Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board

KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Sohvan suojeleminen kynsiltä (Luettu 2505 kertaa)
Harri
Ex-jäsen

Sohvan suojeleminen kynsiltä
28.08.2007 at 15:57:50

Ajattelin sijottaa uuteen sohvaan ja nyt tarvisi tietää miten sen saisi pysymään ilman raapimisjälkiä. Kotona asuu siis minun lisäkseni 2v leikattu natu. Ongelmana on se että minulla oli yhdessä vaiheessa vanha romu nahkasohva johon se sai teroitella kynsiään vapaasti. Nyt olen hommannut hänelle raapimispuun, mutta pelkona on että kisu hyökkää heti uuden sohvan kimppuun.

Arkistosta löysin aiheen jossa oli jo hyviä vinkkejä. Ensinnäkin tuo Feliway, se on siis jotain suihketta jonka pitäisi pitää kissa loitolla? Haiseeko se millekkään? Onko kangassohvalle siitä haittaa?

Sitten toinen keino minkä oon kuullut, että jos kisu meinaa raapia, suihkuttaa sitä suihkepulolla (siis vedellä) naamaan niin sen pitäisi oppia että sohvan raapiminen on kiellettyä. Totta vai tarua?

Kynsiä en haluaisi leikkata.
Sivun alkuun

IP kirjattu

Mariska
Ex-jäsen

Re: Sohvan suojeleminen kynsiltä
Vastaus #1 - 28.08.2007 at 17:57:17

Kynsien leikkuulla ei ole teroittamiseen sillä lailla merkitystä, omat kissani ainakin teroittavat vaikka kärkiä olisikin vähän nipsaistu.
Teroittamisessa on enemmän kyse kissan reviirimerkinnöistä, eli esim. raapimapuun raapimisella kissa jättää näkyvän merkin läsnäolostaan. Lisäksi tassuista jää hajumerkintä muille kissoille. Raapimisen kohteen sijainti on olennainen asia, koska kissa haluaa sinun ja muiden kissojen näkevän sekä raapimajäljet että itse raapimistapahtuman. Sen takia sohvat ja muut huonekalut ovat suosittuja, koska niiden materiaali ja sijainti suorastaan huutaa raapimista. Virnistys
Onko uusi raapimispuu ollut käytössä, ja onko se näkyvällä paikalla? Hymiö Jos aiot laittaa uuden sohvan samaan paikkaan kuin vanhan, varaudu siihen että katti raapii sitä mielellään. Jos kissa on jo oppinut käyttämään uutta puuta, ongelmien ilmaantuminen on varmaan paljon epätodennäköisempää, koska sillä on jo mieleinen paikka mitä raastaa. Jos ei, kannattaa opettaa kissa raapimaan puuta esim. palkitsemalla raapiminen ja puun lähellä hengailu ja kiipeily herkkupalalla. Voit myös jättää herkkupalan silloin tällöin puun kiipeilytasolle, jotta mielenkiinto säilyy. Hyvä tapa opettaa kissaa raapimaan puuta on ainakin oman kokemukseni mukaan raapia puuta itse kynsillä. Meidän pojat ainakin tajusivat tästä. Juustoinen
Feliway-tuotteet ovat eri asia kuin kissakarkoitteet. Niissä on kissojen feromonia jäljittelevää ainetta, joka monesti auttaa kissaa rentoutumaan stressaavissa tilanteissa tai elämänvaiheissa, esim. muuton aikana. Kissathan tosiaan ovat reviiritietoisia, ja suuri ja uusi esine, kuten sohva, voi aiheuttaa herkän kissan mielessä stressireaktioita. Tässä mielessä Feliway-tuotteet voisivatkin auttaa.
Kissakarkoitteet puolestaan ovat pääsääntöisesti sitrus-tai etikkapohjaisia suihkeita, joiden hajua kissa inhoaa. Niitä käytetään silloin, jos halutaan estää kissaa menemästä tiettyyn paikkaan. Sinuna en ainakaan heti laittaisi kissakarkoitetta sohvaan, sillä kangas ei välttämättä kestä happoja ja toisaalta, miksi nähdä vaivaa sen eteen että kissa alkaa vihata uutta sohvaasi, kun voisit kääntää sen huomion mieluummin raapimapuuhun.  Hymiö
Suihkupullorangaistus toimii useimmille kissoille, ja se on minusta ihan hyvä ja hellä keino häätää kattia pois sohvasi kimpusta. Käytä sitä kuitenkin vain jos kissa ei muuten usko. Kannattaa ensin kieltää EI-sanalla sohvan raapiminen, ja kantaa kissa pois sohvan luota jos se raapii. Anna kissan kuitenkin haistella sohvaa ja makailla siinä jos se haluaa, tee vain selväksi että raapimiset hoidetaan puussa.
Sivun alkuun

IP kirjattu

Mustatassu
Ex-jäsen

Vastaus #2 - 04.09.2007 at 20:52:10

Meillä on myös jonkin aika sitten tuo sohvan raapimisongelma. Kokeiltiin erilaisia raapimispuita ja neljännellä yrityksellä tärppäsi. Eli paras vaihtoehto oli metrin mittainen koivupölkky kiinnitettynä tukevasti tukevaan alustaan (ihan itse kyhätty). Alkuun sitä ei kyllä hoksattu, mutta kun siihen suihkautteli kissanminttua suihkepullosta niin johan alkoi kiinnostaa ja nyt on koivupölkky hyvin suosittu eikä apukeinoja ole enää tarvittu. Ja sohva saa olla rauhassa.
Sivun alkuun

IP kirjattu

Leukadippi
Ex-jäsen

Vastaus #3 - 10.09.2007 at 19:43:17

Meillä uusiin sohviin laitettiin viltit vähäksi aikaa suojaksi ja kissa ainakin on näillä näkymin tajunnut, että teroittamisen tulee kohdistua sille tarkoitettuun telineeseen. Oikeastaan se telinekään ei ole teline vaan itse tehty puujakkara, mutta toimii oikein hyvin! Kissa tykkää niin mikäs siinä. Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta