Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 [3] 4 5 ... 32 Lähetä aihe | Tulosta
 25 Kissan hankinta - liuta peruskysymyksiä (Luettu 197734 kertaa)
anneli
Leijonakuningas
Poissa

Pössiäinen Kissiäinen

Sijainti: Varsinais-Suomi
Sukupuoli: Nainen
Re: Kissan hankinta - liuta peruskysymyksiä
Vastaus #30 - 24.08.2006 klo 11:50:29
Tulosta viesti  
Lainaus:
Kun kissa tulee meille 12kk iässä

Niin, tuosta mun pitikin kysymäni: tarkoititko 12-viikkoista vai vuoden vanhaa kissaa?

Meillä asuu Kessu (11/05) ja Simppa (08/06). Koko porukan kuulumiset löydät osoitteesta www.anneli81.vuodatus.net
Sivun alkuun
IP kirjattu

Emilya
Ex-jäsen

Vastaus #31 - 24.08.2006 klo 11:53:06
Tulosta viesti  
Jaa, sekoilenpa näköjään ihan kunnolla  Virnistys Siis, kissahan tulee meille 12vkon ikäisenä, ei kk, niinkuin aiemmin väitin  Kieli
Munuainen kyllä haisee omaan nokkaani aivan kammottavalle, joten taidan pitäytyä sydämessä  Silmänisku ja marinadit on pois listalta, aiheuttaa mahavaivoja avokillakin, saati sitten kissalla...
Aivan mahtavasti saa vastauksia täältä Hymiö happy happy joy joy ja kiitoksia!

Sivun alkuun

IP kirjattu

hyndla
Ex-jäsen

Vastaus #32 - 24.08.2006 klo 11:54:51
Tulosta viesti  
Koska kissaa ei ole madotettu, suosittelisin madotusta pariin otteeseen ennen rokotusta. Ekalla kerralla Mirrixiä, tokalla (n. viikon-kahden päästä Mirrixistä) vaikkapa Axiluria. Tästä aikaisintaan viikon, mieluummin kahden, päästä eka rokotus. Tarkista myös korvat, ettei näy korvapunkkia; jos näkyy, sekin kannattaa hoitaa pois ennen rokotusta. Madotuksen voit, ja kannattaakin, uusia taas esim. kahden viikon-kuukauden päästä rokotuksista.

Kannattaa kysyä ell:n mielipidettä leikkauksesta, kaikki eivät suostu leikkaamaan esim. alle 2 kg:n painoisia tai alle 12-kuukautisia kissoja, mutta mitään estettä tälle ei oikeasti ole.

Penturuokaa suositellaan yleensä n. vuoden ikään asti, mutta jos kissa näyttää lihovan (varsinkin jos se leikataan suht nuorena), voi aikuisruokaa alkaa antaa vaikkapa penturuuan seassa jo aiemmin.
Lihasta: yleensä possunliha tuntuu monille maistuvan paremmin kuin nauta. Lihan muodolla ei sinänsä ole väliä, sekä jauhelihaa että isompia paloa kannattaa syöttää mahdollisimman pienestä asti, jotta kissasta ei tule nirsoa Virnistys Toiset eivät syö jauhelihaa, ja isommissa paloissa on se hyvä puoli, että ne omalta osaltaan ehkäisevät hammaongelmia antamalla hampaille työtä.
Sydän on lihas, joten sitä saa antaa niin usein kuin maistuu. Munuainen puolestaan on sisäelin, joten sitä vain kerran viikossa, ja liotettuna kylmässä vedessä kuona-aineiden poistamiseksi.
Kalasta: muikut ovat monen kissan herkkua, mutta mikä tahansa kala käy. Ainakin petokalat kannattaa tosiaan antaa vasta parin viikon pakastamisen jälkeen.
Kananmunasta: nykysuositusten mukaan koko kananmunan saa antaa raakana, jos sitä antaa maksimissaan kerran viikossa.
Ja mikäli syötät kissalle laadukkaita (eläinkaupasta tai -klinikalta) raksuja, ei ns. märkäruokien syöminen ole mitenkään pakollista. Laadukkaista raksuista saa kaikki vitamiinit sun muut, joten muuna ruokana liha ym on parempaa ja luonnollisempaa kuin purkkiruuat. Tosin, purkkiruuista saa hyvin nestettä, monesti kissat ovat huonoja juomaan, joten jos et syötä purkkiruokaa, pitää huolehtia että kissa juo tarpeeksi (ja toki muutenkin pitää juoda).

Ja älä suotta hätäile kysymystesi määrää; parempi katsoa kuin katua Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

anneli
Leijonakuningas
Poissa

Pössiäinen Kissiäinen

Vastaus #33 - 24.08.2006 klo 12:00:27
Tulosta viesti  
Lainaus:
Kananmunasta: nykysuositusten mukaan koko kananmunan saa antaa raakana, jos sitä antaa maksimissaan kerran viikossa.

Tämäpä hyvä tietää Hymiö Meillä kananmunaa ei kovin usein olla annettukaan (ei edes kerran viikossa), eli eipähän tarvi enää erotella valkuaista pois Silmänisku

Hieman OT, mutta luulen että minäkin tässä syksyn edetessä kehitän pitkän kysymyslistan, kun alan tosissani "murehtimaan" toisen kissan asettumisesta kämppäämme Silmänisku

Meillä asuu Kessu (11/05) ja Simppa (08/06). Koko porukan kuulumiset löydät osoitteesta www.anneli81.vuodatus.net
Sivun alkuun
IP kirjattu

mushio
Ex-jäsen

Vastaus #34 - 24.08.2006 klo 12:00:35
Tulosta viesti  
Lainaus:
Siis, kissahan tulee meille 12vkon ikäisenä, ei kk, niinkuin aiemmin väitin  Kieli

Eli penturaksuja siis vuoden ikään asti Hymiö. Kannattaa kauppareissuilla korjata talteen kaikki punalappuiset jauhelihat ja sydämet (jos löytyy) ja pakastaa. Pienikin säästö tuntuu isolta, ainakin meidän opiskelijabudjetissa Kieli.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Emilya
Ex-jäsen

Vastaus #35 - 24.08.2006 klo 13:18:19
Tulosta viesti  
Jepujee. Nyt on tuo madotusasiakin minun kallossani, ja voi että kyllä biologia hävettää... Tietysti sydän on lihas eikä sisäelin  Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

satin1711
Ex-jäsen

Ensimmäiset täysin omat kisulit, apua
Vastaus #36 - 02.09.2006 klo 20:46:02
Tulosta viesti  
Hei

Olen Parkanosta Tampereen kupeessa. Minulle on tulossa emo ja kaksi pentua, tai emon tilalla allergian takia annettava kissa. Mutta voi olla että tauti mikä ystävällä oli ei olekaan allergia, vain joku tulehdus, kun häntä raapaisi toinen kissa Turkissa missä he väliin asuvat. Minä asun kaksiossa lähemmäs 60 neliötä. Kissat tulevat olemaan täysin minun. Ennen minulla on ollut vanhempien luona kissoja mutta ne ovat olleet jaettuja.

Minulla on pieni pulma: keksin nimet kahdelle kissalle Casimir ja Elviira, mutta toinen tyttöpennun nimi on hukassa, sen pääväritys on valkoinen ja vaaleanruskeita laikkuja muutama. Jos teillä on neuvoja uudelle kissaomistajalle otan ne kernaasti vastaan. Muuten onko täällä mitään mielipidettä kissanhiekoista tai kissanhelmistä. Ja kumpiko on parempi katettu vai avoin wc. Anteeksi jos tämä on väärässä paikassa mutta en keksinyt muuta paikkaa. Olen muuten 26 marraskuussa 27 vanha tytteli.

Sivun alkuun

IP kirjattu

romppu
Leijonakuningas
Poissa

Elämä ilman kissoja ei
ole elämää...

Sijainti: Helsinki, Kallvik (Vuosaari)
Sukupuoli: Mies
Re: Ensimmäiset täysin omat kisulit, apua
Vastaus #37 - 02.09.2006 klo 21:12:11
Tulosta viesti  
Lainaus:
Muuten onko täällä mitään mielipidettä kissanhiekoista tai kissanhelmistä.

Luepas tämän saman osion viestiketju kissanhiekkojen vertailusta. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Joiku
Ex-jäsen

Vastaus #38 - 02.09.2006 klo 21:53:56
Tulosta viesti  
Lainaus:
Eli penturaksuja siis vuoden ikään asti Hymiö. Kannattaa kauppareissuilla korjata talteen kaikki punalappuiset jauhelihat ja sydämet (jos löytyy) ja pakastaa. Pienikin säästö tuntuu isolta, ainakin meidän opiskelijabudjetissa Kieli.

Mitä, näinkö on? Nämä mun pennut kohta täyttävät vuoden, mutta ihan aikuisten raksuja niille löytöeläintalollakin syötettiin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Haisu_Vanukas
Ex-jäsen

Vastaus #39 - 03.09.2006 klo 08:51:55
Tulosta viesti  
Kuulin täältä palstalta kerran, että penturaksuja ei pitäisi syöttää enää kissalle, joka on leikattu. Meillä siis lopetettiin tammikuussa jo penturaksujen syönti, ja siirryttiin aikuisten Acanaan. Mitään ongelmia ei ole ollut. Onkos Joiku siun tytöt ole leikattu?

Sivun alkuun

IP kirjattu

mushio
Ex-jäsen

Vastaus #40 - 03.09.2006 klo 11:28:27
Tulosta viesti  
^^ Miulla on ainakin sellainen käsitys, että penturaksuja syötettäisiin vuoden ikään asti, voin tietysti olla väärässäkin. Meillä tosin syödään vaihtelevalla menestyksellä sekä Acanan Kitteniä että Adult Catia, riippuen rahatilanteesta. En tiennytkään, että kissan leikkaaminen vaikuttaa asiaan Täh. Miksi näin? Eikö kissa kasva enää leikkaamisen jälkeen samalla tavalla vai oonko mie ihan pihalla Pyöritä silmiä. Mulla kun oli sellainen käsitys, että kissa kasvaa vuoden ikään asti, ja tarvitsee sen takia ns. lisäenergiaa penturaksuista. Oikaiskaa joku jos olen väärässä Hymiö.

Sivun alkuun

IP kirjattu

anneli
Leijonakuningas
Poissa

Pössiäinen Kissiäinen

Vastaus #41 - 03.09.2006 klo 11:37:34
Tulosta viesti  
^Olen käsittänyt niin, että kun etenkin poikakissat tuppaavat muutenkin pulskistumaan leikkauksen jälkeen, ei penturaksujen antaminen välttämättä ole tarpeen vaikkei olisikaan vuoden ikäinen vielä. Meillä Kessu leikattiin puolivuotiaana ja kyllä se edelleen popsii penturaksuja Pyöritä silmiä Ei Kessu tosin mielestäni näytä ainakaan vielä kovin läskiintyneen, mutta olen kyllä ajatellut alkaa sekoittamaan aikuisten naksuja ruokakuppiin pikkuhiljaa. Meillä kuitenkin varmaan on pitkään pentunaksuja tarjolla kun uusi kissa tulee juuri kun Kessu on tulossa vuoden ikään. Jospa kissat sitten saisivat liikuntaa telmiessään sen verran, että pysyvät paremmin kuosissa Hymiö

Sivun alkuun
IP kirjattu

mushio
Ex-jäsen

Vastaus #42 - 03.09.2006 klo 11:47:55
Tulosta viesti  
Meillä Nalle on sellainen syöttöporsas joka tuntuu kasvavan jo pelkkien raksujen näkemisestä Pyöritä silmiä, vaikka poitsua ei vielä ole leikattu. Ollaan monesti annettu penturaksuja pelkästään Ninnille, tyttö kun on muutenkin todella pienikokoinen ja Nalle on saanut puputtaa aikuisten raksuja Mintun ja Roopen kanssa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Joiku
Ex-jäsen

Vastaus #43 - 05.09.2006 klo 14:48:37
Tulosta viesti  
Ahaa, no meillä kyllä on molemmat leikattu. Ehkä kukaan ei siis tehnytkään mitään väärin. :3 Ja nuo saattavat olla jo vuoden ikäisiä (elo-syyskuussa syntyneet kun ovat) joten semmoista.

Heihei taas kymysys: Miten monta ateriaa päivässä tuon ikäisille kissoille pitäisi antaa? Nyt annan kolme, aamulla ja illalla raksuja ja päivällä märkäruokaa/jauhelihaa/kalaa. Muusa on pulskistunut roimasti siitä kun se tänne tuli. Ei se vielä ylipainoiselta näytä, mutta mietin vaan että tässä vaiheessa ei varmaan enää ole hyvä antaa liikaa ruokaa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hipsu
Ex-jäsen

Vastaus #44 - 05.09.2006 klo 15:09:48
Tulosta viesti  
Penturaksut lopetettiin kummaltakin siniseltä n. kahdeksan kuukauden iässä, kun painoa oli tullut jo tarpeeksi ja alkoi mennä jo lihomisen puolelle. Ell oli samaa mieltä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 [3] 4 5 ... 32
Lähetä aihe | Tulosta

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun