Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board

KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 ... 41 42 43 44 45 ... 53
Lähetä aihe Tulosta
Kissojen totuttaminen toisiinsa (Luettu 134661 kertaa)
Tiia-Marie
Ex-jäsen

Re: Kissojen totuttaminen toisiinsa
Vastaus #630 - 19.08.2012 at 12:43:08

Meillä totuttaminen meni hyvin ainakaan ei olla huomattu mitään! Hymiö pojat nukkuu hyvin yhessä ja syö Hymiö Hymiö Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu

Arlene
Ex-jäsen

Vastaus #631 - 22.08.2012 at 18:09:04

Vinkkejä kaivataan Hymiö
Parin viikon päästä meille muuttaa Vertti-poika asumaan. Vertti on hiukka alle 1-vuotias, leikattu ragdoll-poika ja nyt sit mietin mitä kaikkee pitää ottaa huomioon. Miten te ootte tutustuttanut kissat toisiinsa? Riittääkö yks Feliway pöhisemään 68 neliön kämppään (3 huonetta ja keittiö)? Sähinöitä tietenkin aluksi tulee, mutta mitenköhän toi nyt vaikuttaa ku uus tuleva kissa on hiukka vanhempi ku pentu.
Niin joo ja kuinka paljon aikasemmin toi Feliway pitää laittaa pöhisemään? Pari päivää?
Sivun alkuun

IP kirjattu

sandra
Mörökölli
Poissa

Keski-Uusimaa
Sukupuoli: female
Vastaus #632 - 22.08.2012 at 22:39:02

^ Parasta on seurata vierestä tilannetta ja antaa kissojen hoitaa tutustuminen rauhassa. Ei ole tarvetta mennä väliin, jos ne eivät satuta toisiaan. Näin meillä toimittiin. Käytännössä siis Juppe päästettiin vapaaksi korista ja se lähti heti tutkimaan asuntoa. Mandy meni perässä, murisi, sähisi ja ihmetteli. Sähinät kuuluu asiaan, ja jotenkin se arvojärjestys pitää ratkaista. Tärkeää on, että vanhat kissat saavat yhtälailla ihmisten huomiota kuin uusikin, jottei ole aihetta alkaa mustasukkaiseksi. Kissat on näissä tutustumisasioissakin niin yksilöllisiä, että koskaan ei voi etukäteen sanoa mitään varmaa. Uskon kyllä, että tytöt sopeutuvat hyvin elämään uuden kissakaverin kanssa. Muru ja Töppönen ovat kuitenkin tottuneet toisiinsa, joten onhan niillä edes jotain kokemusta muiden kissojen läsnäolosta. Hymiö Meillähän meni niin päin, että Mandy tuli ensin ja sen ollessa 6 kk tänne muutti 5-vuotias Juppe. Jo viikon jälkeen kissat olivat aika hyvää pataa keskenään. Tosin ensimmäiseen viikkoon en uskaltanut jättää niitä keskenään samaan tilaan, kun lähdin pois kotoa, vaikka näyttivätkin tulevan kivasti toimeen.

Onko Vertti asunut tähän mennessä muiden kissojen kanssa? Jos on, sekin voi auttaa. Ja alle vuoden ikäinen kissa on joka tapauksessa vielä nuori, joten sopeutuu varmaan helposti kaikkeen uuteen. Hymiö Yhden Feliwayn pitäisi riittää 50-70 neliömetrin tilaan ja se laitetaan seinään pari päivää ennen Vertin tuloa. Tsemppiä kovasti ja kirjoittelethan sitten, miten teillä sujuu uuden tulokkaan kanssa.
Sivun alkuun

Mandy, RAG a 04 (s. 04/2011)
Gitte, MCO ds 22 (s. 06/2013)

R.I.P Juppe, MCO a 22 (08/2006 -08/2013)

