Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 28 29 [30] 31 32  Lähetä aihe | Tulosta
 25 Kissan hankinta - liuta peruskysymyksiä (Luettu 195600 kertaa)
_Untuva_
Karvakorva
*
Poissa

Sukupuoli: Nainen
Re: Kissan hankinta - liuta peruskysymyksiä
Vastaus #435 - 21.03.2014 klo 14:40:49
Tulosta viesti  
Olen asunut kohta vuoden yksiössä yhden kissan kanssa ja ei ole ollut oikeastaan mitään ongelmia yö rauhan kanssa Kliseinen.  Kisu oli jo kyllä n. 8kk vanha kun se tuli ja itse en herää kovinkaan helposti yöllä. Jos kisulla on paljon energiaa illalla niin saatan juoksuttaa sitä laserin perässä että se väsähtäisi. Yöksi yleesä piilotan ne lelut joiden kanssa riehutaan eniten.

Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnau
Karvinen
**
Poissa

they call me the boss

Sijainti: KS
Vastaus #436 - 20.05.2014 klo 11:56:17
Tulosta viesti  
Asuin 5kk yksiössä yhden kissan kanssa, kämppis asui 2v kahden kissan kanssa yksiössä. Toimii, jos tekee vaan pelisäännöt selväksi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Kira
Karvakorva
*
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Vastaus #437 - 07.12.2014 klo 06:53:44
Tulosta viesti  
Olen miettinyt lemmikin ottamista noin vuoden päästä, ja kiinnostus on suurin kissoja kohtaan. Minulla ei kuitenkaan ole mitään omakohtaista kokemusta kissoista, joten toivottavasti asioista paremmin tietävät voivat sanoa, sopivatko kissat minulle.

Luen todella paljon ja haluan lemmikin, joka tulee syliin siliteltäväksi ja vaikka ihan nukkumaankin. En kuitenkaan halua, että lemmikki alkaa kerjäämään leikkikaveria kun olen lukemassa. Aikoisin tietenkin leikkiä paljon lemmikin kanssa, mutta "lukuhetkien" ulkopuolella.

Onko kissasta tai vaikka kahdestakin sellaiseksi lemmikiksi, joka viihtyy sylissä mutta viihdyttää myös itse itseään? Kissojen itsenäinen luonne oli se, joka minut alun perin sai kiinnostumaan niistä, mutta tutustuttuani suureen määrään kissatietoa täytyy sanoa, että olen aivan ihastunut näihin olentoihin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Oliivi
Karvinen
**
Poissa

Sijainti: Tampere
Vastaus #438 - 09.12.2014 klo 13:06:46
Tulosta viesti  
Moi, Kira ja onneksi olkoon kissakiinnostuksesta! Ihania otuksia Hymiö

Kuvailemasi tilanne on varmasti mahdollinen, mutta pitää muistaa, että jokainen kissa on oma persoonansa, etkä ostohetkellä voi varmaksi tietää, millainen persoona sillä kissalla on tai miten se tulee käyttäytymään kanssasi. Jos se kissa onkin toisenlainen kuin ostaessasi odotit sen olevan, pitää sinun silloin kuitenkin elää sen kanssa ja sitä kannattaa miettiä, että oletko valmis ottamaan sen riskin, että kissa ei olekaan juuri sellainen, kuin toivoisit ja sitten se vaikka tuleekin kinuamaan leikkiä juuri kun olet lukemassa kirjaa.

Ehkä paras vaihtoehtosi olisi ottaa jokin aikuinen kissa eläinsuojeluyhdistyksiltä. Näiltä yhdistyksiltä löytyy yleensä tarkat kuvailut kissojen luonteesta ja aikuisena kissa todennäköisesti olisi kehittänyt jo suhteellisen pysyvän persoonallisuuden. Myös yhdistysten kissoissa on arkajalkojen seassa sellaisia, jotka tykkäävät olla sylissä.
Sitten voit tietysti miettiä jotakin rotukissaa, niiden kohdalla voi luonteesta jonkinlaisen karkean tai jopa tarkahkon arvion tehdä jo ihan rotuominaisuuksien perusteella. Toki se arvio voi olla myös väärä, kuten sanottu, jokainen kissa on erilainen. Esimerkiksi siamilainen tulee kyllä syliin nukkumaan ja ihan kainaloonkin, mutta se myös sitten kerjää leikkiä ja naukuu.

Kun kissalla on kaverikissa, niin selkeästi tarve ihmisen kanssa leikkimiselle vähenee (poislukien ehkä ne siamilaiset ja jotkut muut todella ihmisrakkaat rodut ja yksilöt). Voi olla, että silloin se kissa valitsee nukkumapaikakseen myös sen kissakaverin kyljen.

Tiivistettynä; voit kyllä löytää tuollaisen sylikaverin, mutta ottaessasi kissan sinun pitää sitoutua siihen yhtä lailla, paljastui siltä minkälainen luonne hyvänsä. Suosittelen käyttämään paljon aikaa kissan etsintään, lukemaan huolella esittelyt kissasta ja käymällä tutustumassa kissaan ennen kuin ostat sen. Ja ehdottomasti suosittelen eläinsuojeluyhdistysten kissoja, jos et rotukissaa kaipaa Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Kira
Karvakorva
*
Poissa

Vastaus #439 - 09.12.2014 klo 17:54:06
Tulosta viesti  
Kiitos vastauksesta.

Olenkin miettinyt nimenomaan eläinsuojeluyhdistyksen aikuisia kissoja, ihan mainitsemasi syyn takia että osaavat kertoa tarkasti minkälainen luonne kissoilla on. Toisaalta muutama rotukissa on vain niin ihanan näköinen, että kovasti tekisi mieli. Kieli

Harkitsemani vaihtoehdot ovat, että otan kaksi aikuista maatiaiskissaa eläinsuojeluyhdistykseltä tai yhden maatiaiskissan ja sitten ostan kasvattajan sylissä viihtyväksi valkkaaman birman tai norskin pennun. En ole oikein varma kumpi vaihtoehto olisi parempi, joten onneksi on vuosi aikaa miettiä vielä. Hymiö En ole edes nähnyt pitempikarvaista kissaa muualla kuin kuvissa, joten pitää käväistä näyttelyissä katselemassa näitä ihanuuksia.

Noihin rotukissoihin liittyen, miten hankala on hoitaa puolipitkäkarvaisen kissan turkkia? Kaikki hoito-ohjeet mitä olen löytänyt puhuvat vain pitkästä ja lyhyestä turkista, puolipitkästä ei mitään. Olettaisin että säännöllinen harjaus on tärkeää, mutta pitääkö puolipitkää turkkia pestä?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pikkuhukka
Karvinen
**
Poissa

poju & halla

Sijainti: Helsinki
Vastaus #440 - 09.12.2014 klo 19:38:49
Tulosta viesti  
Itsekin suosittelen aikuisia löytökissoja ja kahta kissaa yhdessä. Hymiö Vaikka kissaa pidetään itsenäisenä eläimenä sekin vaatii seuraa, ja parhaiten tuntuu sitä tarjoavan toinen kissa. Monesti eläinsuojeluyhdistyksillä yms. on aikuisia kissakavereita, jotka etsivät yhdessä kotia useampikin "pariskunta".

yhdyn Oliivin sanoihin myös tuosta että aikuisen kissan luonne on ikään kuin kehittynyt ja siitä on helpompi arvella millainen se on, lyhyemmänkin tutustumisen perusteella. Omalla kohdallamme olen kuitenkin huomannut sen että Poju, jonka adoptoimme n. vuosi sitten, on aivan eri kissa nyt kuin mitä se oli meille tullessa. Ei lainkaan huonolla tavalla. Siitä on kuitenkin paljastunut ominaisuuksia joita ei ollut sitä ottaessamme tiedossa - esimerkiksi juttelutaipumus ja suunnaton ahneus. Kliseinen Helpoiten varmaan "saa mitä tilaa" silloin kun ottaa kissan joka vaihtaa kotia paikasta, jossa sitä on kohdeltu hyvin. Pojusta ei esimerkiksi ole muuta tietoa kuin se että se on ollut leikkaamaton ulkokolli.

Meillä molemmat kissat tulevat kyllä juuri silloin hakemaan huomiota kun yrittää keskittyä johonkin lukemiseen/piirtämiseen/askarteluun/neulomiseen/tietokonepelaamiseen eli kannattaa melkein luopua siitä ajatuksesta että saisi oikeasti olla aina rauhassa. Eivät ne aina ole kimpussa mutta niitä vain kiinnostaa mitä ihminen puuhaa! Kliseinen

Poju :: HCS :: 1.10.2008
    Halla :: HCS :: 25.4.2014
Sivun alkuun

IP kirjattu

Kira
Karvakorva
*
Poissa

Vastaus #441 - 09.12.2014 klo 20:54:55
Tulosta viesti  
Olen katsellut eläinsuojeluyhdistysten sivuja, ja sieltä tosiaan löytyy monista kissoista tosi hyviä kuvauksia. Ja monissa sanotaan myös, että lähtevät parina. Juuri tuollaisia olin ajatellut, mutta ne birmat ja norskit ovat vaan niin ihanan näköisiä että kovasti tekisi mieli.  Kliseinen Hyvä tietää, että tuollaisia aikuisia ottamalla saa kuitenkin aika suurella todennäköisyydellä sellaisen luonteen kuin haluaa.

Ei minua huomion hakeminen haittaa, jos haluavat tulla syliin paijattavaksi, se on vain se leikkimään kärttäminen mikä häiritsee. Kokemusta on nimittäin serkun kääpiövillakoirasta, joka kantaa jatkuvasti palloa ja lelua ja vaikka käpyä jos muuta ei ole tarjolla. Jos ei heti rupea heittelemään, alkaa itku ja valitus. Minä koen tämän tosi ahdistavaksi, kun tuntuu että eläin ei ole onnellinen, ja pidempää aikaa ei kyllä hermot tuota kestä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

-pajunkissa-
Maitoviiksi
Poissa

Vastaus #442 - 12.01.2015 klo 20:03:08
Tulosta viesti  
Pitkäkarvaisiksi kissaroduiksi lasketaan vain persialainen, sillä sillä on runsas aluskarva. Puolipitkäkarvaisten kissojen karva on pitkä, mutta niiltä puuttuu aluskarva. Aluskarvan puuttuminen tekee turkista helppohoitoisemman eli se takkuuntuu vähemmän.

Minulla itselläni on leikattu birmapoika. Sen turkki on hyvin helppohoitoinen, sillä se ei takkuunnu melkein ollenkaan. Välillä tosin kainalo- ja pöksykarvat voivat olla hieman takkuiset, mutta muutamalla karstanvedolla niistäkin selvitään. Turkki vaatii pesua, kun se näyttää ja tuntuu likaiselta/rasvaiselta. Jos Tiitus olisi näyttelykissa, se olisi pestävä aina ennen näyttelyä. Tuskin mistään löydät kissaa, jota ei ikinä tarvitsisi pestä.

Itse päädyin birmaan sen rauhallisen luonteen takia, sillä Tiitus on ensimmäinen kissani. Valitsin poikakissan, koska meillä asuu myös sijoituksessa oleva somalinaaras ja usein leikattu poika tulee hyvin toimeen leikkaamattoman naaraan kanssa. Päädyin poikaan myös sen takia, että pojat viihtyvät usein mielummin sylissä kuin tytöt. Tiituksesta ei kuitenkaan tullut sylikissaa, vaan se nukkuu mieluiten lattialla tai sängyllä. Sylittelyhetket ovat varsin harvinaisia, vaikka Tiitus silittämisestä kovasti pitääkin. Huomioita Tiitus haluaa useimmiten silloin, kun emme ole nähneet vähään aikaan esim. aamuisin, työpäivän jälkeen ja Tiituksen päiväunien jälkeen. Tiituksella on tosin paha tapa vaatia huomiota myös ihmisten käydessä nukkumaan, mutta ei se kauaa jaksa huutaa, kun lattialta löytyy tassuteltava pallo ja kupista ruokaa. Silmänisku Tiituksella ja Haftalla on blogi, jos haluat tarkemmin tutustua yhden birman luonteeseen. Hymiö Tiituksen toimet eivät kyllä kuvaa kaikkien birmojen luonnetta, onneksi. Tiitus on varsin hönö kissa... Virnistys

Kaikki kissat ovat yksiläitä ja rotumääritelmät antavat vain suuntaa kissan luonteesta. Todellinen luonne tulee esiin vasta kissan kotiuduttua. Toivottavasti löydät itsellesi ihanat kisuset, jotka sulattavat sydämesi. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Kira
Karvakorva
*
Poissa

Vastaus #443 - 19.01.2015 klo 19:29:53
Tulosta viesti  
Kiitos, varmasti löydän ihanat kissat kun vain jaksaa etsiä. Hymiö Valitettavasti hankinta on mahdollista aikaisintaan vasta noin vuoden päästä, joten joudun sillä välin tyytymään kuvien katseluun ja kissoista lukemiseen.

Tuo puolipitkäkarvaisen helppohoitoisuus on mukava kuulla, sillä turkin peseminen esim. parin kuukauden välein on ihan eri asia kuin persialaisista lukemani joka viikkoinen pesu. Onkohan puolipitkäkarvaisilla maatiaisilla samanlainen helppohoitoinen turkki? Olen esyjen sivuilla törmännyt pariin ihanaan pidempikarvaiseen kissaan, joten olisi mielenkiintoista tietää miten ne eroavat rotukissoista.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Merra_
Maitoviiksi
Poissa

Walker <3

Vastaus #444 - 20.01.2015 klo 01:59:17
Tulosta viesti  
Ei todellakaan tarvi persialaisen turkkia pestä kerran viikossa.
Hyvin riittää pesu esim. kerran kuussa. Jotkut pesevät vieläkin harvemmin.
Mutta harjata täytyy..mielellään päivittäin,ettei takkuja pääse tulemaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Kira
Karvakorva
*
Poissa

Vastaus #445 - 22.01.2015 klo 21:51:01
Tulosta viesti  
Aika monesta paikasta olen tuon pitkäkarvaisten joka viikkoisen pesun lukenut, ilmeisesti sitten väärää tietoa. Hyvä kuulla vaikken persialaista ole ottamassakaan, koska joka viikko vedellä läträäminen kuulostaa aika hirveältä. Kieli

Sivun alkuun

IP kirjattu

Merra_
Maitoviiksi
Poissa

Walker <3

Vastaus #446 - 24.01.2015 klo 14:23:59
Tulosta viesti  
No mulla on itsellä persialaisia/ tunnen useampia perskien omistajia.
En kuitenkaan tiedä ketään,joka kissaansa joka viikko uittaisi Hymiö
Toki joku voi esim. ennen näyttelyä tätäkin harrastaa.
Suurin osa pesee kissansa n.kerran kuussa.
Harjata kyllä täytyy turkkia säännöllisesti.

Jos pitempikarvainen kissa kiinnostaa,niin suosittelen harkitsemaan helppohoitoisempaa puolipitkäkarvaista..esim.Ragdoll,Pyhä birma tms.
Näillä kun ei ole turkissa alusvillaa,niin turkin hoito on huomattavasti helpompaa.

Sanon tämän ihan kokemuksesta,kun tämmöinenkin minulta löytyy yksi kappale (Pyhä birma)  Silmänisku
« Viimeksi muokattu: 25.01.2015 klo 00:15:06 Kirjoittaja Merra_ »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

Pikkuhukka
Karvinen
**
Poissa

poju & halla

Sijainti: Helsinki
Vastaus #447 - 24.01.2015 klo 22:51:40
Tulosta viesti  
Hyvin käyttäytyvän kissan pesu ei myöskään ole kovin rasittavaa - vettä inhoavan peseminen taas kaksinverroin hirveämpää Kliseinen minulla ei ole pitkäkarvaisia kissoja mutta tuli vain tuosta pesemisestä mieleen.

Poju ei ole pesemisestä moksiskaan vaikka ei siitä mitenkään nauti. Sitä ei olisi mitään ongelmaa pestä vaikka joka toinen viikko jos pitäisi. Hallasta taas herää esiin joku sisäinen demoni kun se edes kuvittelee joutuvansa pestäväksi tai huuhdottavaksi ja koitan viimeiseen asti välttää sen pesemistä mistään syystä. Yksin en edes oikein pysty ilman että koko kylpääri tulvii/halla raapii minua. Pojun pystyn pesemään yksinkin.

Jotkut kissat jopa pitävät pesemisestä myös. Itsehän luulin ensin että kaikki kissat vihaavat vettä.

Poju :: HCS :: 1.10.2008
    Halla :: HCS :: 25.4.2014
Sivun alkuun

IP kirjattu

Merra_
Maitoviiksi
Poissa

Walker <3

Vastaus #448 - 25.01.2015 klo 00:14:28
Tulosta viesti  
Huomasin vasta,että oletkin harkinnut Pyhää birmaa yhtenä vaihtoehtona..
Minun birmani on leikattu kolli. Viihtyy sylissä(vähän liiankin usein tuppaa siihen) Kaipaa paljon omistajaltaan huomiota ja leikittämistä,vaikka kissakavereitakin löytyy samasta taloudesta.
On hyvin  "koiramainen" eli esim.noutaa lelun,kun sen heittää..ja sitten se pitää taas heittää..ja taas...  Kliseinen
Ottaa valtavia loikkia,hyppää esimerkiksi helposti kirjahyllyn tms. päälle tutkimusmatkoilleen,tai aukoo kaappeja.
Kiltti ja lutunen kissa,mutta kaipaa kyllä paljon huomiota ja tekemistä elämäänsä.

Ei se toki tarkoita,että kaikki birmat olisivat tälläisiä.Kuvailihan "pajunkissakin" omaansa. Kaikki kisut ovat omanlaisiaan yksilöitä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Kira
Karvakorva
*
Poissa

Vastaus #449 - 25.01.2015 klo 01:19:46
Tulosta viesti  
Juu, birmasta tai norskista haaveilen, mutta luultavasti taivun enemmin esyn kissojen puoleen. Kun on kuitenkin niin paljon kotia kaipaavia kissoja, ja otan mielelläni aikuisen parivaljakon. Ehkä sitten joskus hamassa tulevaisuudessa voi harkita kolmannen kissan ottamista. Hymiö Tai sitten vain haaveilen pitempikarvaisesta kaunokaisesta.

Mutta tuosta turkin hoidosta on hyvä tietää ihan senkin takia, että hurmaava esykissakin voi olla puolipitkäkarvainen. Olen jo nähnyt esyjen sivuja selaillessani muutaman ihanan tapauksen. Ei sitten tarvitse epäröidä sellaisen ottamista sen takia, että turkin hoidosta ei ole varma. Puolipitkäkarvaisen turkin hoidosta on hirveän vähän tietoa yleensäkin kirjoissa tai netissä, kun lähes kaikki ohjeet tuntuvat jakavan kissat vain lyhyt- ja pitkäkarvaisiin.

Mutta aiheesta kolmanteen, satuin juuri lukemaan että kissoille käy pureskeltavaksi kauran jne. lisäksi myös rönsylilja. Onko tämä totta ja onko muita huonekasveja, jotka myös käyvät kissoille syötäväksi? Olisi hieman kauniimpaa katseltavaa kuin heinät, ja jonkin huonekasvin voisi vaikka hankkia nyt heti ja alkaa kasvattamaan siitä mahdollisimman isoa kissoja odotellessa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 28 29 [30] 31 32 
Lähetä aihe | Tulosta

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun