Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 27 28 [29] 30 31 32 Lähetä aihe | Tulosta
 25 Kissan hankinta - liuta peruskysymyksiä (Luettu 197696 kertaa)
Ninni
Maitoviiksi
Poissa

Sijainti: Tampere
Sukupuoli: Nainen
Re: Kissan hankinta - liuta peruskysymyksiä
Vastaus #420 - 15.12.2013 klo 12:45:24
Tulosta viesti  
Oon siinä käsityksessä, että kovin moni esy ei noita testaa. Pesu taitaa olla ainoa, johon oon ite törmännyt. Niin ja Rekku Rescue testaa Virosta tuodut kissat, mutta ei suomalaisia.

Meillä toisella kissalla otettiin pari viikkoa sitten muiden toimenpiteiden yhteydessä FIV ja FeLV testit, ja muistaakseni eläinlääkäri sanoi testien hinnaksi noin 25e. Olin yllättynyt, että ne olivat noin halpoja, ja aloin sen takia ihmettelemään miksi useampi esy ei noita testaa. Kaikki kissat kun nyt kuitenkin lekurilla käytetään, joten pelkästään testien takia ei lääkäriin tarvitsisi mennä. Tietysti tuo tarkoittaisi korkeampaa hintaa eläimelle, mutta itse sen ainakin mieluusti maksaisin. Toki varmasti on paljon ihmisiä joiden mielestä löytökissojen kulukorvaukset ovat jo valmiiksi liian suuret...

Ja kyllä sen sopivan kissan voi hakea vähän kauempaakin. Itse asun Tampereella, ja hain oman löytökissani Vantaalta. Tietysti jos rahat on tiukassa, niin varmasti mieluiten ottaisi kissan paikalliselta yhdistykseltä. Onneksi noita pääkaupunkiseudulla on useampiakin, joten varmasti teillekin sopivat yksilöt löytyy! Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

callette
Mörökölli
Poissa

Vastaus #421 - 15.12.2013 klo 13:04:07
Tulosta viesti  
Mulla on ollut käsitys, että useampikin testais, eikä oltais ainoita - on kyllä hämmentävää, jos näin on. Tietenkin sairauksina FIV ja FELV eivät välttämättä ole siitä pahimmasta päästä, vaikka tietenkin aiheuttavat erityisjärjestelyjä uuteen kotiin ja lyhentävät elinikää, mutta kun (pika)testi tosiaan ei ole mikään hintava ja hyödyttää kuitenkin monta...

Kumma ja Leijonamieli ovat odottaneet omaa kotiaan jo yli vuoden Surullinen Ne ovat aivan ihana kaksikko ja kuin paita ja peppu (kuten kuvista näkyy!), joten niitä ei luovutetakaan kuin parina, joka sitten hidastaa kodin löytymistä. Tampere ei pk-seudulta onneksi ole kovin kaukana ja tosiaan, ollaan aiemminkin luovutettu kissoja Pirkanmaan ulkopuolelle - kunhan se sopiva koti löytyy, se on meille tärkeintä. Eli soittele jos pk-seudulta ei löydy sitä omaa/omia karvapalloja, ja lähde tutustumaan joskus Hymiö Onnibussilla on halpaa liikkua Hki-Tre-väliä, jos liput varaa ajoissa.

Toivottavasti omat karvapallot löytyy! Pk-seudullakin on onneksi yhdistyksiä joista valita.

"I had been told that the training procedure with cats was difficult. It's not. Mine had me trained in two days."
Maatiaiset Nefertiti ja Miss Moriarty sekä MCO RaReCoon's Phedca
Sivun alkuun
IP kirjattu

4Cats
Leijona
Poissa

Miau

Sijainti: Helsinki
Vastaus #422 - 15.12.2013 klo 13:17:59
Tulosta viesti  
^ missä nuo testit noin halvalla saa?

Mutta kaikenkaikkiaan, liikaakaan ei kannata pelätä. Mikä tahansa kissa, vaikka olisi monet testitkin otettu, voi kantaa jotain sairautta ja kaikkia on mahdotonta testata.

Omasta mielestäni varsinkaan jos taloudessa ei ole muita kissoja, en ehkä oireettomia kissoja lähtisi testaamaan. Sitten kun on jo olemassa olevia kissoja, niin asia on tietysti toinen, koska siinä asettaa myöskin muut kissat alttiiksi tartunnalle ja tuolloinkin ensimmäisenä ajattelisin helposti tarttuvia yleisimpiä sairauksia kuten kissaflunssat, giardia ja sieni.

Eli jos itse tähän laumaan nyt olisi tulossa kissa esyltä, niin nuo tarttuvat testaisin ehdottomasti ja pitäisin jonkin aikaa eristyksissä muista kissoista. Jos taas olisin ensimmäistä kissaani hankkimassa esyltä, niin luultavasti testaisin vain jos ilmenee oireita ja siinä vaiheessa jos olisin ottamassa toista kissaa.

Täytyipä vielä käydä katsomassa Kumma ja Leijonamieli ja suosittelen, jos todella tarkoituksena ottaa kaksi kisua Hymiö. Valmiiksi kaksikko, joka on jo paita ja peppu ja saa turvaa toisistaan. Vielä plussana tuo, että tuo esy testaa etukäteen.  Tuo matka ei ole matka eikä mikään, jos ajatellaan, että olet ottamassa parhaimmassa tapauksessa perheenjäseniä 20 vuodeksi ja jo nuo felv&fiv testit taitaa kustantaa jo tuon 120e itse otettuna ja tuo kaksikko jo sitten leikattuja ja rokotettujakin Hymiö.

Mun ei kyllä pitäisi käydä katsomassa yhtään sivua, missä kissat etsivät kotia Kieli. Meidän lauma kun ei kertakaikkiaan saa enää kasvaa yhtään.

Sivun alkuun
IP kirjattu

Ninni
Maitoviiksi
Poissa

Vastaus #423 - 15.12.2013 klo 13:21:59
Tulosta viesti  
Itse en ole mukana esy-toiminnassa, joten miun käsitykset tulee lähinnä siitä, mitä oon esyjen kotisivuilta yms lukenut. Joten voin olla (ja toivottavasti olenkin) väärässä.  Toisaalta olisi myös tietyllä lailla outoa, jos testit otettaisiin, mutta siitä ei mainittaisi missään. Eihän se FIV - ja FeLV -negatiivisuus mikään huono juttu nimittäin olisi...

edit// Me käydään Tampereen Univetissa, mutta voi olla että tuo testi oli normaalia halvempi, kun meillä testattiin samaan aikaan muutakin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

noora-
Leijona
Poissa

Sijainti: Kuopio
Vastaus #424 - 15.12.2013 klo 13:22:11
Tulosta viesti  
Pikkuhukka kuten itse sanoitkin että kaikki on mahollista. Vaikka kissalla ei olisi Fiviä tai Felviä niin eläinlääkäriin saattaa silti mennä rahaa ihan vaikka jonkun haverin takia. Esim. toinen kissoistani ontui viime kesänä muutamaan otteeseen tuntemattomasta syystä, otettiin röntgenit ja käytin sitä klinikalla muistaakseni kolme kertaa. Rahaa meni ihan mukavasti ja syykin jäi epäselväksi.
Että kannattaa sitä jonkunlainen rahasumma olla sukanvarressa jos jotain sattuukin ettei kissa/kissat jää hoitamatta.

Oliver SIA n
28.12.2010
Chanel OSH d 24
30.10.2010

"Koirat tulevat, kun niitä huutaa. Kissat vastaanottavat viestin ja palaavat myöhemmin asiaa
Sivun alkuun

IP kirjattu

callette
Mörökölli
Poissa

Vastaus #425 - 15.12.2013 klo 14:10:39
Tulosta viesti  
^ 4Cats, kyse on siis tosiaan pikatestistä, joka on noin halpa. Labran testaama FIV/FELV usein maksaakin 80-100e ja vaihteluväli on huikea Tampereen sisäisestikin klinikoilla. Harva klinikka myös tekee pikatestejä, niitä pitää erikseen pyytää. Ovat siis luotettavia, mutta ilmeisesti moni ei vaan edes tilaa pikatestejä klinikalle, vaan mieluummin lähettävät tutkittavaksi läheiseen labraan tai omaan labraansa. Meillä on muutama luottoeläinlääkäri, joka tilaa noita ja joilla sitten käytetäänkin kaikki kissat aina. Oman kissani testauksesta myös olen maksanut 25 euroa, kyseessä oli pikatesti joka suoritettiin klinikkakäynnillä (muun toimenpiteen yhteydessä) pienestä verikokeesta. Toisen kissan verikoe olikin huomattavasti kalliimpi, käytiin toisella lääkärillä ja se lähetettiin labraan tutkittavaksi - siinä myös vilkaistiin kissan veriryhmä samalla, taisi maksaa n. 100 euroa.

Itse aina yritän toitottaa kaikille, jotka ovat epäileväisiä esykissojen otosta, että meiltä ainakin pyritään lähtökohtaisesti myös antamaan neuvoja uudelle omistajalle. Tietenkään mitään takuuta ei kissoille voida antaa mukaan - niinkuin eläimille ei yleensäkään - mutta ainakin mulle saa soittaa AINA, jos jotain ilmenee ja tarvitsee vaikka vain olkapäätä johon itkeä. Kaikille multa lähteneille kissoille myös tarjoan aina tuen, eli jos jotain ongelmia tulee jonkin kanssa ruokinnasta käytökseen, niin voi soittaa, tekstata tai lähettää sähköpostia ja autan niin pitkälle kuin osaan. Monelle jo se tukikin ratkaisee.

"I had been told that the training procedure with cats was difficult. It's not. Mine had me trained in two days."
Sivun alkuun
IP kirjattu

Pikkuhukka
Karvinen
**
Poissa

poju & halla

Vastaus #426 - 15.12.2013 klo 16:22:48
Tulosta viesti  
Callette, etsitään juurikin kahta nuorta kissaa jotka tuntevat jo toisensa ennestään joten senkin vuoksi kiinnitti kaksikko huomioni. Meillä kun ei ole mitään muita lemmikkejä ollenkaan, eikä lapsiakaan. Ollaan etsitty jo kuukausia ja ihmeen vähän on sellaisia kissoja ollut jotka todella "nappaavat" Hymiö kovin moni kotia etsivä on myös sellainen ettei välitä muista kissoista. Oli yhdessä vaiheessa juuri Tampereen seudulta pari neitiä jo meille melkein tulossa, mutta yhdistystaho oli sitten sitä mietlä että ei kun raasut stressaantuivat kuljetuksesta niin paljon. Sen takia vähän epäröin näitä pitempiä matkoja! Mutta nyt olen melkein puhelin kourassa jo. Voih tätä eläinkuumetta... Kliseinen

Noora-, olet ihan oikeassa. Vastuulliseen lemmikinomistajuuteen kuuluu kyllä todellakin se että varautuu aina yllätyksiin, kun aina voi kaikkea sattua.
4Cats, Tämmöiset harvinaisemmat immuunikatosairaudet ovat todellakin luultavasti aika pieni huoli jos ne ovat kantavallakin kissalla pitkään oireettomia,  tai jos sattuu epäonni kohdalle ja eläin sairastuu vakavasti/pitkäaikaisesti, mutta varaudun kaikkeen. Ehkä tämä on myös jotain ensiomistajan ylihuolehtimista tms, itseelläni ei ole koskaan kissaa ollut mutta koiria koko elämä. Hymiö

Poju :: HCS :: 1.10.2008
    Halla :: HCS :: 25.4.2014
Sivun alkuun

IP kirjattu

callette
Mörökölli
Poissa

Vastaus #427 - 15.12.2013 klo 16:43:08
Tulosta viesti  
^ Meillä on aika kissakohtaista tuo, mutta itsehän kuskaan aina myös PESU:n kissat tapauskohtaisesti Pohjanmaalle kun olen lomilla menossa. En näe kahden tunnin matkassa sen isompaa ongelmaa, varsinkaan noiden kissojen kanssa. Soittele ihmeessä! Meidän "kissapuhelinvastaava" on tänään varmaan kyllä puhelimen päässä. Hän saattaa kysellä paljon, ei kannata säikähtää Hymiö

Sivun alkuun
IP kirjattu

Pikkuhukka
Karvinen
**
Poissa

poju & halla

Vastaus #428 - 15.12.2013 klo 17:29:12
Tulosta viesti  
Callette^ täytyypi vielä avokin kanssa keskustella, jospa jo huomenna soittelisin mikäli toinenkin puolisko on myöntyväinen. Ja mitä enemmän kyselee sen parempi kun on lemmikin hankinnasta kyse. Kiitos sinulle tosi paljon. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

callette
Mörökölli
Poissa

Vastaus #429 - 15.12.2013 klo 19:26:59
Tulosta viesti  
Eipä mitään, mä oon vaan tosi tyytyväinen jos kissat löytää oman ihmisensä! Hymiö

Sivun alkuun
IP kirjattu

Pikkuhukka
Karvinen
**
Poissa

poju & halla

Vastaus #430 - 15.12.2013 klo 22:04:06
Tulosta viesti  
^ sen verran tässä itseäni vielä jarruttelen, niin ikävää kuin se onkin, että on pakko laskea hieman tätä toimeentulopuolta ihan todella jämptisti. Kliseinen kahteen kissaan meillä on kyllä varaa, mutta se onkin sitten toinen kysymys että jääkö siihen lisäksi tarpeeksi sitä HÄTÄvaraa esimerkiksi yllättävien eläinlääkärikäyntien varalle. Vaikka vakuutus sellaisista osan korvaisikin. Kieli

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pikkuhukka
Karvinen
**
Poissa

poju & halla

Vastaus #431 - 21.12.2013 klo 20:31:09
Tulosta viesti  
Viimeisen perusteellisen miettimisen jälkeen päädyimme siihen ratkaisuun, että soittelemme heti pyhien jälkeen näistä kahdesta eli Kummasta ja Leijonamielestä joista aiemmin oli puhetta. Pakko päivittää tänne tämmöinen "ilouutinen" koska olen niin innoissani asiasta! kääk Hymiö

Olen pahoillani tuplaviestistä, en saa edellistä poistettua! Surullinen Modet yhdistäköön nämä kaksi peräkkäistä jos katsovat aiheelliseksi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Cattimus
Maitoviiksi
Poissa

Täällä on kivaa. :)

Vastaus #432 - 20.03.2014 klo 16:13:16
Tulosta viesti  
Hei, haluaisin kuulla kokemuksia niiltä, jotka on asunut/asuu kissan kanssa yksiössä. Mulla on ollut ennestään kaksi sisäkissaa, joten kokemusta on siitä, että ne saattaa yölläkin riehua. Siksi mietin, että onko ihan hullu ajatus harkita kissaa yksiöön, jossa ei voisi edes eristäytyä makuuhuoneeseen, jos kissa alkaa riehua yöllä. Olen aika herkkä heräämään yöllisiin ääniin ja pidemmän päälle homma ei toimisi, jos kissa riekkuisi kaiket yöt. Ajattelin kuitenkin, että jos kissan ottaisin, opettaisin sen jo pennusta valjaisiin ja käyttäisin ulkona. Tietenkin sisällä leikittäisin sitä myös. Silti herää epäilys, että kissalle vois jäädä energiaa niin, että alkaa yöllä rallata ympäri kämppää. Kun asuin ex-mieheni kanssa, meillä oli nuori kolli kissa, joka riekkui melkein kaikki yöt kaikista väsymysyrityksistä huolimatta. Jos sitä väsytettiin, se nukkui ehkä pari tuntia ja aloitti vasta sitten menonsa. Onko tää ihan tyypillistä? Vai oliko meidän entinen kisu muuten vain hullu?  Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Nilda
Karvakorva
*
Poissa

Vastaus #433 - 21.03.2014 klo 08:31:33
Tulosta viesti  
Olin vähän aikaa (~puoli vuotta) yksiössä kahden kissan kanssa. Sitä ennen oli aina ollut makuuhuoneen ovi öisin kiinni, kun varsinkin pentuaikana saattoi sängynpäädystä tulla tassusta päänahkaan. Olen myös hyvin huono nukahtamaan, ja öisistä herätyksistä tulee helposti stressireaktio, joten vähän pelkästin pahaa ensin. Mutta hyvin nopeasti kissat kyllä oppi, että öisin ei parane sängylllä riehua. Työnsin aina ne sängyltä pois ja ärisin ja sähisin jos sängyllä tapahtui riehumista. Sen jälkeen ei ole tarvinnut pitää makuuhuoneen ovea kiinni uudessa asunnossakaan. Hymiö Tosin kun n. vuosi sitten tuli uusi pentu, meni taas jonkin aikaa että pentu rauhoittui/tajusi rauhoittua öisin sängyssä.

Sanoisin, että pennun jos ottaa, varmasti joutuu täydelliset yöunet koetukselle, niillä vaan on niin paljon riehakasta energiaa. Mutta aika nopeastihan ne sen verran kasvaa että jotain oppeja saa taottua päähän. Hymiö Siitä en sitten tiedä että onko vaikeampaa onnistua tuossa jos on vain yksi kissa.

Tein kyllä myös strategisia muutoksia muuton yhteydessä. Sänky vaihtui sellaiseen, missä oli umpinainen pääty, ja sälepohjat sellaisiin, ettei kissa saa patjoista kiinni niin että vetäisi itseään kynsien avulla lattialla eteenpäin (siis lattialla selällään "kävelee" patjaa pitkin).

Sivun alkuun

IP kirjattu

Cattimus
Maitoviiksi
Poissa

Vastaus #434 - 21.03.2014 klo 12:52:47
Tulosta viesti  
Kiitos vastauksesta! Pitääkin tässä miettiä sitten, että kuinka paljon olen valmis tinkimään omasta mukavuudesta kissan takia vai pitäisikö lykätä tuota kissan hankintaa. Onneksi mulla on sentään jotain kokemusta kissoista, niin tiedän suunnilleen ne hyvät ja huonot puolet. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 27 28 [29] 30 31 32
Lähetä aihe | Tulosta

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun