Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 ... 28 Lähetä aihe | Tulosta
 25 Toinen kissa? (Luettu 172638 kertaa)
Manna
Ex-jäsen

Toinen kissa?
07.01.2005 klo 22:39:33
Tulosta viesti  
Eetu-kissani on nyt kohtapuoliin 8 kk vanha ja kastraatiokin on viikon päästä edessä. Olen ruvennut miettimään, olisiko minun hyvä hankkia sille toinen kissa seuraksi ja leikkikaveriksi? Onko kissani suorastaan onneton ilman lajitoveria?  Epävarma
Eetu kyllä joutuu olemaan melko vähän yksin (muutaman tunnin päivässä), mutta toki ymmärrän, että ihmisseura ei korvaa toisen kissan seuraa. Mitä mieltä olette te, joilla on vain yksi kissa, ja te, joilla on useampia?
Olen huolissani myös siitä, etääntyykö Eetu minusta sitten kun sillä on kenties mielekkäämpää seuraa, eikä enää tahdokaan käpertyä viereeni kehruulle...  Surullinen
Kannattaisikohan minun hankkia toiseksi kissaksi poika vai tyttö, vai onko sillä edes mitään merkitystä? Pitäisikö minun odottaa että Eetu kasvaa aikuiseksi (n. 1-vuotiaaksi)? Tottuisikohan se helpommin pentuun vai saman ikäiseen kissaan? Tulipas paljon kysymyksiä, mutta toivon että joku kokemuksia omaava osaisi vastata minulle...  Hymiö
« Viimeksi muokattu: 23.01.2005 klo 13:48:30 Kirjoittaja »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

kissali
Ex-jäsen

Re: Toinen kissa?
Vastaus #1 - 07.01.2005 klo 23:07:10
Tulosta viesti  
Kaksi kissaa on usein parempi kuin yksi. Selvästi meillä näki eron kun oli kaveri.
Santtu oli vilkkaampi, energisempi, iloisempi ja liikkui enemmän.
Ihminen ei voi korvata sitä toista kissaa, joska kanssa voi riehua niin paljon paremmin.
Aikaisemmin santulla oli tapana hyökätä kimppuuni ilman mitään näkyvää syytä, kun nessu tuli tämä loppui ja nyt kun nessu on poissa tämä tapa on taas tullut takaisin.
Kahdelta kissalta saat kaksinverroin hellyttää.
Toinen kissa tarkoittaa tietysti kaksin verroin rahan menoa kaksin verran töitä ja tuplasti huolta. Mutta siihen kyllä sopeutuu nopeasti.
Meillä toisen kissan etsintä on parhaillaan menossa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Emmi
Ex-jäsen

Vastaus #2 - 07.01.2005 klo 23:21:34
Tulosta viesti  
Meillä on aina ollut useampi kissa kuin 1... Uskoisin että se on hyväksi kissalle jos sillä on leikkikaveri...  Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

KitKat
Ex-jäsen

Vastaus #3 - 08.01.2005 klo 17:52:35
Tulosta viesti  
Minä painin saman asian kanssa. Meidän kolli on saman ikäinen, menossa myöskin pikapuoliin leikattavaksi, ja ilmeisesti seuraa vailla. Meidän seura kun tuntuu lähinnä pitkästyttävän sitä vaikka leikimme päivittäin ja olemme muutenkin todella paljon seurana. En vaan tiedä yhtään, minkä ikäinen ja kumpaa sukupuolta oleva olisi paras, ja milloin se kaveri kannattaisi hankkia. Veikkaisin, että kannattaisi hankkia pentu kaveriksi saman ikäisen sijasta.

Taitaa olla aika tapauskohtaista tuo yhteensopivuus, vai mitä muut ovat mieltä?

Sivun alkuun

IP kirjattu

tine
Ex-jäsen

Vastaus #4 - 08.01.2005 klo 19:27:32
Tulosta viesti  
Meille hankittiin 6kk vahalle kollille kaveriksi 3kk vanha birmaneiti ja hyvin ovat tulleet juttuun. On se eri asia kun kissalla on kissakaveri, ne viettää paljon aikaa yhdessä. Eikä tarvitse olla yksin, kun ihmiset on poissa.

Toisen kissan sukupuolella ei ole väliä, varmasti sopeutuu oli kumpi vaan. Pentu on helpompi ja nopeampi totuttaa vanhaan kissaan, koska se on kuitenkin vauva.
Reviiritaistelut voi olla kovempia, kun kyseessä on kax miltei aikuista kisua.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruipelo
Ex-jäsen

Vastaus #5 - 08.01.2005 klo 19:35:39
Tulosta viesti  
Minäkin otan toisen vaikka Pörrö onkin jo 5 vuotta. Suosittelen. Huomaan nyt kuinka seurankipeä neitonen on kun olemme kaksin. Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

Viekku
Ex-jäsen

Vastaus #6 - 09.01.2005 klo 02:27:50
Tulosta viesti  
Kaksi on ehdottomasti parempi kuin yksi. Minulla on ollut sekä yhtä että kahta. Kissa puhkeaa kukkaansa vasta kun sillä on mahdollisuus toteuttaa lajikäyttäytymistään toverin seurassa. Kissat pystyvät antamaan toisillensa paljon sellaista mitä ihminen ei pysty, kuten pesemään toisiaan ja painimaan keskenään. Ne antavat toisillensa turvaa sekä virikkeitä. Ne pystyvät kommunikoimaan tavoilla joilla ihminen ei pysty. Kuten joku tuolla jo sanoikin ihminen ei voi korvata toista kissaa.
En lähtisi sanomaan että kissa on onneton ilman lajitoveria mutta varmasti se on onnellisempi toverin kanssa Hymiö Kissat, jotka ovat ihmisrakkaita ovat sitä vaikka niillä olisi lajikumppaneita. Ihmisen ja kissan yhteinen laatuaika ei vähene vaikka uusi kissa taloon tuleekin, ainoastaan kissan yksinoloaika vähenee.
Sukupuolella ei sinänsä ole mitään merkitystä mutta jos itse ottaisin poikakissalle (yhden) kaverin niin ottaisin tytön. Mitään syytä ei ole odottaa että Eetu täyttää vuoden, voit aivan hyvin ottaa toisen kissan jo nyt. Tottuminen on niin yksilöllistä, toiset kissat melkeen halaavat kumoon uuden kaverin ja toisilla kestää sähinäkautta hetken ennenkuin hyväksyvät tulijan. Pentukissa sopeutuu yleensä nopeammin oli se sitten tulijan asemassa tai 'vanhana kissana'. Eetu on varmasti pidemmän päälle todella onnellinen ja kiitollinen siitä, että saa oman kaverin Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

ujopiima
Ex-jäsen

Vastaus #7 - 09.01.2005 klo 03:58:13
Tulosta viesti  
Kyllä meillä on todettu, että kaksin aina kaunihimpi. Morris tuli ensin noin puolivuotiaana ja Santtu-tyttö siitä reilun kuukauden kuluttua. Nyt on reilut 2 kk kulunut eikä ole muuta kuin hyvää seurannut siitä, että kissoja on kaksi.

Se, onko kissa "onneton" yksin riippuu aika monesta asiasta. Kaikki kissat eivät edes siedä toisia kissoja ja sellaiselle ei toveria pitäisi väkisin yrittää hankkia. Kissan luonne vaikuttaa paljon siihen, kuinka paljon seuraa, leikkitoveria ym. se kaipaa. Käsittääkseni myös se, onko kissa sisäkissana vai onko sillä mahdollisuus turvalliseen laajaan pihapiiriin ym virikkeisiin vaikuttaa varmasti asiaan. Meillä kissat ovat sisäkissoja valjasulkoilulla, joten aika käy todellakin pitkäksi, jos ei ole muuta seuraa kuin leluhiirulaiset.

Mitä tulee kissan ikään, sekin on varmaan yksilöllistä, mutta yleensä kait nuorena on helpompi sopeutua muutoksiin, joten tuskinpa tuota vanhenemista tarvitsee odotella - tosin odottaisin jonkun aikaa leikkaamisen jälkeen, että ei tule liian monta stressitekijää yhdellä kertaa. Nuorelle kissalle sopii kaveriksi hyvin toinen nuori kissa - vaikka onhan niitä pirteitä vähän vanhempiakin, jotka jaksavat painia ja juosta siinä missä pennummatkin.

Meillä ei etääntymistä ihmisistä olla huomattu Morriksessa, kun Santtu tuli. Oikeastaan Morriksessa ei huomattu mitään erikoisen negatiivista muutosta. Sen sijaan siitä tuli puheliaampi ja ehkä enemmänkin kontaktia ottava kuin ennen. Kainaloonkäpertymisessä ei ole ilmennyt eroa - kyllä se Santtu on hyvä unilelu ja painikaveri, mutta toisaalta meillä ihmisillä on taas hyvät isot silittelytassut ja meiltä saa sapuskaa kanssa.

Joku joskus sanoi, että parhaiten toisiinsa sopeutuvat kaksi kastroitua kollia, mutta tämä on varmastikin yksilöllistä. Yleensäkin toi tottumisasia on varmastikin sellainen, että useimmiten kissat tottuvat toisiinsa oikein hyvin, mutta etukäteen sitä ei voi tietää. Onko Eetu ollut muuten muiden kissojen kanssa tekemisissä? Miten on reagoinut uusiin kissoihin? Kun itse hankimme toisen kissan, tärkeää oli sekä se, että kissa pitäisi meistä ja että se sopeutuisi hyvin yhteen Morriksen kanssa. Onneksemme Santtu on tätä kaikkea ja plussat päälle. Pahitteeksi totuttelussa ei ole sopia etukäteen kasvattajan / ent. omistajan kanssa koeajasta (eli siis esim. 2-3 viikkoa, jonka aikana kyllä pitäisi jo ilmetä tulevatko kissat toimeen saman katon alla). Harvemmin kylläkään olen kuullut (itseasiassa en koskaan), että nuoret kissat/ pennut eivät olisi sopeutuneet toisiinsa. Joskus varsinaisesti ystävystyminen vie kauemmin, mutta muutamassa viikossa näkee kyllä, onko yhteinen sävel ollenkaan löytymässä.

Onnea etsinnöille... toivottavasti Eetulle löytyy juuri se "oikea" kaveri Hymiö Suosittelen lämpimästi eläinsuojeluyhdistyksen tai esim. rescue teamin ym kissoja...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Janttu
Leijonakuningas
Poissa

Sademetsän Paha Täti

Sijainti: Sammatin sademetsä
Sukupuoli: Nainen
Vastaus #8 - 09.01.2005 klo 13:02:16
Tulosta viesti  
Meillä on ollut koko ajan vähintään kaksi kissaa. Aikoinaan Rosi oli viikon yksin meillä, ennenkuin saimme Vallun kotiin. Neiti oli todella seurankipeä ja jatkuvasti olisi pitänyt leikkiä... Kahdesta on toisilleen seuraa ja ne saavat peuhata keskenään.

"Mikäli teet virheen, ole tarpeeksi suuri myöntääksesi sen, tarpeeksi viisas oppiaksesi siitä ja tarpeeksi vahva korjataksesi sen"
Sivun alkuun
IP kirjattu

EXO
Ex-jäsen

Vastaus #9 - 09.01.2005 klo 13:17:01
Tulosta viesti  
Pelkästään hyviä kokemuksia siitä,että on enemmän kuin yksi kissa Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Terhi
Ex-jäsen

Vastaus #10 - 09.01.2005 klo 21:46:45
Tulosta viesti  
Voisin sanoa että parasta mitä voit kissallesi antaa, on kissakaveri... Hymiö
Ronja muuttui PALJON onnellisemmaksi ja kiltimmäksi kun se sai Karvisen kaveriksi... Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Manna
Ex-jäsen

Vastaus #11 - 10.01.2005 klo 14:51:25
Tulosta viesti  
Kiitos paljon hyvistä neuvoista! Olen nyt tehnyt päätöksen, että Eetu todellakin saa parin kuukauden kuluttua kaverin, ja minä siinä sivussa lievitystä pentukuumeeseeni. Silmänisku
Uskon, että Eetu sopeutuu suht helposti uuteen kissaan, sen verran seurankipeä ja kiltti se on. Ainakin se on ihan ihastunut vanhempieni luona asustavaan berninpaimenkoiraan, seuraa sitä joka paikkaan, kiehnää ja haluaisi koko ajan leikkiä. (Koira sen sijaan ei ole ihan niiiiin innoissaan...) Kissatuttavuuksia Eetulla ei ole ollut sijaiskodin jälkeen eli moneen kuukauteen, mutta olen silti aika toiveikas tilanteen suhteen.
Nyt vain sitten miettimään että millainen kissa ja mistä. Voiko olla enää kivempaa puuhaa? Kliseinen Sellainen harmaa- tai punaraidallinen tyttökissa olisi haaveissa, mutta täytyy nyt katsoa millainen kaunotar jostain nurkan takaa ilmestyy ja valloittaa sydämen...
« Viimeksi muokattu: 10.01.2005 klo 21:52:41 Kirjoittaja »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

Terhi
Ex-jäsen

Vastaus #12 - 10.01.2005 klo 19:27:19
Tulosta viesti  
Sitäpä ei tosiaam koskaan tiedä kuka tulee ja valloittaa sydämen! Kliseinen
Mä kanssa olin varma että sitten joskus kun Ronja saa kaverin, se on pieni pörröinen harmaa poitsu, vaan niinpä kävi että punainen Karvinen hurmasi mut, ja Ronjankin sitten kun meille tuli!  Pusu
Ja sen jälkeen vielä monta monta muuta ihmistä... Ja mummun Inna kissan... Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

romppu
Leijonakuningas
Poissa

Elämä ilman kissoja ei
ole elämää...

Sijainti: Helsinki, Kallvik (Vuosaari)
Sukupuoli: Mies
Vastaus #13 - 12.01.2005 klo 19:17:15
Tulosta viesti  
Kyllä minäkin suosittelen kissalle kaveriksi toista kissaa. Kyllä on minullakin iloa katsella näiden kahden lapseni leikkejä.  Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

anzu_79
Ex-jäsen

Vastaus #14 - 12.01.2005 klo 23:08:22
Tulosta viesti  
olen kahden kannalla Virnistys tosin itse haluaisin kolmannen. pitää harkita tarkkaan asiaa ettei tule otettua hetken mielijohteesta. Minulla kun sattuu olemaan sellainen tapa että ei paljon mietitä mitä tehdään...kaikki pitää saada heti Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 ... 28
Lähetä aihe | Tulosta

« Koti ‹ Alue Sivun alkuun