mutta kyllä minulla meinaa välillä jo keinot loppua tuon toisen, Kassun kanssa. Varsinkin yöllä se maukuu jatkuvasti. Joskus on öitä etten saa ollenkaan nukuttua kun se maukuu. Välillä olen ihan toivottoman väsynyt tähän tilanteeseen... Tuntuu, että vaikka teen kaikkeni sen vuoksi, leikitän illat ja hellin, se ei siltikään tykkää olla luonani. Enkä todellakaan haluaisi luovuttaa vähällä! Tai ylipäätään olla luovuttaja. Olen kiintynyt jo molempiin niin paljon, etten haluaisi luopua. Joo ja olen kokeillut kaikkea, sumuttaa vettä sen päälle jne jne. mutta ei ole tähän asti ainakaan auttanut mikään. Kollit on myös leikattuja. Vapauden kaipuu tällä kollillani on kyllä valtava. Aina kun mahdollista, kun esim. ikkuna on auki se on rimpuilemassa siellä. Mitähän tässä vielä keksis?
Sivun alkuun

IP kirjattu

Kissinpissi
Ex-jäsen

Vastaus #7 - 11.09.2008 at 22:00:09

Wilpustin kirjoitti 11.09.2008 at 09:11:42:
olemme tähän jo tottuneet ja kissakaan ei enää niin usein herätä yöllä kun aiemmin, koska emme anna sille huomiota naukumiseen.

Voi kumpa tuo toimisi meilläkin! Jo 6 kk:tta naukumista kuunnellut ja yöni saan nukkua katkonaisesti tai jopa valvoa. Voi olla nuo kollit paljon jästipäisempiä kuin nartut.
Sivun alkuun

IP kirjattu

Rosacanina
Ex-jäsen

Vastaus #8 - 12.09.2008 at 11:17:44

Oletko Kissinpissi kokeillut sitä Feliwaytä? Meillä se auttoi aluksi. Kun ei enää auttanut, antoi eläinlääkäri jos nyt oikein muistan nimen, Preactin-nimistä lääkettä, joka on kuulemma tarkoitettu nimenomaan kollin  mouruamiseen. Sitä saa vain eläinlääkäriltä. Aluksi auttoi, mutta sitten ei. Puoli vuotta meni minulla alussa, etten saanut kunnolla nukuttua ja kyllä se kysyy sisua ja on varsinainen eläinrakkaustesti. Eihän eläin kuitenkaan saisi käytöksellään hallita ja häiritä normaalia elämää jatkuvasti. Kyllä se alkaa stressata, kun ei saa nukuttua ja koko ajan kuuluu vain "miau, miau". No, pitää vielä katsoa, auttaako se, että ei anna mitään huomiota ei-toivotulle käytökselle...

Eläin on inhimillinen olento, jolla on oma luonne ja käytöstavat. Vai kollit hankalampia. Minusta taas  tuntuu, että narttu se vasta hankala onkin ja luonnetta kyllä löytyy. On  niin herkkähipiäinen, että loukkantuu tosi helposti ja oikuttelee, on välillä tosi huonolla tuulella ilman mitään näkyvää syytä.

Minä muuten laulan Nipsulle iltaisin unilauluja. Se kehrää ja kääntyy aina toiselle kyljelle, nukahtaa siihen viereeni. Sain vinkin eräältä naiselta, jolla on uroskissaa. Kokeilkaapa, hauska juttu  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Kissinpissi
Ex-jäsen

Vastaus #9 - 12.09.2008 at 14:12:15

Rosacanina: Kävin tänään apteekissa ostamassa sen Feliwayn. Kokeillaan sitä nyt Hymiö jonkun aikaa. No meijän Kassu on kyllä todellinen persoona! En tiedä johtuuko tuo jääräpäisyys ja ainainen huomion kerjäys sitten siitä, että on puoliksi persialainen  Kieli ne kun tahtoo olla sellasia hienohelmoja. Ja voi tuo käytös johtua osaltaan myös siitä, että aluksi kun he tulivat meille yritin kolme kuukautta pitää makkarin ovea kiinni enkä päästänyt niitä makkariin ollenkaan, mutta sitten luovutin. Nyt olen taasen n. kuukauden pitänyt kissat makuuhuoneen ulkopuolella. Nöpö suhtautuu siihen hyvin Hymiö nukkuu yönsä nätisti, mutta Kassu on jatkanut tuota ainaista naukumistaan Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu

Rosacanina
Ex-jäsen

Vastaus #10 - 12.09.2008 at 19:49:08

Kissinpissi: Feliway alkaa tehota parissa päivässä, jos tehoaa..
Nipsu on puoliksi siperialainen ja kyllä on persoona. Minulla on aikaisempi kokemuksia - ja vähän niitäkin - vain tavallisista kotikissoista. No, koitetaan jaksaa ja etsiä keinoja pärjätä näiden persoonien kanssa  Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu

Kissinpissi
Ex-jäsen

Vastaus #11 - 12.09.2008 at 23:15:57

No todellakin! Ja miten ihmeessä ne osaa ollakin sitten niin hellyyttäviä! Kassukin aina aamulla niin hellyyden kipeä ja pelkkä ihanuus Hymiö kun herään. Qurina vaan kuuluu Hymiö mut tosiaan. Jaksamisia sinnekin Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu

jlu
Ex-jäsen

Vastaus #12 - 12.09.2008 at 23:37:58

Raita on kans aloittanut naukumisessa :\ Ilmeisesti annoin sille liikaa huomiota aivan naukumisen alkuaikoina, mistä se oppi, että ääntä pitämällä saa huomiota. Nyt on kova homma ignoroida naukumista, jota kuuluu todella usein. Ja hankalaa tottua siihen ettei saa antaa yhtään huomiota naukumiseen.
Sivun alkuun

IP kirjattu

Rosacanina
Ex-jäsen

Vastaus #13 - 13.09.2008 at 12:57:29

Jiu: Onpa kissallasi ihanat sinisetsilmät! Minulla ei kyllä hermo kestä aina kuunnella naukumisa huomioimata sitä. Nytkin tulin töistä ja olen ihan poikki, niin yhtä naukumista vaan, Tervehdysnaukuminen on eri asia, mutta kun heti pitäis viedä ulos ja vaikka kuinka monta kertaa päivässä, mikään ei riitä. Jos ei kissa olis niin tärkeä tyttärelleni, joka ei asu kotona, olisin jo luopunut siitä, on tämä sen verran rankkaa ollut jo yli vuoden ajan. En voinut kuvitella, että kissa voi olla niin vaikea.  Jotkut itämaiset kissat ovat kuulemma ihan erilaisia. Nukkuvat paljon ja tyytyvät silloin tällöin ulkoiluttamiseen. On niin turhauttavaa, kun on yrittänyt kaikkea mahdollista, mutta ei vaan auta. Lohduttavaa kuitenkin, että muillakin samanlaisia ongelmia
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta