Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aihe | Tulosta
 10 Luovutusikäasiaa tännekin (Luettu 39967 kertaa)
Tabby
Ylläpitäjä
Poissa

Valvova silmä

Sijainti: Lohja
Sukupuoli: Nainen
Luovutusikäasiaa tännekin
07.05.2004 klo 05:47:08
Tulosta viesti  
Eli sama juttu kuin myyntipuolellakin: kissanpentujen aikaisin luovutusikä on 12 viikkoa, mieluummin hieman enemmänkin. Monet tuntuvat mieluusti haluavan mahdollisimman pienen kissavauvan (ilmoitusten perusteella), mutta kissanpennulta jää paljon hyödyllisiä asioita oppimatta, jos se riistetään emoltaan liian varhain. Joissakin poikkeustapauksissa (pennut ovat tappouhan alla, jos et heti ota niitä tai emo on kuollut/hylännyt pentunsa), voi pennun ottaa jo 10-viikkoisena.

Moderaattorit tulevat puuttumaan niihin ostoilmoituksiin, joissa halutaan alle luovutusikäinen kissanpentu  Silmänisku

[edited by romppu 31.10.2004 - lisäsin lihavoinnin]
« Viimeksi muokattu: 31.10.2004 klo 14:44:13 Kirjoittaja romppu »  

HCS n 09 Laku R.I.P.
HCL n 09 Peku
HCL n 24 09 Lula
HCS n 02 Ässä
HCS n 24 Ninja
HCL n 24 Traks
HCL n 23 Hertta
HCL n 09 Kelmi
Sivun alkuun
WWW | Facebook | ICQ  
IP kirjattu

Mirela
Ex-jäsen

Re: Luovutsikäasiaa tännekin
Vastaus #1 - 07.05.2004 klo 16:47:21
Tulosta viesti  
Totta turiset Tabby!

Pohjois-Amerikan kasvattajien sivuilla olen vieraillut ja aika kummallista hajontaa on pentujen luovutus i´issä. Olipas hassu sana, toivottavasti meni edes suht oikein.

Toiset luovuttavat jo 8-10 viikkoisina, kun taas jotkut 16 viikon ikäisinä.

Kummallista.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tabby
Ylläpitäjä
Poissa

Valvova silmä

Vastaus #2 - 07.05.2004 klo 17:51:49
Tulosta viesti  
Hmm... Siellä ei siis ilmeisesti liitto ole määrännyt jotakin tiettyä luovutusikää pennuille? Täällähän on tuo 12 viikon luovutusikä ollut jo joitakin vuosia ihan määrättynä.

Kissanpennun lapsuus on hirmuisen lyhyt, joten on ihan suotavaa, että se saa suurimman osan siitä viettää emonsa ja sisarustensa kanssa Hymiö

HCS n 09 Laku R.I.P.
HCL n 09 Peku
HCL n 24 09 Lula
HCS n 02 Ässä
HCS n 24 Ninja
HCL n 24 Traks
HCL n 23 Hertta
HCL n 09 Kelmi
Sivun alkuun
WWW | Facebook | ICQ  
IP kirjattu

Mirela
Ex-jäsen

Vastaus #3 - 07.05.2004 klo 22:32:38
Tulosta viesti  
Niin, voihan se olla, että siellä ei ole säädöksiä luovutusiän suhteen. Tuskin se nyt Amerikassa mitään uutta on, eihän siellä palauteta edes pulloja!

Aatu tuli meille 13-viikkoisena, ja minusta tuntui ihan hirveän pahalle, vaikka kasvattaja toikin meille asti. Pikkuinen oksenteli, kakkaili päälleen.

Oli ihan paniikissa, kun oli ensimmäistä kertaa ilman äitiä ja siskoa.  Itku

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruipelo
Ex-jäsen

Vastaus #4 - 08.05.2004 klo 21:58:45
Tulosta viesti  
Voi pikku Aatua! Toinen oli vielä niin pieni, vaikka luovutusikäinen olikin. Kyllä minusta jo järkikin pitäisi sanoa, että mitä kauemmin mamma pientä hoitaa sen parempi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tabby
Ylläpitäjä
Poissa

Valvova silmä

Vastaus #5 - 08.05.2004 klo 22:12:27
Tulosta viesti  
Jep, vaikka toisaalta meillähän on tämä rescuetapaus, joka tuli noin 3-viikkoisena. Laku siis. Mitään ns. käytöshäiriöitä ei ole koskaan ollut (mitä nyt puree kun pitää hyvänä), ei myöskään arkuutta, ei ongelmia sisäsiisteyden kanssa... Silti en voi suositella ottamaan kissanpentua 3-viikkoisena, vaikka se kovin söpö onkin. Lakunkin kanssa oli kiinni yöt ja päivät, ruokittava oli 3 tunnin välein - vuorokauden ajasta riippumatta. Rankkaa hommaa, vähän kuin ihmislapsen hoitaminenkin, mutta todella palkitsevaa, kun näki pennun kasvavan joka päivä. Niin ja mikä parasta: voimistuvan päivä päivältä. Aluksi kun ei ollut lainkaan varmaa, jäisikö Laku edes henkiin.

Joka tapauksessa olen vakaasti vähintään 12 viikon luovutusiän puolestapuhuja.

HCS n 09 Laku R.I.P.
HCL n 09 Peku
HCL n 24 09 Lula
HCS n 02 Ässä
HCS n 24 Ninja
HCL n 24 Traks
HCL n 23 Hertta
HCL n 09 Kelmi
Sivun alkuun
WWW | Facebook | ICQ  
IP kirjattu

Mirela
Ex-jäsen

Re: Luovutusikäasiaa tännekin
Vastaus #6 - 08.05.2004 klo 22:53:37
Tulosta viesti  
Juu, kyllä oli muutamat ensimmäiset tunnit ihan kamalia, kun katseli pientä kisua, joka etsi äitiään ja siskoaan joka kolosta.
Välillä yritin putsailla oksennuksesta turkkiaan.

Muutaman tunnin jälkeen rupesi jo nukuttamaan, ja pikkuherra kiipesi sohvan selkänojalle nukkumaan. Minä sitten jäin myös sohvalle, otin peiton päälleni ja vartioin pienen pelokkaan rauhatonta unta.

Jossain vaiheessa olin itsekkin simahtanut ihailemaan pienokaista. Heräsin, kun oloni tuntui märältä ja lämpimältä. Pikkuinen nukkui vatsani päällä ja oli laskenut alleen. Voi sitä hellyyden puuskaa, mikä ihmismielen valtasi. Vieläkin tulee kyynel silmäkulmaan, kun mietiskelee ensi hetkiä Aatun kanssa.

Nyt herra mouruaa tuossa vieressä, ja koettaa metsästää kursoria tuosta näytöltä Kliseinen Kevättä rinnassa!

Hui! Kylläpä tuli haikea mieli  Itku

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mirela
Ex-jäsen

Vastaus #7 - 31.10.2004 klo 09:44:23
Tulosta viesti  
Nyt kun olen saanut tarkkailla 4 kuukautta vanhana luovutettua Eevaa, olen erittäin mielissäni! Neiti on todella tasapainoinen nuori kissa! Minun mielestäni voisi tuota luovutusikää korottaa samantien. Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

elvi
Ex-jäsen

Vastaus #8 - 17.11.2004 klo 12:03:56
Tulosta viesti  
Elvi ja Leevi olivat minulle tullessaan 15viikkoa. Monet ihmetteli miksi otin "noin vanhoja ja isoja". Yritin sitten selittää että kissoillakin on luovutusikä, eikä nämä ole kuin 3viikkoa sen yli. Ja minun silmiini nämä on niin pikkuisia, että pelkäsin koskea, että en vaan satuta Hymiö
Yksikin tuttu totesi, että jos hän joskus ottaa kissan niin tahtoo ihan pienen, sellaisen joka mahtuu kämmennelle Vihainen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruipelo
Ex-jäsen

Vastaus #9 - 17.11.2004 klo 16:32:49
Tulosta viesti  
Juu ymmärsin pointin. Kissahan on käytännössä "teini" kun se alkaa osoittaa kiinnostusta vastakkaiseen sukupuoleen. Jotkut kissat juoksevat jo 5 kk iässä. Minusta kuitenkin 6 kk alkaa olla jo nuori, vaikka se vaava vielä onkin. Ihmiset mieltävät yli 4 kk kissanpennun jo tosi vanhaksi eli varmaan siksi ihmiset ottavat mieluummin keskenkasvuisen vaavan.

Kuulin jostain, että yli 6-7 kk pennulla ei enää ole ns. pennun hajua ja aikuisen kissan saattaa olla vaikeampi hyväksyä se kuin alle 7 kk rääpäle. En sitten tiedä, että miten tämä pitää paikkaansa, mutta tottaksi useamman maukujan taloudessa vanhemman kissan on ehkä helpompi hyväksyä pikkuinen rääpäle kuin vähän vanhempi pentu. Se on ainakin yksi "ongelma" kovin myöhäisessa luovutuksessa. Minä kuitenkin myös puhun vähintään 12 viikon luovutusiästä ja mieluummin vaikka 14 viikkoisena. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruipelo
Ex-jäsen

Vastaus #10 - 19.11.2004 klo 11:54:54
Tulosta viesti  
Hymiö Niinhän se menee. En minä ainakaan löydä konkreettisia haittoja myöhäisemmästä luovutuksesta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Eva
Ex-jäsen

Vastaus #11 - 02.03.2005 klo 11:56:50
Tulosta viesti  
Joskus lapsena käytiin hakemassa mökin läheltä kissanpentuja - ne oli naapurin mummon hoivissa. Pennut oli arvioitu n. 6 ja 8 viikon ikäisiks. Se oli yhtä helvettiä se koko kasvuprosessi ja touhu. Pissaamista kaikkialle, huonosti käyttäytyviä ja sekopäitä molemmat. :) Saatiin niistä muokattua jossain vaiheessa hyviä kissoja mutta se oli todella uuvuttavaa.

Nykyinen tyttö tuli luokseni ollessaan 14vko vanha ja se oli täysi yllätys että kissaa ei tarvitse opettaa laatikolle, se osaa käyttäytyä ja se on tottunut arkielämään ja olemiseen.

Kannatan 12 vko ja jopa ikärajan nostamista :)

Sivun alkuun

IP kirjattu

perdita
Ex-jäsen

Vastaus #12 - 30.03.2005 klo 21:26:02
Tulosta viesti  
Me otimme kisun Kseyltä kun oli  arviolta 11 viikkoa vanha, koska oli niin arka silloin ja halusi kotiinnjo oli erkaantunut emostaan ties kuinka aikaisin..  Epävarma Mutta meillä sai hellyyttä ja rakkautta..
Kannatan kyllä ehdottomasti normaali olodsuhteissa jos vain on mahdollista niin vähintään sen 12vko ikää....

Sivun alkuun

IP kirjattu

possukka86
Ex-jäsen

Vastaus #13 - 02.04.2005 klo 10:13:53
Tulosta viesti  
Mä sain Tutin ja Lakun 8 viikon iässä ja ihan hyviä tyttöjä niistä on tullut!  Virnistys
(mitä nyt Laku on kova osoittamaan mieltään..  Pyöritä silmiä  )

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tabby
Ylläpitäjä
Poissa

Valvova silmä

Vastaus #14 - 02.04.2005 klo 10:26:39
Tulosta viesti  
Lainaus:
Mä sain Tutin ja Lakun 8 viikon iässä ja ihan hyviä tyttöjä niistä on tullut!  Virnistys

Varmasti, mutta se ei silti oikeuta siihen, että levitetään väärää tietoa kissojen luovutusiästä ja luovutetaan kissoja uusiin koteihin liian aikaisin Silmänisku On meidänkin Laku tullut meille 3-viikkoisena ja siitä on tullut ihan hyvä tyttö, oikeastaan täydellinen. En silti voi suositella ketään ottamaan 3-viikkoista kissaa Kieli

HCS n 09 Laku R.I.P.
HCL n 09 Peku
HCL n 24 09 Lula
HCS n 02 Ässä
HCS n 24 Ninja
HCL n 24 Traks
HCL n 23 Hertta
HCL n 09 Kelmi
Sivun alkuun
WWW | Facebook | ICQ  
IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2