IP kirjattu

Arlene
Ex-jäsen

Vastaus #633 - 23.08.2012 at 06:58:02

Juu, Vertti on ollut kahdessa "kodissa" ennen meilletuloa ja molemmissa on ollut kissakaveri. Lisäks Vertti asustelee kasvattajan luona tän pari viikkoa ja on siellä muiden kissojen seurassa.
En mä oikeen kyl jaksais uskoa et jotain ongelmia tulee (nyt tietysti ku sanoin sen ääneen ni varmasti tulee Virnistys) alotetaan se tutustuminen vaan rauhallisesti. Toinen hiekkalaatikko täytyy muista ostaa ja uus kuppi. Onneks oon justiinsa tekemässä tilausta Zooplusalle, vessan taidan kyl ostaa ihan paikallisesta eläinkaupasta Hymiö
Kyl Vertti niin lutunen oli, ku me käytiin hänt eilen kattomassa. Tuntus raukka kokoajan sanovan et "anteeksi että olen olemassa" Surullinen ei häntä kuulemma hirveesti oltu rakastettu ekoissa kodeissa. Mut asia tosiaan korjaantuu sit ku hän pääsee tänne. Avokkiin Vertti rakastu ihan kympillä Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu

Pantera
Leijona
Poissa

Jaska & Raksu

Helsinki
Vastaus #634 - 25.08.2012 at 11:44:11

Meillähän Raksu tuli 8kk ikäisenä. Raksu yritti poitsuja lähestyä "mielistelevällä" asenteella ja perääntyi heti, jos tuli sähinää. Eli ei varsinaisia yhteenottoja koskaan tullut.
Varsinkin Jaska alussa meinasi menettää hermonsa useaan otteeseen, kun Raksu yritti koko ajan leikkiä ja kaveerata. Siihen auttoi Raksun eristäminen tarpeen mukaan, että seniorit saivat välillä vetää henkeä.
Sivun alkuun

R.I.P. Miuku (06.98-19.08.11)
R.I.P. Juuso (98-17.01.13)

IP kirjattu

Toscana
Leijonakuningas
Poissa

Vastaus #635 - 28.08.2012 at 12:53:39

Lainaus:
Zylkeneä mulla itseasiassa onkin ja annoin sit eilen molemmille. Ilta tuntu jotenkin rauhallisemmalta, mutta tiedä sitten vaikuttaako se oikeasti noin nopeesti?

Nöhvis:  Onko Zylkenestä ollut apua kissojesi totuttamisessa toisiinsa eli onko Nekun päälle hyökkäykset loppuneet ?  Onko kissojen väliset suhteet jo paremmat ?
Sivun alkuun

IP kirjattu

Nöhvis
Karvakorva
*
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Espoo
Vastaus #636 - 29.08.2012 at 17:45:50

Toscana kirjoitti 28.08.2012 at 12:53:39:
Nöhvis:  Onko Zylkenestä ollut apua kissojesi totuttamisessa toisiinsa eli onko Nekun päälle hyökkäykset loppuneet ?  Onko kissojen väliset suhteet jo paremmat ?

Kissat on ollu äidilläni hoidossa melkein parisen viikkoa, siellä molemmat ovat kuin parhaita kavereita. Nukkuvat lähekkäin ja leikkivätkin yhdessä paljon. Ehkä siellä on sitten enemmän tilaa, että voidaan olla kavereita.
Ja tällä hetkellä äiti on niin rakastunut Nekkuun, että katotaan antaako se sitä mulle enään takas kun kisut haen takas kotiin Virnistys
Sivun alkuun

♀ Nekku, s. 10.5.2007, leikattu
♂ Timoni s. 24.6.2009, leikattu
♀ Vipi s. 30.11.2012, leikattu

IP kirjattu

Toscana
Leijonakuningas
Poissa

Vastaus #637 - 30.08.2012 at 00:01:48

Hienoa, että kissoista on tullut kavereita !   Hymiö   Tuo äidilläsi hoidossa oleminen on varmasti auttanut kissojen välisiin suhteisiin, kun ovat olleet "ei-kenenkään-maalla", ts. ei kummankaan reviirillä. 
Sivun alkuun

IP kirjattu

Nöhvis
Karvakorva
*
Poissa

Espoo
Vastaus #638 - 30.08.2012 at 12:24:19

Niin mustakin tuntuu ja ihana nähdä, miten arasta Nekusta on tullut yllättävän rohkea äidillä ollessa. Vielä murut on poissa jonkun aikaa, kyllä mä niin ootan että saan murut takas kotiin ja nään miten ne täällä jatkaa käytöstä Hymiö
Sivun alkuun

♀ Nekku, s. 10.5.2007, leikattu
♂ Timoni s. 24.6.2009, leikattu
♀ Vipi s. 30.11.2012, leikattu

IP kirjattu

Takku
Karvakorva
*
Poissa

Vastaus #639 - 03.09.2012 at 14:51:30

Meiän tilanne on se että n. 2 -vuotias kollimme ei siedä uutta pentua ollenkaan. Kaksi kertaa on päässyt hyökkämään pennun kimppuun ja olen mennyt väliin ja saanut itsekin maistaa kynsistä. Pentu tuli meille viime viikon torstaina ja ovat olleet pääosin eristyksissä toisistaan eri huoneissa.
Annan molemmille huomiota ja olemme vaihdelleet kissojen tavaroita keskenään jotta hajut sekottuisivat. Olen myös päästänyt kollin haistelemaan huoneeseen sillä aikaa kun pentu on viety kylppäriin ja toisin päin.
Mitään rauhoittumisen merkkejä ei ole vielä näkynyt, päinvastoin. Kollimme raivo pentua kohtaan tuntuu yltyvän.
Ole tärisee raivosta kun näkee vilaukseltakin pennun ovenraosta tms.
Luin ohjeita eräältä nettisivulta:
http://www.wvcats.com/integrating_cats.htm
Ohjeissa sanotaan että on todella vaikea saada kissoja sopeutumaan toisiinsa jos alku on ollut riitaisa. Ja meillä se todellakin alkoi kunnon tappelulla.

Onko tilanteessa toivoa? Onko kenelläkään muulla samantapaisia kokemuksia että kissat olisi alkuun hyökännyt toistensa kimppuun ihan tosisaan ja sitten myöhemmin olisi olleet ystäviä tai edes sietänyt toisiaan?
Apua!   Itku

Ole, sieti hyvin meillä majailevaa veljeni kissanpentua ihan alusta asti ilman yhtäkään tappelua (pientä sähinää oli pennun puolelta, siinä kaikki).

Yritän arvioida onko parempi luovuttaa näin huonossa tilanteessa heti alkuun jotta kissat selviävät mahdollisimman helpolla, vai kannattaako lähteä todennäköisesti monen kuukauden stressaavaan tutustuttamisprojektiin.
Pentu on kiltti ja ihana ja ansaitsee arvoisensa kodin. Nyt hän joutuu olemaan todella paljon yksin pienessä huoneessa. Myös Olella on stressiä tilanteesta. Sydämeni särkyy kun ajattelen rakkaita kissojani ja miten paljon huolta/stressiä olen niille onnistunut aiheuttamaan.
Olisiko kissojen kannalta paras tässä tilanteessa että ne erotetaan ja pennulle etsitään uusi hyvä koti jossa ei ole agressiivista kollia vastassa?    Epävarma
Sivun alkuun

IP kirjattu

Toscana
Leijonakuningas
Poissa

Vastaus #640 - 03.09.2012 at 19:05:55

Kurjaa, että teillä tilanne on edelleen noin vaikea.   Oletko kunnolleen vaihtanut/sekoittanut kissojen hajuja ( kaikkien kolmen) ?  Ensin silittäen pentua ja samalla kädellä samantein silittämään Olea ?  Ja toisinpäin ? Ja Fian hajua vieden pentuun ja toisinpäin ?  Onko sinulla Feliway-haihdutin ollut käytössä ?
Sivun alkuun

IP kirjattu

Takku
Karvakorva
*
Poissa

Vastaus #641 - 05.09.2012 at 08:02:16

Meillä on Feliwayt käytössä ja hajuja sekoiteltiin jatkuvasti. Vaihdeltiin kissojen huoneita, hiekkalaatikoita yms. Tein myös oveen sellaisen ketjusysteemin että se aukeaa vain sen verran että kissat saa välillä katsella toisiaan.
Tilanne tuntui vaan pahenevan. Ne muutamat kerrat kun ne laitettiin valvonnan alla samaan tilaan niin tappelu oli todella "veristä", siis ihan kamalan näköisiä hyökkäyksiä Olen puolelta.
Sähinää, murinaa ja läpsimistä olen aiemmin nähnyt kissojen välienselvittelyssä ja silloin mielestäni ei tarvitse mennä väliin ja kissat varmaankin saavat välit turvallisesti selvitettyä. Mutta Olen ja Fannyn tapauksessa tilanne tuntui menevän liian vakavaksi ja vaaralliseksi.
Eilen veimme Fannyn sitten hoitoon avokin siskolle sillä ei ollut kiva pitää pentua lukittuna yksin makuuhuoneessa päivästä toiseen. Vaikka kävimme siellä sen kanssa leikkimässä ja silittämässä niin aika yksinäistä hänellä oli.  Surullinen  Kova ikävä on sillä olimme jo ehtineet kiintyä pentuun.  Itku
Olin jo ajatellut kokonaan luopua pennusta mutta nyt haluamme kuitenkin vielä miettiä mitä teemme. Mutta samassa asunnossa Olea ja Fannya tuskin koskaan pystyy pitämään.   Itku
Sivun alkuun

IP kirjattu

elosalama
Leijonakuningas
Poissa

Kaksin aina kaunihimpi

Rovaniemi
Vastaus #642 - 05.09.2012 at 08:39:42

Näyttää siltä, että Ole on päättänyt olla pitämättä uusimmasta tulokkaasta, voisiko tämä viimeksi tullut muuttaa sinne mihin ensin tullut muutti? ja ensin tullut jäädä Olelle kaveriksi.
Ole on päättäväinen kissaherra, johan sen naamasta näkee Hymiö
Sivun alkuun

Kuka kaipaa telkkaria, kun talossa on kissoja?

IP kirjattu

Takku
Karvakorva
*
Poissa

Vastaus #643 - 05.09.2012 at 10:32:27

Ei oikeastaan voi muutta sinne koska Fanny ei kyllä sopeudu lapsiin (kun on sen verran pelokas). Fia taas nauttii kun lapset leikkii hänen kanssaan.
Aiomme vielä yrittää viimeisenä keinona sitä että viemme molemmat, Olen ja Fannyn kylään kahdeksi viikoksi jonnekin mikä ei ole kummankaan reviiriä. Löysin netistä artikkelin jonka mukaan se voisi auttaa heitä tutustumaan.
Nyt pitää vaan löytää se sukulainen joka suostuu ottamaan tappelupukarit vaivoikseen.
Jos se ei auta niin sitten luovutamme ja etsimme jommallekummalle uuden kodin. Ensin ajattelin että se on ilmanmuuta Fanny joka muuttaa, mutta äitini haluaisi Olen omakseen joten pitää sitten harkita kummasta luovumme. Ole on mulle selvästi rakkaampi mutta jos hän äidilleni muuttaa niin pääsisin sentään käymään kylässä. Fanny taas joutuisi varmaan jonnekin muualle ja häntä en sitten voisi mennä tapaamaan.  Surullinen
Mutta toivotaan että tuo viimeinen kokeilu onnistuisi. Kun niin haluttaisiin pitää molemmat kissat.
Sivun alkuun

IP kirjattu

Usva
Mörökölli
Poissa

Helsinki
Vastaus #644 - 05.09.2012 at 10:42:21

Kyllä mun mielestä vielä on toivoa.Tietysti paha mennä sanomaan, kun ei ole itse tappelua näkemässä  Epävarma Meille tuli Tara 5kk:n ikäisenä ja Usva oli silloin noin puolivuotias.Huolimatta siitä,että molemmat olivat vielä pentuja, oli Usvan käytös aika agressiivista.Vaikutti siltä, että se todella vihasi Taraa.Se murisi jopa syödessään, vaikka Tara ei ollut edes lähellä.Mitään jälkiä en kuitenkaan kissoista koskaan löytänyt, joten niillä ainakin se oli sellaista välien selvittelyä ja sitten meni ajastaan ohi.Vaikka tuntuukin kurjalta pitää toista kissa eristyksissä, niin sitä kuitenkin suositellaan tekemään aika pitkään, jotta kissojen hajut vaihtuvat.Rekku rescuella suositeltu aika oli muistaakseni viikosta kahteen jopa, itse en sitten malttanut odottaa niin kauaa, vaan päästin Taran pois kylppäristä parin päivän päästä.Yöt pidin sen kuitenkin vielä jonkun aikaa kylppärissä ja aina kun kävin kodin ulkopuolella.Huomasitko Fannyssä ihan tappelun jälkiä tai oliko se pelokas?
Sivun alkuun

Usva ♀ 7/10
Tara ♀ 8/10, Rekku Rescue
RIP Santtu ♂ 03/90-04/07

IP kirjattu

Sivu: 1 ... 41 42 43 44 45 ... 53
Lähetä aihe Tulosta