Heippa kaikki kissarakkaat ja -viisaat!
Tämä kissojen pissaongelmat on varmasti yleisin aihe täällä ja yritinkin jo lueskella muiden vastaavia aiheita. Kysymyksiä jäi silti vielä ja siksipä kerron meidän pissaongelmasta:
Meillä on kaksi kissaa, nelivuotiaat poika ja tyttö. Heillä on yhteinen hiekkalaatikko, ollut aina ja (meidän) suosikkihiekka, joka muutamia poikkeuksia lukuunottamatta on ollut aina käytössä, enkä ole huomannut että kissoille ei se hiekka kelpaisi. Pissapaikka on rauhallinen, yläkerran vessan nurkka ja se on aina ollut se sama.
Nyt muutamia kuukausia sitten leikattu tyttökissamme, joka tähän saakka on aina käyttäynyt erittäin mallikkaasti ollen rauhallinen ja sopeutuvainen kissa, alkoi satunnaisesti pissata alakertaan työhuoneen matolle. Paikka maton kulmassa oli aina sama, erityisesti emme sitä koskaan puhdistaneet. Alusta saakka pohdin, että missä vika: Oliko pissaaminen jollain tavalla mielenosoitusta siitä, ettei päässyt ulos vai eikö tyttökissa enää halua käydä samalla laatikolla poikakissan kanssa? En oikein löytänyt yhteyttä kumpaankaan erityisesti.
Mies käänsi mattoa toisin päin niin, että pissakulma tuli toiseen paikkaan ja pissaaminen loppuikin hetkeksi, mutta on alkanut nyt uudestaan. Paikka on sama, alla nyt vain se puhtaampi maton kulma. Pissaamista tapahtuu noin kerran päivässä ja on harkitun oloista. Pissaamisen jälkeen kissa saattaa mennä suorinta tietä laatikolle kakkaamaan, joten en näkisi hänen sinänsä hyljeksivän laatikkoa?
Ulkovietti kissalla on myöskin kova ja joskus olemme selvästi huomanneet kissan miekuvan pissahädällä ulos. Eli että ensin se miekuu pitkään ja kiivaasti ja jos ei puolen tunnin miekumisen jälkeenkään pääse ulos, on kissa mennyt laatikolle pissalle ja miekuminenkin on loppunut siihen. Nyt viimeisen viikon on miekuminen yltynyt, kissa haluaisi olla koko ajan ulkona. Onko tämä joku kiimakausi tyttökissalle, mikä puskee läpi vaikka onkin leikattu kissa? Voisiko pissaaminen liittyä kiimaan??
Virtsatietulehdus kissalla on ollut kertaalleen, mutta sen oireet taas olivat silloin aivan erilaiset. Kissa ei pissaillut vääriin paikkoihin, vaan lähinnä oireet olivat sitä että pissatti tiuhaan ja rakosta ei kuitenkaan oikein tullut mitään. Nyt matolle pissatessaan pissaa tulee ihan reilusti, ison hädän verran. Tänäänkin kissa pissasi reilusti matolle, vaikka minä olin samassa huoneessa, tosin selkäpäin. Tiedän, että kissa ei tee tätä kiusatakseen, mutta silti nuhtelin kissaa kovaäänisesti ja ärisin; ajattelin, että pitäähän kissan ymmärtää ettei se sallittua ole. Tosin olen tästäkin nyt lukenut asiaa täältä, että nuhtelu ja rankaiseminen ei auta asiaa. Tiedän, että pitäisi hoitaa sitä perimmäistä syytä, miksi kissa pissaa väärään paikkaan, ongelma vain on se kun ei tiedä sitä!
Olen miettinyt että
* rullaan pissamaton pois. Pissaakohan kissa sen jälkeen paljaalle lattialle, vai onko tämä paksu villamatto juuri hänelle mieluinen? (Tänäänkin kyllä kaikki pissit meni parketille maton reunan yli, vaikka matolla istuikin pissaamassa)
* Olen ymmärtänyt, että hajujen kunnollinen puhdistaminen voisi auttaa? Millä aineella voisin puhdistaa parketin kohdan, jotta haju varmasti lähtee?
* Laittaisinko erillisen laatikon tähän väärän pissapaikan kohdalle?
Itse en heti ensimmäisenä usko esim. kissanhiekan laadun vaihtoon, mutta toisaalta: Olen valmis kokeilemaan kaikkea! Tämä raastaa todella, jos tästä nyt tulee jokapäiväinen ongelma. Minua pissan lisäksi stressaa se, että miehellä ei ole ymmärrystä tällaisiin ongelmiin, ei tunnu auttavan vaikka kuinka selitän hänelle näitä kissan psykologian metodeja. Mies suuttuu pissaamisesta ja rankaisee kissaa.
Yritän ajatella, että ongelma ei vielä ole kovin paha, kun kissa ei sentään pissaile moneen paikkaan, hänellä on vain tämä yksi "väärä" paikka.
Tosin tähän liittyy sitten muitakin kysymyksiä, sillä mieheni pakkaa esimerkiksi olemaan sitä mieltä, että kissan pissaongelma liittyy ulkoiluun. Että jos emme olisi totuttaneet kissaa ulkoilemaan niin paljon, se ei myöskään pissaisi vääriin paikkoihin. Eli miehen mielessä istuu lujassa tämä mielen osoitus -metodi, että kissa pissaa tahallaan väärään paikkaan silloin, kun ei pääse ulos vaikka haluaisi.
Meillä kissat siis ulkoilee päivittäin: Päivisin kerran valjaissa siten, että ovat etupihalla pitkän narun päässä ja iltaisin käyvät kertaalleen vapaana ulkoilemassa. Tällä hetkellä ei tosiaan tunnu edes nuo kerrat riittävän tälle pissailevalle kissalle.
Tulipa pitkä sepustus

Olen kiitollinen kaikista ajatuksista tai ideoista, mitä teillä muilla olisi antaa!!